Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je nu de SIGN afbesteld en een Performance neemt met de zelfde opties met Perf+ ben je als ik goed heb gerekend € 3900,- voordeliger uit. Alleen als je een vroege besteller van de SIGN was verlies je dus de Korting weer van € 1750,-.
Aan de ene kant houden ze je een worst voor en aan de andere kant pakken ze je bij de staart!!
Dit is zeker geen nette deal voor de SIGN contractors die ook nog eens € 30.000,- hebben voorgeschoten ( sommigen jaren vooruit betaald ).
 
Fout, het is 20.000km of 1 jaar, whichever comes first.
Dus bij 10.000km per jaar ben je nog steeds per jaar €700 kwijt (of €550 bij het 4-jaren pakket)
Ze willen dan de auto toch elk jaar even zien blijkbaar.

Ik weet dat dat "fout" is volgens de Tesla regels. Maar wat als we dat niet doen? Hier en daar wordt gesuggereerd dat dan de garantie zou vervallen. Maar dat kan zomaar niet. In theorie mag je onderhoud laten uitvoeren door wie je zelf wil, de fabrieksgarantie moet blijven gelden bij mijn weten.
 
Ik weet dat dat "fout" is volgens de Tesla regels. Maar wat als we dat niet doen? Hier en daar wordt gesuggereerd dat dan de garantie zou vervallen. Maar dat kan zomaar niet. In theorie mag je onderhoud laten uitvoeren door wie je zelf wil, de fabrieksgarantie moet blijven gelden bij mijn weten.
In Nederland (en ik gok ook België) is dat wel het geval ja.

Wat je vaak ziet is dat je van oa Toyota en Audi gratis pechhulp krijgt als je het onderhoud bij de officieële dealer laat doen, maar ze mogen je fabrieksgarantie zeker weten niet laten vervallen.

Ook meen ik dat Europese wetten fabrikanten ook verplichten aan iedereen reserve-onderdelen te verkopen, dus je mag niet gebonden zitten aan Tesla.

Nu is natuurlijk de vraag óf je het door iemand anders wil laten doen, maar dat staat buiten dit onderwerp.
 
In Nederland (en ik gok ook België) is dat wel het geval ja.

Wat je vaak ziet is dat je van oa Toyota en Audi gratis pechhulp krijgt als je het onderhoud bij de officieële dealer laat doen, maar ze mogen je fabrieksgarantie zeker weten niet laten vervallen.

Ook meen ik dat Europese wetten fabrikanten ook verplichten aan iedereen reserve-onderdelen te verkopen, dus je mag niet gebonden zitten aan Tesla.

Nu is natuurlijk de vraag óf je het door iemand anders wil laten doen, maar dat staat buiten dit onderwerp.

Wanneer er meer technischi op dit forum zijn is het misschien leuk om een technische middag te organiseren. Kunnen we zelf kennis opdoen en delen. Ikzelf ben mechanisch en elektro technisch goed onderlegt. Op gebied van software minder. Wie heeft er interesse ?
 
Fout, het is 20.000km of 1 jaar, whichever comes first.
Dus bij 10.000km per jaar ben je nog steeds per jaar €700 kwijt (of €550 bij het 4-jaren pakket)
Ze willen dan de auto toch elk jaar even zien blijkbaar.

Weet iemand wat ze precies gaan doen voor dat geld?
Enkel het onderhoud en nazicht (olie, filters ed, excl banden) van mijn mercedes S320 kost jaarlijks zeker niet meer, dus waar zit ons voordeel van goedkoper onderhoud?
 
Wanneer er meer technischi op dit forum zijn is het misschien leuk om een technische middag te organiseren. Kunnen we zelf kennis opdoen en delen. Ikzelf ben mechanisch en elektro technisch goed onderlegt. Op gebied van software minder. Wie heeft er interesse ?
Uiteraard gaan we sleutelen aan die auto :) Dat hoort er bij.

Weet iemand wat ze precies gaan doen voor dat geld?
Enkel het onderhoud en nazicht (olie, filters ed, excl banden) van mijn mercedes S320 kost jaarlijks zeker niet meer, dus waar zit ons voordeel van goedkoper onderhoud?
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Mijn huidige Toyota hybride kost me elke 15.000km 170 euro of 280 euro (wisselt om en om) en dan ben ik klaar.

Dan vervangen ze ook de olie en doen ze al het onderhoud tot de 100.000km.

Ik zou ook echt niet weten wat je bij de Model S allemaal moet doen naast de vloeistoffen die ik ook prima zelf kan vervangen.
 
IK had altijd begrepen dat je voor deze onderhoud/service kosten ook de firmaware updates krijgt. Dat zou voor mij eerlijk gezegd juist de (enige) reden zijn om een dergelijk servicecontract aan te gaan. Voor mijn BMW, die meer onderhoud zou vergen, betaal ik nu eens per jaar ongeveer 400 euro aan onderhoud. Ik zou mogen verwachten dat de Model S minder nodig heeft, dat wordt tenminste wel gepredikt, dus er moet iets anders geboden worden voor dit geld.
 
