Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BTW vraagje bij trade in

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een S, en overweeg deze in te ruilen voor een X wegens klachten van de kofferbakzitters.

Tesla geeft me bij inruil afgerond ongeveer 60k€ voor mijn S.
Ze zeggen er expliciet bij : is BTW exclusief.
Auto is van mijn (Belgische) BVBA, die niet BTW plichtig is : ik kan geen btw aftrekken, en betaal die dus gewoon.
Wil dat zeggen dat ik 60+21%btw vang van Tesla?
Toen ik dit vroeg aan de verkoper, kreeg ik een onduidelijke uitleg en het advies dat aan mijn boekhouder te vragen.
Indien ik de BTW erbij krijg, valt mijn afschrijving heel goed mee, anders heel hard tegen.
Kan iemand dat in plain flemish uitleggen?
 
volgens mijn beperkte kennis kan de BTW maar 1 keer 21 btw innen op een voertuig. Vroeger was dat niet het geval. en telkens dat iemand zijn wagen verkocht incasseerde de overheid 21% btw. (velen zijn hier nog niet van op de hoogte en een aantal tweedehandshandelaars profiteren daarvan door incl. 21% de wagen aan te kopen
Als ik op mijn auto 35% btw terug gekregen heb, zal ik bij de verkoop op 35% van de totale verkoopprijs, 21% btw moeten aanrekenen.
In uw geval heeft de BTW zijn deel van de koek gehad en is dit geen BTW-auto meer. dus 60.000+ 0 BTW
Mocht er dan toch BTW op de factuur komen, zal je deze toch aan de BTW moeten overdragen, lijkt me.;)
 
Hierbij het antwoord:
Jij hebt hem gekocht met BTW, maar kon deze niet terugvorderen aangezien niet BTW plichtig.

Nu maak jij verkoopfactuur aan Tesla zonder BTW aangezien jij deze niet kan aanrekenen. Dus 60K+0BTW

Antwoord van de boekhouder
 
Toevoeging, zoals Glitch al zei, indien Tesla een bedrag van 60K+21% BTW in mindering zou brengen, moet jij zelf deze BTW doorstorten via een bijzondere BTW aangift aangezien je niet BTW plichtig bent. Hoe dan ook, BTW zal je (spijtig genoeg) niet krijgen.
 
Correct.

En voor wie wel in België BTW-plichtig is (en voor de wagen hoogstens 50% BTW in rekening kan brengen) hebben de hersenkronkels van mijn boekhouder/fiscalist een oplossing: reken eerst de 21% op je vooropgestelde verkoopprijs, dan krijg je een "Theoretische Bruto Prijs" met 100% + 21% BTW, deel daarna door twee, reken dan 21% op de ene helft (het "Gedeelte Met BTW"), en verklaar dan het verschil tussen de Theoretische Bruto Prijs en het Gedeelte Met BTW als onderhevig aan 0% BTW. Op een bruto verkoopprijs van 58.500 EUR (om een voorbeeld te nemen dat ik ken) is dat dan 24.174 EUR + 5.076 EUR BTW enerzijds en 29.250 EUR + 0 EUR BTW anderzijds. Is uiteindelijk toch een 1000 EUR verschil, ten opzichte van het idee van gewoon de netto-prijs in twee te delen en op de helft daarvan 21% BTW toe te passen (zoals de interpretatie op de website van het ministerie het wil - maar die interpretatie van de wet is niet noodzakelijk meer waard dan de interpretatie van de wet door mijn boekhouder/fiscalist - alleen rechters mogen uiteindelijk wetten interpreteren...).

Dateert van maart 2016. Heb sindsdien nog geen controle gehad, heb driemaal aan mijn fiscalist gevraagd of ie zeker was, en heb zelfs zijn garantie bekomen dat ie mij zelf het verschil terugbetaalt (plus champagne) als ie ongelijk krijgt :).
 
Ben over het bovenstaande aan het nadenken geweest, maar volgens mij kan hij dit bij een controle toch niet verdedigen.
Aangezien je dus maar BTW rekent over 41% van de verkoopprijs en dus maar 8,7% BTW toepast.
"BTW is slechts verschuldigd is over de maatstaf van heffing die overeenstemt met 50% van de verkoopprijs"
In zijn uitgangspunt reken je dus vanaf een verkoopprijs inclusief BTW en niet MvH, wat volgens mij niet klopt.

Ik vermoed dat bij de aankoop niet dezelfde redenering is toegepast ;).
Maar het proberen waard, als de controleur begint te twijfelen maak je misschien kans. En anders heb je toch een fles champagne.
 
Hoi,

Even een vraag. Via het trade prorgramma kan ik mijn huidige wagen verkopen aan tesla. Nu is mij vraag hoe dit precies in zijn werk gaat. zijnde:
  • Moet ik een factuur opmaken met BTW (ik ben BTW plichtig) en richting wie zal dit dan gestuurd worden?
  • Ik veronderstel toch dat mijn wagen dadelijk betaald zal worden (het is geen goedkope wagen)
  • wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
 
? Btw...in dit geval gewoon staatsroverij.

Je koopt voor 100.000 ex btw een nieuwe Tesla aan, maar je kan niet aftrekken. Dus je betaald 121.000 aan Tesla. Tesla betaald 21.000 aan de staat. Jij kan niet de BTW aftrekken dus een aardig plusje voor de staat BE of NL.

