Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Donderdag 16 juni organiseert het media bedrijf 24 uur in bedrijf een Auto Event. Deze staat geheel in het teken van elektrisch rijden en ik zal hier een presentatie geven. In samenwerking met een aantal dealers wordt er een tocht gereden van Eindhoven naar Automotive Campus Helmond waarbij ondernemers uit de regio kennis maken met elektrisch rijden. Ben jij bereid om je auto voor deze middag ter beschikking te stellen? Vertrek vanaf Evoluon Eindhoven om 15.00 uur en terugkomst rond 18.00 uur.
Contact: Meijke de Greeff-Dorresteijn: [email protected]
weet jij of je de auto werkelijk afstaat? of blijf je zelf in de auto?
 
Ik heb in mijn auto de next generation seats en de rechterwang van de bestuurdersstoel wrijft tegen de center armleuning wat zorgt voor een erg irritant piepend geluid. Ik ben langs geweest bij Tesla, zij hebben er wat spul opgesmeerd maar het blijft gewoon piepen, weliswaar wat minder dan eerst.

Het spul wat zij er op hebben gesmeerd zou 'Krytox' zijn volgens de service invoice.

Hebben anderen dit probleem ook gehad? Is dit de correcte oplossing?
 
Ik heb in mijn auto de next generation seats en de rechterwang van de bestuurdersstoel wrijft tegen de center armleuning wat zorgt voor een erg irritant piepend geluid. Ik ben langs geweest bij Tesla, zij hebben er wat spul opgesmeerd maar het blijft gewoon piepen, weliswaar wat minder dan eerst.

Het spul wat zij er op hebben gesmeerd zou 'Krytox' zijn volgens de service invoice.

Hebben anderen dit probleem ook gehad? Is dit de correcte oplossing?

Dat klinkt als een stoel en/of armleun die niet goed vastzit. Zodra beide vastzitten, kun je geen wrijving meer krijgen lijkt mij.
 
"Solar fastcharging station" geopend in Vilvoorde :)
Solar Fast Charging Station: het laadstation van de toekomst

Een reden om even een toertje naar Vilvoorde te doen :D
Het artikel said:
De Solar Carport voorziet de laadpaal van stroom via de zonnepanelen op het dak, voldoende om een elektrische wagen 25.000 kilometer op jaarbasis te laten rijden. De rest van de groene stroom komt van het net.
Dat is dus circa 5.000 kWh per jaar (= paar honderd euro) uit de zonnepanelen. Voelt toch vooral als symbolisch c.q. green washing. Want zonder batterij-opslag gaat de opgewekte energie gewoon het net in en worden de auto's gewoon vanuit het net opgeladen. En de eventuele terugverdiencapaciteit verdampt in Belgie toch dankzij de vorige machthebster?
 
  • Like
Reactions: FVO and Noelis
Dat is dus circa 5.000 kWh per jaar (= paar honderd euro) uit de zonnepanelen. Voelt toch vooral als symbolisch c.q. green washing. Want zonder batterij-opslag gaat de opgewekte energie gewoon het net in en worden de auto's gewoon vanuit het net opgeladen. En de eventuele terugverdiencapaciteit verdampt in Belgie toch dankzij de vorige machthebster?

Helemaal met eens, ik vind het een symbolische stap in de goede richting
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Dat is dus circa 5.000 kWh per jaar (= paar honderd euro) uit de zonnepanelen. Voelt toch vooral als symbolisch c.q. green washing. Want zonder batterij-opslag gaat de opgewekte energie gewoon het net in en worden de auto's gewoon vanuit het net opgeladen. En de eventuele terugverdiencapaciteit verdampt in Belgie toch dankzij de vorige machthebster?
Die batterij opslag staat (soms) onder de carport... ;)
 
Zij die er wat meer van weten, zouden ons eens moeten voorrekenen wat je aan zonnepanelen nodig hebt om (zonder batterijen of net) op 22 kW te kunnen laden op een zonnige zomermiddag. Dan zit je naar mijn verwachting bijna op industriële schaal.
 
Ik heb in mijn auto de next generation seats en de rechterwang van de bestuurdersstoel wrijft tegen de center armleuning wat zorgt voor een erg irritant piepend geluid. Ik ben langs geweest bij Tesla, zij hebben er wat spul opgesmeerd maar het blijft gewoon piepen, weliswaar wat minder dan eerst.

Het spul wat zij er op hebben gesmeerd zou 'Krytox' zijn volgens de service invoice.

Hebben anderen dit probleem ook gehad? Is dit de correcte oplossing?
Heb ik ook. Begin juni service afspraak. Hoop wel dat het opgelost wordt want is behoorlijk irritant.
 
Zij die er wat meer van weten, zouden ons eens moeten voorrekenen wat je aan zonnepanelen nodig hebt om (zonder batterijen of net) op 22 kW te kunnen laden op een zonnige zomermiddag. Dan zit je naar mijn verwachting bijna op industriële schaal.
Om 22kW te leveren heb je tegen de 100 panelen nodig. (Mijn installatie met 18 panelen levert maximaal 4kW (ietsje meer maar die gaan verloren in de omvormers en bedrading, dus dat keer 5 levert circa 100 panelen voor circa 22kW).
Er komen overigens maar weinig momenten voor dat je dat vermogen haalt, meestal is het minder door hitte en/of bewolking. Op een donkere dag in hartje winter haal je nog geen 15% van dat vermogen met dezelfde hoeveelheid panelen...

Dus je hebt helemaal gelijk, als je de elektronen die uit de zonnepanelen komen allemaal in de auto wilt hebben zonder de auto continu te moeten laten staan en zonder tussenkomst van het net, dan zul je ze tussentijds moeten opslaan in een forse stationaire accu (mijn opmerking hierboven was ironisch bedoeld). En die moet enorm fors zijn (maatje halve zeecontainer) wil je er in de winter ook nog wat aan hebben...
 
