Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen!

Ik heb mijn Y besteld! Dus eerste post hier in het forum ook meteen maar. De auto wordt begin september geleverd en ik ben mij aan het verdiepen in de laders en heb al enkele offertes binnen voor een Ratio Solar en een Walbox Pulsar Max. Nou hebben wij thuis ook zonnepanelen, warmtepomp en een home assistant server. De HA heeft al toegang tot de panelen via Modbus en tot de meter via P1. Nou vraag ik mij af, kan ik niet gewoon toe met een TWC gen 3, en dan dmv HA automations de lader "smart"maken?
Dit lijkt mij niet kapot moeilijk. enige waar ik een beetje mee zit is Load Balancing en bijhouden van KwH verbruik op de lader. Dit laatste ivm verrekening met de zaak. Ben benieuwd wat jullie daarvan denken!

Groet,
Ik zou voor een Zappi v2 gaan. Veel instelmogelijkheden, koppeling met HA mogelijk en ze blijven nog steeds innoveren en updates uitbrengen (net als Tesla). Tegenwoordig is het ook mogelijk om laadkosten te verrekenen.
 
Ik zou voor een Zappi v2 gaan. Veel instelmogelijkheden, koppeling met HA mogelijk en ze blijven nog steeds innoveren en updates uitbrengen (net als Tesla). Tegenwoordig is het ook mogelijk om laadkosten te verrekenen.
Die zappi is wel érg prijzig...

Ik had trouwens gevonden dat de gen3 alleen wifi heeft en die gen2 dus ook via kabel. En dat is dus met TWCmanager wel een vereiste als ik het goed begrijp. De zoekopdracht staat uit op marktplaats.

@Mars2020 Waarom zou jij kiezen voor die Zappi versus een gen2?
 
Voordat ik TWCManager gebruikte die via RS-485 is aangesloten op mijn Gen2 TWC deed ik het met een eigen script via de Tesla API. Er zat dan een vertraging van zo’n 10 seconden tussen overschrijding van de hoofdzekering en er weer onder duiken omdat de Tesla langzamer ging laden. Dat is echt snel zat. Een hoofdzekering met C-curve kan je minuten lang 2x zoveel belasten dan de max die er op staat voordat hij eruit klapt.

 
Die zappi is wel érg prijzig...

Ik had trouwens gevonden dat de gen3 alleen wifi heeft en die gen2 dus ook via kabel. En dat is dus met TWCmanager wel een vereiste als ik het goed begrijp. De zoekopdracht staat uit op marktplaats.

@Mars2020 Waarom zou jij kiezen voor die Zappi versus een gen2?
De Zappi heeft heel veel mogelijkheden en een heel uitgebreid menu waar je zelf alles kunt instellen. Verder ondersteunt de Zappi standaard loadbalancing en een koppeling met zonnepanelen. De Zappi is eenvoudig te koppeen met HA en met energie tarieven. Je kunt de zappi zo instellen dat deze standaard laad bij overproductie zonnnepanelen, maar als er te weinig is geproduceerd is deze zo in te stellen dat je auto toch vol zit. Duidelijke app, goede support etc. etc.

 
Voordat ik TWCManager gebruikte die via RS-485 is aangesloten op mijn Gen2 TWC deed ik het met een eigen script via de Tesla API. Er zat dan een vertraging van zo’n 10 seconden tussen overschrijding van de hoofdzekering en er weer onder duiken omdat de Tesla langzamer ging laden. Dat is echt snel zat. Een hoofdzekering met C-curve kan je minuten lang 2x zoveel belasten dan de max die er op staat voordat hij eruit klapt.

Wij hebben nog oude smelt zekeringen, weet niet 100% zeker wat voor curve die hebben om eerlijk te zijn.

Ben nu ook aan het zoeken naar een partij die een Zappi offerte wil maken. Ik vind het wel een voordeel dat die Zappi nieuw is en dus nog ondersteund en ontwikkeld wordt. Die TWC gen 2 is dat wel anders bij. Daarnaast neemt die Zappi volgens mij al een flink deel van de automatisering uit handen en is hij direct leverbaar. Toch wel wat voordelen.

@Mars2020 Zou je misschien een paar voorbeelden van jouw automatiseringen kunnen geven? Ik kwam op YouTube dit tegen:
maar dat vond ik eigenlijk nog wel behoorlijk basaal qua mogelijkheden… of anders een goed forum of iets dergelijks waar die dingen besproken worden?
 
