Vanmorgen met Wouter Wildbret van Tesla gesproken en die zei dat sensoren IN de bumper zitten in kleur van de bumper. Op basis daarvan besteld. Nu toch maar eens om bevestiging in mail vragen. Alles wat ze zeggen is telefonisch en nooit per mail. Daar wordt ik niet zekerder van.
Verder wist hij te melden dat het visueel getoond werd inclusief afstands- en plaatsaanduiding. Ik heb dat vergeleken met BMW (kleur)signalering en het zou daarmee vergelijkbaar zijn.
UPDATE
Gevraagd om bevestiging per mail op volgende punten. Natuurlijk werd ik gebeld en staat er weer niets op mail. Dat vind ik overigens wel storend. Tesla wil alles formeel bevestigen maar duidelijke en formele antwoorden kun je vergeten.
Parkeerassistentie
- Sensoren zitten IN (en niet op) de bumper EN zijn in dezelfde kleur als bumper gespoten? Antwoord: ze zitten in elk geval in de bumper, maar of ze in kleur zijn mee gespoten is nog niet bekend. Dat hopen ze volgende week zeker te weten, maar wij moeten wel uiterlijk maandag keuze maken. Vooralsnog kan/mag hij dus alleen zeggen dat ze standaard zwarte kleur hebben. Nu krijg ik een zwarte auto, maar bij een andere kleur zou ik daar serieus ontevreden over zijn.
- Audiovisuele ondersteuning is vergelijkbaar met die van BMW waarbij zowel plaats als afstand (in kleur) wordt aangegeven. Antwoord: hij heeft bevestigd dat visuele hulp vergelijkbaar is aan andere grote merken. Hij heeft er zelf ook mee gereden in Eindhoven, dus dit moet ook in proefritten door reserveringshouders getest kunnen zijn. Iemand?
Alarm
- Tesla is bezig met vast stellen van beveiligings categorieën (alarm klasse), op basis waarvan deze aanvulling een lagere verzekeringspremie tot gevolg zou moeten hebben. Maar classificatie
is nog niet bekend. Over eventuele deal met Centraal Beheer als verzekeraar wist hij niets te bevestigen.
- De inbraaksensoren boven het hoofd zijn niet zichtbaar. Verder ook geen aanpassingen aan interieur door deze aanpassing. Antwoord: dit wist hij in 2e instantie niet zeker en gaat hij navragen met spoed. Ik zit namelijk niet te wachten op zichtbaar aan dak hangende sensoren die afdoen aan het interieur design. Hij gaf wel aan dat ik er op mag rekenen dat het interieur is, zoals Tesla dat nastreeft. Maar dat is ook lekker vaag.
Al met al, moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben in de handelswijze van Tesla. Ik geloof niet dat ze opties aanbieden die niet al hebben uitgedacht,zowel functioneel als qua design. Dus iemand moet foto's of artist impressions hebben van hoe het er uit gaat zien. Door opties de wereld in te slingeren zonder antwoorden op hele simpele vragen doe je je geduldige reserveringshouders veel te kort.
Het idee dat er zwarte dopjes in je bumper komen op een auto van 100k is natuurlijk van de zotte, als je bedenkt dat mijn 8 jaar oude A6 standaard in kleur gespoten sensoren heeft. En de bewegingssensoren van het alarm zie je ook niet. Sterker; ik zou niet weten waar ze zitten, maar ze werken wel degelijk.
Hier komt Tesla in haar streven naar kwaliteit (not the best electric car, but the best car) en klantgererichtheid zwaar tekort.