Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb afgelopen week geprobeerd om een Audi Etron (van een collega) op te laden aan een Tesla Wall Box. Maar dat werkte niet. De kabel wordt niet eens vergrendeld. Het moet toch mogelijk zijn om ook niet Tesla’s aan een Wall box op te laden. Is dat een instelling in de box?
Dat wordt geregeld door een DIP switch in de TWC.

Misschien staat de 2e DIP switch omlaag?

upload_2020-10-4_9-18-22.png


https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439
 
Autosteer tijdens werkzaamheden vertrouw ik voor 60%. Meer nog, ik duik in Duitsland vaak in het linkervak bij wegenwerken net omdat autosteer me tussen de lijntjes houdt. Het is enkel zweten als er plots geen lijntjes meer zijn en er rechts van je nog een trekker-oplegger rijdt.

Let wel, risico dat je een boete oploopt want zo ver ik weet zijn alle Tesla's te breed voor de linker baan (2m). Ik doe het zelf ook maar velen letten hier hiet op.
 
Helaas, spiegels tellen wel mee, en dat is ook logisch. (Google is your friend)
Nope. In dit geval is de wet je vriend:

Regeling voertuigen

Artikel 5.1a.1

Bij de vaststelling van de afmetingen van motorvoertuigen en samenstellen daarvan, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen, worden delen en onderdelen buiten beschouwing gelaten overeenkomstig bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 1, paragraaf 1.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01#BijlageVIII

Artikel 1

1.Voor de vaststelling van afmetingen van voertuigen of samenstel van voertuigen wordt verstaan onder:

c .breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: job-lek and RD2018
De boete kost een hele €20.

Meeste van de auto's uit dat artikel heb ik al op het linkervak gezien dus ik denk dat niemand er echt om geeft :)
Inmiddels al verdrievoudigd tot een hele euro 60 boete!
Maar inderdaad, de breedte voor het 2m verbod in Duitsland is inclusief spiegels gemeten, ook al wordt ook in Duitsland bij de toelating gemeten zonder spiegels. dus met de S niet op de verengde baan, @horta heeft gelijk.
 
De boete is niet zo relevant. Het intrekken van de verzekering bij een ongeval wel. Maar dat geldt ook bij snelheden boven de 130 km/h in Duitsland.
Trekt de verzekering zich in bij een ongeval?

Ik ben benieuwd op welke basis. De verzekering trekt zich toch niet terug als je een voorrangsnegatie pleegt of bij vluchtmisdrijf, of een aanrijding aan een snelheid hoger dan de snelheidslimiet?

Voor zover ik weet trekt de verzekering zich zelfs niet terug bij snelheden boven de 130 km/u in Duitsland. Wat er wel gebeurt, is dat de balans in schuldvraag niet noodzakelijk meer 100%-0% is. Zelfs al rij je in België of Nederland achterop een vrachtwagen tegen 160 km/u, dan nog zal de verzekering de schade aan de andere partij uitkeren én niet verhalen op de verzekeringsnemer.
 
Dan weet je inderdaad niet genoeg. Bij snelheden meer dan 50 km/h te hard kan wel degelijk heel vervelend uitpakken in Nederland, net als alcohol, drugs of medicijn gebruik. Bij bewezen te hoog alcohol of cocaïne in je bloed kan het zo maar zijn dat de verzekering de kosten op jou verhaalt. Alles wat in de categorie misdrijf gebeurt kan vervelende gevolgen hebben, ook op verzekeringsgebied.

Kijk hier maar eens: Welke schades zijn uitgesloten in de autoverzekering - Poliswijzer.nl

Edit: Richtgeschwindigkeit: Warum Sie sie einhalten sollten
 
Last edited:
Je leest, zoals gewoonlijk, maar weer alleen wat je uitkomt. Wat jij en ik denken is niet relevant. Wat de wet en uiteindelijk de rechter vindt wel. Als je een ongeluk veroorzaakt doordat je met een veel te brede auto rijdt op een smalle rijstrook kan dat zo maar vervelend worden geclassificeerd. Net als met veel te hoge snelheid een ongeval krijgen (waarvan jij bestreed dat het tot problemen met de verzekering zou leiden).

Kosten verhalen gaat heel veel verder dan jij nu denkt. Als iemand 18 jaar is en een briljante toekomst voor zich heeft en die krijgt door jouw toedoen een ongeval waardoor hij als kasplantje verder gaat, dan ga jij dat betalen. Dat loopt in de honderdduizenden, zo niet miljoenen euro's. Het gaat niet enkel over schade aan de auto. Die is (relatief) peanuts.

Kosten verhalen is hier volkomen gelijk aan terugtrekken. Jij betaalt aan de verzekering. De verzekering dekt op basis van WA de kosten van de ander. De verzekering wordt geheid opgezegd (maar je betaalverplichting blijft).
 
hoe dan ook trek je bij een ongeval en als je je daarbij niet aan adviezen hebt gehouden aan het kortste eind, dus nu we dit weten is het sowieso verstandig om je aan de adviezen te houden en daar zal ook @wooter niet op tegen zijn. Overigens heb ik net ook eens in de nederlandse rechtspraak rondgeneusd en tref daar ook voorbeelden aan waaruit blijkt dat bij aansprakelijkheid adviessnelheid een rol kan spelen. Voor mij was het wel leerzaam, want ik was tot nu toe ook meer van de lijn om pas op verboden en geboden serieus (+5km) te reageren en ga mijn leven beteren, zeker in Duitsland. (Misschien toch maar geen plaid Model S over een tijdje, want waar kan je dan nog wél 320 km/h rijden, behalve op een circuit en dat wordt ook echt niet gedekt)