Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vind ik een leuke denkpiste om eens verder over te filosoferen.
-En vraag me dan al ineens af hoe Tesla dit kan oplossen wanneer iemand bij zijn "laadreservatie" niet komt opdagen? Geef je die dan 10' respijt en dan kan een andere laden?
-Zouden ze dan de SC moeten blokkeren dat die enkel tussen een bepaald tijdsframe een bepaalde auto kan laden? Zou er dan hardware moeten aangepast worden?

Of mogelijk zal het intelligenter gebeuren, de auto dirigeert (met de navigatie) of doet voorstellen dat je beter naar SC x kunt rijden dan naar SC y want daar staat niet alleen niemand, er is ook niemand in de buurt die eerder aanwezig is en of de behoefte heeft om te chargen....en dus dat je sneller op weg bent.

Ik vind vooral de platform gedachte van de Model S zo extreem goed. het is toch te onwijs dat je nu een auto koopt die bijvoorbeeld niet kan inparkeren maar over 2 jaar dit wel kan na een update.... of mogelijk Google's zelfrijdende unit wordt gemonteerd in de Frunk achter het netje... als extra reken capaciteit en radar sensoren....
Geen nieuwe auto maar een up-to-date auto.

Ik heb recentelijk met een audio apparaat dit meegemaakt; speelde digitale muziek af, je weet wel. cd-tje kopen, cd-tje rippen, hopen dat iTunes het juiste plaatje erbij vindt, te duur muziekje kopen op iTunes... nou ja, dat was de realiteit. nu is dit audio apparaat recentelijk geupdate en zit er Spotify op! klaar!!!! moraal van het verhaal; als je een echt goed product koopt, kan deze met je mee ontwikkelen. en dan is het geld wat je eraan gespendeerd hebt dus een goede investering gebleken.

Go Tesla

ps, wanneer krijg ik de mijne? Sig red, grey wheels wellicht chrome grijs wrappen?
 
Dat vind ik een leuke denkpiste om eens verder over te filosoferen.
-En vraag me dan al ineens af hoe Tesla dit kan oplossen wanneer iemand bij zijn "laadreservatie" niet komt opdagen? Geef je die dan 10' respijt en dan kan een andere laden?
-Zouden ze dan de SC moeten blokkeren dat die enkel tussen een bepaald tijdsframe een bepaalde auto kan laden? Zou er dan hardware moeten aangepast worden?

Vermist je de via het navigatie systeem de SC kan vinden en er op die manier kan naartoe rijden, zou men meteen ook een reservatie op dat SC station kunnen doen. Men weet hoever je van dat station verwijderd bent (en men kan eventueel zelfs rekening houden met de drukte op de weg) dus kan er reeds een tijdsslot vastgelegd worden. Met de homelink integratie kan men zelfs bij aankomst een poortje laten opengaan waardoor je niet geICEd kunt worden.
 
quote_icon.png
Originally Posted by Wim S. viewpost-right.png

De aankondiging van Elon Musk dat superchargers die nu 90 KW laden straks 120 KW kunnen laden is m.i. heel belangrijk. Of je nu een half uur of maar 20 minuten hoef te wachten tot je weer een halve lading aan boord hebt is heel significant. Op deze manier neemt de capaciteit van de supercharger maar liefst met 33% toe. Zo komen de tijdsverschillen tussen tanken en opladen steeds dichter bij elkaar. Als ik nu mijn Audi S6 tank (86 liter) en vervolgens bij een druk station in de rij sta voor de kassa, ben ik toch zeker ook 10 minuten kwijt.

Daarnaast blijkt het inrichten van een supercharger voor het laden van 4 auto's 250.000 US dollar te kosten. Dat is relatief een beperkt bedrag. Het uitbreiden van 4 naar 8 laadplaatsen kost maar heel weinig meer. Een compleet tankstation voor alle brandstoffen en alle milieuvoorzieningen kost qua investering enkele miljoenen. De exploitatiekosten van een tankstation zijn ook gigantisch hoog. Alleen al een dubbele kassabemanning voor een 18- uurs station vergt 10 man/vrouw full-time.

