Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik gister aan Wouter vroeg hoe ze eruit zouden zien had hij nog geen idee en zou het navragen. Heeft hij kennelijk gedaan.
Jammer dat de uitkomst tegenstrijdig is met andere post.

Wat een ongelofelijk knullige wijze van introductie. Op zich prima opties maar zet ff een plaatje en omschrijving in de Teslashop en klaar is kees. Nog even het personeel een goede instructie op de mail zetten met kleine details, klaar!

Er is zoveel misgegaan met de introductie in Amerika waar blijkbaar weinig van geleerd is.
 
De eerste beurt van mijn Nissan Leaf was bij 30.000 km, hij was toen anderhalf jaar oud.
Ze hebben alleen een controle uitgevoerd en het interieurfilter vervangen. Ik vond dat wel grappig. De rekening was geloof ik 150 euro ex. BTW.

Onze nieuwe Renault Kangoo Z.E. hoeft pas bij 40.000 km een beurt te hebben.

Dat onderhoud aan de Tesla wat duurder is lijkt me logisch en vind ik geen probleem,
alleen het interval van 20.000 km lijkt me aan de korte kant en 600 euro voor uitsluitend een controle (en nieuwe ruitenwisserbladen ?) wellicht iets aan de hoge kant.
 
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom iedereen opeens verrast lijkt te zijn door de kosten van de service plans, er lopen al maanden topics over dit onderwerp, oa:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10101-Model-S-Service-Contracts-the-poll-edition(tm)!
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14883-Official-Model-S-Service-Plans
Persoonlijk vind ik het een prima aanbod, zeker het 4 jaar pakket. Af en toe nieuwe bandjes er op en klaar.
Het blijft een zeer exclusieve auto, dus daar zijn de prijzen ook naar.
 
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom iedereen opeens verrast lijkt te zijn door de kosten van de service plans, er lopen al maanden topics over dit onderwerp, oa:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10101-Model-S-Service-Contracts-the-poll-edition(tm)!
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14883-Official-Model-S-Service-Plans
Persoonlijk vind ik het een prima aanbod, zeker het 4 jaar pakket. Af en toe nieuwe bandjes er op en klaar.
Het blijft een zeer exclusieve auto, dus daar zijn de prijzen ook naar.

Als je de euro's maar voor het rapen hebt, is dat gemakkelijk praten. Jammer genoeg is dat niet voor iedereen het geval.:confused:
 
Vanmorgen met Wouter Wildbret van Tesla gesproken en die zei dat sensoren IN de bumper zitten in kleur van de bumper. Op basis daarvan besteld. Nu toch maar eens om bevestiging in mail vragen. Alles wat ze zeggen is telefonisch en nooit per mail. Daar wordt ik niet zekerder van.

Verder wist hij te melden dat het visueel getoond werd inclusief afstands- en plaatsaanduiding. Ik heb dat vergeleken met BMW (kleur)signalering en het zou daarmee vergelijkbaar zijn.

UPDATE
Gevraagd om bevestiging per mail op volgende punten. Natuurlijk werd ik gebeld en staat er weer niets op mail. Dat vind ik overigens wel storend. Tesla wil alles formeel bevestigen maar duidelijke en formele antwoorden kun je vergeten.

Parkeerassistentie
- Sensoren zitten IN (en niet op) de bumper EN zijn in dezelfde kleur als bumper gespoten? Antwoord: ze zitten in elk geval in de bumper, maar of ze in kleur zijn mee gespoten is nog niet bekend. Dat hopen ze volgende week zeker te weten, maar wij moeten wel uiterlijk maandag keuze maken. Vooralsnog kan/mag hij dus alleen zeggen dat ze standaard zwarte kleur hebben. Nu krijg ik een zwarte auto, maar bij een andere kleur zou ik daar serieus ontevreden over zijn.
- Audiovisuele ondersteuning is vergelijkbaar met die van BMW waarbij zowel plaats als afstand (in kleur) wordt aangegeven. Antwoord: hij heeft bevestigd dat visuele hulp vergelijkbaar is aan andere grote merken. Hij heeft er zelf ook mee gereden in Eindhoven, dus dit moet ook in proefritten door reserveringshouders getest kunnen zijn. Iemand?


