Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Bear goes North to South

This site may earn commission on affiliate links.
Welkom !:)



overigens... je bent altijd bijzonder welkom, bvb op het eerste traject tussen Camping, Noordkaap en supercharger Sørkjosen.
De kans bestaat dat we de suc niet halen, en dan is het altijd handig om iemand met ervaring te hebben.:p
Dirk,

'juist' voor Nordkapp is er een DEC in een Scandic hotel (ik dacht Honningsvag).
De 'meeste' overnachten daar om de tank vol te gooien en zonder 'range anxiety' terug te komen.
Kwestie van een vangnet scenario te hebben..

Veel plezier !
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: S-19910 and Xfrank
Dirk,

'juist' voor Nordkapp is er een DEC in een Scandic hotel (ik dacht Honningsvag).
De 'meeste' overnachten daar om de tank vol te gooien en zonder 'range anxiety' terug te komen.
Kwestie van een vangnet scenario te hebben..

Veel plezier !
Thx Michel. Honningsvag idd.

We gaan daar al bijladen op de heenweg, voordat we een eerste keer naar de Noordkaap rijden -om de toegang te betalen etc.- zodat we redelijk vol aan de camping aankomen.
Bedoeling is dan volledig volladen " 's nachts " aan het stopcontact, zodat we 's ochtends vol naar de Noordkaap kunnen rijden.

De route start dan echt vanaf de Noordkaap - en het doel is dan naar de "Zuid"kaap te rijden op 100% Superchargers.
Duidelijk dat het eerste traject het lastigste wordt.

Het laatste traject is ook vrij lang; maar dat heb ik al getest ;-)
 
  • Like
Reactions: ebullio
Een foto zegt meer dan 1000 woorden :
View attachment 299623


En twee foto's zeggen nog meer ;) :

View attachment 299624


Het is nu officieel : m'n volgende roadtrip gaat van de Noordkaap (meest noordelijke punt van het Europees vasteland°) naar Tarifa (meest zuidelijke punt van het Europees vasteland)

Het wordt géén 'snelste', 'kortste', 'meeste', 'minste' of iets ander Record-achtige trip. Het wordt enkel fun, gewoon, omdat het kan.
Het kan nu : via het Tesla Supercharger-netwerk Europa doorkruisen van Noord naar Zuid. Zelfs met een Classic-P85 met +216.000 km's op de teller. Zonder gebruik te maken van andere laadpunten - géén CHAdeMO, géén DEC, ...


Uiteraard moeten we eerst op de Noordkaap raken; en het is ook wel de bedoeling om vanaf Tarifa terug naar huis te rijden.;) En zo wordt de trip al snel 13.500km lang.


"We" : dat zijn in eerste instantie Elon Bear en mezelf.

Op zaterdag 2 juni is er eerst nog de E-rally, die willen we uiteraard voor geen geld missen.
En bijgevolg is het vertrek gepland op zondag 3 juni.
Bij aanvang gaan we rustig aan naar het Noorden rijden, via een scenic route mét vele superchargers.
Op weg naar de Noordkaap pikken we dan op vrijdag 8 juni in Tromsø @Xfrank op.

En vandaar gaat het op zaterdag 9 juni verder met 2 piloten én 1 beer naar de Noordkaap; om dan vervolgens op zondag 10 juni 'de trip' aan te vatten naar het Zuiden.
Zoals gemeld, het is niet de bedoeling om één of ander record na te jagen; we rijden dan ook relatief rustig op zeven dagen én via de lage landen naar Tarifa - waar we op zondag 17 juni zullen aankomen.

Als @S-19910 en @Xfrank na die week dan op mekaar uitgekeken zijn, zal @Xfrank de groep verlaten in Malaga; en komen @E. Bear en ik alleen terug, opnieuw via een scenic route door Spanje en Frankrijk.

Het verslag van de rit kan u dus hier volgen.;)




° : Noordkaap (Noorwegen) - Wikipedia ; Tarifa - Wikipedia
Gebeurd niet vaak, maar ben nu toch wat jaloers.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Cool trip, Dirk!

That leg from Nordkapp to Soerkjosen looks tough in an S85. I would definitely have a backup plan along the way if possible.

In my experience, 7000km in 7 days is no problem, but American interstates are a little generally a little easier to navigate. Still, as long as you are committed to some looooong days of driving, you should be fine, even on European highways with or without Autopilot. This time of year, the weather should be favorable and you will have plenty of daylight to work with, especially in Norway!

Good luck!
 
Cool trip, Dirk!

That leg from Nordkapp to Soerkjosen looks tough in an S85. I would definitely have a backup plan along the way if possible.

In my experience, 7000km in 7 days is no problem, but American interstates are a little generally a little easier to navigate. Still, as long as you are committed to some looooong days of driving, you should be fine, even on European highways with or without Autopilot. This time of year, the weather should be favorable and you will have plenty of daylight to work with, especially in Norway!

