Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week naar Italië geweest, met de originele Tesla dakdragers en een verse Thule Motion Alpin. Ziet er cool uit toch :)? Niks te klagen over de Tesla Roof Racks qua installatie, niet te strak aangedraaid. Qua verbruik, de LR AWD zat helemaal bomvol, 4 personen, en dan die de skibox... Verbruik was rond de 240-260 Wh/km op de autobaan met 120-130 km/u, veel wind en koud. Het verbruik schoot dus wel fors omhoog, maar alsnog geen probleem; er waren echt meer dan genoeg SUCs, ook bij verleggen van de route wegens files. Door de 75 kg laadvermogen hadden we de koffer (zelf 25 kg) niet helemaal vol gegooid, maar perfect voor de skies / boards / stokken / bindingen.
 

Attachments

  • BCFA09B0-82CD-4CC7-AE80-6077B027F875.jpeg
    BCFA09B0-82CD-4CC7-AE80-6077B027F875.jpeg
    401.2 KB · Views: 829
  • A7AB978C-E213-41B0-992E-705A9222C2C1.jpeg
    A7AB978C-E213-41B0-992E-705A9222C2C1.jpeg
    809.8 KB · Views: 385
  • 23BAA1BD-739D-44D5-B765-8F1A57DFC41C.jpeg
    23BAA1BD-739D-44D5-B765-8F1A57DFC41C.jpeg
    725.2 KB · Views: 429
  • Informative
Reactions: Furb
Afgelopen week naar Italië geweest, met de originele Tesla dakdragers en een verse Thule Motion Alpin. Ziet er cool uit toch :)? Niks te klagen over de Tesla Roof Racks qua installatie, niet te strak aangedraaid. Qua verbruik, de LR AWD zat helemaal bomvol, 4 personen, en dan die de skibox... Verbruik was rond de 240-260 Wh/km op de autobaan met 120-130 km/u, veel wind en koud. Het verbruik schoot dus wel fors omhoog, maar alsnog geen probleem; er waren echt meer dan genoeg SUCs, ook bij verleggen van de route wegens files. Door de 75 kg laadvermogen hadden we de koffer (zelf 25 kg) niet helemaal vol gegooid, maar perfect voor de skies / boards / stokken / bindingen.

Ziet er erg netjes uit. Perfect voor de wintersport. Maar er past verder niet zoveel in.
Dit is de burgerlijk variant niet geschikt voor de ski's... maar wel aardig wat inhoud. 420liter inhoud.
 

Attachments

  • 69140BC0-165E-4C95-93E9-F0BE4B0C901F.jpeg
    69140BC0-165E-4C95-93E9-F0BE4B0C901F.jpeg
    1.3 MB · Views: 376
Bedankt voor alle informatie tot dusver! Heb er vertrouwen in dat je prima met een box op het dak naar de sneeuw kan rijden.

Zo te lezen zijn er een hoop mensen die alles zelf hebben aangeschaft. In het kader van het milieu is het natuurlijk ook een goed plan om te delen. Wie verdient er graag wat terug op de investering en is bereidt de dragers en een koffer te verhuren voor een week?
Het gaat om de periode 27-02 t/m 04-03.

Groet,
Thomas
 
Afgelopen week naar Italië geweest, met de originele Tesla dakdragers en een verse Thule Motion Alpin. Ziet er cool uit toch :)? Niks te klagen over de Tesla Roof Racks qua installatie, niet te strak aangedraaid. Qua verbruik, de LR AWD zat helemaal bomvol, 4 personen, en dan die de skibox... Verbruik was rond de 240-260 Wh/km op de autobaan met 120-130 km/u, veel wind en koud. Het verbruik schoot dus wel fors omhoog, maar alsnog geen probleem; er waren echt meer dan genoeg SUCs, ook bij verleggen van de route wegens files. Door de 75 kg laadvermogen hadden we de koffer (zelf 25 kg) niet helemaal vol gegooid, maar perfect voor de skies / boards / stokken / bindingen.
Ik heb gisteren mn roof rack bij Tesla opgehaald en las in de installatie instructie dat je van die stickers op het dak moet plakken. Wat doe je daarmee na het verwijderen van het roof rack, moet je die laten zitten of als ze verwijderbaar zijn af en toe nieuwe gaan kopen?
 