Ik heb er alle vertrouwen in dat als Tesla in Europa doet wat zij ook in de VS doen, Tesla op termijn wel de elektrische Volkswagen wordt. Prachtig om daar nu al deel van uit te maken.


Met een klein verschil dat de superchargers geen geld opbrengen maar alleen maar geld kosten. Aan de ene kant willen we graag dat er zoveel mogelijk komen maar aan de andere kant vrees ik dat Tesla dan ten onder zal gaan aan haar eigen succes.

Reken er maar op dat dit goed is doorgerekend. Elektrische energie kost bij grootverbruik ook maar heel weinig. Particulieren rekenen met 23 cent per KW. Bij grootverbruik gaat hier al heel gauw 14 cent per KW energiebelasting vanaf. De BTW kan door Tesla, en zijn immers geen inkomsten, volledig worden teruggevraagd. Er zal naast de basisprijs van de elektriciteit alleen wat transportkosten worden berekend. Door een effectief gebruik van zonne-energie zal er netto maar weinig uit de grid komen.
Per saldo zal Tesla voor iedere via het net geleverde KW niet meer gaan betalen dan rond 8 eurocent. Ter vergelijking, ik betaal privé, door het gebruik van een warmtepomp is ons verbruik boven 10.000 KW, maar 11 eurocent per KW. Tesla weet daarnaast exact de verhouding tussen laden in de superchargers en thuis.
Stel dat er 90% thuis wordt geladen en 10% bij de superchargers, dan zullen bij een kilometrage van 20.000 km de elektriciteitskosten voor Tesla maar 2000 x 0,08 = € 160,- bedragen. Trek daar nog eens vanaf dat Tesla veel van deze stroom zelf gaat opwekken, in de VS bijna 100%, en je kunt vaststellen dat Tesla zijn vingers hier niet aan zal branden.
 
Het kan aan mij liggen, maar een rode Tesla...
Rood is goed voor Ferrari's en Alfa's.
Verder zie je soms Hyundai i10 en vergelijkbare bejaardengebakjes in rood.
Er tussenin zit niks. Grote rode auto's, ik kan er niet aan wennen. Brandweer. Safety car.
Vroeger bleef je zitte met een witte.
Nu is het met een rooie je centen weggooie.

En bedankt he?
 
quote_icon.png
Originally Posted by Wim S. viewpost-right.png

Reken er maar op dat dit goed is doorgerekend. Elektrische energie kost bij grootverbruik ook maar heel weinig. Particulieren rekenen met 23 cent per KW. Bij grootverbruik gaat hier al heel gauw 14 cent per KW energiebelasting vanaf. De BTW kan door Tesla, en zijn immers geen inkomsten, volledig worden teruggevraagd. Er zal naast de basisprijs van de elektriciteit alleen wat transportkosten worden berekend. Door een effectief gebruik van zonne-energie zal er netto maar weinig uit de grid komen.
Per saldo zal Tesla voor iedere via het net geleverde KW niet meer gaan betalen dan rond 8 eurocent. Ter vergelijking, ik betaal privé, door het gebruik van een warmtepomp is ons verbruik boven 10.000 KW, maar 11 eurocent per KW. Tesla weet daarnaast exact de verhouding tussen laden in de superchargers en thuis.
Stel dat er 90% thuis wordt geladen en 10% bij de superchargers, dan zullen bij een kilometrage van 20.000 km de elektriciteitskosten voor Tesla maar 2000 x 0,08 = € 160,- bedragen. Trek daar nog eens vanaf dat Tesla veel van deze stroom zelf gaat opwekken, in de VS bijna 100%, en je kunt vaststellen dat Tesla zijn vingers hier niet aan zal branden.
Ik vind dit een interessante discussie die wellicht meer thuis hoort in het andere topic "Charging infrastructure". Misschien dat de moderator de posts kan verplaatsen indien gewenst.