  • Like
Reactions: Jean
Ik heb in mijn auto de next generation seats en de rechterwang van de bestuurdersstoel wrijft tegen de center armleuning wat zorgt voor een erg irritant piepend geluid. Ik ben langs geweest bij Tesla, zij hebben er wat spul opgesmeerd maar het blijft gewoon piepen, weliswaar wat minder dan eerst.

Het spul wat zij er op hebben gesmeerd zou 'Krytox' zijn volgens de service invoice.

Hebben anderen dit probleem ook gehad? Is dit de correcte oplossing?


Hier van hetzelfde, bijzonder irritant! Tijdens de laatste servicebeurt zou dit verholpen worden maar "het spul was op" (...) en ik mag dus nog een keertje terug naar Tilburg. Hoop dat ze het probleem op kunnen lossen, geeft me regelmatig het gevoel in een auto van 10 jaar oud te rijden. Ik heb overigens wel het idee dat de rechterwang van de bestuurdersstoel meer speling heeft dan de linker of de wangen van de passagiersstoel.
 
Om 22kW te leveren heb je tegen de 100 panelen nodig. (Mijn installatie met 18 panelen levert maximaal 4kW (ietsje meer maar die gaan verloren in de omvormers en bedrading, dus dat keer 5 levert circa 100 panelen voor circa 22kW).
Er komen overigens maar weinig momenten voor dat je dat vermogen haalt, meestal is het minder door hitte en/of bewolking. Op een donkere dag in hartje winter haal je nog geen 15% van dat vermogen met dezelfde hoeveelheid panelen...

Dus je hebt helemaal gelijk, als je de elektronen die uit de zonnepanelen komen allemaal in de auto wilt hebben zonder de auto continu te moeten laten staan en zonder tussenkomst van het net, dan zul je ze tussentijds moeten opslaan in een forse stationaire accu (mijn opmerking hierboven was ironisch bedoeld). En die moet enorm fors zijn (maatje halve zeecontainer) wil je er in de winter ook nog wat aan hebben...

Ik heb zelf ( nog ) geen zonnepanelen. Maar begrijp ik het dan goed dat als je pakweg 20 panelen hebt je amper genoeg hebt voor de wasdroger OF de wasmachine??? Oei, ik hoopte dat een dagje zon en opslag in een Tesla Power Pack de auto 's nachts kon opladen en mijn was- en vaatwasser 's nachts kon voorzien van energie…!!!??? :eek:
 
Ik heb zelf ( nog ) geen zonnepanelen. Maar begrijp ik het dan goed dat als je pakweg 20 panelen hebt je amper genoeg hebt voor de wasdroger OF de wasmachine??? Oei, ik hoopte dat een dagje zon en opslag in een Tesla Power Pack de auto 's nachts kon opladen en mijn was- en vaatwasser 's nachts kon voorzien van energie…!!!??? :eek:
Bovenstaand ging over vermogen in kW dus hoeveel energie per seconde kan worden geleverd (ongeveer 4kW max.), maar jij hebt het over totale hoeveelheid energie (niet per seconde), dus kWh, daarvan zijn de getallen als volgt:

Met 18 panelen wek ik totaal zo'n 5kWh op op een donkere hartje winterdag (worst case gedurende ongeveer 6 weken, behalve als er sneeuw op de panelen ligt, dan is het 0kWh :)), 20kWh in de zomer op een regenachtige grijze dag en 35kWh op een fantastisch zonnige top lentedag (best case, gebeurt hooguit 2 dagen per jaar). Normaal ligt de opbrengst per dag ergens tussen de 18 en de 30 kWh.

Dus een Tesla powerpack van 7kWh krijg je buiten het donkerste deel van het winterseizoen prima opgeladen, en als je je wasmachine/droger (wasrek in de zomer?) zo programmeert dat ze draaien wanneer de zo'n schijnt, kun je die 7kWh uit de powerpack 's avonds volledig gebruiken om je auto (een beetje) op te laden.
Desondanks betekent dat niet dat je zonder netaansluiting kunt, want die moet jouw piekbelasting opvangen. Inductiekookplaat van 11kW gaat niet lukken uit de panelen of de powerpack, die kunnen dat piekvermogen niet leveren. Idem als je zowel de vaatwasser, wasmachine en droger tegelijkertijd aanzet...
 
Ik heb ook naar panelen gekeken. Ik kan er maar vijf kwijt op mijn dak en dat zou mijn jaarverbruik niet eens onder de 10 MWh krijgen. En dan is het gewoon niet lucratief.

5? panelen, dat is wel heel weinig...
"ik verkocht mijn villa om in een Tesla te kunnen rijden"
2976d95308f94279bc66c75118e9540f_18.jpg
 
  • Funny
Reactions: Adm and Noelis
5? panelen, dat is wel heel weinig...
"ik verkocht mijn villa om in een Tesla te kunnen rijden"
View attachment 176822
:)

Ik heb 18 m2 aan plat dak met daarop nog twee schoorstenen en een lichtkoepel. Andere daken die ik heb liggen allemaal tussen de bomen. Met heel erg proppen kun je aan 8 panelen komen maar dan is de opbrengst lager. Tegen nog geen 10 cent per kWh is het gewoon niet interessant.
 
Is op zich geen slecht idee, een Tesla lijkt me een prima plek om te wonen. Je kunt achterin slapen als je de achterbank plat legt, het audiosysteem is ook best prima en in de zomer heb je fijn airconditioning :D
En niet te vergeten als je campeert aan de SuC's heb je gratis stroom. Gewoon een microgolf oven op 12V en klaar