Kun je de stickers niet op de voet van de dakdrager plakken? Beetje omdenken ;)
lijkt me lasting want de sticker geeft ook de aanduiding/ uitlijning op de auto aan hoe je de klem die de voet vast gaat houden moet plaatsen. Als die sticker dan onder de voet zit wordt de uitlijning van die klem ws wel lastig. Wil iig mijn glasdak niet beschadigen door een 'alternatieve' installatie
 
lijkt me lasting want de sticker geeft ook de aanduiding/ uitlijning op de auto aan hoe je de klem die de voet vast gaat houden moet plaatsen. Als die sticker dan onder de voet zit wordt de uitlijning van die klem ws wel lastig. Wil iig mijn glasdak niet beschadigen door een 'alternatieve' installatie
Update:
de markeringen staan dus op het glasdak en niet zoals ik aannam uit het instructie manual op de sticker. Omdraaien en de stickers plakken in de voet is dus wel mogelijk zodat die stickers niet op het dak hoeven worden geplakt. Ga het uitproberen en zien of door het rijden met de darager er gaan krassen lid ontstaan (zou niet moeten als de dragers voldoende vaststaan op de auto)
 
Ik heb zelf deze folie gekocht omdat ik de stickers er niet op wil laten zitten:
Foliatec LACK lakbescherming 9,5x120cm - 1 stuk | Winparts.nl - Wrap folie

Ik heb het nog niet getest, maar het lijkt hetzelfde te zijn.


Wat ik alleen niet begrijp, ik had het idee dat je die stickers er tussen moest doen voor krassen e.d., maar toen mijn dak gebarsten was zei Tesla dat de reden was dat ik de stickers niet gebruikt zou hebben.

Per mail hadden ze onderstaande gestuurd:
op de werkorder van dit service bezoek wordt er omschreven dat de dak dragers niet goed gemonteerd zijn er ontbreekt namelijk ‘anti abrasion tape’ en daarom het glas is gebarsten het advies wat vanuit Tesla wordt gegeven is het service manual welke bij de dak dragers zit aan te houden voor de correcte montage. Helaas kan ik niets vinden van hetgeen wat u omschrijft een suggestie van een fabricage fout.

Daarna heb ik nog een foto naar hun gestuurd met bewijs dat het tape er wel tussen zat en later kreeg ik telefonisch te horen "ja iedereen kan achteraf nog even die sticker eronder plakken en er een foto van maken".

Uiteindelijk is het dak tegen betaling door de leasemaatschappij vervangen, mijn werkgever heeft een eigen risico moeten betalen en ik heb mijn 1e schade te pakken.
 
Ik heb zelf deze folie gekocht omdat ik de stickers er niet op wil laten zitten:
Foliatec LACK lakbescherming 9,5x120cm - 1 stuk | Winparts.nl - Wrap folie

Ik heb het nog niet getest, maar het lijkt hetzelfde te zijn.


Wat ik alleen niet begrijp, ik had het idee dat je die stickers er tussen moest doen voor krassen e.d., maar toen mijn dak gebarsten was zei Tesla dat de reden was dat ik de stickers niet gebruikt zou hebben.

Per mail hadden ze onderstaande gestuurd:
op de werkorder van dit service bezoek wordt er omschreven dat de dak dragers niet goed gemonteerd zijn er ontbreekt namelijk ‘anti abrasion tape’ en daarom het glas is gebarsten het advies wat vanuit Tesla wordt gegeven is het service manual welke bij de dak dragers zit aan te houden voor de correcte montage. Helaas kan ik niets vinden van hetgeen wat u omschrijft een suggestie van een fabricage fout.

Daarna heb ik nog een foto naar hun gestuurd met bewijs dat het tape er wel tussen zat en later kreeg ik telefonisch te horen "ja iedereen kan achteraf nog even die sticker eronder plakken en er een foto van maken".

Uiteindelijk is het dak tegen betaling door de leasemaatschappij vervangen, mijn werkgever heeft een eigen risico moeten betalen en ik heb mijn 1e schade te pakken.
Die stickers lijken niet los verkrijgbaar dus vreemd want ik kan niet geloven dat die jaren kunnen blijven zitten. De plaatsing van de sticker zorgt ook niet dat de drager niet tegen het glas kan komen. Denk eerder dat de haak die onder het glas in die metaal richel moet grijpen de schade heeft gemaakt. Zal nog eens goed kijken bij de montage.
 
Die stickers lijken niet los verkrijgbaar dus vreemd want ik kan niet geloven dat die jaren kunnen blijven zitten. De plaatsing van de sticker zorgt ook niet dat de drager niet tegen het glas kan komen. Denk eerder dat de haak die onder het glas in die metaal richel moet grijpen de schade heeft gemaakt. Zal nog eens goed kijken bij de montage.
Ik heb bij Tesla en de fabrikant van de dragers gevraagd maar beide leveren de stickers niet los. Ook erg lastig voor als je ze uit wil lenen of zelf thuis 2x een M3 hebt staan.
 