Alarm
- Tesla is bezig met vast stellen van beveiligings categorieën (alarm klasse), op basis waarvan deze aanvulling een lagere verzekeringspremie tot gevolg zou moeten hebben. Maar classificatie
is nog niet bekend. Over eventuele deal met Centraal Beheer als verzekeraar wist hij niets te bevestigen.
- De inbraaksensoren boven het hoofd zijn niet zichtbaar. Verder ook geen aanpassingen aan interieur door deze aanpassing. Antwoord: dit wist hij in 2e instantie niet zeker en gaat hij navragen met spoed. Ik zit namelijk niet te wachten op zichtbaar aan dak hangende sensoren die afdoen aan het interieur design. Hij gaf wel aan dat ik er op mag rekenen dat het interieur is, zoals Tesla dat nastreeft. Maar dat is ook lekker vaag.

Al met al, moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben in de handelswijze van Tesla. Ik geloof niet dat ze opties aanbieden die niet al hebben uitgedacht,zowel functioneel als qua design. Dus iemand moet foto's of artist impressions hebben van hoe het er uit gaat zien. Door opties de wereld in te slingeren zonder antwoorden op hele simpele vragen doe je je geduldige reserveringshouders veel te kort.

Het idee dat er zwarte dopjes in je bumper komen op een auto van 100k is natuurlijk van de zotte, als je bedenkt dat mijn 8 jaar oude A6 standaard in kleur gespoten sensoren heeft. En de bewegingssensoren van het alarm zie je ook niet. Sterker; ik zou niet weten waar ze zitten, maar ze werken wel degelijk.

Hier komt Tesla in haar streven naar kwaliteit (not the best electric car, but the best car) en klantgererichtheid zwaar tekort.
 
Als je de euro's maar voor het rapen hebt, is dat gemakkelijk praten. Jammer genoeg is dat niet voor iedereen het geval.:confused:
Helemaal mee eens uiteraard, ik zou ook liever voor €150 per jaar klaar zijn, maar dat zal geen realiteit worden helaas.
Het is kiezen uit twee kwaden: ofwel service inclusief in de verkoopprijs (die dan dus hoger wordt), ofwel een jaarlijkse kostenpost. Tesla heeft voor het laatste gekozen.
Deze zelfde discussies zijn zeer uitgebreid gevoerd in het eerste topic wat ik net linkte, interessant leesvoer voor een regenachtige avond :wink: (en die zullen er nog wel aankomen de komende tijd).
 
Als een auto na 20.000 km onderhoud nodig heeft dan is dat zo.
Als een onderhoudsbeurt 700€ moet kosten is dat ook zo.

Ik snap het net alleen niet. Volgens Tesla veel minder onderhoud dan brandstofmotoren.
Wat gaan ze doen voor dat geld? Enne software updates is niet afhankelijk van aantal kilometers dus niet opnemen in deze kostprijs.

Als ik iets betaal wil ik er gewoon zeker van zijn dat ik geen oor wordt aange....
 
Helemaal mee eens uiteraard, ik zou ook liever voor €150 per jaar klaar zijn, maar dat zal geen realiteit worden helaas.
Het is kiezen uit twee kwaden: ofwel service inclusief in de verkoopprijs (die dan dus hoger wordt), ofwel een jaarlijkse kostenpost. Tesla heeft voor het laatste gekozen.
Deze zelfde discussies zijn zeer uitgebreid gevoerd in het eerste topic wat ik net linkte, interessant leesvoer voor een regenachtige avond :wink: (en die zullen er nog wel aankomen de komende tijd).

het gaat er om dat ze eerst verkondigen dat één van de voordelen van electrisch rijden, het lage onderhoud is. en dan komen ze met een prijs die één van de hoogste op de markt is. vergeet niet dat het abonnement van het 3G netwerk er ook nog bovenop komt. samen komt dit op een 1000 euro per jaar. daar gaat mijn besparing aan energiekost al in op. Ze zijn gewoon op vele vlakken te duur en willen het onderste uit de kan halen. neem nu bv het nieuw rood. 1600€ extra, en het is nog niet eens een metallicje.:wink:
Ik blijf fan, maar met sommige dingen heb ik het toch moeilijk.
Als ik de onderhoudslijst zie van de roadster, is dit wel een lange lijst... maar als ik dan begin te lezen wat er allenmaal op staat, de claxon controleren kan ik thuis ook hoor!:biggrin:
 
