TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

BTW vraagje bij trade in

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by stev, Jun 15, 2017.

1. stev

stev Member

Ik heb een S, en overweeg deze in te ruilen voor een X wegens klachten van de kofferbakzitters.

Tesla geeft me bij inruil afgerond ongeveer 60k€ voor mijn S.
    Ze zeggen er expliciet bij : is BTW exclusief.
    Auto is van mijn (Belgische) BVBA, die niet BTW plichtig is : ik kan geen btw aftrekken, en betaal die dus gewoon.
    Wil dat zeggen dat ik 60+21%btw vang van Tesla?
    Toen ik dit vroeg aan de verkoper, kreeg ik een onduidelijke uitleg en het advies dat aan mijn boekhouder te vragen.
    Indien ik de BTW erbij krijg, valt mijn afschrijving heel goed mee, anders heel hard tegen.
    Kan iemand dat in plain flemish uitleggen?

2. Xfrank

Xfrank Well-Known Member

volgens mijn beperkte kennis kan de BTW maar 1 keer 21 btw innen op een voertuig. Vroeger was dat niet het geval. en telkens dat iemand zijn wagen verkocht incasseerde de overheid 21% btw. (velen zijn hier nog niet van op de hoogte en een aantal tweedehandshandelaars profiteren daarvan door incl. 21% de wagen aan te kopen
    Als ik op mijn auto 35% btw terug gekregen heb, zal ik bij de verkoop op 35% van de totale verkoopprijs, 21% btw moeten aanrekenen.
    In uw geval heeft de BTW zijn deel van de koek gehad en is dit geen BTW-auto meer. dus 60.000+ 0 BTW
    Mocht er dan toch BTW op de factuur komen, zal je deze toch aan de BTW moeten overdragen, lijkt me.;)

3. Glitch

Glitch Member

Weet niet hoe het in België zit maar inderdaad BTW moet je afdragen als bedrijf zijnde. Als jij ooit bij aankoop btw heb terug gekregen en nu de auto verkoopt dan moet de btw daar over ook weer afgedragen worden.

4. MickC

MickC Member

Hierbij het antwoord:
    Jij hebt hem gekocht met BTW, maar kon deze niet terugvorderen aangezien niet BTW plichtig.

Nu maak jij verkoopfactuur aan Tesla zonder BTW aangezien jij deze niet kan aanrekenen. Dus 60K+0BTW

Antwoord van de boekhouder

5. stev

stev Member

Toch vind ik het niet logisch. Ik zou het verwoorden : we geven 60, INclusief de btw. Want als ik de btw moet teruggeven, gaat tesla toch niet meer betalen dan die 60???

6. MickC

MickC Member

Toevoeging, zoals Glitch al zei, indien Tesla een bedrag van 60K+21% BTW in mindering zou brengen, moet jij zelf deze BTW doorstorten via een bijzondere BTW aangift aangezien je niet BTW plichtig bent. Hoe dan ook, BTW zal je (spijtig genoeg) niet krijgen.

7. MickC

MickC Member

Voor Tesla is de BTW geen kost, en tussen ondernemingen zullen we altijd over bedragen exclusief BTW praten.

8. stev

stev Member

Ok thx - snap het.

9. Carl

Carl Supporting Member

Correct.

En voor wie wel in België BTW-plichtig is (en voor de wagen hoogstens 50% BTW in rekening kan brengen) hebben de hersenkronkels van mijn boekhouder/fiscalist een oplossing: reken eerst de 21% op je vooropgestelde verkoopprijs, dan krijg je een "Theoretische Bruto Prijs" met 100% + 21% BTW, deel daarna door twee, reken dan 21% op de ene helft (het "Gedeelte Met BTW"), en verklaar dan het verschil tussen de Theoretische Bruto Prijs en het Gedeelte Met BTW als onderhevig aan 0% BTW. Op een bruto verkoopprijs van 58.500 EUR (om een voorbeeld te nemen dat ik ken) is dat dan 24.174 EUR + 5.076 EUR BTW enerzijds en 29.250 EUR + 0 EUR BTW anderzijds. Is uiteindelijk toch een 1000 EUR verschil, ten opzichte van het idee van gewoon de netto-prijs in twee te delen en op de helft daarvan 21% BTW toe te passen (zoals de interpretatie op de website van het ministerie het wil - maar die interpretatie van de wet is niet noodzakelijk meer waard dan de interpretatie van de wet door mijn boekhouder/fiscalist - alleen rechters mogen uiteindelijk wetten interpreteren...).

Dateert van maart 2016. Heb sindsdien nog geen controle gehad, heb driemaal aan mijn fiscalist gevraagd of ie zeker was, en heb zelfs zijn garantie bekomen dat ie mij zelf het verschil terugbetaalt (plus champagne) als ie ongelijk krijgt :).

10. MickC

MickC Member

Ben over het bovenstaande aan het nadenken geweest, maar volgens mij kan hij dit bij een controle toch niet verdedigen.
    Aangezien je dus maar BTW rekent over 41% van de verkoopprijs en dus maar 8,7% BTW toepast.
    "BTW is slechts verschuldigd is over de maatstaf van heffing die overeenstemt met 50% van de verkoopprijs"
    In zijn uitgangspunt reken je dus vanaf een verkoopprijs inclusief BTW en niet MvH, wat volgens mij niet klopt.

Ik vermoed dat bij de aankoop niet dezelfde redenering is toegepast ;).
    Maar het proberen waard, als de controleur begint te twijfelen maak je misschien kans. En anders heb je toch een fles champagne.

Share This Page