Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Hey allemaal !
Ik ben Kwint Nees,
Ik studeer Automotive engineering aan de TU Eindhoven en ik doe een onderzoek naar het vertrouwen dat mensen hebben in Autonoom rijden. Zou het mogelijk zijn dat ik 5 minuutjes van jullie tijd in beslag kan nemen?
Onderstaande link gaat naar een korte survey die voornamelijk vraagt naar jullie ervaringen met de tesla autopilot.

Alvast Bedankt!

Trust in Automated Driving

Zalig Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen
Ook ingevuld, maarre, AP zoals nu in de Tesla zit heeft volgens mij weinig met autonoom rijden te maken hoor, dus ik vraag me af of je onze ervaringen ermee door mag trekken naar vertrouwen in autonoom rijden (oftewel een auto waarin alle inzittenden slechts bijrijders zijn).
Anders gezegd, volgens mij staat AP tot autonoom rijden als een elektrische koffiemolen tot een volautomatische all-in-one koffiemachine. Als je met die elektrische koffiemolen, een koffiefilter en een fluitketel fantastische (of erg slechte) koffie zet, heb je dan automatisch ook vertrouwen in die volautomatische all-in-one?
(En uhm ja, het ligt aan de kwaliteit van de koffiebonen zelf... oftewel de street/map data)
 
@Kwint Nees : je laatste vragen zijn inderdaad lastig: natuurlijk zou ik mezelf naar huis (of mijn kinderen naar school) laten rijden in een autonome wagen, van zodra die bestaat en de veiligheid ervan bewezen is. Tesla Autopilot, in de versie van einde 2016, zou nog niet van mijn oprit geraken, en ik wil niet weten wat ie zou doen aan het eerste stoplicht. In ieder geval zou ie nooit tot aan de schoolpoort geraken.

De vraag is dus, eerlijk gezegd, verkeerd gesteld, in die zin dat ons vertrouwen in een 2016 Tesla Autopilot niets te maken heeft met ons uiteindelijk vertrouwen in autonoom rijden. Je zal dus antwoorden krijgen tussen 0% en 100%, gewoon in functie van hoe iemand de vraag begrijpt. En het zou écht verkeerd zijn om dan te gaan concluderen dat "90% van de Tesla Autopilot-rijders autonoom rijden niet genoeg vertrouwt om er hun kinderen mee naar school te zenden", of zoiets. Eigenlijk is iedere conclusie op basis van die vraag gedoemd om zinloos te zijn, vrees ik.

Wat Autopilot anno 2016 wel doet is maken dat ik met spectaculair meer energie aankom op mijn wintersportbestemming, omdat de reis echt veel minder vermoeiend is. Wat Autopilot anno 2018 kan doen zal vermoedelijk nog heel wat meer spectaculair zijn (mogelijk zelfs echt autonoom rijden) maar dat is een vraag die we vandaag niet kunnen beantwoorden.
 
Hey allemaal !
Ik ben Kwint Nees,
Ik studeer Automotive engineering aan de TU Eindhoven en ik doe een onderzoek naar het vertrouwen dat mensen hebben in Autonoom rijden. Zou het mogelijk zijn dat ik 5 minuutjes van jullie tijd in beslag kan nemen?
Onderstaande link gaat naar een korte survey die voornamelijk vraagt naar jullie ervaringen met de tesla autopilot.

Alvast Bedankt!

Trust in Automated Driving

Zalig Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen

Ook ingevuld. Maar ben idd benieuwd wat je nu exact uit de antwoorden gaat opmaken. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een vraag, hoe lang iemand al in een Tesla rijdt. Dat kan het aantal keren, waarbij gebruik gemaakt is van 'autopilot' beïnvloeden. En eens met een opmerking, die al eerder gemaakt is: autopilot en autonoom rijden zijn -wat mij betreft- nog twee verschillende zaken. In ieder geval: veel succes met je onderzoek!
 
Wow dankuwel allemaal om de survey in te vullen!

Ik begrijp dat Autopilot nog niet te vergelijken valt met een autonome wagen, maar zo worden de resultaten ook niet geinterpreteerd.
Wij willen vooral kijken hoe mensen die al langer geconfronteerd zijn met autopilot zich verhouden tot het systeem.

De volgende stap naar autonoom rijden is een auto die alles zelf kan, maar waarbij in noodsituaties de bestuurder zal moeten ingrijpen. De vraag is dan hoe laat ik de bestuurder optijd weten dat er een noodsituatie kan gebeuren zonder hem echt actief te laten (be)sturen... Anders heeft autonoom rijden geen zin.

Maar goed dit onderzoek zijn we net gestart en ik dank jullie allen voor het enthousiaste meewerken !
 
