Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BMWi3 of Nissan Leaf als 2de auto voor de vrouw?

This site may earn commission on affiliate links.
Nu is dit het Tesla forum maar velen van jullie zijn ook EV “fan” of hebben hier veel ervaring mee.
Omdat helaas een model 3 uit het budget valt en een model S niet voor de vrouw geschikt is kijken we nu naar een andere EV.
Kwa budget komen we nu uit op :
- BMW i3 bj 2018 Basis iPerformance 94Ah 33 kWh
- Nissan Leaf 2018 2.ZERO EDITION 40kWh
Beide rond de €18.000,-

Mischien dat sommige van jullie hier al ervaring mee hebben als 2de auto voor de vrouw. Afstanden zijn gering en is echt als woon-werk ( 20km p.d. ) en boodschappen auto.
Hoor graag jullie input en ervaringen.
 
Leaf weet ik niet, i3 jaren gehad. Nog een op de zaak en een voor mijn ouders gekocht. Gewoon goed, wel opletten dat je snelladen hebt (was optie bij de eerdere modellen, wellicht al standaard op de 33kw) en stoelverwarming (ivm voorverwarmen van de accu...... vraag niet waarom maar is gekoppeld in een pakket en staat nergens). Dat scheelt je range in de winter.

Ik vindt het een ideale stadsauto (met toen al een app), afstanden kan maar op de snelweg is die niet meer zo zuinig. Rijeigenschappen zijn ondanks die fietsbanden best goed en hoge zit met veel ruimte voorin. Onderhoud: bmw is duur en er gaan toch dingen stuk.
 
Upvote 0
BMW ken ik niet, Leaf (2018 Tekna 40Kw/h) heb ik 4,5 jaar en meer dan 100.000 km mee gereden. Ik vond het een prima auto, reed goed, redelijke bagageruimte en prima te bedienen. Heeft one-pedal drive en rijdt dus net als een tesla bijna zonder rempedaal. Autopilot werkt goed, je kunt van baan wisselen en de AP pakt daarna weer alles automatisch op, dit mis ik bij Tesla. Maar als de bocht iets te krap is weigert de auto zelf te sturen.

Parkeren is heel fijn, 360 gr camera, parkeersensoren en cross-traffic alert achter, dit laatste mis ik echt wel. Ik had een versie die automatisch kon inparkeren, 1x gebruikt duurt veel te lang. Apple CarPlay is ook super, ingebouwde navigatie is niet actueel en geen filemeldingen e.d. Laadpalen zoeken kan wel maar werkt amper. Dab ontvangst radio is zwak in sommige gebieden, tune-in radio via iTunes werkt beter. Ik had de versie met subwoofer achterin, deze zat regelmatig in de weg. Audio klonk zelfs met deze, ik dacht Bose, speakers en subwoofer niet bijzonder.

De portieren kon je ont/vergrendelen met een klein knopje op de deurgreep, dit vond ik wel handig, je hoefde nooit je a.b. te gebruiken. Wel een power on/off knop om te rijden.

De bijgeleverde app van Nissan is echt een drama, deze werkt bijna nooit of heeeeeel traag. Ik had een andere app gekocht die beter werkte, kachel/airco inschakelen was de meest gebruikte functie.

Opladen is met 1 fase max 6Kw aan de gewone laadpaal en 45Kw via Chademo aan de snellader. Hier zal je met een beperkt aantal km rijden weinig hinder van ondervinden. De granny charger van 2,3 Kw doet het ook prima.

De kwalen die veel Leafs hebben zijn piepende buitenspiegels, bij open/sluiten auto maar deze functie kun je uitschakelen. Een klikkend geluid bij hard optrekken of veel regenereren in de aandrijving. Dit waren allemaal garantiedingen maar die is voor een 2018 model verlopen.

De Leaf toont in het dashboard een aantal strepen die iets over de capaciteit van de accu zeggen, hier heb je werkelijk niets aan. Ja als er 1 streepje minder is weet je dat de accu al in slechte staat is. Bij mij waren ze allemaal, ik dacht 10, nog aan. Dus prima accu zou je zeggen. Nee helaas, de degradatie was 12%, dus nog 88% over. Dit kon ik bekijken met een dongle in de OBD poort. Maar ik heb ook Leafs gezien die al minder over hadden. Het aantal snellaadsessies die de auto heeft meegemaakt lijkt heel bepalend. Hoe vaker de accu "mishandeld" is hoe meer slijtage. De Leaf heeft een luchtgekoelde accu, zeg maar geen koeling dus. Als de accu te heet wordt grijpt de computer (BMS) in en gaat de laadsnelheid omlaag.

