Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Klimaattafelnieuws Aanschafsubsidie, MRB, BPM-vrijstelling en MIA
Voor nieuwe emissieloze auto’s voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van €6000 euro, aflopend naar €2200 euro in 2030, is het voornemen. Elektrische auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig €350. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld. Voor zakelijke auto’s komt er een verlaagde bijtelling en een bpm die in 2021 €3430 bedraagt en terugloopt tot €1830 in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.
 
Lars, heb je luchtvering of gewone coils? (tip: je kan in je 'handtekening' aangeven welke wagen je hebt)

En natuurlijk wil je nooit meer terug naar een ICE. Ik denk dat het percentage mensen die van een Tesla terug naar een ICE gaat zéér klein is :)

Welkom om het forum alvast!
 
De luchtvering die tesla gebruikt is alleen in hoogte instelbaar. Jammer genoeg is er geen mogelijkheid voor comfort instelling.
En dat is best jammer. Zelfs in mijn velomobiel heb ik een oliegedempte en luchtgeveerde schokbreker. Deze kan ik in 5 standen van soepel tot stevig dempen instellen. Dat moet Tesla toch ook kunnen.
In elk geval levert Bilstein aan Mercedes luchtgeveerde dempers die wel heel comfortabel zijn.
 
  • Informative
Reactions: Superendo and STLL
Open en dicht uiteraard meerdere keren geprobeerd. Vanmorgen gebeld met Duiven. Binnenkort langs, het probleem is niet continu aanwezig (soms kilometers lang niet). Maar als het wel gebeurt, kan je het als storend ervaren...

Voor diegene die het interesseert. Sommige dagen speelde het probleem niet, andere dagen weer wel. Afgelopen vrijdag is de mobiele service langs geweest om de 'frunk latch' te vervangen. Scheelde mij weer een tripje naar Duiven.

Het heeft even geduurd voordat het onderdeel (eindelijk) binnen was. Tot heden geen last meer van het probleem en de frunk gaat weer fatsoenlijk open. Erg vriendelijke monteur. Helaas geen echte 'scoopjes' kunnen ontfutselen, maar vertelde alleen dat ze naar 80% mobiele service willen (volgens mij al aardig bekend). €174,20 excl. btw.

Al met al, positieve ervaring.
 
  • Disagree
Reactions: Arthur80
On Monday, December 3rd at 10:34 a.m. EST, SpaceX successfully launched Spaceflight SSO-A: SmallSat Express to a low Earth orbit from Space Launch Complex 4E (SLC-4E) at Vandenberg Air Force Base in California. A series of six deployments, occurring between 13 to 43 minutes after liftoff, will be followed by Spaceflight's own deployment sequences. Spaceflight’s deployments are expected to occur over a period of six hours.

Falcon 9’s first stage for the Spaceflight SSO-A: SmallSat Express mission previously supported the Bangabandhu Satellite-1 mission in May 2018 and the Merah Putih mission in August 2018. Following stage separation, SpaceX landed Falcon 9’s first stage on the “Just Read the Instructions” droneship, which was stationed in the Pacific Ocean.


Spaceflight SSO-A: SmallSat Express | SpaceX
 
De luchtvering die tesla gebruikt is alleen in hoogte instelbaar. Jammer genoeg is er geen mogelijkheid voor comfort instelling.
Ik heb zo een comfort instelling op mijn motorfiets (comfort/normaal/sport), en ook eentje voor het rijvermogen(regen/normaal/sport). Ik rij altijd in comfortophanging en normaal rijvermogen.

Ik heb de hoogteverstelling van mijn Model X al vaker gebruikt dan de comfortinstellingen van mijn motorfiets, en reed vroeger 50000km per jaar met dat ding.

Sinds ze klaar zijn met de wegenwerken op mijn traject heb ik de hoogte instelling van de ophanging van mijn Model X overigens ook niet meer gebruikt.
 
Kan het dat luchtvering ook haar hoogte behoudt onafhankelijk van hoeveel gewicht ze moet dragen? Zou op zich alleen al een groot voordeel zijn tegenover coils.
Klopt. Zo werkt het. Een van de vele voordelen van lucht (of lucht-vloeistof) veringen. Vind het nog steeds lachwekkend als ik zwaar beladen niet-Citroën auto's op hun kont zie hangen.
Verder worden grotere oneffenheden (kuilen, bruggen, spoorwegovergangen, snelheidsdrempels) veel beter gladgestreken. Wat zorgt voor meer comfort en minder vermoeienis tijdens langere ritten. En kan de stugheid en hoogte geregeld worden afhankelijk van de snelheid.

Mijn huidige Citroën C5 Break verlaagt zichzelf bij hogere snelheid enkele centimeters, om meer aan de weg te kleven en luchtweerstand te verminderen. Terwijl bij lage snelheid hij zijn de rijhoogte juist iets vergroot.
Hopelijk is het Tesla systeem uitontwikkeld. Bij Citroën was het na de beginfase vrijwel probleemloos, mits je het goed onderhoudt en controleert.
 
Ik zie dat er bij de model 3 gesproken wordt over de range in WLTP. Maar bij de S en X zie ik dit nog niet terug... de WLTP was toch al verplicht om te melden ipv NEDC?

Klopt, moet Tesla al lang doen. Ben benieuwd wanneer die WLTP komt. Ik verwacht 1 januari 2019, dat is namelijk een alternatieve uitleg (begrijpelijke vergissing) van de regelgeving.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Opletten voor witte Model S'en in Nederland:

Er zijn er een paar omgebouwd tot onopvallende surveillancewagens

304a5bd0-674c-45f2-baa5-e59617051cc5.jpg

IMG_0607.jpg
 
Na al die jaren is mijn vrouw nu echt bekeerd. Maar iets te goed.

Model 3 staat in reservering, en we mogen configureren. 3SR volstaat ruimschoots, naast een X100D.

2012; wat is dat, Tesla? en jij gelooft dat?
2013; 1e model S: ik wil geen Tesla, en heb je wel gelezen dat ze failliet gaan?
2014: gaan failliet hè
2015: 2e model S: oh nee, niet weer, waarom? Oh, en ze gaan failliet, hè!
2016, gaan nu echt failliet.
2017, is dat failliet gaan dus elke keer gelul?
2018; model X: is wel een geweldige auto; heb je m nou al besteld, kunnen nu toch nog gratis SuC’en krijgen. En dr was toch dat bijtellingsgedoe.
2018, pakjesavond, model 3; februari?
heb volstrekt geen bezwaar tegen die extra range; ik wil dat je op die knop drukt.
Hoezo, nu wil ik een Tesla, en wordt dat bijtellingsgedoe-argument ineens omgedraaid.

Proberen uit te leggen waarom een Tesla bestellen (juist nu) een goed idee is, is omgeslagen in waarom (nu nog even) niet.

To be fair: ze begrijpt het wel, maar nu ze haar eigen Tesla gaat krijgen is het verlangen groot en het duurt het wachten lang.
En ja, dat begrijp ik zelf al ruim 6 jaar.
 
PS
Ze had al een vermoeden, maar de reservering was bedoeld voor haar geheim.
Voor haar verjaardag (welke? staat al jaren in Elon’s agenda).
Tot we 3 maanden geleden samen de store in liepen om de X te bekijken, en ik verwelkomd werd met “daar is de “early-bird-multiple-m3-reservatiehouder”, welkom”.

Classic-fout; neem je vrouw niet mee naar een plek waar je een geheim hebt.