pebell
Member
De waarheid ligt volgens mij gewoon ergens in het midden. Ik werd getriggerd door de opmerking dat er "geen enkele logica" in zit. Dan zouden het random nummers moeten zijn, en dat is nou ook weer niet zo. By and large betekenf een lagere VIN nog steeds een oudere auto, maar met enorme marges van enkele duizenden.NOT (kijk bvb eens in de Relevante Lijstjes, een ganse serie 18xxx is na een serie 22xxx geproduceerd èn geleverd.)
en Craig (auteur van het lijstje waar je naar verwijst) is daar mee gestopt, precies om de redenen die ik hierboven aanhaalde.
Op basis van Craig's lijstje bleek er een grote hoeveelheid wagens een VIN gekregen te hebben in Q3-2013.
Ik heb zelf nog in zijn topic gewaarschuwd dat er onrealistische verwachtingen mbt leveringen in Q3 werden geschapen, omdat alle EU-nummers daar bij waren.
Craig's lijstje is aan het einde van Q3 overgenomen door een aantal on-line (so-called) beursanalisten, die vervolgens schreven dat het volume uitgeleverde wagens in Q3 de verwachtingen ruim ging overtreffen.
Er zijn ook meer wagens uitgeleverd - maar veel minder dan uit Craig's lijstje... natuurlijk, de massa EU's die we in okt, nov,dec in Tilburg gezien hadden zowat allemaal al een VIN.
Gevolg waren titels als 'Tesla verkoopt veel minder wagen's', en een beurskoers die klappen kreeg.
Toen vervolgens er ook plots een ferme daling kwam in het aantal toegekende VINs, en het week-gemiddelde klappen kreeg, is Craig gestopt. (al dan niet na een hint.)
Persoonlijk - maar nergens concreet op gestoeld - denk ik dat met name de productie voor Europa grote schommelingen teweeg heeft gebracht. Ook hier waren auto's al jaren geleden besteld, maar werden veel later geproduceerd. En moesten er opeens weer SIGs gemaakt worden terwijl die in de US allang de deur uit waren. Toen kwam de beursgang met druk op kwartaalcijfers en rekentruukjes waardoor Europese auto's beter wat uitgesteld konden worden. En toen kwam er steeds meer druk uit Nederland omdat 1 dag na 1 januari leveren de auto vele duizenden Euro's duurder ging maken voor de eigenaar. Ik denk dat er hierdoor flink geschoven is en het zo wazig werd met die VINs.
Toch (en ook hier moet ik bekennen dat ik sinds ik mijn auto 4 maanden geleden kreeg ik dit issue lang niet meer zo intensief volg) blijft het volgens mij zo dat het totaal aantal auto's dat Tesla heeft geproduceerd, en de hoogte van de VINs elkaar geen ordergroottes ontlopen. Dus heel veel "gaten" kunnen er niet zijn, en op de lange termijn zullen VINs toch in ieder geval bij benadering aangeven hoe oud een auto is. Dus "geen enkele logica" is m.i. Wat te sterk uitgedrukt - verder ben ik helemaal eens met alles wat je schrijft