De prijs per kW is inderdaad laag. Ik zie verschillende bedreigingen voor Tesla. Persoonlijk vind ik het niet zo'n probleem dat de Model S voorlopig alleen in Nederland gebruikt kan worden. Die paar keer per jaar dat we op vakantie gaan of verder weg moeten zijn er wel alternatieven te bedenken zoals vliegen, huren, autotrein, ruilen enz. Het zou wel positief zijn als daar de optie van een goed dekkend superchargernetwerk aan toegevoegd zou worden.
Hoe beter de dekking des te meer ze gebruikt zullen worden. Waarom thuis laden als je om de hoek een gratis laadpunt hebt. Klinkt misschien stom om om te rijden voor een paar euro maar dat zie je nu ook al aan de pomp gebeuren. We zoeken toch een pomp in de buurt die misschien niet de dichtstbijzijnde maar wel net een paar cent per liter goedkoper is. De belasting vd chargers zal dan dus hoger worden.

Dan is er nog de zeer succesvolle ontwikkeling in het winnen van schaliegas/olie. Dit is goedkoop en er is er heel veel van. De USA hoeft al geen olie meer te importeren en krijgt alleen hierdoor al een energie overschot. Dit zal de behoefte aan ontwikkeling van alternatieve energiebronnen wellicht weer enige decennia opschuiven. Dit zou ook een hoop zonnepaneel bedrijven e.d., waaronder die van Elon Musk, de kop kunnen kosten.
 
quote_icon.png
Originally Posted by Wim S. viewpost-right.png

De aankondiging van Elon Musk dat superchargers die nu 90 KW laden straks 120 KW kunnen laden is m.i. heel belangrijk. Of je nu een half uur of maar 20 minuten hoef te wachten tot je weer een halve lading aan boord hebt is heel significant. Op deze manier neemt de capaciteit van de supercharger maar liefst met 33% toe. Zo komen de tijdsverschillen tussen tanken en opladen steeds dichter bij elkaar. Als ik nu mijn Audi S6 tank (86 liter) en vervolgens bij een druk station in de rij sta voor de kassa, ben ik toch zeker ook 10 minuten kwijt.

Daarnaast blijkt het inrichten van een supercharger voor het laden van 4 auto's 250.000 US dollar te kosten. Dat is relatief een beperkt bedrag. Het uitbreiden van 4 naar 8 laadplaatsen kost maar heel weinig meer. Een compleet tankstation voor alle brandstoffen en alle milieuvoorzieningen kost qua investering enkele miljoenen. De exploitatiekosten van een tankstation zijn ook gigantisch hoog. Alleen al een dubbele kassabemanning voor een 18- uurs station vergt 10 man/vrouw full-time.

Ik heb er alle vertrouwen in dat als Tesla in Europa doet wat zij ook in de VS doen, Tesla op termijn wel de elektrische Volkswagen wordt. Prachtig om daar nu al deel van uit te maken.


Reken er maar op dat dit goed is doorgerekend. Elektrische energie kost bij grootverbruik ook maar heel weinig. Particulieren rekenen met 23 cent per KW. Bij grootverbruik gaat hier al heel gauw 14 cent per KW energiebelasting vanaf. De BTW kan door Tesla, en zijn immers geen inkomsten, volledig worden teruggevraagd. Er zal naast de basisprijs van de elektriciteit alleen wat transportkosten worden berekend. Door een effectief gebruik van zonne-energie zal er netto maar weinig uit de grid komen.
Per saldo zal Tesla voor iedere via het net geleverde KW niet meer gaan betalen dan rond 8 eurocent. Ter vergelijking, ik betaal privé, door het gebruik van een warmtepomp is ons verbruik boven 10.000 KW, maar 11 eurocent per KW. Tesla weet daarnaast exact de verhouding tussen laden in de superchargers en thuis.
Stel dat er 90% thuis wordt geladen en 10% bij de superchargers, dan zullen bij een kilometrage van 20.000 km de elektriciteitskosten voor Tesla maar 2000 x 0,08 = € 160,- bedragen. Trek daar nog eens vanaf dat Tesla veel van deze stroom zelf gaat opwekken, in de VS bijna 100%, en je kunt vaststellen dat Tesla zijn vingers hier niet aan zal branden.


