Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.

Nou ja.. de opkomst van elektrische auto's gaat volgens mij in een tempo dat het energienet makkelijk bij zou moeten kunnen houden.
De trends:
- steeds meer lokale/decentrale opwekking
- betere mogelijkheden om pieken in vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen ('smart grid')
- grotere pieken en dalen in aanbod, dus grotere prijsfluctuaties

De gemiddelde Nederlander gebruikt nu 7000kwh per jaar (inclusief deel van industrie, bedrijven etc). Als je het volledige wagenpark elektrificeert, komt er (ruwe schatting) 1000kwh pp per jaar bij. Dat is maar 4 zonnepaneeltjes per persoon... en daar hebben we nog minstens 20 jaar de tijd voor.
 
Dan rekenen we het efficiënter maken van elektrische apparaten nog niet eens mee, zoals koelkasten, wasdrogers en televisies die steeds minder en minder elektriciteit verbruiken. Ik vermoed dat als over 20 jaar er 1000 kWh extra nodig is per persoon per jaar, een groot deel daarvan ook al minder nodig is door het telkens efficiënter maken van apparaten.

Ik heb er zelf ook een beetje mijn hobby van gemaakt om alles energie zuinig te maken, maar dan zonder luxe in te leveren. Neem bijvoorbeeld de voeding van een computer; een efficiëntere voeding kan zomaar 10% schelen. Of oude zeer inefficiënte apparaten vervangen, want soms verdien je die investering al terug in de elektriciteitskosten.
 
Ja, in Lochem of all places... Kom op hey, hebben daar waarschijnlijk nog kabels uit 1920 liggen
Valt wel mee, ik ben geloof ik wel de enigste met een Tesla in Lochem dus we lopen niet echt voorop:biggrin:. Het is een nieuwe woonwijk van paar jaar oud en een test wijk voor elektrische auto's. Er staan 6 snelladers 22kW in de wijk met 6 volledig elektrische Smart's. Deze Smart's zijn te huur voor €10/dag inclusief de stroom. Volgens de voorspellingen zullen er in 2025 veel meer electro auto's zijn en kunnen we dus niet meer tegelijkertijd opladen. Wijk van ca 100 huizen gebruikt om 19:00 s'avonds ca 20 kW, mijn Tesla gaat laden en het wordt 42kW. De wijk is afgezekerd 3 fasen dacht iets van 3 x 65 kW. In totaal gaan er 14 auto tegelijk laden en worden Pizza's rondgedeeld in de buurt met het verzoek de oven aan te zetten. Liander verwacht dat het net het gaat houden omdat de laadpalen automatisch gaan terug regelen. Gebeurd inderdaad maar van 1 van de fases gaat de zekering toch kapot. Conclusie als de voorspelling van het aantal hybrides en volledig elektrische auto's uit komt dan kunnen we problemen met het thuisladen verwachten, in ieder geval in Lochem:biggrin:
Omroep Gelderland - Nieuws - Het is gelukt: Lochem zit zonder stroom
 
Last edited:
Valt wel mee, ik ben geloof ik wel de enigste met een Tesla in Lochem dus we lopen niet echt voorop:biggrin:. Het is een nieuwe woonwijk van paar jaar oud en een test wijk voor elektrische auto's. Er staan 6 snelladers 22kW in de wijk met 6 volledig elektrische Smart's. Deze Smart's zijn te huur voor €10/dag inclusief de stroom. Volgens de voorspellingen zullen er in 2025 veel meer electro auto's zijn en kunnen we dus niet meer tegelijkertijd opladen. Wijk van ca 100 huizen gebruikt om 19:00 s'avonds ca 20 kW, mijn Tesla gaat laden en het wordt 42kW. De wijk is afgezekerd 3 fasen dacht iets van 3 x 65 kW.

Sorry for de ongefundeerde aanname.....
Maar ik denk alleen dat je voorstelling van aansluitingen niet correct is. 100 huizen achter een 3x65 gaat hem niet worden. Of bedoel je 3x650? 100 woningen die maar 20kW gebruiken ook niet. 3x25 amp kan je 17kW uit halen. Dat is per huis dus, als ze al niet 3x35 hebben. Denk dat de wijk op een wat grotere aansluiting zal zitten.
 
