Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
thanks voor de reacties, zal eens bellen! Ik doe altijd tot 90% en dan beweert ie 356km te kunnen maar dit is dus de praktijk.

Alles hangt af van de wijze waarop je rijdt. 100 Km/h cruise control geeft in mijn "vintage Model S" een bereik dat gelijk loopt aan het aantal geladen Km's Typical Range. Wanneer ik 90 KM/h CC ga rijden haal ik er meer uit.

Met een 90KWh pack moet je makkelijk 350Km kunnen halen dus.

Maar: dan moet je er wel naar rijden. Ik doe dat alleen als ik afstand moet rijden en dat komt in NL weinig voor. Meestal geef ik mijn SuGaBabe de sporen en dan verbrand ik 200Km Typical Range op 100 Km feitelijke afstand.

Er zijn zat verbruiksstats te vinden, hier en op de site van Tesla. Probeer eerst CC. Dat scheelt de helft.
 
Als je een 90kWh batterij 90% laadt, moet je toch zo'n 75kWh minimaal aan boord hebben? Als je dan 59kWh hebt verbruikt en nog 20km rest hebt (zeg maar: 4kWh rest) dus totaal slechts 63kWh blijkt te hebben kunnen gebruiken i.p.v. 75kWh, klopt er iets niet?

Ik lees niet in je posts dat de wagen intussen veel heeft stilgestaan, dus een normale vampire drain kan het ook niet zijn...
 
  • Like
Reactions: jm71 and robertvg
ik was vandaag toch weer wat ongelukkig als ik deze cijfers zag staan. Zeker omdat het nu niet meer koud is en ik geraak met een P90DL nog steeds niet aan 300km... is dit normaal voor jullie? Ik zit niet extreem veel op te trekken of zo...

View attachment 181111

Je verliest ook energie als de auto stilstaat en zo te zien heeft de auto meerdere dagen stilgestaan zonder bij te laden. Immers is 59 kWh veel minder dan een 90kWh beschikbaar heeft (tegen de 80 kWh). Met 224 Wh/km zou je met een volle batterij zo'n 79000/224 = 352 km moeten halen.
 
Je verliest ook energie als de auto stilstaat en zo te zien heeft de auto meerdere dagen stilgestaan zonder bij te laden. Immers is 59 kWh veel minder dan een 90kWh beschikbaar heeft (tegen de 80 kWh). Met 224 Wh/km zou je met een volle batterij zo'n 79000/224 = 352 km moeten halen.
zeker als je ook nog teslalog of visible tesla hebt draaien, die continue contact met je auto maken, verlies je nogal wat km's per dag.
 
Dit past wel weer in mijn observatie van vorige maand: MaxRange

Vetrokken met 100% (4 maanden oude batterij) en aangekomen bij een SuC met 8% over. Verbruik volgens het display 72 kWh.
Een simpel rekensommetje geeft me dan een totale capaciteit van 79 kWh (72 + 90 * 0,08)
Het is mij nog steeds een raadsel waar de overige 11 kWh gebleven zijn. Tesla heeft toegezegd het uit te zoeken maar dat is alweer drie weken geleden.
 
Dit past wel weer in mijn observatie van vorige maand: MaxRange

Vetrokken met 100% (4 maanden oude batterij) en aangekomen bij een SuC met 8% over. Verbruik volgens het display 72 kWh.
Een simpel rekensommetje geeft me dan een totale capaciteit van 79 kWh (72 + 90 * 0,08)
Het is mij nog steeds een raadsel waar de overige 11 kWh gebleven zijn. Tesla heeft toegezegd het uit te zoeken maar dat is alweer drie weken geleden.
Volgens mij ga je er ten onrechte van uit dat een 100% charge jou ook 90kwh capaciteit geeft. Er zijn elders op dit forum mooie plaatjes die weergeven hoeveel procent er overblijft na bepaalde veiligheidsmarges te hebben toegepast. Je begint bij een 100% charge met iets van 80kwh, dus de 8% moet je ook daarvan nemen. In jouw rekensommetje moet je je dus afvragen waar 80 - (72 + 80 * 0,08) = 1,6 kwh gebleven is. En dat is niet zoveel (airco o.i.d.)
 
Volgens mij ga je er ten onrechte van uit dat een 100% charge jou ook 90kwh capaciteit geeft. Er zijn elders op dit forum mooie plaatjes die weergeven hoeveel procent er overblijft na bepaalde veiligheidsmarges te hebben toegepast. Je begint bij een 100% charge met iets van 80kwh, dus de 8% moet je ook daarvan nemen. In jouw rekensommetje moet je je dus afvragen waar 80 - (72 + 80 * 0,08) = 1,6 kwh gebleven is. En dat is niet zoveel (airco o.i.d.)

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb toch geen 80D gekocht?
 
