Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DAB radio of Tune inn

This site may earn commission on affiliate links.
DAB wordt leuk gepromoot, maar is al lang ingehaald door internetradio.
Ontvangst van DAB is op zijn best matig, omdat de dekking van de zenders gewoon niet goed is, en vermoedelijk nooit meer beter gaat worden omdat er maar weinig investeerders te vinden zijn die nog geld willen steken in een zinkend schip.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Heb zonet eens een subjectieve vergelijking gepoogd tussen DAB en TuneIn. Zender: Studio Brussel met veel muziek.
In DAB komen er hoorbaar een paar Decibels meer uit. Als ik dit dan in TuneIn compenseer door ietwat de luidsterkte te verhogen, hoor ik kwalitatief (bass en trebles) geen verschil.
Voorlopig blijf ik bij TuneIn, ook omdat StuBru een mooie en bla-bla-vrije TuneIn zender heeft: Vuurland (ex "Ik Luister Belgisch").
Ik laat mijn drie favoriete DAB zenders (StuBru, R1, C21) wel nog in de FM-Favorites staan. Valt TuneIn weg, door slecht LTE signaal, val ik terug op FM/DAB.
Ik mocht verleden week met een vervangwagen van SC Zaventem rijden, een Model X. Hier kan ik met zekerheid zeggen dat DAB ontvangst in vergelijking met mijn Model 3 slechter was. Hij schakelde vaak over van DAB naar FM. Heeft misschien te maken dat deze Model X maar MCU1 heeft.
 
Heb zonet eens een subjectieve vergelijking gepoogd tussen DAB en TuneIn. Zender: Studio Brussel met veel muziek.
In DAB komen er hoorbaar een paar Decibels meer uit. Als ik dit dan in TuneIn compenseer door ietwat de luidsterkte te verhogen, hoor ik kwalitatief (bass en trebles) geen verschil.
Voorlopig blijf ik bij TuneIn, ook omdat StuBru een mooie en bla-bla-vrije TuneIn zender heeft: Vuurland (ex "Ik Luister Belgisch").
Ik laat mijn drie favoriete DAB zenders (StuBru, R1, C21) wel nog in de FM-Favorites staan. Valt TuneIn weg, door slecht LTE signaal, val ik terug op FM/DAB.
Ik mocht verleden week met een vervangwagen van SC Zaventem rijden, een Model X. Hier kan ik met zekerheid zeggen dat DAB ontvangst in vergelijking met mijn Model 3 slechter was. Hij schakelde vaak over van DAB naar FM. Heeft misschien te maken dat deze Model X maar MCU1 heeft.

Vroeger hoorde ik ook overschakelen (vooral van FM terug naar DAB, door de vertraging). Nu niet meer. Kan inderdaad sedert de MCU upgrade zijn. Die was wel inclusief FM tuner. Ik hoor nu wel af en toe wat storingen op DAB. Als het zo is dat hij nu niet meer overschakelt bij slechte DAB ontvangst, dan was de FM tuner upgrade verloren geld. De storingen komen daarvoor veel te zelden voor.

Edit: denk er ineens aan, was de extra tuner van 500€ bij MCU upgrade enkel FM of ook DAB? Indien ook DAB, dan is het geen verloren geld.
 
Heb jij fotos van hoe je dan op DAB komt ik zie het nergens staan.
IMG_2234.jpeg
Ik vind nu FM niet meer terug. Sedert de laatste layout van de mediaspeler heb ik alleen mijn favorieten gebruikt vandaar.
Blijkbaar heb ik dus het omgekeerde probleem van jou. Er is ofwel geen optie meer om te switchen tussen FM en DAB, ofwel is die goed verstopt, ofwel gebeurt de switch automatisch als er ontvangst is.
Bij mijn MS hoorde je soms switchen van DAB naar FM als er geen DAB ontvangst was. Bij het terugswitchen hoorde je een halve seconde herhaling.
 
View attachment 1009787Ik vind nu FM niet meer terug. Sedert de laatste layout van de mediaspeler heb ik alleen mijn favorieten gebruikt vandaar.
Blijkbaar heb ik dus het omgekeerde probleem van jou. Er is ofwel geen optie meer om te switchen tussen FM en DAB, ofwel is die goed verstopt, ofwel gebeurt de switch automatisch als er ontvangst is.
Bij mijn MS hoorde je soms switchen van DAB naar FM als er geen DAB ontvangst was. Bij het terugswitchen hoorde je een halve seconde herhaling.
Dat is raar, bij mij zijn alle zenders wel FM, ik denk FM HD want ik zie wel de station logo`s. Ik kan ook nergens terug vinden als alle tesla model 3`s uit 2018 standaard DAB hebben.
 
Dat is raar, bij mij zijn alle zenders wel FM, ik denk FM HD want ik zie wel de station logo`s. Ik kan ook nergens terug vinden als alle tesla model 3`s uit 2018 standaard DAB hebben.
Ze hebben zeker DAB.
Mijn MS uit 2016 had het.
FM was oorspronkelijk gepland om in 2021 te verdijnen. Het zou dus gek geweest zijn om in 2018 geen DAB op een wagen te hebben.
 
  • Like
Reactions: Ezito B