Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren voor 't eerst twee keer de batterij leeggereden in één dag, heen-en-weer naar bestemming in Duitsland. Kleine 800km vv.
Mijn bevindingen:
- Na aftoppen van de batterij bij SC Zevenaar unlockte de chargeport wel, maar liet de laadkabel toch niet los. Na 10x proberen Tesla gebeld: advies om maar even goed te wrikken of 'wobbelen' met de SC-stekker. Klonk alsof ze daar ervaring mee hadden. Werkte overigens direct.
- De Model S trekt in Duitsland (nog) meer aandacht van medeweggebruikers dan in NL. Veel BMW/Mercs/Audi's die duidelijk even inhouden, kijken en weer doorrijden.
- Topsnelheid van de Model S is 215. Dat bereik je in no-time. Bij dat tempo had ik mijn keurige gemiddelde verbruik van <200Wh/km over de laatste 50km binnen een minuut naar >300Wh/km gebracht.
- De 'brom' die ik tussen de 100 en 120 wel degelijk hoor, is bij 215 werkelijk niet te harden.
- Internetradio werkte niet in D., gewone FM radio wel. Nav deed het gewoon, wel af en toe grijze blokjes.
- 'T is net een gewone auto, ook bij langere afstanden. Ook van de stoel geen last, bleef prima zitten. Met meer SC-ers ligt Europa aan je voeten.

ps. Service Centre Arnhem (Zevenaar) ziet eruit alsof het ieder moment kan openen. Gaat binnen een paar weken open, zei de medewerksters die ik 's ochtends sprak.
 
Nieuwe wasdroger van de Media Markt past 'no problema' achterin
3ygy3a2u.jpg
e3u5u7eb.jpg
 
Gisteren voor 't eerst twee keer de batterij leeggereden in één dag, heen-en-weer naar bestemming in Duitsland. Kleine 800km vv.
Mijn bevindingen:
- Na aftoppen van de batterij bij SC Zevenaar unlockte de chargeport wel, maar liet de laadkabel toch niet los. Na 10x proberen Tesla gebeld: advies om maar even goed te wrikken of 'wobbelen' met de SC-stekker. Klonk alsof ze daar ervaring mee hadden. Werkte overigens direct.
- De Model S trekt in Duitsland (nog) meer aandacht van medeweggebruikers dan in NL. Veel BMW/Mercs/Audi's die duidelijk even inhouden, kijken en weer doorrijden.
- Topsnelheid van de Model S is 215. Dat bereik je in no-time. Bij dat tempo had ik mijn keurige gemiddelde verbruik van <200Wh/km over de laatste 50km binnen een minuut naar >300Wh/km gebracht.
- De 'brom' die ik tussen de 100 en 120 wel degelijk hoor, is bij 215 werkelijk niet te harden.
- Internetradio werkte niet in D., gewone FM radio wel. Nav deed het gewoon, wel af en toe grijze blokjes.
- 'T is net een gewone auto, ook bij langere afstanden. Ook van de stoel geen last, bleef prima zitten. Met meer SC-ers ligt Europa aan je voeten.

ps. Service Centre Arnhem (Zevenaar) ziet eruit alsof het ieder moment kan openen. Gaat binnen een paar weken open, zei de medewerksters die ik 's ochtends sprak.

Ik merk ook dat internet radio buiten NL slecht werkt, zal wellicht ook te maken hebben met slechtere 3G dekking daar.
 
Precies dezelfde ervaringen in DE, de Model S is een echte headturner daar. En zowel DAB als 3G in Duitsland werkte niet goed genoeg, dus FM of USB/BT is je alternatief dan. (in Oostenrijk had ik overigens wel de hele rit perfecte 3G /internetradio).
Overigens heb ik al 216 als top gehaald, wel met een 90% volle accu dus wellicht dat daar de topsnelheid ook nog van af hangt?
 
Even iets anders: iemand zin om zondag wat benzine te verbranden? Ik rijd mee in Exotic Car Tour - Home met de TVR en heb nog geen bijrijder. Van omgeving Rotterdam naar Helmond. Geen kosten.

Vriend van me rijdt mee zou eigenlijk met z'n TT RS meerijden maar die is stuk hij neemt nu me tesla mee :) veel plezier! en hou die witte tesla een beetje in de gaten of die er netjes mee omgaat ;-)
 
Rij net weg van huis, komt er opeens een flinke plens water uit het pano dak naar binnen. Ergens lekt het dus... Het is de eerste keer dat dit gebeurd, dus ff in de gaten houden.

Het rubber langs het schuifdak sluit niet 100% af, water wat er langs gaat wordt in een soort van regengoot opgevangen en daarvandaan afgevoerd. Dat is 'by design'. Het lijkt erop dat die afwatering hapert, heb daar zelf ook last van gehad na een weekend met heel veel regen. Tesla heeft daar wat aan gedaan (al weet ik niet precies wat) en het gaat nu al lange tijd goed.
 