De volgende stap naar autonoom rijden is een auto die alles zelf kan, maar waarbij in noodsituaties de bestuurder zal moeten ingrijpen. De vraag is dan hoe laat ik de bestuurder optijd weten dat er een noodsituatie kan gebeuren zonder hem echt actief te laten (be)sturen... Anders heeft autonoom rijden geen zin.
Wow plan komende dagen maar een paar uren in om alle reacties op deze stelling te lezen, ik verwacht nog wel wat walls of text van diverse enthousiastelingen hier. :p:D

Laat ik maar beginnen:
- je concludeert terwijl je nog data aan het verzamelen bent (namelijk dat autonoom rijden geen zin zou hebben zonder actief kunnen besturen bij noodsituatie)
- waarom zou een AI de noodsituatie wel kunnen herkennen maar niet kunnen beslissen? Die beslissingen zijn juist meestal het makkelijkst... Ik verwacht juist gevaar waar een AI een noodsituatie niet herkent.
- wellicht is het beter om eerst te definiëren wat je verstaat onder autonoom rijden en welke tussenfases je hanteert. Nadruk op navigatie? Nadruk op nergens tegenaan botsen? In hoeverre is de bestuurder nog betrokken?

(ik kan nog wel even doorgaan maar ik wil mijn medeforummers het gras niet voor de voeten wegmaaien :D)
 
Ik heb met Tesla Belgium een conflict.
Ik kocht in april 2015 een model S met de service formule 80.000 km of 4 jaar. Een andere formule was toen blijkbaar niet beschikbaar. Nu wel volgens de documenten op de site. Citaat:

Kan ik mijn onderhoudsabonnement van Tesla annuleren? Kan ik mijn onderhoudsabonnement van Tesla upgraden of downgraden?

Over het algemeen kunnen onderhoudsabonnementen niet door u of door Tesla worden geannuleerd. In een aantal gebieden kan dit onder bepaalde voorwaarden echter wel. Raadpleeg de algemene voorwaarden voor uw gebied voor meer informatie.

U kunt uw onderhoudsabonnement van Tesla niet downgraden nadat u het heeft aangeschaft. U kunt het echter wel upgraden. Dit doet u door een bezoek te brengen aan uw dichtstbijzijnde Service Center of door in uw Tesla-account de knop 'Aanmelden voor services' te
gebruiken.

Ik heb een upgrade gevraagd omdat ik 40.000 km per jaar doe. Tesla weigert evenwel.

Heeft iemand hiermee ervaring'
 
Ik heb een upgrade gevraagd omdat ik 40.000 km per jaar doe. Tesla weigert evenwel.

Heeft iemand hiermee ervaring'

Als ik het goed begrijp wil je een onderhoudspakket verlengen boven de 80.000 km, terwijl Tesla dat niet aanbiedt.
Dus iets kopen dat niet te koop wordt aangeboden.
Dat lijkt mij niet een conflict, maar een wens?
Dan is toch de eerste vraag aan Tesla, wat zij bedoelen met het upgraden van een onderhoudsabonnement?
 
"we did not have any service costs other than tires", netjes! Geen onderhoudsbeurten dus?

Mijn eigen jaarlijkse samenvatting (3 december was ze jarig): 34.967 km, 7.741 kWh gemeten op de kWh meter (is dus < 4 €ct/km incl. laadverliezen), 0 onderhoudskosten. 10 uur gespaard door niet meer te hoeven gaan tanken, in totaal ca. 2 uur gesupercharged. Nettowinst: 8 uur.

Best of all: zo veel minder vermoeid forensen (ik rij vroeg en moet ver en heb regelmatig file) dankzij Autopilot, daardoor zo veel veiliger en comfortabeler.

Beat that met je ICE.
 
Last edited:
Zit door de garantiebepalingen te snuffelen, onder garantiebeperkingen staat dat de garantie niet geldt voor oa
..rijden op niet-vlakke, beschadigde en gevaarlijke wegen, ...

Dan ben je in Belgie dus zowiezo je garantie al kwijt....

:(o_O:eek:
Waarschijnlijk kijken ze relatief aan de wegen in de VS en dan is het in België vast wel veel beter nog :) In de VS zijn de snelwegen ook echt gatenkaas soms.
 
Als ik het goed begrijp wil je een onderhoudspakket verlengen boven de 80.000 km, terwijl Tesla dat niet aanbiedt.
Dus iets kopen dat niet te koop wordt aangeboden.
Dat lijkt mij niet een conflict, maar een wens?
Dan is toch de eerste vraag aan Tesla, wat zij bedoelen met het upgraden van een onderhoudsabonnement?

Ik moet je verbeteren. Tesla biedt de verlenging wel degelijk aan. Zie www.tesla.com/support/onderhoudscontracten .
Er worden 3 niveau's van onderhoudscontracten voorgesteld, van 3 jaar of 60.000 km, 4 jaar of 80.000 km en 8 jaar of 160.000 km. Verder is te lezen:

U kunt het echter wel upgraden. Dit doet u door een bezoek te brengen aan uw dichtstbijzijnde Service Center of door in uw Tesla-account de knop 'Aanmelden voor services' te gebruiken.

Men kan dus het oorspronkelijke onderhoudscontract upgraden naar een langere periode (uiteraard mits bijbetaling).

Dit is wat Tesla Belgium mij nu weigert.

Ik dacht dat wat in het "uitstalraam" te koop wordt aangeboden, ook door de verkoper gehonoreerd moet worden.