Als je de euro's maar voor het rapen hebt, is dat gemakkelijk praten. Jammer genoeg is dat niet voor iedereen het geval.:confused:
Ik heb het onderhoud van mijn Lexus eens bekeken over laatste vijf jaar. Ik rijd plm 15-17k per jaar. Kosten toch al gauw 1000 euro per jaar, want van alles wordt erbij geteld: remblokjes, vloeistoffen, ruitenwissers etc. Ik denk dat Tesla gewoon naar luxury brands kijkt en daarvan de prijs afleidt. Een beetje flauw, hoewel wel begrijpelijk. Maar ik denk dat ze echt een selling argument hebben als ze de eerste 3 jaar (of xxxx km) gewoon NIKS rekenen. Marketing technisch zou dat een ijzersterke move zijn.

---- aanvulling -----
zit ook het wisselen van zomer/winterbanden en opslag bij zag ik. Dus dat moet je eraf halen. Plm 150 euri. En je hebt natuurlijk GRATIS red carpet treatment, soort van ranger service.
 
Ik heb het onderhoud van mijn Lexus eens bekeken over laatste vijf jaar. Ik rijd plm 15-17k per jaar. Kosten toch al gauw 1000 euro per jaar, want van alles wordt erbij geteld: remblokjes, vloeistoffen, ruitenwissers etc. Ik denk dat Tesla gewoon naar luxury brands kijkt en daarvan de prijs afleidt. Een beetje flauw, hoewel wel begrijpelijk. Maar ik denk dat ze echt een selling argument hebben als ze de eerste 3 jaar (of xxxx km) gewoon NIKS rekenen. Marketing technisch zou dat een ijzersterke move zijn.

---- aanvulling -----
zit ook het wisselen van zomer/winterbanden en opslag bij zag ik. Dus dat moet je eraf halen. Plm 150 euri. En je hebt natuurlijk GRATIS red carpet treatment, soort van ranger service.
ik wil toch eerst van tesla vernemen welk onderhoud noodzakelijk is, welke onderdelen dienen vervangen en of ververst te worden, want dat lijkt niet veel te zijn en welke frequentie nodig is. zoals elk ander bedrijf zullen ze ook een uurloon moeten bekend maken, en evt verplaatsingskosten, en ik veronderstel dat we dan het onderhoud veel goedkoper in daguur kunnen betalen
 
ter info :
ik vertrek volgende week naar Florida, en zal zeker langsgaan in de showroom in Miami; en misschien ook bij gebruikers - met de bedoeling uit eerste hand wat info te bekomen over dagelijks gebruik en onderhoud. (ze zullen daar enkel ervaring hebben bij aangename temperaturen...)

Uiteraard hebben ze daar de US-versie, info over parkeersensoren , andere nieuwe opties en de europese aanpassingen zal men daar ook niet hebben.

Maar indien iemand nog algemene vragen zou hebben voor gebruikers, wil ik die graag meenemen.
 
We moeten wel bedenken dat de werkplaatsen van andere automerken op dit moment niet afhankelijk zijn van de inkomsten van het onderhoud van EV's.
ZIj verdienen voornamelijk aan de brandstof auto's. Telsa heeft vooralsnog alleen inkomsten uit het onderhoud van een relatief gering aantal elektrische auto's.
Als Tesla lage tarieven zou rekenen denk ik niet dat ze de werkplaatsen rendabel kunnen krijgen.
Mogelijk kunnen de tarieven die ze rekenen op termijn naar beneden als er voldoende Tesla's in Nederland zijn verkocht.

Fisker rekende voor de eerste 5 jaar geen onderhoudskosten. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen. Laten we daarom maar gewoon aftikken voor een betere toekomst.
 