Ik heb enige tijd geleden de vraag gesteld aan Gert Jan of er een laadpaal komt via Tesla. Hieronder zijn reactie:

Beste heer Van der Stelt

Bedankt voor uw bericht. Tesla zal niet standaard bij de wagen een laadpaal leveren. Opladen aan een paal hoeft niet, u kan ook aan een stopcontact opladen.
Meer informatie over opladen vind u bijvoorbeeld bij leverancier Tesla Model S Cohere

Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten


Gert-Jan Geerinckx | Product Specialist

ik heb al eerder contact gehad met Cohere, dus ga hier denk ik maar even mee verder. Kwamen toen op mij professioneel over. Met 40.000 km per jaar wil ik wel goed kunnen laden.
 
Ze geven aan dat de auto zo goed als geen onderhoud nodig heeft (in vergelijk met benzine/diesel auto's). Garantie zit zowiezo op de auto en de defected die eraan komen vallen onder garantie.

Dus WAT gaan ze doen met een 'servicebeurt' ? Wat kunnen ze doen ?

Even opsommen wat kan verslijten :
Remmen gaan al langer mee aangezien deze zo goed als niet worden gebruikt, maar zullen ooit wel een keer verslijten.
Ruitenwissers moeten vervangen worden aangezien deze gewoon verslijten.
Banden verslijten, deze moeten vervangen worden om de X km, maar dit valt buiten de servicebeurt.
Ruitenvloeistof wordt verbruikt....
Schokdempers ? Hebben die onderhoud nodig ?
Indien je een panorama dak heb, dat beweegt en kan dus lekkage geven. Misschien wat rubber onderhoud om ervoor te zorgen dat het niet gaat lekken.

en nu heb ik niks meer...

Alle respect naar Tesla, maar ik zie geen nut in een service-plan op dit moment.
Iemand een argument waarom WEL een serviceplan ?
 
Ik heb enige tijd geleden de vraag gesteld aan Gert Jan of er een laadpaal komt via Tesla. Hieronder zijn reactie:

Beste heer Van der Stelt

Bedankt voor uw bericht. Tesla zal niet standaard bij de wagen een laadpaal leveren. Opladen aan een paal hoeft niet, u kan ook aan een stopcontact opladen.
Meer informatie over opladen vind u bijvoorbeeld bij leverancier Tesla Model S Cohere

Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten


Gert-Jan Geerinckx | Product Specialist

ik heb al eerder contact gehad met Cohere, dus ga hier denk ik maar even mee verder. Kwamen toen op mij professioneel over. Met 40.000 km per jaar wil ik wel goed kunnen laden.
Zie mijn reactie hier: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 13


Ze geven aan dat de auto zo goed als geen onderhoud nodig heeft (in vergelijk met benzine/diesel auto's). Garantie zit zowiezo op de auto en de defected die eraan komen vallen onder garantie.

Dus WAT gaan ze doen met een 'servicebeurt' ? Wat kunnen ze doen ?

Even opsommen wat kan verslijten :
Remmen gaan al langer mee aangezien deze zo goed als niet worden gebruikt, maar zullen ooit wel een keer verslijten.
Ruitenwissers moeten vervangen worden aangezien deze gewoon verslijten.
Banden verslijten, deze moeten vervangen worden om de X km, maar dit valt buiten de servicebeurt.
Ruitenvloeistof wordt verbruikt....
Schokdempers ? Hebben die onderhoud nodig ?
Indien je een panorama dak heb, dat beweegt en kan dus lekkage geven. Misschien wat rubber onderhoud om ervoor te zorgen dat het niet gaat lekken.

en nu heb ik niks meer...

Alle respect naar Tesla, maar ik zie geen nut in een service-plan op dit moment.
Iemand een argument waarom WEL een serviceplan ?
Wat hier boven al wordt aangehaald: Firmware updates?

Ik zou het verder ook echt niet kunnen verzinnen wat er allemaal onderhoud nodig heeft.
 
Ik heb de laatste keer gevraagd wat ze met de Roadster deden voor onderhoud.

Buiten nieuwe firmware laden (wat in tegenstelling tot de S niet via 3G kan gebeuren) haalden ze de PEM (aansturing voor de motor) uit de auto, en maakten deze helemaal schoon.
De ventilator die de Motor en PEM koelt is de laatste keer vervangen door een nieuw type, verder zijn er bij de wielen schotten geplaatst zodat de ventilator niet te veel vochtige lucht hoeft te verwerken en daardoor vast kan lopen.
Koelvloeistof van de accu was van een verkeerd type, en is vervangen.

Al met al geloof ik een klus van 5 uur.

