Omwille van familiale redenen ben ik regelmatig eens in Canada. En da's een eind vliegen, en rijden gaat niet.
Daarom huren we altijd een auto voor ons verblijf, maar elektrisch rijden zat er omwille van budgettaire redenen nooit in.
Tot we na corona dit jaar nog eens gingen, en het boeken van een EV even duur bleek als een 'gewone' benzine SUV.
Dus, via Hertz een Tesla Model Y Long Range geboekt.
De wagen wordt geleverd met 1 key card, en had bij afhalen 98% SoC. In de frunk krijg je een "laadpakket" en dat hoort te bestaan uit een granny charger met 2 aansluitingen, de J1772 level 2 adapter en de CCS1 adapter.
Toen we de wagen kregen. hadden we enkel de CCS1-adapter en granny charger, en pas na proberen aan twee level 2 laders. hadden we door dat de CCS1-adapter dus niet werkt op een level 2 publieke AC lader. Gelukkig hadden ze bij Hertz wel nog zo een adapter liggen (en heeft er iemand anders niet meer zo een adapter).
Wat me wel opviel is dat de spiegels kleiner lijken dan Europese modellen. Ook is de linker spiegel typisch Amerikaans ingezoomd, dus je ziet quasi niet wat er links van je rijdt en moet dus wel degelijk over je schouder kijken.
Voor de rest... Nou, nauwelijks level 2 AC laden, helemaal niks in de buurt dat 100kW DC laden is (behalve de Superchargers), en erg drukke Superchargers omdat er verder dus nauwelijks laadmogelijkheden zijn.
Daarentegen zie je erg veel Tesla's rijden, en nauwelijks wat anders elektrisch. Ik heb 1 Ford Mustang Mach-E geteld, 2 e-trons en een Hyundai EV6. Maar op de snelweg meerdere Model S'sen, X'en, 3's en Y's tegelijk zien is niet abnormaal.
Daarom huren we altijd een auto voor ons verblijf, maar elektrisch rijden zat er omwille van budgettaire redenen nooit in.
Tot we na corona dit jaar nog eens gingen, en het boeken van een EV even duur bleek als een 'gewone' benzine SUV.
Dus, via Hertz een Tesla Model Y Long Range geboekt.
De wagen wordt geleverd met 1 key card, en had bij afhalen 98% SoC. In de frunk krijg je een "laadpakket" en dat hoort te bestaan uit een granny charger met 2 aansluitingen, de J1772 level 2 adapter en de CCS1 adapter.
Toen we de wagen kregen. hadden we enkel de CCS1-adapter en granny charger, en pas na proberen aan twee level 2 laders. hadden we door dat de CCS1-adapter dus niet werkt op een level 2 publieke AC lader. Gelukkig hadden ze bij Hertz wel nog zo een adapter liggen (en heeft er iemand anders niet meer zo een adapter).
Wat me wel opviel is dat de spiegels kleiner lijken dan Europese modellen. Ook is de linker spiegel typisch Amerikaans ingezoomd, dus je ziet quasi niet wat er links van je rijdt en moet dus wel degelijk over je schouder kijken.
Voor de rest... Nou, nauwelijks level 2 AC laden, helemaal niks in de buurt dat 100kW DC laden is (behalve de Superchargers), en erg drukke Superchargers omdat er verder dus nauwelijks laadmogelijkheden zijn.
Daarentegen zie je erg veel Tesla's rijden, en nauwelijks wat anders elektrisch. Ik heb 1 Ford Mustang Mach-E geteld, 2 e-trons en een Hyundai EV6. Maar op de snelweg meerdere Model S'sen, X'en, 3's en Y's tegelijk zien is niet abnormaal.