Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV parkeerplaats(en) in gebruik door ICE of goed gehandhaafd? Acties?

This site may earn commission on affiliate links.
image.jpg

Deze vriendelijke jongen stond vanmiddag al zo in parkeergarage 't Pandereitje in Brugge en was vanavond om 22u30 nog geen mm verschoven. Niet alleen paal 1 werd door zijn gedrag geblokkeerd ; hij stond ook nog eens lekker breed zodat paal 2 ook niet bereikbaar was wegens te krap. En dat alles op amper 5m van het kantoor van de toezichthouder ! Heb dan ook een vriendelijk bedankje onder de ruitenwisser gestoken en de toezichthouder aangesproken om hier actie op te nemen. Ijdele hoop denk ik, maar tja...
Wordt blijkbaar toch tijd om straffe zelfklevers te laten maken !!!!
 
Zondag aan de SuC van Luxemburg werden een Noor en een Maltees met een Model S uit hun bed gehaald omdat ze de laadplaatsen als parking gebruikten. Er zijn maar 4 stalls in LU en het is er druk gezien de vakantieperiode. Niet te geloven hoe sommige individuen niet beseffen dat zoiets niet kan. Er is bovendien meer dan voldoende gratis! parking in de garage onder het hotel als je er verblijft.
 
Zondag aan de SuC van Luxemburg werden een Noor en een Maltees met een Model S uit hun bed gehaald omdat ze de laadplaatsen als parking gebruikten. Er zijn maar 4 stalls in LU en het is er druk gezien de vakantieperiode. Niet te geloven hoe sommige individuen niet beseffen dat zoiets niet kan. Er is bovendien meer dan voldoende gratis! parking in de garage onder het hotel als je er verblijft.

Waar dit gedrag vandaan komt, zou te maken kunnen hebben dat veel rijders nog weinig ervaring hebben met SuC. Men komt aanrijden, ziet genoeg plek en gaat slapen. Maar beseft niet dat er binnen een halfuur later zomaar eens 5 Tesla's aan kunnen komen? Uit je bed gehaald worden is dan wel een goede les in Suc etiquette!
 
Het kan inderdaad heel hard gaan aan een SuC.
Afgelopen zaterdagavond bij Oosterhout schoof ik aan als nummer 7 (bij een niet gedeelde stall, toevallig) en nummer 8 kwam net na mij aanrijden.
Drie kwartier later, bij vertrek, was ik alweer alleen.
 
Gisteren de Burgemeester van Tienen even gesproken over het binnenkort aan te leggen eerste laadpunt van onze stad.
Wat zijn zo de zaken waar jullie willen dat men rekening me houd? Ruim, groene kleur laadvak, voorruit of achteruit inparkeren voor laden, zo van die dingen?
Ga eventueel ook voorstellen bord te laten maken met wat beleefdheidsregels over het gebruik van het laadpunt. Netheid, niet langer bezet houden dan nodig, niet ICE'en, ...
Stuur me gerust jullie suggesties en wie weet kunnen jullie binnenkort een droomlaadplaats vinden.
Alvast veel dank op voorhand.
 
Vrijdagmiddag mijn schoonouders gehaald op Schiphol. Geparkeerd op P1, op het buitendek (arrivals, kort parkeren dus). Mijn vrouw wees me op een vrije oplaadplek. Netjes ingeplugd in de ev-box, naast de 2 al staande Ampera's en V60. Alle 3 netjes ingeplugd, maar... niet aan het opladen (groene ring ipv geel (klaar) of blauw (bezig)). Trieste zaak, het lijkt vaak dat de plug-ins zich totaal niet bewust zijn van etiquettes / sociaal gedrag bij een laadplaats.

Heb nog even overweegd om mijn laadpas langs 1 van de palen te halen zodat de betreffende persoon zijn kabel niet meer uit kan pluggen, maar heb dat maar nagelaten.
 
