Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Scheermes van Hanlon - Wikipedia: "Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity"
Vertaling: "Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."

Ik denk aan een bug in het herbalanceer algoritme.

Als ik in het VS draadje de meetresultaten lees die via de can-bus worden uitgelezen, beperkt de software 16.2 het maximum voltage per cel: dat is standaard maximaal 4,2v en na software aanpassing ong 3,9v. Daarmee maakt Tesla dus ong 10% van de accu capaciteit (aan de bovenzijde) onbereikbaar, vergelijkbaar met de anti-brick reserve aan de onderkant van het laadvermogen, zo’n 4kWh.

Frappant is dat dit precies is wat Audi met haar accu ook doet: een bovenste deel niet laten gebruiken. Dat scheelt natuurlijk enorm in bereik.


Er is nog geen inzicht in:
- het waarom. Het zou met twee Chinese branden van geparkeerde auto’s te maken hebben? Of heeft het als doel om degradatie per se boven de garantiegrens te houden?
- de triggers: waarom is een deel van de vloot wel en een deel niet getroffen? Aantal DC laadbeurten? Gemiddelde soc bij stilstand? Aantal km’s gereden? Al aanwezige degradatie? De beschikbare Duitse google lijst geeft geen logische gemeenschappelijke noemer voor de getroffen auto’s.

Misschien dat met meer data whizzkids zoals @wk057 de puzzel kunnen oplossen.
Van Tesla zal je het hele verhaal niet horen, vermoed ik.
 
  • Informative
Reactions: pvh and robertvg
Da's toevallig: bij mij gaf vanmorgen ook de 12v er de brui aan. Instappen lukte, maar de schermen bleven zwart. Tijdje aan een plofauto gehangen, en toen kwamen de schermen tot leven maar hij wilde niet rijden wegens te weinig power uit de 12v. De hele dag aan de acculader gehangen, maar dat helpt niet. Nu doet ie helemaal niks meer (ook deuren niet open) dus ze komen hem zo afslepen. :(
Hopelijk snel te fixen.
Hoe ontdekte jij dat je 12v niet meer goed was?

Ook voor jou verwijs ik naar mijn panne in de UK. Zie dit draadje en verder.
Hoop voor jou dat het niet zo erg is.
Bij mij moet door het falen van de 12V batterij de hoogspanningsbekabeling en de achterste drivetrain vervangen worden. Zou geen garantie zijn, omdat dit veroorzaakt is door de 12V batterij. De motor nemen ze in Goodwill. Bekabeling en 12V is voor mij (geschat op 2500£)!.
Planning is dat hij vrijdag zou klaar zijn.
 
Ook voor jou verwijs ik naar mijn panne in de UK. Zie dit draadje en verder.
Hoop voor jou dat het niet zo erg is.
Bij mij moet door het falen van de 12V batterij de hoogspanningsbekabeling en de achterste drivetrain vervangen worden. Zou geen garantie zijn, omdat dit veroorzaakt is door de 12V batterij. De motor nemen ze in Goodwill. Bekabeling en 12V is voor mij (geschat op 2500£)!.
Planning is dat hij vrijdag zou klaar zijn.
Die van mij staat nu in Tilburg (kwam net pas binnen, terwijl ze hem gisterenavond in Breda hebben opgehaald). Ben benieuwd naar de diagnose. Voglende week willen we met de Tesla op vakantie naar Italie...
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Je hebt gelijk, R.
Vanochtend was de download klaar, maar werd geen nieuwe versie van de navigatiekaarten getoond:
View attachment 423797
Vanwege jouw opmerking toch maar even een herstart gedaan. En jawel, daar is-ie:
View attachment 423798
En ik verwacht dat die 30 km bereik wel weer terugkomen bij een volgende software release.
Dus nu maar weer geduldig daarop wachten. Versie 20.2.1 komt zo te zien in aanmerking...
View attachment 423799
Ik zit op 2019.20.2 en kaart 20.10 en ik heb geen NOA meer. Kaarten zijn verouderd. Kaart is dus na 20.1 niet meer geschikt. Maar ik heb al een week dezelfde kaart en geen updates.
 
gif-happy-birthday-teddy-elon-3.gif
 
View attachment 424258
Nog geen NOA. Is er een versere navi software?

Nee je hebt volgens mij latest release, even Tesla via de app contacten of ze voor je willen activeren. Zou toch beschikbaar moeten zijn.

Check dit draadje Versie Navigatiedata

Resumerend: er is geen verschil tussen model auto (X, S, 3), HW AP versie (0,1,2,2.5) of MCU (1, 2).

OUDE VERSIES
EU-2018.20-1131

EU-2018.42-1729

RECENT

EU-2019.20-10482 approx vanaf 20 juni 2019

je kan de versie vinden bij het info scherm waar ook je firmware staat (Software). Je krijgt bij een update géén melding: niet op je telefoon, niet in de auto!
 
Nog altijd een onacceptabele fix om de range zo drastisch te verminderen. Als de batterijen dus een verhoogd risico hebben op vuur te vatten zonder software die stevige limieten oplegt en de capaciteit sterk vermindert vergeleken met voorheen, moeten de batterijen vervangen worden. Punt uit.
 
@Jkr85
Er is nog geen inzicht in:
- het waarom. Het zou met twee Chinese branden van geparkeerde auto’s te maken hebben? Of heeft het als doel om degradatie per se boven de garantiegrens te houden?

Tesla says single battery module caused car fire in Shanghai, has changed vehicle settings

Zal dit de oorzaak zijn ?
Klinkt nog steeds plausibel, zoals Electrek op 20 juni al rapporteerde:
We contacted Tesla about the issue and the company confirmed to Electrek that the range reduction is due to the software update.

Tesla told us that the goal of the update is to “protect the battery and improve battery longevity” and it resulted in a range loss for only “a small percentage of owners.”

The company says that it is working to improve the impact of the update on the range for those owners.
Ik heb er nog wel vertrouwen in.
 
Ik heb een nieuwe software update gekregen voor mijn AP1 Model S van 2016. Hoogstwaarschijnlijk is dat die update ivm de spontane brand van een ouder Model S in die parkeergarage.

Nu komt er in AP modus telkens een waarschuwing bij het activeren van de richtingaanwijzers dat ik mijn dode hoek moet controleren...

Echter het meest irritante uit de vorige versie is niet rechtgezet, namelijk mijn Model S haalt weer rechts in op alle snelheden, iets wat in 2017 reeds werd rechtgezet voor de Europese markt. Het is zover ik kan zien geen optie in het AP menu instellingen. Iemand nog deze ervaring? Ik zit nu op 2019.20.2.1
 
Ik heb een nieuwe software update gekregen voor mijn AP1 Model S van 2016. Hoogstwaarschijnlijk is dat die update ivm de spontane brand van een ouder Model S in die parkeergarage.

Nu komt er in AP modus telkens een waarschuwing bij het activeren van de richtingaanwijzers dat ik mijn dode hoek moet controleren...

Echter het meest irritante uit de vorige versie is niet rechtgezet, namelijk mijn Model S haalt weer rechts in op alle snelheden, iets wat in 2017 reeds werd rechtgezet voor de Europese markt. Het is zover ik kan zien geen optie in het AP menu instellingen. Iemand nog deze ervaring? Ik zit nu op 2019.20.2.1
Niemand heeft de ervaring niet vrees ik. Ik heb het maar weer gewoon geaccepteerd en anticipeer er een beetje op.