Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektrische installatie op 1 fase

This site may earn commission on affiliate links.

Hayden

Active Member
Apr 12, 2016
1,696
963
Belgium
Wie van jullie gebruikt een elektrische installatie op slechts 1 fase om zijn Tesla thuis op te laden?
Ik woon dus op de buiten waardoor het niet mogelijk was om drie fasen te verkrijgen destijds toen ik bouwde.
Nu hebben ze onlangs alles vernieuwd en kan ik wel verzwaren naar drie fasen.
De grondkabel is erop voorzien maar bovenop de 800 euro om mijn installatie aan te passen komt er nog 1500 aansluitkosten en een verhoging van mijn maandelijks tarief van 20 euro bij. Ik heb dan nog geen laadpaal maar enkel een rode stekker. Nu rij ik maar 100 km per dag gemiddeld en zal mijn Tesla binnen staan om op te laden. Ik vraag mij dus af of het eigenlijk wel nodig is om mijn installatie aan te passen.
Als jullie met 1 fase opladen, welke stopcontact gebruiken jullie ( blauwe denk ik ) en is het doenbaar wat de laadtijd betreft?
 
Ik heb een 3 x 220 net zonder neutre en laad momenteel ook monofase op @ 15 km/u
Is eigenlijk voor mij voldoende qua laadsnelheid, als je 10 u laadt heb je 150 km range erbij.

Ga binnenkort de Tesla WallCharger gaan halen, die kan met het neutreloze net om en kunnen we tot zo'n 40 km/u laden.

Met jouw 100km / dag kan je in principe mono laden
 
Ik laad thuis enkelfasig aan 32 ampère (de aansluiting is 40A in totaal) en dat komt perfect overeen met 32 km/u. Ik heb een blauwe stekker en een laadstation Keba P20 voorzien en dat werkt prima voor mij.

Er kwamen ook heel wat kosten bij kijken om naar driefasen over te schakelen en ik heb gewacht met dat te doen om het eerst enkelfasig te proberen. Dat werkt prima en dus ga ik de kosten niet doen om naar een driefasige aansluiting over te schakelen.
 
Ik laad thuis enkelfasig aan 32 ampère (de aansluiting is 40A in totaal) en dat komt perfect overeen met 32 km/u. Ik heb een blauwe stekker en een laadstation Keba P20 voorzien en dat werkt prima voor mij.

Er kwamen ook heel wat kosten bij kijken om naar driefasen over te schakelen en ik heb gewacht met dat te doen om het eerst enkelfasig te proberen. Dat werkt prima en dus ga ik de kosten niet doen om naar een driefasige aansluiting over te schakelen.
Bij mij een gelijkaardig verhaal.
Thuis gebruik ik enkel de UMC met de blauwe adapter. Max 32A/32km/u. Meestal ingesteld op 22A om wat reserve te houden voor het huis. Perfect tevreden mee.
 
--> Aan de installatie heb ik niets veranderd, dat is een gewone huis-tuin-en-keuken aansluiting op één fase.
--> Je kant perfect in de auto instellen dat die maar op 22A gaat laden bij je thuis (dat is immers locatiegebaseerd)
--> Ik heb een koppelstuk voor de UMC gekocht bij tesla voor de blauwe stekker (deze is iets kleiner dan het rode koppelstuk en heeft drie pinnen ipv 5).

Denk je eraan om ook overdag tussen twee ritten in thuis te laden?
Indien niet of uitzonderlijk, lijkt me dit enkelfasige opzet prima om mee te beginnen. Uitbreiden kan altijd nog. En een Keba-laadstation (er zijn er ook andere die dat kunnen) kan je met jumpers instellen net zoals je wil (Enkelfasig/driefasig en een ampèrage)
 
--> Aan de installatie heb ik niets veranderd, dat is een gewone huis-tuin-en-keuken aansluiting op één fase.
--> Je kant perfect in de auto instellen dat die maar op 22A gaat laden bij je thuis (dat is immers locatiegebaseerd)
--> Ik heb een koppelstuk voor de UMC gekocht bij tesla voor de blauwe stekker (deze is iets kleiner dan het rode koppelstuk en heeft drie pinnen ipv 5).

Denk je eraan om ook overdag tussen twee ritten in thuis te laden?
Indien niet of uitzonderlijk, lijkt me dit enkelfasige opzet prima om mee te beginnen. Uitbreiden kan altijd nog. En een Keba-laadstation (er zijn er ook andere die dat kunnen) kan je met jumpers instellen net zoals je wil (Enkelfasig/driefasig en een ampèrage)
Ik zal ook overdag moeten laden als ik tijdens de nacht heb moeten werken.
 
Ik zal ook overdag moeten laden als ik tijdens de nacht heb moeten werken.
Idem als DimiVdb.
Ik heb een aparte kring van 32A laten leggen vanuit de verdeelkast naar een blauwe CEE contactdoos in de garage. Hierin zit min of meer permanent de UMC (= meegeleverde mobiele lader) met de blauwe adapter. Enkel op vakantiereizen neem ik die UMC mee.
Als ik thuis ben zit ik de wagen altijd in. In de zomer laadt die dan meteen. In de winter stel ik de klok in de wagen zodanig in dat het laden pas rond 1u s'nachts begint. Zodat de batterij s'ochtends nog (wat) op temperatuur is. Dat is beter bij s'ochtends vertrekken als het koud weer is.
 
Ik vraag me af of volgende mogelijk is: de tesla instellen dat hij (thuis) tussen 7u-23u mag laden tegen vb 10A, maar dan automatisch na 23u kan verhogen tot max van de laadpaal/UMC

Als ik het juist heb kan je instellen dat je elke dag om vb 7u een SoC wil van 80%, gaat de Tesla dan berekenen vanaf de moment je deze inplugt hoeveel kW hij nodig heeft om te laden tot 80% of gaat hij dan aan het max dat hij kan krijgen opladen en dan op deze SoC blijven?
 
Ik vraag me af of volgende mogelijk is: de tesla instellen dat hij (thuis) tussen 7u-23u mag laden tegen vb 10A, maar dan automatisch na 23u kan verhogen tot max van de laadpaal/UMC

Als ik het juist heb kan je instellen dat je elke dag om vb 7u een SoC wil van 80%, gaat de Tesla dan berekenen vanaf de moment je deze inplugt hoeveel kW hij nodig heeft om te laden tot 80% of gaat hij dan aan het max dat hij kan krijgen opladen en dan op deze SoC blijven?
Je kan (helaas nog niet) instellen wanneer de wagen geladen moet zijn. Enkel wanneer het laden mag starten. De gewenste SoC kan je wel instellen en ook de laadstroom.
Met 'smart charging' is veel meer mogelijk maar dan heb je een speciaal laadstation nodig.
 
  • Helpful
Reactions: Wouter