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb toch geen 80D gekocht?
Don't shoot the messenger ;-)
Ik kan helaas het plaatsje niet vinden, maar er zijn bepaalde percentages gereserveerd (brick mode, meen ik) om te voorkomen dat uiteindelijk alle systemen zonder stroom komen te staan. Ik vind wel dat Tesla dat niet duidelijk uitlegt. Als je een 90D koopt verwacht je dat ter beschikking te hebben. In den beginne (november 2013) toen ik mijn auto ophaalde en Tesla hem voor 90% had opgeladen, was ik verbaasd dat ik een typical range zag van 400km, terwijl je meer verwachtte. Ook met mijn eerste range charge thuis kwam ik niet in de buurt van de beloofde 480km. Dan denk je nog dat het in de typcial range versus rated range zit, maar je hebt feitelijk niet de gehele capaciteit van de accu ter beschikking. Ik kan me niet anders indenken dat dit voor heel veel nieuwe Tesla rijders een verrassing en een domper is.
 
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb toch geen 80D gekocht?

Dat begrijp ik, maar heeft iemand ooit gezegd dat je 90 kWh tot je beschikking hebt? Tesla heeft enkel gezegd dat de totale capaciteit van de batterij 90 kWh is. Daar is overigens nog wel wat op aan te merken, aangezien er verschillende manieren zijn om de capaciteit te meten van een batterij. Dit heeft o.a. te maken met snelheid van het ontladen. Bij een grotere afgifte van energie, hoort een lagere efficiëntie en dus een lagere beschikbare capaciteit. Corrigeer mij a.u.b. als ik iets verkeerd zeg, maar zo heb ik het begrepen.

Tesla geeft het NEDC bereik op. Dit is vervolgens uitstekend te vergelijken met andere auto's. Dat vervolgens in de praktijk maar zo'n 60/70% van dit bereik gehaald wordt, heeft met de testmethode te maken.
 
  • Like
Reactions: Steven
Dat begrijp ik, maar heeft iemand ooit gezegd dat je 90 kWh tot je beschikking hebt? Tesla heeft enkel gezegd dat de totale capaciteit van de batterij 90 kWh is.

Tesla claimt een NEDC bereik van 557 kilometer met een volle accu. Als mijn bruikbare capaciteit 80 kWh is dan zou ik 143 Wh/km moeten rijden om dat te halen. Op basis van 90 kWh is het 160 Wh/km en dat is al aan de onwaarschijnlijke kant, maar 143 is echt niet te halen.

Edit: als ik naar configure my Model S staat zie je toch echt 90 kWh staan zonder een disclaimer erbij dat je dit niet ter beschikking hebt.
 
  • Like
Reactions: Pebe
Dat NEDC bereik is best haalbaar, maar dan moet je 80 km/u gaan rijden op een goede geasfalteerde weg, zonder regen, wind en dergelijken. Laatst zat ik ook op een 50 km gemiddelde van onder de 150 Wh/km op de N18 hier (wat 50 tot 80 km/u is). Dat is dus net als met brandstofauto's; op zich is het NEDC vaak verbruik wel haalbaar, alleen niet op een normale manier op de snelweg.

De range die Tesla zelf opgeeft ligt ook zo'n 20% lager dan het NEDC bereik en dat is best goed haalbaar als je rond de 110-120 km/u rijdt.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Tesla claimt een NEDC bereik van 557 kilometer met een volle accu. Als mijn bruikbare capaciteit 80 kWh is dan zou ik 143 Wh/km moeten rijden om dat te halen. Op basis van 90 kWh is het 160 Wh/km en dat is al aan de onwaarschijnlijke kant, maar 143 is echt niet te halen..

ooit haalde ik 388.8km met mijn 60kWh (141wh/km AVG)
gespreid over 3 dagen op provinciale wegen tegen de normale toegelaten snelheden.
hier het verslag:
hoe ver kan je rijden met een 60kwh model S

ik denk wel dat dit een super zuinig exemplaar was en dit nu met de 85 niet meer haal.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik doe deze week weer uitsluitend Voorburg-Rotterdam v.v. en zit op gemiddeld 164Wh/km, zal vanavond een plaatje schieten voor wie het niet gelooft.

(In het weekend ga ik het weekgemiddelde weer naar 209 duwen, wat enige inspanning zal vergen, want vorig weekend kwam ik maar met moeite boven de 250, en dat leverde hier en daar wat zure VW / Audi / BMW gezichten op, die me na tientallen kilometers toch maar lieten gaan. Soms denk ik dat ze kijken wanneer je afhaakt, denkende dat je over 3 km toch eens zal moeten gaan opladen).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik doe deze week weer uitsluitend Voorburg-Rotterdam v.v. en zit op gemiddeld 164Wh/km, zal vanavond een plaatje schieten voor wie het niet gelooft.

Gestart met 90% 341
Gereden 273
Rest 76
Totaal 349
5 nachten vampire drain 40
Totaal 389
Bereik omgerekend naar 100% 432
Typical bij 100% 379
Extra bereik bij netjes rijden
(mix 50 / 80 / 100; 23 km traject) 53

VERBRUIK (Wh/km) 163

(Ik wou dat ik deze zelf mocht liken)
 

Attachments

  • IMG_20160617_180617.jpg
    IMG_20160617_180617.jpg
    202.3 KB · Views: 49
Last edited: