Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Blijft toch wel apart dat een auto, zelfs een Tesla, uit tienduizenden onderdelen bestaat die allemaal op voorraad moeten zijn als de auto wordt gemaakt, maar dat dat trivale rode stukje plastic met een paar metalen pennen erin zo'n onoverkomelijk logistiek probleem lijkt te zijn.

Ik heb de mijne ook uitgeleend, maar wil binnenkort naar een vriend in Groningen (>200km enkele reis + obligatoire proefritjes) die alleen een rode aansluiting in zijn garage heeft. Ik regel wel wat (geen zorgen, Robert ;-D) maar het blijft suf. Een paar dagen later nazenden is één ding, maar "eind van het jaar" is eigenlijk onacceptabel, toch?
In het begin heeft Tesla in de US een probleem gehad omdat de supplier het niet bij kon benen met chrome strips.. Tja, daar zit je dan met auto's die 99% af zijn.

volgens mij hebben ze in de eerste productiereeks ondervonden dat de rode stekker bij het laden op 16A zeer heet werd. en zijn er nu aanpassingen gebeurd in matrijs of materialen.

ik denk dat je beter de tesla aansluiting gewoon er af knipt en er een degelijke Mennekes stekker aan zet (zo stonden ze ook te laden in het service center van Brussel)
dan kun je nog altijd een verloopstukje maken naar een gewoon stopcontact.
NIET DOEN! In de adapter van Tesla zit een codering die aan geeft hoe veel A er geladen mag worden met die adapter.

Dat is 13A, 16A or 32A (enkel-fase), zo maar een stekker er zelf aan zetten moet je alleen doen als je héél zeker weet wat je doet.

waarschijnlijk is het geheel minder mooi, maar misschien iets veiliger.
Nee, juist niet. Want als je dan weer een adapter maakt naar een reguliere schuko ga je met 16A laden over een "normale stekker". Hoewel dat volgens de specs zou mogen wordt dat bloedheet, daarom zijn de Roadster en Model S beide op 13A gelimiteerd op een normaal stopcontact, anders smelt die echt weg.
 
Last edited:
Deze discussie hoort vast in een ander draadje thuis, maar dat lost zich vanzelf op.
Ik denk nu dat iemand in Tilburg dit - as we speak - voor mij aan het uitpionieren is...

Wel graag incl. een 230V verloopstukje dan.
En inderdaad is men hier nu in Tilburg mee bezig. Maar pas nu ik er om vroeg, nadat ik deze oplossing hier las.

Dankzij Widodh zie ik af van het 230V verloopstukje en heb gewoon een tweede UMC gevraagd. Kan ik er eentje (laten) verknippen en een 400V 3-fase steker erop monteren en heb de andere (ongeschonden) dan nog voor 230V laden.
De verknipte krijgt Tesla dan terug bij het leveren van het adaptertje. Kunnen ze er nog anderen blij mee maken.
 
Deze discussie hoort vast in een ander draadje thuis, maar dat lost zich vanzelf op.
En inderdaad is men hier nu in Tilburg mee bezig. Maar pas nu ik er om vroeg, nadat ik deze oplossing hier las.

Dankzij Widodh zie ik af van het 230V verloopstukje en heb gewoon een tweede UMC gevraagd. Kan ik er eentje (laten) verknippen en een 400V 3-fase steker erop monteren en heb de andere (ongeschonden) dan nog voor 230V laden.
De verknipte krijgt Tesla dan terug bij het leveren van het adaptertje. Kunnen ze er nog anderen blij mee maken.
Als dat verknippen maar goed afloopt...
Op de 1 of andere manier moet die UMC zien dat er een 1 fase shuko, 1 fase blauwe P + N + PE (16A) of 3 fase rode 3P + N + PE stekker aanhangt. Veel succes met uitzoeken hoe ze dat gedaan hebben. Misschien toch een stuk of 3 UMC's bestellen, dan kan je er enkele opbranden ;-)
 
@ Belgen!
AUB weet iemand van jullie wie de zogenaamde "registratie parner" is (indien mogelijk gegevens van hun telefoon)??

Ik moet n.l. het "roze DIV" formulier van Tesla (of "partner") krijgen of de invulgegevens.. I zanik er nu al weken en dagen over.. 4 werkdagen voor aflevering: nog steeds niets....

Normaal is de aflevering van mijn wagen nu maandag.. maar het loopt serieus mank wat aanvraag nieuwe nummerplaat (en verzekering) betreft...
Ik hou m'n hart dus vast...

Dank zij Jo en Wim en via Facebook toch al een muizenstapje verder... en weet nu over o.a. de Bios invoer firma e.d.
Waarom kon Tesla dit allemaal (al lang geleden) niet duidelijk maken, zo danig dat ik wat geruster was + de nodige pré stappen zetten naar m'n verzekering????
Dank u Wim en Jo!
 
Last edited:
Deze discussie hoort vast in een ander draadje thuis, maar dat lost zich vanzelf op.

Ik denk dat in deze draad zowat ALLE onderwerpen al meerdere malen de revue gepasseerd zijn. Moet zowat de meest polyvalente multifacetten-draad zijn die er ooit geweest is... Trouwens, wat kan er nu in godsnaam NIET "on-topic" zijn met een onderwerp als "Belgium and the Netherlands (Dutch)"?
 
Haal zelf de Model S ook op 18 november op en ga ook over twee weken naar Parijs. :)
Dinsdagavond 26/11 kom ik toe in Parijs. (Saint-Lazare, Gare) Als je daar ook bent en iets wilt gaan eten... Laat me iets weten.

Wist je dat je met een EV 2 uur gratis parkeert in Parijs: http://www.paris.fr/pratique/deplac...les-electriques/rub_381_stand_11484_port_1199

Er zijn 1100 EV laadpalen van Autolib in Parijs. Het is mij alleen niet duidelijk of wij daar ook met onze Tesla Model S kunnen laden omdat ze vooral Type 1 & 3 ondersteunen. Ze hebben misschien ook een gewone domestic plug? TBC ter plaatsen: http://www.paris.fr/pratique/deplac...rge-electrique/rub_381_stand_107767_port_1199
 
Alleen meldcode volstond bij CBDS om in dekking genomen te worden.
Voor het (later) opmaken van de papieren hebben ze uiteraard wel het kenteken nodig.

- - - Updated - - -

En inderdaad is men hier nu in Tilburg mee bezig. Maar pas nu ik er om vroeg, nadat ik deze oplossing hier las.

Dankzij Widodh zie ik af van het 230V verloopstukje en heb gewoon een tweede UMC gevraagd. Kan ik er eentje (laten) verknippen en een 400V 3-fase steker erop monteren en heb de andere (ongeschonden) dan nog voor 230V laden.
De verknipte krijgt Tesla dan terug bij het leveren van het adaptertje. Kunnen ze er nog anderen blij mee maken.
Krijg zojuist een tweede UMC aangeboden voor de helft van de prijs (€ 250,00 ofzo) om die zelf te kunnen verkloten.

Maar het goede nieuws is dat er weer rode adapters bestaan in de magazijnen van Tesla (of hun leverancier).
Die worden nu zo'n beetje verzonden (weet niet waar vandaan, maar niet uit China). Er kunnen er zodoende over een paar weken
enkele arriveren in Tilburg.

Ik ga nu samen met de baas van mijn Delivery Specilist kijken of ze er niet eentje overnight kunnen Fedexen.
 
Mag ik iedereen verzoeken foto's te plaatsen van zijn pas geleverde auto? Ik moet nog een dikke maand!
OK, een praktische dan: zo ziet parkeren in Amsterdam eruit. :frown:
Ik heb eens lopen zoeken naar auto's die even breed zijn, maar de Quattroporte, Panamera en S-klasse komen geen van alle aan de breedte van de Model S. Ja, een Rolls-Royce Phantom, die is breder, wel 3 cm.
Ik hoop dat die inklapspiegels achteraf ingebouwd kunnen worden...
Tesla parkeren in Amsterdam.jpg
 
volgens mij hebben ze in de eerste productiereeks ondervonden dat de rode stekker bij het laden op 16A zeer heet werd. en zijn er nu aanpassingen gebeurd in matrijs of materialen.

ik denk dat je beter de tesla aansluiting gewoon er af knipt en er een degelijke Mennekes stekker aan zet (zo stonden ze ook te laden in het service center van Brussel)
dan kun je nog altijd een verloopstukje maken naar een gewoon stopcontact.

waarschijnlijk is het geheel minder mooi, maar misschien iets veiliger.
Ik gebruik de rode stekker wel eens in het weekend maar dat gaat echt perfect. Laad ongeveer 50km per uur en wordt absoluut niet warm. Als je niet meer dan 3x16A wilt laden heb je eigenlijk geen laadpaal nodig.

- - - Updated - - -

Tijdens mijn eerste weekend tripje door het land met de familie bleef de veiligheidsgordel van de bijrijder ineens vastzitten. Rolt niet meer op of af. Te kort om vast te doen en dus onbruikbaar. Na wat gemopper toch maar rustig naar huis gereden. Vandaag gebeld met Tesla service, moet even langskomen in Tilburg of Amsterdam.
Iemand anders al een dergelijk probleem gehad?
Mijn dochter heeft nu twee keer gehad dat de gordel midden achter zich langzaam aanspant tot ze het echt benauwd begint te krijgen. Losklikken en opnieuw aandoen lost dat op. Inderdaad wel een idee om dat ook even aan Tesla te melden :smile:
 
OK, een praktische dan: zo ziet parkeren in Amsterdam eruit. :frown:
Ik heb eens lopen zoeken naar auto's die even breed zijn, maar de Quattroporte, Panamera en S-klasse komen geen van alle aan de breedte van de Model S. Ja, een Rolls-Royce Phantom, die is breder, wel 3 cm.
Ik hoop dat die inklapspiegels achteraf ingebouwd kunnen worden...
Ze kunnen wel handmatig ingeklapt worden, hè. Doe ik structureel in dit soort situaties. Ik denk dat het maanden zou duren voordat Tesla een nieuwe spiegel in de juiste kleur heeft - nog los van de kosten en het gedoe.

- - - Updated - - -

Vraagje aan de Athlon rijders: ik krijg net een mailtje van een bedrijf "Mobile RED", dat ze in opdracht van Athlon bij mij nog een "SCM-klasse 4 volgsysteem" in willen bouwen. Hebben jullie dat ook (mailtje en/of third party volgsysteem)?
 
Ze kunnen wel handmatig ingeklapt worden, hè. Doe ik structureel in dit soort situaties. Ik denk dat het maanden zou duren voordat Tesla een nieuwe spiegel in de juiste kleur heeft - nog los van de kosten en het gedoe.

- - - Updated - - -

Vraagje aan de Athlon rijders: ik krijg net een mailtje van een bedrijf "Mobile RED", dat ze in opdracht van Athlon bij mij nog een "SCM-klasse 4 volgsysteem" in willen bouwen. Hebben jullie dat ook (mailtje en/of third party volgsysteem)?

Mij volledig onbekend. Maar misschien krijg ik nog mail, zodra ik mijn auto heb. Vanuit Athlon is hierover nooit iets naar mij gemeld. Je kunt je auto tocht volgen vanuit je Tesla App? En wie draait op voor de kosten van dit grapje?
 
Ze kunnen wel handmatig ingeklapt worden, hè. Doe ik structureel in dit soort situaties. Ik denk dat het maanden zou duren voordat Tesla een nieuwe spiegel in de juiste kleur heeft - nog los van de kosten en het gedoe.

Ik hoop eigenlijk dat ze alleen twee motortjes moeten inbouwen en wellicht wat aan de software aanpassen. Ben ik naïef?

- - - Updated - - -

Mij volledig onbekend. Maar misschien krijg ik nog mail, zodra ik mijn auto heb. Vanuit Athlon is hierover nooit iets naar mij gemeld. Je kunt je auto tocht volgen vanuit je Tesla App? En wie draait op voor de kosten van dit grapje?

Een Tesla-opgeleide dief (of een vreemdgaande echtgenoot) kan op het touchscreen de GPS-locatie op de app uitzetten.

- - - Updated - - -

Ik hoop eigenlijk dat ze alleen twee motortjes moeten inbouwen en wellicht wat aan de software aanpassen. Ben ik naïef?

Heb zelf maar meteen het antwoord gezocht. Dit vond ik elders op dit forum:
The mirrors had to be redesigned. Specifically, the chromed casting that is the mounting stem/arm had to be redesigned/re-engineered, and is a bit beefier to contain some of the components, specifically the motor. He in fact was a bit disappointed about the need to rework and slightly alter this component. The power and control wiring is however present in all Model S (no new/additional wiring or power needed). Jerome opened up his driver’s side door to show me that the existing ‘standard’ driver’s armrest window control panel (presumably standard Mercedes part) is swapped out for one (likely another Mercedes part from the bin) that has 3 additional mirror control buttons at the top (sorry, no photo—I did not want to impose). He pressed the buttons to show me the mirror folding/unfolding. I asked about the complexity of the retrofit—he said about 1-2 hours of tech time, and no major issues. Just deinstall/reinstall 2 mirrors and the new armrest control panel—no software/firmware issues. I did not specifically ask, but I assume that your existing body color shell/housing for the mirror gets reused/reinstalled.
 
Samen komen we verder!

Ik heb mijn rode adapter gisteren ook op de post gedaan naar een mede-forummer. Mijn collega heeft er nog een en die delen we dan wel. We gebruiken die adapter overigens amper.

Ja en ik ben de gelukkig die hem even te leen heb gehad, inderdaad super forum en dank je widodh!!! Gaaf dat mensen zo met elkaar kunnen en willen omgaan, in een tijd waarvan men soms zegt dat het alleen nog maar om individuen gaat!
 
...Gaaf dat mensen zo met elkaar kunnen en willen omgaan, in een tijd waarvan men soms zegt dat het alleen nog maar om individuen gaat!

Dat is inderdaad heel erg leuk, een beetje internet zoals het vroeger was (Opa spreekt). De Tesla verbind mensen in hun gemeenschappelijke passie. Ik vermoed wel dat dezelfde passie en intimiteit er niet meer is als we bij de Model E zijn aangekomen. Hoeveel posts zou dit draadje dan hebben :tongue:
 
Dat is inderdaad heel erg leuk, een beetje internet zoals het vroeger was (Opa spreekt). De Tesla verbind mensen in hun gemeenschappelijke passie. Ik vermoed wel dat dezelfde passie en intimiteit er niet meer is als we bij de Model E zijn aangekomen. Hoeveel posts zou dit draadje dan hebben :tongue:

Ik ben het met je eens, voelt een beetje als vroeger als motorrijder, even dat handje..... dat is er nu nog wel maar niet meer met hetzelfde gevoel...
 
karlvhilst;493985Ik moet n.l. het "roze DIV" formulier van Tesla (of "partner") krijgen of de invulgegevens.. I zanik er nu al weken en dagen over.. 4 werkdagen voor aflevering: nog steeds niets.... Normaal is de aflevering van mijn wagen nu maandag.. maar het loopt serieus mank wat aanvraag nieuwe nummerplaat (en verzekering) betreft... Ik hou m'n hart dus vast... [/QUOTE said:
Karl,

Het gaat hier over een nieuw bedrijf dat nogal wat katten te geselen heeft en inderdaad op administratief vlak nog niet de ervaring en soepelheid heeft om strakke procedures elders (vb. DIV) juist in te schatten.
Zelf heb ik voor mij neigen dossier de inschrijving door Tesla laten afhandelen. Ik heb hiertoe simpelweg een kleefetiket van mijn huidige verzekeraar doorgestuurd naar DS. De inschrijving is correct gebeurd - weliswaar op het laatste moment-, maar door de krappe timing heb ik pas mijn nummerplaatcombinatie avond voor levering ontvangen. Kon dus niet met geldige groene kaart auto afhalen. Ook subrogatiekwijtschrift nodig voor mijn kredietdossier was -ondanks herhaalde belofte- achtergebeleven in Tilburg en lag niet ter beschikking in Brussel.
Dat in Belgie de verzekeringsbemiddelaar gehouden is om de aanvraag tot inschrijving in zijn eigen dossiers bij te houden en hij hierop gecontroleerd kan worden, was er ook onbekend. Het is allemaal ergerlijk, maar heb wel de indruk dat het personeel van Tesla bereid is om bij te leren en hun procedures aan te passen. Dat in deze pioniersperiode van alles mis kan gaan, is een realiteit waar je niet buiten kan.