Good luck!

Thx !
The first leg is indeed the most critical. Especially since we cannot charge at the Nordkapp.
We'll need to charge at a small camping area a bit down south (south, of course. :rolleyes:).
Apart from the extra 9 miles; we loose the advantage of the height as well.
Here's the profile of the route from the camping to the Nordkapp.
Screen Shot 05-09-18 at 08.03 AM.PNG

So we will get to the Kapp with Soc 93%.
Temp. will be typically around 5°C / 40°F max. So that no big help either. A good sweater will help.;)

In case we cannot make it, there are some public chargers on the way, but the last one I found is still 170kms/100miles from the supercharger.
So that will be too soon to quit.
We will take some liquid presents with us (very expensive in Norway;)) - and will go for a 'private charger' (aka house outlet;)) in case of fail.
I call it Fail because the goal is to go North-South on superchargers only.

The last leg is also a long one, but then we go down, literally. That one, I've done last year and is easy.

I don't have AP, I'm used to it -- but my buddy @Xfrank drives an AP1-Model-S. That worries me more than the 1000km a day.:p
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Mooie reis Dirk!

Jullie komen dus met slechts 93% soc aan op de Noordkaap? Dat betekent dat jullie daar maximaal 20 minuten kunnen blijven voordat jullie de reis aanvangen naar het zuiden. Anders raken jullie door afkoeling van de accu en stilstandverlies te veel soc kwijt. Het is eigenlijk net als het beklimmen van de Mount Everest, als je eenmaal boven bent moet je direct weer afdalen, anders red je het niet terug! ;)
 
Mooie reis Dirk!

Jullie komen dus met slechts 93% soc aan op de Noordkaap? Dat betekent dat jullie daar maximaal 20 minuten kunnen blijven voordat jullie de reis aanvangen naar het zuiden. Anders raken jullie door afkoeling van de accu en stilstandverlies te veel soc kwijt. Het is eigenlijk net als het beklimmen van de Mount Everest, als je eenmaal boven bent moet je direct weer afdalen, anders red je het niet terug! ;)
klopt helemaal,
Normaal brengen we de avond ervoor een langer bezoek aan de noordkaap en eventueel in de nacht (middernachtzon bekijken)
Op het moment van de start van de Noord-Zuid trip, is er enkel een fotomoment en dan vertrekken.
 
Dat is inderdaad het plan, Daniel.
We vertrekken op zaterdagochtend in Tromsø , dan gaan we een 540km rijden, pakweg 12 uur met stops erbij naar de Noordkaap; voor toegangsbewijs en fotoshoot. Het toegangsbewijs is 24u geldig.
Na de shoot gaan we dan waarschijnlijk KingCrab:p eten in Skarsvåg.
Rond middernacht terug naar de kaap voor de middernachtszon... en dan vol laden op de camping.

De zondagochtend terug naar de Kaap voor de foto en meteen doorrijden. splash-and-dash;)
 
de 7 dagen is enkel van noord naar zuid en is ongeveer 7000km. hier zijn de km niet meegerekend om naar de start te rijden en ook niet om terug te keren van de finisch naar huis.
de totale trip van Dirk is 13500km . ik doe enkel Noord-zuid mee en dat is een 7000km op 7 dagen

Ik snap niet hoe jullie dit doen zonder een enorme houten kont te kijgen.
Als ik in twee dagen terugrijd uit Italië weet ik van gekkigheid al niet meer hoe ik moet zitten...
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Thx !
The first leg is indeed the most critical. Especially since we cannot charge at the Nordkapp.
We'll need to charge at a small camping area a bit down south (south, of course. :rolleyes:).
Apart from the extra 9 miles; we loose the advantage of the height as well.
Here's the profile of the route from the camping to the Nordkapp.
View attachment 299871
So we will get to the Kapp with Soc 93%.
Temp. will be typically around 5°C / 40°F max. So that no big help either. A good sweater will help.;)

In case we cannot make it, there are some public chargers on the way, but the last one I found is still 170kms/100miles from the supercharger.
So that will be too soon to quit.
We will take some liquid presents with us (very expensive in Norway;)) - and will go for a 'private charger' (aka house outlet;)) in case of fail.
I call it Fail because the goal is to go North-South on superchargers only.

The last leg is also a long one, but then we go down, literally. That one, I've done last year and is easy.

I don't have AP, I'm used to it -- but my buddy @Xfrank drives an AP1-Model-S. That worries me more than the 1000km a day.:p
It will be tough but I think you can make it! Just be sure to dress warm, drive slow, and if possible, lower your suspension and put some extra air in your tires. Use the heated seats and steering wheel if you have them. Following a semi closely also helps, but that probably isn't too safe without autopilot. In any case, it is more useful on long straight stretches, which isn't really the kind of road you will be on. Probably not many semis driving around northern Norway at midnight either lol.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: S-19910 and Xfrank