Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cybertruck unveil on Nov 21

This site may earn commission on affiliate links.
Body on frame, unibody of exoskeleton...... de eenvoudige versie.

Body on frame:
Zo worden veel tucks gemaakt, chassis waar men een carrosserie op vast zet.
Je sleept dus chassis en carroserie mee.

Unibody:
Een zelf dragende carrosserie met subframes voor de ophanging, deze 3 delen vervangen dan het frame.
Carroserie is dan het middelste dragende deel. Auto is lichter (zelfs veel 4x4 hebben deze constructie).

Exoskeleton:
Is een soort unibody (zonder subframes), waar de krachten zoveel mogelijk naar de buitenste delen van de body verplaatst worden. Hierdoor geen beperkingen in de binnenruimte en geen (sub)frame nodig.
In feite zit het frame in de buitenkant van de body (frame based cars, kit-cars hebben ook z'n exo-frame).
De boel wordt nu weer lichter.

Nadelen zijn er ook: bij schade is de integriteit van de structuur van belang, reparatie aan een unibody of exoskeleton is duurder.

Frame/ladder chassis en unibody is zat over te vinden, exoskeleton als auto body eigenlijk best weinig (alleen frames).

Dus hoop dat we daar wat meer inzicht in gaan krijgen, dat exoskeleton........
 
Begrijp echt niet wie hier in België of in Nederland zoiets wil kopen buiten louter om op te vallen.
Past in geen enkele ondergrondse parkeerplaats, in geen enkele standaard garage in huizen en manoeuvreer maar eens in onze kleine straatjes in dit ding.
Hummer 2.0, ze verkochten ook als zoete broodjes en je zag ze regelmatig in het straatbeeld.
Nu weet ik er in West-Vlaanderen er nog welgeteld 1 rijden, de rest zijn allemaal van de hand gedaan wegens compleet nutteloos, onhandig en niemand die zich nog omdraait als ze er ene zien rijden.
 
Begrijp echt niet wie hier in België of in Nederland zoiets wil kopen buiten louter om op te vallen.
Past in geen enkele ondergrondse parkeerplaats, in geen enkele standaard garage in huizen en manoeuvreer maar eens in onze kleine straatjes in dit ding.
Hummer 2.0, ze verkochten ook als zoete broodjes en je zag ze regelmatig in het straatbeeld.
Nu weet ik er in West-Vlaanderen er nog welgeteld 1 rijden, de rest zijn allemaal van de hand gedaan wegens compleet nutteloos, onhandig en niemand die zich nog omdraait als ze er ene zien rijden.

Toch helemaal niet belangrijk, koop je toch voor je eigen redenen...... een Performance 3 of S is ook compleet zinloos snel, wel leuk.
 
Begrijp echt niet wie hier in België of in Nederland zoiets wil kopen buiten louter om op te vallen.

Ik kan me allerlei beroepen indenken waarbij dit ding juist wel handig is. Voorbeeld. In NL rijden waterschappen, provinciale wegbeheerders en 300 weginspecteurs van Rijkswaterstaat in pick-up trucks. De rijksoverheid heeft de ambitie ‘launching customer’ te zijn van nieuwe ontwikkelingen en het wagenpark 100% elektrisch te maken.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Maurice1
Het breken van de ruiten zou wel eens te maken kunnen hebben met de twee mokerslagen op de deur, die eraan vooraf gingen. Hierdoor kan het glas lichtjes gezakt zijn en daardoor gebroken. Bij de test met de kogel op de vlakke glasplaat hebben ze na iedere poging opnieuw de klemmen aangedrukt.
 
Nadelen zijn er ook: bij schade is de integriteit van de structuur van belang, reparatie aan een unibody of exoskeleton is duurder.

Frame/ladder chassis en unibody is zat over te vinden, exoskeleton als auto body eigenlijk best weinig (alleen frames).

Dus hoop dat we daar wat meer inzicht in gaan krijgen, dat exoskeleton........
Hoe het zou zitten met dat repareer gebeuren had ik me ook wel afgevraagd. Is al een beetje een dingetje bij Tesla. Wordt dat bij de Cybertruck straks nog erger?

Plus, ik zag laatst een filmpje over (ik dacht) de Rivian, waarbij werd aangegeven dat er alles aan was gedaan om het gewicht zoveel mogelijk midden in de auto te krijgen, ten behoeve van een goede wendbaarheid. Klink logisch. Maar daarbij helpt een Exoskeleton niet echt, lijkt me.
 
Moet zeggen (en je leest het ook meer), it "grows on you" en de rest (niet alleen trucks) beginnen oud te lijken, apart.
Vond de rivian altijd cool, nu niet meer.

Doe mij maar dan ook maar gelijk een Cyber3.

Eens kijken welke Celebs erop duiken (zou me niks verbazen). Kon wel eens een "wende" worden in automotive design.
 
  • Like
Reactions: wooter and Bas.
Moet zeggen (en je leest het ook meer), it "grows on you" en de rest (niet alleen trucks) beginnen oud te lijken, apart.
Ja, dat 'it grows on you' constateer ik ook bij mijzelf.
Qua design (niet alleen van auto's, maar ook bijv. bij architectuur) moet ik mijn eerste mening op een later tijdstip af en toe bijstellen.
Apart dat gewenning zo werkt op de menselijke geest.
Ben benieuwd hoe ik over een tijdje tegen dit bakbeest aankijk.
 
Het lijkt mij wel een functioneel apparaat.
Binnenin geen toeters en bellen, geen overbodige golfjes in de carrosserie, vermoedelijk aerodynamisch, zonnepaneeltjes(tegen die tijd is 500wp de standaard), handig laatbakje met oprijplaat.
Wegbanden erop voor de rust en hopelijk kan tegen die tijd het scherm binnenin gedimd worden.
Toch maar gereserveerd.