De 40kw accu bracht mij in het begin 220 km ver in de zomer en 180 km in de winter. Na 100.000 km was dit 180 om 150. Maar voor korte ritten lijkt mij dit geen probleem. Overigens alleen bij max 100km/h op snelweg, bij 130 km/h was de auto echt heel onzuinig.

Als we niet al een 2e auto hadden, had ik zeker overwogen de Leaf niet in te ruilen. Succes met alle afwegingen.
 
Upvote 0
BMW ken ik niet, Leaf (2018 Tekna 40Kw/h) heb ik 4,5 jaar en meer dan 100.000 km mee gereden. Ik vond het een prima auto, reed goed, redelijke bagageruimte en prima te bedienen. Heeft one-pedal drive en rijdt dus net als een tesla bijna zonder rempedaal. Autopilot werkt goed, je kunt van baan wisselen en de AP pakt daarna weer alles automatisch op, dit mis ik bij Tesla. Maar als de bocht iets te krap is weigert de auto zelf te sturen.

Parkeren is heel fijn, 360 gr camera, parkeersensoren en cross-traffic alert achter, dit laatste mis ik echt wel. Ik had een versie die automatisch kon inparkeren, 1x gebruikt duurt veel te lang. Apple CarPlay is ook super, ingebouwde navigatie is niet actueel en geen filemeldingen e.d. Laadpalen zoeken kan wel maar werkt amper. Dab ontvangst radio is zwak in sommige gebieden, tune-in radio via iTunes werkt beter. Ik had de versie met subwoofer achterin, deze zat regelmatig in de weg. Audio klonk zelfs met deze, ik dacht Bose, speakers en subwoofer niet bijzonder.

De portieren kon je ont/vergrendelen met een klein knopje op de deurgreep, dit vond ik wel handig, je hoefde nooit je a.b. te gebruiken. Wel een power on/off knop om te rijden.

De bijgeleverde app van Nissan is echt een drama, deze werkt bijna nooit of heeeeeel traag. Ik had een andere app gekocht die beter werkte, kachel/airco inschakelen was de meest gebruikte functie.

Opladen is met 1 fase max 6Kw aan de gewone laadpaal en 45Kw via Chademo aan de snellader. Hier zal je met een beperkt aantal km rijden weinig hinder van ondervinden. De granny charger van 2,3 Kw doet het ook prima.

De kwalen die veel Leafs hebben zijn piepende buitenspiegels, bij open/sluiten auto maar deze functie kun je uitschakelen. Een klikkend geluid bij hard optrekken of veel regenereren in de aandrijving. Dit waren allemaal garantiedingen maar die is voor een 2018 model verlopen.

De Leaf toont in het dashboard een aantal strepen die iets over de capaciteit van de accu zeggen, hier heb je werkelijk niets aan. Ja als er 1 streepje minder is weet je dat de accu al in slechte staat is. Bij mij waren ze allemaal, ik dacht 10, nog aan. Dus prima accu zou je zeggen. Nee helaas, de degradatie was 12%, dus nog 88% over. Dit kon ik bekijken met een dongle in de OBD poort. Maar ik heb ook Leafs gezien die al minder over hadden. Het aantal snellaadsessies die de auto heeft meegemaakt lijkt heel bepalend. Hoe vaker de accu "mishandeld" is hoe meer slijtage. De Leaf heeft een luchtgekoelde accu, zeg maar geen koeling dus. Als de accu te heet wordt grijpt de computer (BMS) in en gaat de laadsnelheid omlaag.

De 40kw accu bracht mij in het begin 220 km ver in de zomer en 180 km in de winter. Na 100.000 km was dit 180 om 150. Maar voor korte ritten lijkt mij dit geen probleem. Overigens alleen bij max 100km/h op snelweg, bij 130 km/h was de auto echt heel onzuinig.

Als we niet al een 2e auto hadden, had ik zeker overwogen de Leaf niet in te ruilen. Succes met alle afwegingen.
Wat je vertel komt 100% overeen met mijn ervaring vandaag.
We hebben in meer auto’s gereden dan nodig maar de Leaf kwam er het best uit IMO. Vooral het one pedal rijden is heerlijk. Net als een Tesla dat doet.
Nu nog zoeken waar we deze auto voor een “schappelijke” prijs kunnem aanschaffen.
 
  • Like
Reactions: inactive
Upvote 0