We moeten wel bedenken dat de werkplaatsen van andere automerken op dit moment niet afhankelijk zijn van de inkomsten van het onderhoud van EV's.
ZIj verdienen voornamelijk aan de brandstof auto's. Telsa heeft vooralsnog alleen inkomsten uit het onderhoud van een relatief gering aantal elektrische auto's.
Als Tesla lage tarieven zou rekenen denk ik niet dat ze de werkplaatsen rendabel kunnen krijgen.
Mogelijk kunnen de tarieven die ze rekenen op termijn naar beneden als er voldoende Tesla's in Nederland zijn verkocht.

Fisker rekende voor de eerste 5 jaar geen onderhoudskosten. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen. Laten we daarom maar gewoon aftikken voor een betere toekomst.
Dat is ook zo, iedereen moet overleven.

1x een auto verkopen en dan 5 jaar niets aan iemand verdienen werkt ook niet echt..

Als ik het prijsverschil zie tussen de amerikaanse en de europese model S, heb ik toch niet het idee dat ze hem helemaal zonder winst naar hier brengen.
Denk je? Naar mijn idee verdienen ze er toch wel redelijk op.



Gisteren nog in Eindhoven gereden. Miste (Ja, expres!) een afslag waardoor Geert-Jan en ik even een gezellig ritje van bijna een uur gemaakt hebben, was leuk! Zaten bijna in België..

Afijn, een Performance op 19" werkt _NIET_. Die 19" banden kunnen de power van die performance gewoon niet aan. Zelfs bij de 80 a 90 gaat de achterkant dansen als je hem op zijn staart trapt. Neem dus de 21" als je een P85 neemt.
 
Dat is ook zo, iedereen moet overleven.

1x een auto verkopen en dan 5 jaar niets aan iemand verdienen werkt ook niet echt..

Denk je? Naar mijn idee verdienen ze er toch wel redelijk op.



Gisteren nog in Eindhoven gereden. Miste (Ja, expres!) een afslag waardoor Geert-Jan en ik even een gezellig ritje van bijna een uur gemaakt hebben, was leuk! Zaten bijna in België..

Afijn, een Performance op 19" werkt _NIET_. Die 19" banden kunnen de power van die performance gewoon niet aan. Zelfs bij de 80 a 90 gaat de achterkant dansen als je hem op zijn staart trapt. Neem dus de 21" als je een P85 neemt.

pfff komt de wagen uit op een dikke 113000 euro, een P85, geen sig.

Is de vraag, wat is een betere koop ?
De 19" bestellen met Winterbanden (levert Tesla winterbanden ?) en achteraf 21" kopen(+ banden) voor de zomer.
Of 21" bestellen met Zomerbanden en meteen 19" bijkopen met Winterbanden...

ik geloof je hebt al een keer een lijstje gemaakt. Welke keuze heb jij hierin gemaakt ?
 
Ik lees dat 4 jaar (max. 80.000 km) onderhoud € 2.200 incl. BTW kost bij vooruitbetaling. Dat is dus € 455 ex. BTW per jaar of per 20.000 km.

Wel vraag ik mij af of je gedurende die 4 jaar (max. 80.000 km) ook garantie hebt op de hele auto inclusief de aandrijving. Weet iemand hier iets over ?
 
Okay hier is het performance plus verhaal. Na contact met Elon en nu net een open telefoongesprek met iemand in de UK die de opvolging hiervan deed blijkt dat het Performance Plus Package zonder 21' velgen is. Dat wil zeggen je moet dus 21' velgen kiezen om de upgrade naar Performance Plus te kunnen maken.
Dit is op dit moment niet goed weergegeven in de USA configurator (te snel doorgevoerd door te snel willen - zijn ook meer een software company in dit soort zaken) maar dit wordt ASAP aangepast.

Je betaald dus niet dubbel, de vraag wordt meer of je de 6.600 euro voor alleen de vering en grotere velgen/banden achter, waard vind.

Verder nog over sensors en service kosten gesproken, over het laatste krijg ik nog een mail. Over de sensors, dit zouden zeer kleine sensors zijn en lijkt er op dat ze niet in kleur gespoten gaan worden (maar vallen door size bijna niet op, was zijn comment).

More to follow...