Nu we het toch over schuifdaken hebben.

Af en toe, als het zonnetje schijnt, staat mijn panodak helemaal open, ook op de snelweg.

Zo ook gisteren. En sinds gisterenmiddag fluit het dak in gesloten toestand. Paar keer open en dicht doen verandert niets daaraan.

Er is ook een kier te zien tussen de achterzijde van het schuifpaneel en het vaste gedeelte van het dak.

Is dit vaker gesignaleerd? En wat is er aan te doen, behalve terug naar het Service Center?

Het viel me trouwens ook op dat bij de laatste (ook niet succesvolle) poging van het SC om het rammelen op te heffen het metalen lipje aan de voorzijde van het schuifpaneel wat naar beneden gebogen is. Wellicht een causaal verband?
 
Nu we het toch over schuifdaken hebben.

Af en toe, als het zonnetje schijnt, staat mijn panodak helemaal open, ook op de snelweg.

Zo ook gisteren. En sinds gisterenmiddag fluit het dak in gesloten toestand. Paar keer open en dicht doen verandert niets daaraan.

Er is ook een kier te zien tussen de achterzijde van het schuifpaneel en het vaste gedeelte van het dak.

Is dit vaker gesignaleerd? En wat is er aan te doen, behalve terug naar het Service Center?

Het viel me trouwens ook op dat bij de laatste (ook niet succesvolle) poging van het SC om het rammelen op te heffen het metalen lipje aan de voorzijde van het schuifpaneel wat naar beneden gebogen is. Wellicht een causaal verband?

Ik heb dit een keer meegemaakt op de snelweg. Zodra het dak dicht was, begon het de fluiten.
De oplossing voor mij was het toch op vent te zetten en dan weeg dicht laten gaan. Hierna is het niet meer voorgekomen.

Kan het zijn dat een rubber dubbel is gaan zitten en dat deze is aangedrukt doordat het dak dicht is gegaan ?
 
M'n nieuwe accu heeft 10 km meer bereik dan de 24.000 km oude die is vervangen. Zit nu op 90/100% 362/405 km typical. Bij software 5.9. Komt overeen met het plaatje dat de oude ca. 10 km is gedegradeerd in die 24000 km. Eerste paarduizend km gaat degradatie vrij snel is mijn ervaring. Daarna stokt het.
 
Last edited:
Ik heb dit een keer meegemaakt op de snelweg. Zodra het dak dicht was, begon het de fluiten.
De oplossing voor mij was het toch op vent te zetten en dan weeg dicht laten gaan. Hierna is het niet meer voorgekomen.
Kan het zijn dat een rubber dubbel is gaan zitten en dat deze is aangedrukt doordat het dak dicht is gegaan ?

Afgelopen week hetzelfde gehad, na twee keer open en dicht was het weer goed.
 
M'n nieuwe accu heeft 10 km meer bereik dan de 24.000 km oude die is vervangen. Zit nu op 90/100% 362/405 km typical. Bij software 5.9. Komt overeen met het plaatje dat de oude ca. 10 km is gedegradeerd in die 24000 km. Eerste paarduizend km gaat degradatie vrij snel is mijn ervaring. Daarna stokt het.

Nieuwe batterij? Waarom? Gratis vervangen natuurlijk?
De cijfers van je oude batterij komen vrijwel exact overeen met die van de mijne met 21.000km.
 
9e4yseru.jpg


Deze week op verzoek van Tesla de batterij helemaal volgeladen (maandag) en daarna helemaal leeg gereden (vrijdag). Het verbruik was 212Wh gemiddeld, echter zie ik dat ik maar tot 326,8km en 69,4kWh kom wanneer de resterende typical range 2km aangeeft.

Met een full charge vindt ik dit nog steeds bar weinig. Daarnaast merk ik dat wanneer de temperatuur onder de ca. 15 graden zakt het verbruik sterk toeneemt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Nu we het toch over schuifdaken hebben.

Af en toe, als het zonnetje schijnt, staat mijn panodak helemaal open, ook op de snelweg.

Zo ook gisteren. En sinds gisterenmiddag fluit het dak in gesloten toestand. Paar keer open en dicht doen verandert niets daaraan.

Er is ook een kier te zien tussen de achterzijde van het schuifpaneel en het vaste gedeelte van het dak.

Is dit vaker gesignaleerd? En wat is er aan te doen, behalve terug naar het Service Center?

Het viel me trouwens ook op dat bij de laatste (ook niet succesvolle) poging van het SC om het rammelen op te heffen het metalen lipje aan de voorzijde van het schuifpaneel wat naar beneden gebogen is. Wellicht een causaal verband?

Heb een keer de melding gehad op snelweg dat panodak niet dicht ging omdat de snelheid te hoog was. Er stond toen bizar veel wind. Heb snelheid laten zakken naar 100 ofzo. Toen sloot het wel prima!