Tesla geeft aan 60.000 ex btw. te willen kopen Jij zou dan normaliter voor het gevoel 21% erbij op moeten kunnen zetten en Tesla zou dan dit weer af moeten kunnen trekken daar er eerder al 21.000 over deze auto betaald is. Immers, je hebt de BTW over die ton gewoon betaald. Maar dat mag dus niet en dat is heel krom. Want Tesla zal wel BTW moeten afdragen over het verschil tussen de inkoop (60.000) en de verkoop. Dus als de verkoop 75.000 is dan mag de koper dus geen btw aftrekken maar Tesla moet wel apart de BTW aangeven en betalen van 3.150 euro.

Dus de staat pakt 21.000 + 3.150 btw op deze auto waar als het allemaal zakelijk was geweest 0.
 
Inderdaad dat klopt. Maar dat wilt wel nog altijd zeggen om deze wagen uit mijn boeken te laten gaan dat ik wagen + btw dien te factureren (of het moet intercommunaal gebeuren).
Mijn vraag is dan ook hoe dit bij een trade in zijn werk gaat? En het moment van trade wanneer staat het geld op mijn rekening?
 
Hoi,

Even een vraag. Via het trade prorgramma kan ik mijn huidige wagen verkopen aan tesla. Nu is mij vraag hoe dit precies in zijn werk gaat. zijnde:
  • Moet ik een factuur opmaken met BTW (ik ben BTW plichtig) en richting wie zal dit dan gestuurd worden?
  • Ik veronderstel toch dat mijn wagen dadelijk betaald zal worden (het is geen goedkope wagen)
  • wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

Inderdaad dat klopt. Maar dat wilt wel nog altijd zeggen om deze wagen uit mijn boeken te laten gaan dat ik wagen + btw dien te factureren (of het moet intercommunaal gebeuren).
Mijn vraag is dan ook hoe dit bij een trade in zijn werk gaat? En het moment van trade wanneer staat het geld op mijn rekening?

Excuus, gaf geen antwoord op uw vraag, ging over de discussie ervoor.

Als u de auto met btw heeft gekocht en de btw heeft afgetrokken dan is het een btw auto en moet je btw aanrekenen over het bedrag wat je ook zal moeten factureren. Factuur is verplicht. Tesla moet ook de volledige nieuweauto factureren met btw maar ik maak niet uit je verhaal op dat je een nieuwe bij hen koopt. Ook je 2de punt begrijp ik niet helemaal in je eerste post.
 
Yes ik verkoop mijn huidige wagen en koop een nieuwe wagen aan (deze keer via lease).

Het 2de punt is wanneer ik mijn wagen aflever aan tesla dan verwacht ik dat mijn huidige wagen dadelijk betaald zal worden :). Maar dat is mij dus niet duidelijk.
 
Yes ik verkoop mijn huidige wagen en koop een nieuwe wagen aan (deze keer via lease).

Het 2de punt is wanneer ik mijn wagen aflever aan tesla dan verwacht ik dat mijn huidige wagen dadelijk betaald zal worden :). Maar dat is mij dus niet duidelijk.
Aha, ik heb begrepen dat dit best zo een 2 maanden kan zijn alvorens ze hem betalen. Maar ik zou je factuur op 30 dagen zetten en ze direct herinneren op dag 31 en dan paar dagen later 2de, dan een aanmaning met 14 dagen om alsnog te betalen met vermelding buitengerechtelijke kosten. Op een 60.000 auto bijvoorbeeld is dit toch al zo een 1375 euro... maar ben bang dat Tesla met inkoopvoorwaarden zal werken...
 
Hoi,

Even een vraag. Via het trade prorgramma kan ik mijn huidige wagen verkopen aan tesla. Nu is mij vraag hoe dit precies in zijn werk gaat. zijnde:
  • Moet ik een factuur opmaken met BTW (ik ben BTW plichtig) en richting wie zal dit dan gestuurd worden?
  • Ik veronderstel toch dat mijn wagen dadelijk betaald zal worden (het is geen goedkope wagen)
  • wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
Beste, als jij Belgisch btw plichtige bent en je verkoopt aan Tesla in Belgie zal je altijd btw moeten rekenen op het voertuig. Normaal is dit 21% op de maatstaf van heffing. Sommige boekhouders gaan inderdaad het regeltje toepassen dat als jij destijds de btw voor de helft (van de 21% over de MvH) afgetrokken hebt, je nu ook maar de heelft btw rekent bij verkoop. Bij controle stuit dit meestal/vaak op verzet van de controleur maar het is waterdicht. Feitelijk maakt dat naar Tesla ook geen verschil uit. Het kan in je voordeel zijn als je naar een particulier verkoopt die toch geen btw kan aftrekken.
 
Her is waterdicht maar de factuur moet correct zijn: 0% op het deel waarop je BTW niet teruggevorderd hebt, 21% BTW op het andere deel.

Let wel: sommige bedrijven (vooral doorverkopers) eisen soms 21% BTW op het volledige bedrag; maakt niet uit als je een prijs excl. BTW had afgesproken.

Als je b.v. 10,5% heft op alles klopt het nooit en vordert de BTW-administratie de mankerende BTW vooralsnog op, want er is geen BTW-voet van 10,5%. Dan ben je dus de pineut.