Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dagrijverlichting en achterlichten M3

This site may earn commission on affiliate links.
is er een mogelijkheid de achterlichten aan te schakelen gecombineerd met de dagrijverlichting? Dit zou ik absoluut wensen t.b.v. de veiligheid/ zichtbaarheid. Zeker bij mist is dimlicht voor niet gewenst maar brandende achterlichten wel.

Heeft iemand hier tips voor? Volgens mij heb ik nog geen M3 zien rijden die dit had.
 
Dat is toch gewoon optie 2 van de verschillende verlichtingsstanden? Optie 2 is de dag verlichting voor met volledige achterlicht, deze doe ik zelf altijd aan zodat achterlicht overdag brand.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-11-20 om 16.45.22.png
    Schermafbeelding 2019-11-20 om 16.45.22.png
    163.7 KB · Views: 191
Nope, dan zet je je volledige verlichting aan. Dit is niet de combinatie van dagrijlichten en achterlampen.

Bijvoorbeeld bij Volkswagen kan je dit (achteraf) via VAG-COM in je boardcomputer laten zetten dat je met dagrijverlichting de achterlampen ook aanzet.

Ik verbaas mij dat dit nog steeds niet standaard is (bij geen enkel automerk). LED achterlichten die weinig verbruiken, standaard aanzetten met dagrijverlichting. Toch weer een stukje veiligheid, zonder meteen volle verlichting te voeren overdag.

Dat is toch gewoon optie 2 van de verschillende verlichtingsstanden? Optie 2 is de dag verlichting voor met volledige achterlicht, deze doe ik zelf altijd aan zodat achterlicht overdag brand.
 
Nope, dan zet je je volledige verlichting aan. Dit is niet de combinatie van dagrijlichten en achterlampen.

Bijvoorbeeld bij Volkswagen kan je dit (achteraf) via VAG-COM in je boardcomputer laten zetten dat je met dagrijverlichting de achterlampen ook aanzet.

Ik verbaas mij dat dit nog steeds niet standaard is (bij geen enkel automerk). LED achterlichten die weinig verbruiken, standaard aanzetten met dagrijverlichting. Toch weer een stukje veiligheid, zonder meteen volle verlichting te voeren overdag.

Ah, oke. En wat is optie 3 dan?
 
Nope, dan zet je je volledige verlichting aan. Dit is niet de combinatie van dagrijlichten en achterlampen.

Bijvoorbeeld bij Volkswagen kan je dit (achteraf) via VAG-COM in je boardcomputer laten zetten dat je met dagrijverlichting de achterlampen ook aanzet.

Ik verbaas mij dat dit nog steeds niet standaard is (bij geen enkel automerk). LED achterlichten die weinig verbruiken, standaard aanzetten met dagrijverlichting. Toch weer een stukje veiligheid, zonder meteen volle verlichting te voeren overdag.

Heb een keer gehoord dat overdag de achterlichten niet aan staan om het contrast met remlichten te vergroten. Maw je ziet de remlichten beter.
 
Dagrijverlichting, een functie om auto's overdag beter zichtbaar te maken, is sinds 2011 verplicht voor alle nieuwe auto's. Pas sinds 2015 geldt dat ook de achterlichten van nieuwe auto's moeten branden als de dagrijverlichting actief is.


Dit zou betekenen dat de achterlichten wel aan zouden moeten overdag?
 
Ik zal wel een beetje blind zijn, maar ik zie toch maar zelden overdag auto’s met achterlichten aan. Of rijden hier bijna geen auto’s van na 2015 rond ? o_O
Volgens mij is die regel veranderd en "mogen" nu de achterlichten branden samen met de DRL voor. Bij Volvo en Renault is dat bij nieuwere modellen nu het geval. Bij BMW en VAG auto's kun je het (laten) instellen via OBD software.

@Jawbone die optie twee, dus links van de stand dimlicht in het plaatje bij 1, is de optie parkeer/stand/stadslicht. Je DRL voor gaat dan veel minder fel branden, zoals dat voorgeschreven is bij parkeerlicht. Maar die stand samen met de mistlichten voor is wel goed zichtbaar, maar niet toegestaan bij normaal zicht...

Ik zou ook heel graag de optie zien om de achterlichten samen met de DRL altijd automatisch aan te hebben.
 
Uit nieuwsgierigheid: wat is er mis met dimlicht (bij mist)?

In mist verblind je jezelf met dimlicht vaak (schijnt te hoog waardoor je tegen een witte muur aankijkt).


Niet specifiek, bij al mijn voorgaande auto's heb ik de achterlichten aangezet of laten zetten i.c.m. DRL. Maar het punt is natuurlijk hetzelfde.