Dan rekenen we het efficiënter maken van elektrische apparaten nog niet eens mee, zoals koelkasten, wasdrogers en televisies die steeds minder en minder elektriciteit verbruiken. Ik vermoed dat als over 20 jaar er 1000 kWh extra nodig is per persoon per jaar, een groot deel daarvan ook al minder nodig is door het telkens efficiënter maken van apparaten.

Ik heb er zelf ook een beetje mijn hobby van gemaakt om alles energie zuinig te maken, maar dan zonder luxe in te leveren. Neem bijvoorbeeld de voeding van een computer; een efficiëntere voeding kan zomaar 10% schelen. Of oude zeer inefficiënte apparaten vervangen, want soms verdien je die investering al terug in de elektriciteitskosten.

Ik ben nu 2 jaar zoet met het energiezuiniger maken van onze boerderij. Alle gloeilampen, spaarlampen, halogeenlampen zijn vervangen door LED lampen. Hadden wij voorheen totaal 2.680 Watt branden, dat is nu 388 Watt. Alleen al een grote kroonluchter met 25 x 25 Watt is nu 25 x 3 Watt. Dit is een enorme klus geweest. Alle leveranciers vinden hun lampen mooi en voldoende licht geven. Nou, ik heb er al heel wat retour gestuurd. Vooral R7 en G4 lampen waren een haast onmogelijke opgave.

Daarnaast heb ik de onzuinige circulatiepompen in onze warmtepomp vervangen door 8x zuiniger magneetpompen.
Het totaal resultaat is evenwel de moeite waard. Het verbruik was voorheen rond 16.500 kW voor verwarming, koeling, wassen, douchen, vriezer, flessenkoeling, tuinverlichting en noem verder maar op.

De bezuinigingsoperatie heeft totaal rond 5.000 kWu besparing opgeleverd. Betekent in ons geval dat jaarlijks ruim 20.000 km rijden met de Tesla nu volledig binnen de 16.500 kW wordt gerealiseerd.
 
Ben ik ook mee begonnen Wim. Nog niet zo rigoureus als jij maar heb al wel een kast vol met led lampen liggen waarvan de kleur me niet aanstaat:crying:.

Ik heb een aantal LED lampen die te koel en soms iets te groen zijn enorm weten op te waarderen met speciale kleurfilters. Als jij die hebt, PM me maar, stuur ik je wat filtermateriaal toe.
 
Op de "vind ons" kaart van Tesla is nu ook een keuzevakje voor de destination chargers toegevoegd.

In Europa nog geen te zien maar dit kwartaal zou/zal dit losbarsten.

Benieuwd hoe (snel) het zal gaan.

Schermafbeelding 2015-04-04 om 17.42.58.png
 
Bij de keuze van de laadpassen, lijkt het me handig om de roaming tarieven even te bekijken.
Misschien eens een draadje beginnen om roaming tarieven van de verschillende aanbieders te vergelijken?

lijkt mij een goed/nuttig plan want het wordt inmiddels een woud van (start)tarieven, in tijd/kWh laden en roaming.
Onlangs ontdekte ik dat je bij Fastnet beter als roamer kunt laden, dan betaal je minder dan met hun eigen abonnement...

Maar TNM is gratis pas... Gaat erom dat je dus bij Essent moet betalen als roaming partner, en als Essent pashouder niet.
Kijk dat bedoel ik nu. Dit geld dus niet voor Fastnet maar blijkbaar weer wel voor Essent...
Van die verwarring maken o.a. TNM listig gebruik, zie de berekening hieronder...

Ik ben het ermee eens dat er niet 1 aanbieder als beste uit de bus zal komen voor alle gebruikers, zeker als je heel vaak bij 1 aanbieder laadt..