Enige wat me stoort aan niet-Tesla alternatieven is het gemis van de knop op de stekker.

Als er backoffice-kosten zijn haak ik ook af.

Maar vanzelfsprekend is een oplossing waarvoor je niks moet doen omdat die automagisch werkt handiger voor mensen die niet zo handig zijn. Ik vind het evenwel prettig om altijd te kunnen bijsturen omdat ik de hele stack beheer.
 
Enige wat me stoort aan niet-Tesla alternatieven is het gemis van de knop op de stekker.

Als er backoffice-kosten zijn haak ik ook af.

Maar vanzelfsprekend is een oplossing waarvoor je niks moet doen omdat die automagisch werkt handiger voor mensen die niet zo handig zijn. Ik vind het evenwel prettig om altijd te kunnen bijsturen omdat ik de hele stack beheer.
Bij de Zappi kun je gewoon een kabel met knop gebruiken en de backoffice is ook gratis.
Voor de kabel neem je dan de zappi met een losse kabel van evchargerking. Kabel zit gewoon vergrendeld aan de Zappi en is middels een pincode te ontgrendelen. Alweer iets waar de ontwikkelaars goed over hebben nagedacht.
Alweer een reden om voor de Zappi te kiezen ;)
 
Wij hebben nog oude smelt zekeringen, weet niet 100% zeker wat voor curve die hebben om eerlijk te zijn.

Ben nu ook aan het zoeken naar een partij die een Zappi offerte wil maken. Ik vind het wel een voordeel dat die Zappi nieuw is en dus nog ondersteund en ontwikkeld wordt. ?

Maar er zijn er nog meer die deze verkopen….
 
Enige wat me stoort aan niet-Tesla alternatieven is het gemis van de knop op de stekker.

Als er backoffice-kosten zijn haak ik ook af.

Maar vanzelfsprekend is een oplossing waarvoor je niks moet doen omdat die automagisch werkt handiger voor mensen die niet zo handig zijn. Ik vind het evenwel prettig om altijd te kunnen bijsturen omdat ik de hele stack beheer.
Wat voor knop bedoel je? Dat beheren van het hele systeem is idd wel een goed punt. Maar ook weer geen 100% noodzaak. Prijs is wel echt een thema, Maargoed we lopen nu wel erg ver bij het oorspronkelijke thema vandaan :)
 
Wat voor knop bedoel je? Dat beheren van het hele systeem is idd wel een goed punt. Maar ook weer geen 100% noodzaak. Prijs is wel echt een thema, Maargoed we lopen nu wel erg ver bij het oorspronkelijke thema vandaan :)
Dat is de knop die op de laadstekker zit en hiermee kun je de laadpoort openen. Dat is dezelfde knop als bv bij de SUC. Door één druk op de knop gaat dus je laaadpoort open zonder dat je dit bv vanuit de app of vanuit de auto moet doen.

Er zijn echter losse kabels te koop met zo’n knop, daar heb je dus geen Tesla laadpaal voor nodig.
Ik gebruik deze al jaren naar alle tevredenheid op zowel mijn Zappi als ShellRecharge laders en is in alle gewenste lengtes verkrijgbaar.

Beheren is bij de Zappi ook volledig gratis en de mogelijkheden zijn ruim voldoende en nemen alleen maar toe, door de ontwikkelingen die ze doen.
Als je voor een lader wilt kiezen met veel mogelijkheden, geen maandelijkse beheerkosten en heel heel gebruikersvriendelijk, dan zou ik het wel weten……
 
Dat is de knop die op de laadstekker zit en hiermee kun je de laadpoort openen. Dat is dezelfde knop als bv bij de SUC. Door één druk op de knop gaat dus je laaadpoort open zonder dat je dit bv vanuit de app of vanuit de auto moet doen.

Er zijn echter losse kabels te koop met zo’n knop, daar heb je dus geen Tesla laadpaal voor nodig.
Ik gebruik deze al jaren naar alle tevredenheid op zowel mijn Zappi als ShellRecharge laders en is in alle gewenste lengtes verkrijgbaar.

