TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

hoe ver kan je rijden met een 60kwh model S

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Xfrank, Jan 19, 2014.

  1. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Binnen enkele maanden wil ik dit wel eens uitproberen wanneer de omstandigheden iets gunstiger zijn (20° en de winterbanden er af )

    Vandaag heb ik alvast een trainings ronde gedaan.
    Ik heb een route van 120 in elkaar gestoken via provinciale wegen waar 50/70/90 en in Nederland 100 mag worden gereden.
    1jan 2014 lus 120km.jpg

    De omstandigheden.
    de auto was normaal opgeladen (85%) dus niet vol.
    temperatuur tussen de 9 en 11 graden (weinig wind)
    verwarming aan als het nodig was.
    de snelheden volgens de plaatselijke regels
    19" velgen met pirelli Sottozero II
    op gans het traject heb ik niet het gevoel gehad dat ik overdreven traag aan het rijden was , maar rustig en aangepast aan de omstandigheden.
    Wel heb ik zeer goed het verkeer en de stoplichten ingeschat (op gans het traject heb ik slechts 5 keer volledig stil gestaan)
    Hier een aantal foto's in chronologische volgorde:
    19jan2014 deel 1.jpg
    19jan2014 deel 2.jpg

    totaal 122km - 19.2kwh verbruikt - 157wh/km
    Besluit:
    Als je echt heel ver wil komen, blijf dan van de autosnelweg af.
    Ja Widodh, in Zeeland verbruik je meer:wink:

    de definitieve test van de 60kwh volgt later op het jaar
     
  2. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Bij zo'n test zou ik VisualTesla laten meelopen op een PC of Mac. Je kunt gegevens daaruit exporteren en mooie vergelijkingen maken in verschillende omstandigheden. Om maar te zwijgen van de mogelijkheid om de hele route via Google Earth nog eens na te spelen ;)
     
  3. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Ja, ik dacht er aan als ik al vertokken was.
    Het is me nog niet gelukt om een route te loggen met VisualTesla. misschien zit er nog iets fout in mijn settings
     
  4. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Er staat een nieuwe, veel betere versie op stapel. Was gisteren even beschikbaar, maar is ook weer teruggetrokken wegens een bug. Kan niet lang meer duren.
     
  5. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,768
    Location:
    Grobbendonk, Belgium

    bij options : stay awake.

    maar als je de grens overgaat, kan de dataconnectie een tijdje wegvallen.
    je krijgt dan dit : ScreenShot116.jpg



    @Frank : wat is er met de sensoren ? heb je er geen op je wintervelgen ?
     
  6. Jean

    Jean Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    397
    Location:
    Ulvenhout (NL)
    Ik denk dat die sensoren aardig wat energie vreten....
     
  7. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    neen, geen sensoren op mijn wintervelgen. Dus na een minuut of 10 komt de melding
    maar dan ben ik meestal al thuis:wink:
     
  8. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    #8 Xfrank, Jan 19, 2014
    Last edited: Jan 19, 2014
    Heeft iemand al opgemerkt dat de schaalverdeling van de wh meter bij de 60kwh anders is dan bij de 85kwh versie.

    de meter gaat bij mij van 15-30-60-120-240kw
    bij de 85kwh is dit: 20-40-80-160-320kw

    iemand een idee waarom dit is?
     
  9. Thelosen

    Thelosen Member

    Joined:
    Apr 29, 2013
    Messages:
    200
    Location:
    Nederland
    Dat is geen Wh, maar kW.

    Je ziet dus het op dat moment opgenomen vermogen op de meter. En het vermogen van de 60kWh versie is wat lager, daardoor is het ook zinvol om een andere schaal te nemen. Het lagere gewicht zorgt er weer voor dat je het lagere vermogen niet direct mist..

    Wel lekker zuinig gereden! Deze score haal ik nu niet eens met mijn Ampera, terwijl die kleiner en lichter is. :)
     
  10. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Zover ik heb begrepen is dat een 85Kwh batterij meer vermogen KAN leveren dan een 60kwh. Rede hiervan is dat er ook meer vermogen beschikbaar is.

    Logisch redeneren : Er zitten meer batterijen in een 85Kwh dan een 60Kwh batterij. Er zijn dus ook meer batterijen die vermogen kunnen leveren tegelijk t.o.v. een 60Kwh batterij, hierdoor ook het verschil van 240kw <-> 320kw.
     
  11. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands
    Heeft Tesla eigenlijk ooit bekend gemaakt wat bij de verkopen in Nederland en Belgie de verhouding is tussen het aantal verkochte 85Kwh en het aantal 60Kwh modellen? Vroeg het me gewoon af ...
     
  12. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Dit heb ik nog nergens gelezen, maar zelf denk ik minder dan 10% voor de 60kwh versie.
     