Ik heb bij Tesla en de fabrikant van de dragers gevraagd maar beide leveren de stickers niet los. Ook erg lastig voor als je ze uit wil lenen of zelf thuis 2x een M3 hebt staan.
De stickers kunnen er wel af maar weet niet hoe ze zich gaan houden als je dit veel moet doen.. verwacht ook niet dat ze op den duur blijven zitten als je zonder roof rack gaat rijden.
Als je het roof rack hebt gemonteerd kan ik iig een credit card oid onder de dakbevestiging/ steun doorschuiven dus het roof rack staat niet op het glasdak. Een beschadiging lijkt me dan alleen te kunnen worden veroorzaakt door de klampen die onder het glasdak grijpen ( die heb ik ook handvast vastgezet en er zit geen beweging in het roof rack)
 
De stickers kunnen er wel af maar weet niet hoe ze zich gaan houden als je dit veel moet doen.. verwacht ook niet dat ze op den duur blijven zitten als je zonder roof rack gaat rijden.
Als je het roof rack hebt gemonteerd kan ik iig een credit card oid onder de dakbevestiging/ steun doorschuiven dus het roof rack staat niet op het glasdak. Een beschadiging lijkt me dan alleen te kunnen worden veroorzaakt door de klampen die onder het glasdak grijpen ( die heb ik ook handvast vastgezet en er zit geen beweging in het roof rack)
Bij mij is het al misgegaan tijdens het handvast draaien, nog geen eens kracht erop gezet. Ik vermoed zelf een fabricagefout van het metalen beugeltje onder het glas of toch zelf metalen haak op de verkeerde plek gemonteerd.

Tesla wou de dakdragers er niet op zetten na het vervangen van het glas.

Binnenkort ga ik met wintersport opnieuw proberen de dragers te monteren.
 
Bij mij is het al misgegaan tijdens het handvast draaien, nog geen eens kracht erop gezet. Ik vermoed zelf een fabricagefout van het metalen beugeltje onder het glas of toch zelf metalen haak op de verkeerde plek gemonteerd.

Tesla wou de dakdragers er niet op zetten na het vervangen van het glas.

Binnenkort ga ik met wintersport opnieuw proberen de dragers te monteren.
Vond de montage redelijk simpel en het lijkt niet of je iets fout kunt doen.. Vreemd dat Tesla de fout volledig bij jouw heeft gelegd, geeft te denken dat er so gemakkelijk iets mis kan gaan.
 
Zijn er ondertussen meer ervaringen en ontwikkelingen bekend met betrekking tot dakdragers voor de Model 3? Volgens mij zijn er langzaam meer alternatieven beschikbaar:
Daarnaast zie je dat de verhuur van dakdragers flinke vormen begint te krijgen.

Zijn er nog andere alternatieven bij jullie bekend die de moeite zijn om te onderzoeken?
 
Update:
de markeringen staan dus op het glasdak en niet zoals ik aannam uit het instructie manual op de sticker. Omdraaien en de stickers plakken in de voet is dus wel mogelijk zodat die stickers niet op het dak hoeven worden geplakt. Ga het uitproberen en zien of door het rijden met de darager er gaan krassen lid ontstaan (zou niet moeten als de dragers voldoende vaststaan op de auto)
Ik zou dit niet doen. De stickers zullen als functie hebben het kleine mogelijke schuiven tussen het dak en de voet van de dragers niet tot krassen te laten leiden. Dit is vermoed ik nooit helemaal 100% te voorkomen, zeker gezien de installatiegevoeligheid van het systeem, waardoor je niet te hard aan wilt draaien. Als je de stickers op de voet van de dragers plakt, zal de sticker samen met voet nog steeds kunnen schuiven tov het dak. Misschien nog wel gemakkelijker. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar denk dat het dan zonder stickers misschien nog wel beter zou kunnen. Maar de oplossing met de rol folie van @ScoopT lijkt mijn perfect toch.

Wat ik me nog afvroeg, die dakdragers kosten $450. Daarvoor heb je ook (orde grootte) een bak voor achter op de trekhaak. Ik geloof dat ik er wel eens gezien heb die ook lang genoeg zijn voor skies. Is dat gezien de gevoeligheid van installatie voor het glazen dak en ook het verbruik (achter op trekhaak heeft vermoed ik minder impact) niet een interessantere optie voor de M3? Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand een geschikt type bak waar ook skies in passen?
 
  • Like
Reactions: LaurensH
De Farad dakdragers zijn binnen.

Eerste indruk is goed, kwalitatief hoogwaardig. De manier van bevestigen is net als de OEM dakdragers met een haak onder het glazen dak.

Ik zag ook dat de webwinkel waar ik ze gekocht heb een uitleg video heeft gemaakt.


Ze gaan binnenkort het dak op! Keep u posted...
 

Attachments

  • 1E4F31F9-F67D-412C-A55F-DC33A34A5D19.jpeg
    1E4F31F9-F67D-412C-A55F-DC33A34A5D19.jpeg
    113.8 KB · Views: 250
  • 22C640DD-72E6-4902-8F97-36C357DE4D5A.jpeg
    22C640DD-72E6-4902-8F97-36C357DE4D5A.jpeg
    123 KB · Views: 252
  • Like
Reactions: LaurensH