Beheren is bij de Zappi ook volledig gratis en de mogelijkheden zijn ruim voldoende en nemen alleen maar toe, door de ontwikkelingen die ze doen.
Als je voor een lader wilt kiezen met veel mogelijkheden, geen maandelijkse beheerkosten en heel heel gebruikersvriendelijk, dan zou ik het wel weten……
Heb jij aandelen toevallig? 🤣 Zou je die knop niet kunnen programmeren in HA? Thuiskomen met <50% lading is poort open?
 
Onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht: heeft een van jullie een "algoritme" hoe je het beste de laadstroom van de Tesla in kunt stellen in Home assistant?
Ik heb in HA de opbrengst (kW) van de zonnepanelen, de gegevens van de p1 interface (netverbruik, teruglevering) en ik heb de Tesla gegevens, dus het laadvermogen en ik kan de laadstroom instellen. Ik heb ook nog de verwachting van opbrengst van de panelen.
Nb. Standaard wallconnector die 11 kW kan laden bij 16A.

Ik bereken nu de gemiddelde teruglevering aan het net van het afgelopen kwartier (met statistics) en dacht daarmee simpel de laadstroom in te stellen. Iets als: gemiddelde teruglevering in kW delen door 0,7 (1 Amp geeft 690 Watt laadvermogen) is de laadstroom. Maar dat gaat natuurlijk maar 1 kwartier goed, want het volgende kwartier is de teruglevering nul want dat heb je net zo mooi nauwkeurig ingesteld. Nu kan ik wel weer het gemiddelde laadvermogen over het kwartier er vanaf trekken, maar het wordt voor mijn gevoel nogal houtje/touwtje.

Vandaar mijn vraag: heeft iemand hier al eens diep over nagedacht en een mooie formule bedacht?
 
@Ger356 Je bent op de goede weg. Je moet inderdaad het verbruik van je laadpaal niet meerekenen in het getal dat aangeeft hoeveel zonnestroom je over hebt (surplus). Het aftrekken van je P1 waardes werk daarvoor prima. Zo doe ik het ook. Ik neem alleen geen gemiddeldes maar gewoon de real time laatste informatie. Wel zorg ik ervoor dat ik de Tesla maar 1 keer per 2 minuten een ander amperage doorgeef.
 
@Ger356 Je bent op de goede weg. Je moet inderdaad het verbruik van je laadpaal niet meerekenen in het getal dat aangeeft hoeveel zonnestroom je over hebt (surplus). Het aftrekken van je P1 waardes werk daarvoor prima. Zo doe ik het ook. Ik neem alleen geen gemiddeldes maar gewoon de real time laatste informatie. Wel zorg ik ervoor dat ik de Tesla maar 1 keer per 2 minuten een ander amperage doorgeef.
Ik was laatst bij gewaardeerd collegaforumgenoot @BjörnTM en die had het ook ongeveer zo opgelost, hij berekende de vrije ruimte echter door in een toegevoegde sensor in de configuration.yaml de eventuele teruglevering te berekenen en deze te verhogen met het verbruik van de wallcharger en in de aansturing dan een een wachttijd&meettijd van 20 seconden in te lassen voor het berekenen van de juiste amperage waarmee geladen mag worden. (niet dat mijn geheugen zo goed is, maar ik heb er "verslag"van)
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Nu dan de BOM aan het verzamelen om de gen2 slim te maken. Als ik het goed begrijp heb ik dus dit kabeltje nodig Kabeltje :

Die trek ik dan waarschijnlijk met de voeding mee de meterkast in, lader komt aan buitenmuur van de meterkast te hangen. En dan in de meterkast een pi zero W waar TWC manager op draait. En die komt dan weer via WiFi in verbinding met HA neem ik aan?

@RichieB Heb jij toevallig foto’s van hoe jij die doorvoer uit de TWC hebt gerealiseerd? Of heb jij je pi in de TWC?

Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten?

Ik neem aan dat de TWC zolang hij in slave mode staat niets doet zonder dat TWC manager werkt?
 
Last edited:
Ik heb een UTP grondkabel vanuit de meterkast meegetrokken naar de TWC. In de meterkast hangt een RPi 3 die met ethernet aan mijn netwerk hangt. Ik houd niet van WiFi voor cruciale zaken.

Ik heb onderstaande RS-485 naar USB plug gebruikt. Op AliExpress zijn die nog goedkoper.

Het klopt dat de TWC in slave mode niets doet als de master (TWCManager dus) niet reageert. Het laden stopt dan dus.