jpet
Jan P.
1. auto staat in de garage
Enig idee van de temperatuur in de garage? Hoger of lager dan 8 graden?
Bij dit weer is het een goed idee het laden van de wagen zo te timen dat die zo ongeveer klaar is als je gaat vertrekken.
Dan is ook de batterij lekker warm en verlies je geen energie om die te verwarmen.
2. auto voorverwarmd met de app
3. Range mode had ik in de eerste 30km aanstaan maar omdat mijn ruiten volledig wazig waren van de damp heb ik die afgezet.
Ok, range mode kan je beter UIT hebben als hij in een (koude) garage staat omdat je dan met stroom van het stopcontact ook de batterij kan verwarmen ipv enkel de binnenruimte. Dat maakt het er niet eenvoudiger op natuurlijk. :wink: De binnenverwarming slaat ook automatisch af na 30 minuten als je die activeert via de app. Was dat voldoende?
Het grote probleem van met range mode AAN rijden in deze weersomstandigheden is idd dat je ruiten kunnen bedampen, zeker als je met meerdere personen in de wagen zit. Je kan de elektrische ruitverwarming aan zetten maar dat helpt niet voor de zijruiten natuurlijk.
4. Bijna volledig gereden op AP (wat wel weer leuk is)
Dan is het moeilijk beter te doen dus qua verbruik ga je daar niet veel kunnen winnen.
5. Zetelverwarming stond aan bij de vrouw maar niet bij mij. Wat bedoel je met veel efficiënter dan de kachel?
Alles is elektrisch bij een Model S, ook de binnenverwarming en die verbruikt relatief veel. De zetelverwarming werkt sneller en verbruikt veel minder energie. Je kan dus beter de zetelverwarming wat hoger zetten en de airco wat lager.
Verbruik vanochtend was extreem hoog (300+). Bij aankomst had ik nog snel een reset uitgevoerd (had ik nog niet gedaan sinds installatie van 7.1 en ik lees overal dat dat een goed idee is). Daarna werkte teslapage.com niet meer voor chargepoints wat het zoveelste balen was
Na het laden/de terugrit, was veel beter. Average 230. Zetelverwarming vrouw aan, stuurverwarming aan. Airco stond heel de rit op 20.
De enige verklaring die ik zo kan bedenken voor die zeer hoge 300 Wh/km vanmorgen is dat een aanzienlijk deel van de energie is gebruikt om de batterij en de wagen te verwarmen. 230 bij de terugrit is veel meer wat je zou verwachten. Heb je dan ook 120 gereden? Zakken naar 110 geeft in deze omstandigheden ook een aanzienlijk verschil.