pvh
Active Member
En dat trok het net dus niet: Proef Lochem: stroomnet niet bestand tegen groot verbruik
Ja, in Lochem of all places... Kom op hey, hebben daar waarschijnlijk nog kabels uit 1920 liggen
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En dat trok het net dus niet: Proef Lochem: stroomnet niet bestand tegen groot verbruik
Je zult daar niet heel veel stroom nodig hebben gok ik.Ga morgen naar ballum, ameland.
Enige ervaring van iemand die daar al geladen heeft? Wellicht ook een lokatie voordat je de
boot op gaat?
En dat trok het net dus niet: Proef Lochem: stroomnet niet bestand tegen groot verbruik
Valt wel mee, ik ben geloof ik wel de enigste met een Tesla in Lochem dus we lopen niet echt voorop:biggrin:. Het is een nieuwe woonwijk van paar jaar oud en een test wijk voor elektrische auto's. Er staan 6 snelladers 22kW in de wijk met 6 volledig elektrische Smart's. Deze Smart's zijn te huur voor €10/dag inclusief de stroom. Volgens de voorspellingen zullen er in 2025 veel meer electro auto's zijn en kunnen we dus niet meer tegelijkertijd opladen. Wijk van ca 100 huizen gebruikt om 19:00 s'avonds ca 20 kW, mijn Tesla gaat laden en het wordt 42kW. De wijk is afgezekerd 3 fasen dacht iets van 3 x 65 kW. In totaal gaan er 14 auto tegelijk laden en worden Pizza's rondgedeeld in de buurt met het verzoek de oven aan te zetten. Liander verwacht dat het net het gaat houden omdat de laadpalen automatisch gaan terug regelen. Gebeurd inderdaad maar van 1 van de fases gaat de zekering toch kapot. Conclusie als de voorspelling van het aantal hybrides en volledig elektrische auto's uit komt dan kunnen we problemen met het thuisladen verwachten, in ieder geval in Lochem:biggrin:Ja, in Lochem of all places... Kom op hey, hebben daar waarschijnlijk nog kabels uit 1920 liggen
Valt wel mee, ik ben geloof ik wel de enigste met een Tesla in Lochem dus we lopen niet echt voorop:biggrin:. Het is een nieuwe woonwijk van paar jaar oud en een test wijk voor elektrische auto's. Er staan 6 snelladers 22kW in de wijk met 6 volledig elektrische Smart's. Deze Smart's zijn te huur voor €10/dag inclusief de stroom. Volgens de voorspellingen zullen er in 2025 veel meer electro auto's zijn en kunnen we dus niet meer tegelijkertijd opladen. Wijk van ca 100 huizen gebruikt om 19:00 s'avonds ca 20 kW, mijn Tesla gaat laden en het wordt 42kW. De wijk is afgezekerd 3 fasen dacht iets van 3 x 65 kW.
En dat trok het net dus niet: Proef Lochem: stroomnet niet bestand tegen groot verbruik
Dan rekenen we het efficiënter maken van elektrische apparaten nog niet eens mee, zoals koelkasten, wasdrogers en televisies die steeds minder en minder elektriciteit verbruiken. Ik vermoed dat als over 20 jaar er 1000 kWh extra nodig is per persoon per jaar, een groot deel daarvan ook al minder nodig is door het telkens efficiënter maken van apparaten.
Ik heb er zelf ook een beetje mijn hobby van gemaakt om alles energie zuinig te maken, maar dan zonder luxe in te leveren. Neem bijvoorbeeld de voeding van een computer; een efficiëntere voeding kan zomaar 10% schelen. Of oude zeer inefficiënte apparaten vervangen, want soms verdien je die investering al terug in de elektriciteitskosten.
Ben ik ook mee begonnen Wim. Nog niet zo rigoureus als jij maar heb al wel een kast vol met led lampen liggen waarvan de kleur me niet aanstaat:crying:.
Bij de keuze van de laadpassen, lijkt het me handig om de roaming tarieven even te bekijken.
Misschien eens een draadje beginnen om roaming tarieven van de verschillende aanbieders te vergelijken?
Kijk dat bedoel ik nu. Dit geld dus niet voor Fastnet maar blijkbaar weer wel voor Essent...Maar TNM is gratis pas... Gaat erom dat je dus bij Essent moet betalen als roaming partner, en als Essent pashouder niet.
Ik ben het ermee eens dat er niet 1 aanbieder als beste uit de bus zal komen voor alle gebruikers, zeker als je heel vaak bij 1 aanbieder laadt..
Maar in mijn geval verkies ik een Eneco pas met tarief € 0,20/kWh en een maandabonnement van € 7, tegenover TNM die wel gratis pasjes uitdeelt maar een tarief hanteert van maar liefst € 0,39/kWh op diezelfde Eneco laadpalen (zoals hier op kantoor). Mijn geschatte verbruik zal zo'n 250 kWh per maand zijn waardoor ik in totaal zo'n € 40 per maand voordeliger af ben.
Voor alle duidelijkheid, ik heb totaal geen band met Eneco, maar probeer een dozijn pasjes te vermijden en het overzicht van tarieven te bewaren
lijkt mij een goed/nuttig plan want het wordt inmiddels een woud van (start)tarieven, in tijd/kWh laden en roaming.
Onlangs ontdekte ik dat je bij Fastnet beter als roamer kunt laden, dan betaal je minder dan met hun eigen abonnement...
Je kan bij Fastned niet laden met je bestaande laadpassen. Je moet daar de Fastned app voor gebruiken.
Wim,Daarnaast heb ik de onzuinige circulatiepompen in onze warmtepomp vervangen door 8x zuiniger magneetpompen.
Het totaal resultaat is evenwel de moeite waard. Het verbruik was voorheen rond 16.500 kW voor verwarming, koeling, wassen, douchen, vriezer, flessenkoeling, tuinverlichting en noem verder maar op.
Je kan bij Fastned niet laden met je bestaande laadpassen. Je moet daar de Fastned app voor gebruiken.
Die wijk in Lochem is 90 woningen die op 3x160A in de wijktrafo zitten. Bij de test is bij 1 fase de zekering gesmolten toen daar 300A doorheen ging.Sorry for de ongefundeerde aanname.....
Maar ik denk alleen dat je voorstelling van aansluitingen niet correct is. 100 huizen achter een 3x65 gaat hem niet worden. Of bedoel je 3x650? 100 woningen die maar 20kW gebruiken ook niet. 3x25 amp kan je 17kW uit halen. Dat is per huis dus, als ze al niet 3x35 hebben. Denk dat de wijk op een wat grotere aansluiting zal zitten.
Wim,
is weliswaar off topic, maar bedoel je de pompen in de warmtepomp of in het circuit? Zou ik graag meer over weten, aangezien wij dezelfde warmtepomp van Stiebel Eltron hebben.