Nu is dat bij de S waarschijnlijk niet nodig, omdat de PEM/Motor hier vloeistofgekoeld zijn en dus veel onderhoudsarmer zijn.
Snap daarom niet waarom de kosten voor onderhoud voor de S hoger zijn dan voor de Roadster, alleen als je het gelijk voor 4 jaar afsluit is het goedkoper.

p.s ik kreeg ook nieuwe ruitenwisserbladen, en een nieuwe batterij voor de sleutel. :wink:

roadster_service1.jpg
roadster_service1a.jpg
 
Last edited:
Zie mijn reactie hier: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 13


Wat hier boven al wordt aangehaald: Firmware updates?

Ik zou het verder ook echt niet kunnen verzinnen wat er allemaal onderhoud nodig heeft.

Nee firmwareupdates ga je krijgen om fouten eruit te halen, bugs te corrigeren.
Vergeet niet, het is een gigantische computer op wielen met een heleboel luxe erbij. Desalniettemin nog steeds een computer.
Net als alle andere computers moeten er updates uitkomen om software aan te passen, soms vanwege nieuwe regelgeving, soms om gewoonweg wat fouten eruit te halen.

Niet te vergeten dat ze ook reclame maken dat de auto beter wordt naarmate het bedrijf groeit.
Firmwares zullen naar mijn idee zeker niet bij de servicebeurt horen.

Wat ik mij kan voorstellen is dat je iets extra's kunt downloaden (extra apps bv) met een service pakket.. maar dan vind ik het nog prijzig in verhouding.
 
Ik heb enige tijd geleden de vraag gesteld aan Gert Jan of er een laadpaal komt via Tesla. Hieronder zijn reactie:

Beste heer Van der Stelt

Bedankt voor uw bericht. Tesla zal niet standaard bij de wagen een laadpaal leveren. Opladen aan een paal hoeft niet, u kan ook aan een stopcontact opladen.
Meer informatie over opladen vind u bijvoorbeeld bij leverancier Tesla Model S Cohere

Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten


Gert-Jan Geerinckx | Product Specialist

ik heb al eerder contact gehad met Cohere, dus ga hier denk ik maar even mee verder. Kwamen toen op mij professioneel over. Met 40.000 km per jaar wil ik wel goed kunnen laden.

Ray, ik heb ook contact met Cohere, en ook het gevoel dat ze daar weten waar het over gaat. Ik ga het ook via hen doen.
 
Ik heb enige tijd geleden de vraag gesteld aan Gert Jan of er een laadpaal komt via Tesla. Hieronder zijn reactie:

Beste heer Van der Stelt

Bedankt voor uw bericht. Tesla zal niet standaard bij de wagen een laadpaal leveren. Opladen aan een paal hoeft niet, u kan ook aan een stopcontact opladen.
Meer informatie over opladen vind u bijvoorbeeld bij leverancier Tesla Model S Cohere

Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten


Gert-Jan Geerinckx | Product Specialist

ik heb al eerder contact gehad met Cohere, dus ga hier denk ik maar even mee verder. Kwamen toen op mij professioneel over. Met 40.000 km per jaar wil ik wel goed kunnen laden.

kunnen wij, Belgen, daar ook terecht? ('k heb in ieder geval al een contact formulier ingevuld)
 
De parkeersensoren, hoorde ik net van Tesla, zullen waarschijnlijk zichtbaar zijn als kleine zwarte dopjes (dus niet meegespoten). Niet van die grote doppen, maar ook niet 'onzichtbaar'. Ik hoop maar dat het niet te veel afbreuk doet aan de mooie bumpers. Ik denk dat ik ze toch maar neem, want het is een grote en niet altijd even overzichtelijke auto.
 
De parkeersensoren, hoorde ik net van Tesla, zullen waarschijnlijk zichtbaar zijn als kleine zwarte dopjes (dus niet meegespoten). Niet van die grote doppen, maar ook niet 'onzichtbaar'. Ik hoop maar dat het niet te veel afbreuk doet aan de mooie bumpers. Ik denk dat ik ze toch maar neem, want het is een grote en niet altijd even overzichtelijke auto.
Mag toch aannemen/hopen dat ze in kleur gespoten worden :crying:
 
De parkeersensoren, hoorde ik net van Tesla, zullen waarschijnlijk zichtbaar zijn als kleine zwarte dopjes (dus niet meegespoten). Niet van die grote doppen, maar ook niet 'onzichtbaar'. Ik hoop maar dat het niet te veel afbreuk doet aan de mooie bumpers. Ik denk dat ik ze toch maar neem, want het is een grote en niet altijd even overzichtelijke auto.

Vanmorgen met Wouter Wildbret van Tesla gesproken en die zei dat sensoren IN de bumper zitten in kleur van de bumper. Op basis daarvan besteld. Nu toch maar eens om bevestiging in mail vragen. Alles wat ze zeggen is telefonisch en nooit per mail. Daar wordt ik niet zekerder van.

Verder wist hij te melden dat het visueel getoond werd inclusief afstands- en plaatsaanduiding. Ik heb dat vergeleken met BMW (kleur)signalering en het zou daarmee vergelijkbaar zijn.