Maar in mijn geval verkies ik een Eneco pas met tarief € 0,20/kWh en een maandabonnement van € 7, tegenover TNM die wel gratis pasjes uitdeelt maar een tarief hanteert van maar liefst € 0,39/kWh op diezelfde Eneco laadpalen (zoals hier op kantoor). Mijn geschatte verbruik zal zo'n 250 kWh per maand zijn waardoor ik in totaal zo'n € 40 per maand voordeliger af ben.

Voor alle duidelijkheid, ik heb totaal geen band met Eneco, maar probeer een dozijn pasjes te vermijden en het overzicht van tarieven te bewaren ;)

Is je dat al gelukt? Misschien kan iemand eens een app maken waarbij je invoert bij welke laadpaal je staat (Essent, Nuon, Fastnet etc) en welke pas je dan moet trekken...
Als je dan gelijk even het tarief op je scherm krijgt weet je gelijk of je voor de 10min moet loskoppelen of niet.

Kortom: draadje met alle tarieven is een eerste stap. Is dat helder/duidelijk dan misschien een app waarin die info is verwerkt.
 
Daarnaast heb ik de onzuinige circulatiepompen in onze warmtepomp vervangen door 8x zuiniger magneetpompen.
Het totaal resultaat is evenwel de moeite waard. Het verbruik was voorheen rond 16.500 kW voor verwarming, koeling, wassen, douchen, vriezer, flessenkoeling, tuinverlichting en noem verder maar op.
Wim,

is weliswaar off topic, maar bedoel je de pompen in de warmtepomp of in het circuit? Zou ik graag meer over weten, aangezien wij dezelfde warmtepomp van Stiebel Eltron hebben.
 
Je kan bij Fastned niet laden met je bestaande laadpassen. Je moet daar de Fastned app voor gebruiken.

Ik vroeg de tarieven op bij Nuon en kreeg ook een tarief door voor alle aangesloten partners, die lager lag dan de €0,69/kWh= € 0,83/kWh die Fastnet zelf hanteert. Kan een vergissing zijn geweest van mijzelf aangezien Fastnet niet expliciet als partner vermeld staat echter staat het logo van Nuon wel op de laadinstallaties van Fastnet.

Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog niet geladen heb bij Fastnet omdat de Tesla er nog niet is (en zeker in de toekomst niet vanwege hun stevige tarief) maar trok dus een voorbarige conclusie dat een logo (Nuon) op de installatie niet betekend dat het ook een roaming partner is?
 
Last edited:
Sorry for de ongefundeerde aanname.....
Maar ik denk alleen dat je voorstelling van aansluitingen niet correct is. 100 huizen achter een 3x65 gaat hem niet worden. Of bedoel je 3x650? 100 woningen die maar 20kW gebruiken ook niet. 3x25 amp kan je 17kW uit halen. Dat is per huis dus, als ze al niet 3x35 hebben. Denk dat de wijk op een wat grotere aansluiting zal zitten.
Die wijk in Lochem is 90 woningen die op 3x160A in de wijktrafo zitten. Bij de test is bij 1 fase de zekering gesmolten toen daar 300A doorheen ging.
 
Wim,

is weliswaar off topic, maar bedoel je de pompen in de warmtepomp of in het circuit? Zou ik graag meer over weten, aangezien wij dezelfde warmtepomp van Stiebel Eltron hebben.

Inderdaad wat off-topic maar energiebesparing wordt hier breed gedragen.

Oude pompen
Circulatiepomp voor vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren was 205 Watt, nu 41 Watt = 164 Watt minder gedurende 8.500 uur per jaar
Warmtepomp intern was 93 Watt, nu 40 Watt = 53 Watt minder, gedurende rond 3000 uur per jaar
Bronpomp 140 Watt, nu 75 Watt = 65 Watt minder, gedurende rond 3000 uur per jaar.


Totaal oude pompen 438 Watt, totaal nieuwe pompen 156 Watt. Investering incl. installatie rond 1.100 euro. ROI 4 jaar.

Op jaarbasis rond
1500 kW lager verbruik. Voor typenummers en installateur PM me maar even.