    • Funny x 1
  13. carlos

    carlos Member

    Joined:
    Mar 7, 2013
    Messages:
    275
    Location:
    Hoek van Holland
    xfrank

    leuk onderzoekje! moet wel zeggen dat je echt heel zuinig heb gereden. Wat verbruikte je nou bij 100 km/h? kan ik slecht vinden.
     
  14. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    ik kan het er ook niet uit filteren,
    daarvoor zal ik een apart testje moeten doen op de autosnelweg voor 100,110 en 120km/uur
     
  15. pwillemse78

    pwillemse78 Member

    Joined:
    Aug 26, 2013
    Messages:
    950
    Location:
    nuenen
    wel geruststellend om te zien dat het gemiddelde verbruik over de levensduur van de auto rond de 240 w zit, die van mij (85p met 21"winterbanden) op 250, dus vrijwel geen verschil!
     
  16. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,332
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    #16 Xfrank, Apr 16, 2015
    Last edited: Apr 16, 2015
    de laatste 3 avonden ben ik telkens een ritje gaan maken met de bedoeling om mijn afstandsrecord op één lading te verbreken.(met de 60kwh)
    normaal rij je dan best geen autosnelweg maar de eerste 33km van SuC Gent tot thuis waren autosnelweg.
    andere factoren die wat tegen zaten:
    De volle batterij is al met een 8tal km verminderd
    Record over 3 dagen waardoor s'nachts toch enkele km verloren en telkens met een koude batterij vertrokken
    Deze avond een heel stuk in regen en wind gereden.

    Ondanks deze factoren toch een scherp record neergezet. Mijn vorige record stond op 353 km en staat nu op 388.8km op 1 lading. met 141wh/km AVG
    de laatste 15km heb ik over en weer gereden in onze straat.:wink: (gelukkig hebben we een lange straat)

    hier enkele foto's

    na het vol laden aan de Suc Gent, ging de eerste km er pas na 7 km af:
    volle accu.jpg


    353.1km= het vorige record met nog 13km range!
    oud record.jpg


    Deze waarschuwing heb ik meerder malen zien verschijnen:scared:
    warning.jpg


    op 370km, 0km over!
    nog 0.jpg


    op 371km. "CHARGE NOW"
    charge now warning.jpg


    374km (52.7kwh) is ongeveer wat Tesla op geeft voor de 60kwh. Toen ben ik thuis gestopt om de stroomgroep in de koffer te steken
    lader in de auto.jpg


    375km. projected range= ook 0
    projected 0.jpg


    Normaal had ik de intentie om tot 55kwh te rijden. maar op een bepaald moment zakte het vermogen op enkele honderden meter van 30wh naar 15wh.
    op dat moment was ik net in de buurt van het huis en ben ik op de oprit gereden. waarschijnlijk had ik geen extra km gehaald.
    vermogen zakt snel.jpg


    NIEUW RECORD!
    nieuw record.jpg


    Het laden gaat in het begin enorm langzaam
    laden traag.jpg

    enkele bedenkingen:
    Was dit leuk? NEEN, het is een stresserende manier van rijden en ben dikwijls van plan geweest om er mee te stoppen.
    Verschillende malen op mijn tanden moeten bijten aan de stoplichten en moeten mompelen "sorry, nu kan ik even niet mee spelen"

    Zou het nog beter kunnen? . Waarschijnlijk wel, maar op de openbare weg en in normale verkeersomstandigheden niet echt veel beter denk ik.

    Ga ik dit nog eens doen? Ik denk het niet, maar ik ben blij om te weten wat er kan en wat de reserve ongeveer is.

    Morgen terug speeltijd!:smile:
     
  17. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Nice Frank. Zo ver zou ik zelfs met de 85 niet voor de lol gaan rijden :)
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,881
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Nou, we kunnen er van leren. Want als het erop aan komt kan het dus 85/60x388,8=550,80 worden voor de 85 kWh batterij. En dat kan, dat weet ik, heb ik meegemaakt (relaxed vakantie, 34 graden, binnenwegen en fluwelen rechtervoet maar toch....)

    Maar heel netjes Frank!
     
  19. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Respect Frank! En helemaal mee eens dat het a-relaxt rijden is, maar erg cool dat het wel mogelijk is.

    En 550km met de 85 is 'makkelijk' te doen inderdaad:
    Europees EV-afstandsrecord met Tesla Model S - Groen7

    Dus Frank er moet meer inzitten (625,5 / 85 * 60 = 441,5km) ;) :p
     
  20. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,149
    Straf!!
    2 Weken geleden heb ik zelf nog eens extra zuinig gereden (niet meer dan 20kW, AC uitgeschakeld, ...) en kwam over een afstand van 60km gemiddeld op 164Wh/km.
     

Share This Page