Goed, realistisch verhaal. Er wordt hier op het forum over het algemeen te veel gesomberd, het kopje is eerder half leeg dan half vol. Is er geen supercharger, is men bang dat die niet komt, niet op tijd komt of niet op genoeg locaties, komt de supercharger er wel is men bang dat er wachtrijen ontstaan, of dat het niet gratis blijft, of dat Tesla er aan onderdoor gaat. Waarom zo somber? Geef Tesla gewoon de kans te bewijzen dat het kan. Elon heeft het afgelopen jaar al vaak genoeg aangetoond dat Tesla niet onderschat moet worden. Laten wij dat dan ook niet doen.
 
En bedankt he?

Wat ik nog vergat: rood wordt ook lelijk vies. Zo'n zwartige waas aan de zijkant. Je weet wel wat ik bedoel. Vaak wassen dus.
Maar gelukkig heb je 'm geleased Wiebe - het probleempje na afloop, dat werkelijk geen hond een tweedehands rode MS wil, die bovendien helemaal vaal is uitgeslagen door het vele wassen, is voor Athlon. Jammer voor ze dat ze zich dat niet eerder gerealiseerd hebben (of lezen ze mee?)

XFrank jij hebt toch ook een rode? Voor de gein: photoshop er 'ns een blauw zwaailicht op:biggrin:
 
Wat ik nog vergat: rood wordt ook lelijk vies. Zo'n zwartige waas aan de zijkant. Je weet wel wat ik bedoel. Vaak wassen dus.
Maar gelukkig heb je 'm geleased Wiebe - het probleempje na afloop, dat werkelijk geen hond een tweedehands rode MS wil, die bovendien helemaal vaal is uitgeslagen door het vele wassen, is voor Athlon. Jammer voor ze dat ze zich dat niet eerder gerealiseerd hebben (of lezen ze mee?)

XFrank jij hebt toch ook een rode? Voor de gein: photoshop er 'ns een blauw zwaailicht op:biggrin:
Ach de één kiest voor rood wat zwart of grijs wordt. De ander kiest voor grijs wat altijd grijs is...:frown:
 
Wat ik nog vergat: rood wordt ook lelijk vies. Zo'n zwartige waas aan de zijkant. Je weet wel wat ik bedoel. Vaak wassen dus.
Maar gelukkig heb je 'm geleased Wiebe - het probleempje na afloop, dat werkelijk geen hond een tweedehands rode MS wil, die bovendien helemaal vaal is uitgeslagen door het vele wassen, is voor Athlon. Jammer voor ze dat ze zich dat niet eerder gerealiseerd hebben (of lezen ze mee?)

XFrank jij hebt toch ook een rode? Voor de gein: photoshop er 'ns een blauw zwaailicht op:biggrin:

Wat probeer je met deze berichten precies te bereiken?

Persoonlijk ben ik niet dol op Chinees eten. Dat wil echter niet zeggen dat ik bij de deur ga staan om tegen iedereen te zeggen dat het niet lekker is.

ik zou het waarderen als je ieders keuze respecteert.
 
Ach de één kiest voor rood wat zwart of grijs wordt. De ander kiest voor grijs wat altijd grijs is...:frown:



Grijs past goed bij mijn haar, haha!

Vergeef me het gekift op rood maar ik ben ietwat narrig vandaag, hetgeen te maken heeft met twee zaken:
1. het deukje in mijn (race) Alfa dat ik gisteren opliep en dientengevolge ook in mijn ego (er was sprake van een zekere vermijdbaarheid)
2. deelname vanochtend aan een zgn. eAuction van een grote klant - lees: gelegaliseerde afpersing door machtsmisbruikende Multinats. Door een structuurfout in ons economisch systeem zijn de kleine bedrijven speelbal van de grote machtsblokken, die door misbruik van hun macht de kleinere ondernemingen (die per saldo veel waardevoller zijn voor een economie) BEROVEN van een belangrijk deel van hun winst.

Mede in het licht van dit laatste ben ik fan van Tesla, die als volstrekte outsider de gevestigde orde heel hard onder hun scrotum aan het schoppen is. En dat vind ik leuk.
Totdat ze ook groot geworden zijn, en ze zich weer gaan misdragen. Zie Apple: allang geen kleine symphatieke outsider meer, maar een arrogante moloch die gezeten op een schandalige berg cash de kleine leveranciertjes uitknijpt (weet ik uit de eerste hand).

Ook genoeg stoom afgeblazen, thanx for not reading it:wink:
 
Last edited:
Wat voor kleur heeft die Alfa dan? Toch ook grijs mag ik hopen:biggrin::biggrin::biggrin:.

Stoom afblazen moet je ook niet achter het stuur doen. Is erg duur in meerdere opzichten. Zal met de Tesla (in welke kleur dan ook) niet minder worden. Zelfs niet voor grijs of zwartrijders:rolleyes:


PS. er is toch niemand op dit forum die de kleur discussie als serieus beschouwd:scared:? Kom op het is jolige vrijdagmiddag:crying:
 
Het kan aan mij liggen, maar een rode Tesla...
Rood is goed voor Ferrari's en Alfa's.
Verder zie je soms Hyundai i10 en vergelijkbare bejaardengebakjes in rood.
Er tussenin zit niks. Grote rode auto's, ik kan er niet aan wennen. Brandweer. Safety car.
Vroeger bleef je zitte met een witte.
Nu is het met een rooie je centen weggooie.

Toch raar: de multicoat red is de populairste kleur, en toch zou je hem later niet meer verkocht krijgen.
Model S Shows Its True Colors (Photos))


Ik rij nu met een grijze muis en wou wel eens wat anders.
een rode S is trouwens de enige kleur, verder heb je 2 witte en 50 tinten zwart
de zwaailamp moet je er zelf maar opflikkeren. (ik zal eens met mijn eigen keuze wat gaan lachen zeker:biggrin:)

nog even een vergelijkende studie gedaan tussen rood en grijs.
ik ga toch bij de rode blijven.
ik zal nog lang genoeg met een grijs geval opgescheept zitten...:biggrin:

rood grijs.jpg

mocht dit toevallig de foto zijn van iemand zijn echtgenote: sorry daar voor!
 
Last edited:
Toch raar: de multicoat red is de populairste kleur, en toch zou je hem later niet meer verkocht krijgen.
Model S Shows Its True Colors (Photos))

Ik rij nu met een grijze muis en wou wel eens wat anders.
een rode S is trouwens de enige kleur, verder heb je 2 witte en 50 tinten zwart
de zwaailamp moet je er zelf maar opflikkeren. (ik zal eens met mijn eigen keuze wat gaan lachen zeker:biggrin:)

helemaal mee eens
 
Ik denk dat alle kleuren van de model S gewoon mooi zijn. Tuurlijk heeft ieder z'n voorkeur.
In al die jaren was ik meestal snel uit de kleurkeuze, sowieso viel altijd direct al 80% af.
Na reservering heb ik in 8 maanden vrijwel alle kleuren gehad als favoriet.
Ach, we zullen tzt wel zien wie de mooiste heeft. Ik voorspel je: iedereen :cool:
 
PS. er is toch niemand op dit forum die de kleur discussie als serieus beschouwd:scared:? Kom op het is jolige vrijdagmiddag:crying:
Niet direct op dit forum, maar mijn vrouw wel. Die heeft bij alle kleuren, behalve bruin en blauw een nogal duidelijke verklaring waarom ik een totale loser zou zijn in die kleur, haha. En over haar mening over rood.... Frank zijn plaatje komt in de buurt, maar dan vanuit het perspectief van een vrouw :)

PS: het enige mooie aan een Fisker zijn hun kleuren, wow, wat een schitterpracht.

- - - Updated - - -

Toch raar: de multicoat red is de populairste kleur, en toch zou je hem later niet meer verkocht krijgen.
Model S Shows Its True Colors (Photos))


Ik rij nu met een grijze muis en wou wel eens wat anders.
een rode S is trouwens de enige kleur, verder heb je 2 witte en 50 tinten zwart
de zwaailamp moet je er zelf maar opflikkeren. (ik zal eens met mijn eigen keuze wat gaan lachen zeker:biggrin:)

nog even een vergelijkende studie gedaan tussen rood en grijs.
ik ga toch bij de rode blijven.
ik zal nog lang genoeg met een grijs geval opgescheept zitten...:biggrin:

View attachment 22908
mocht dit toevallig de foto zijn van iemand zijn echtgenote: sorry daar voor!
potverdorie... Die rechter.... Wat een mooie kleur! LOL