Vrijdagmiddag mijn schoonouders gehaald op Schiphol. Geparkeerd op P1, op het buitendek (arrivals, kort parkeren dus). Mijn vrouw wees me op een vrije oplaadplek. Netjes ingeplugd in de ev-box, naast de 2 al staande Ampera's en V60. Alle 3 netjes ingeplugd, maar... niet aan het opladen (groene ring ipv geel (klaar) of blauw (bezig)). Trieste zaak, het lijkt vaak dat de plug-ins zich totaal niet bewust zijn van etiquettes / sociaal gedrag bij een laadplaats.

Heb nog even overweegd om mijn laadpas langs 1 van de palen te halen zodat de betreffende persoon zijn kabel niet meer uit kan pluggen, maar heb dat maar nagelaten.

Mijn kantoor zit op Schiphol. Ik heb Schiphol parking al heel vaak gevraagd om mee te denken voor een oplossing. Het zijn bijna altijd dezelfde Ampera's en V60's die de hele dag de plek niet ladend bezet houden. Briefjes, telefoonnummer achterlaten, niets helpt om wat beweging te krijgen om de beperkte laadcapaciteit te delen. Ik heb wat dat betreft de moed opgegeven....zucht...

FullSizeRender.jpg
 
Mijn kantoor zit op Schiphol. Ik heb Schiphol parking al heel vaak gevraagd om mee te denken voor een oplossing. Het zijn bijna altijd dezelfde Ampera's en V60's die de hele dag de plek niet ladend bezet houden. Briefjes, telefoonnummer achterlaten, niets helpt om wat beweging te krijgen om de beperkte laadcapaciteit te delen. Ik heb wat dat betreft de moed opgegeven....zucht...
Als die weg dus niet lukt... kun je dan niet met de onbevredigende huidige situatie als argument een eigen parkeerplaats kopen/huren met laadpaal, die je kunt afsluiten met zo'n hekje?
 
image.jpg

Zie hier de situatie van vrijdag.

Triest, helemaal na zoveel waarschuwingen. Eigenlijk gewoon ontzettend asociaal. Je zou ook maar 100 meter verder moeten lopen... De andere kant is weer dat als je als plug-in rijder zo'n plaats vrij laat, er vervolgens een willekeurige Duitse ICE-station geparkeerd staat. Misschien toch een paar keer met een eigen laadpas zo'n kabel vergendelen. Als het niet goedschiks kan... Mijn handen beginnen wel te jeuken bij zulke situaties.

Uiteindelijk ligt de beste oplossing in strakke handhaving en volgens mij hoeft dat allemaal niet zo spannend. Mensen zullen moeten gaan inzien dat het parkeren op een laadplaats net zo duur kan zijn als een invalideplek, want dat is blijkbaar wél algemeen geaccepteerd.
 
Als die weg dus niet lukt... kun je dan niet met de onbevredigende huidige situatie als argument een eigen parkeerplaats kopen/huren met laadpaal, die je kunt afsluiten met zo'n hekje?

Zou mooie oplossing zijn. Ik huur helaas al een plek of 20 voor mijn kantoor. Voor de hoofdprijs. En daarbij is het niet mogelijk een eigen plek te krijgen. Sterker nog. In de vakanties wordt ook vakantieverkeer in de parkeergarage toegelaten en kan het zijn dat je niet eens plek hebt. Maar dat is een heel ander verhaal.... Ik heb al overwogen om te zien of er een tesla destination charger (of meerdere) geplaatst zou kunnen worden. Toch maar weer eens opwerpen.

Probleem bij deze laders is dat ze gratis zijn. Ik zou liever zien dat ze een normaal tarief vragen, of juist een enorm heffing in rekening brengen als je na het laden gestopt is langer dan X periode blijft staan. En dan staan deze laders ook nog eens pal voor de ingang. Al met al randvoorwaarden die het voor sommigen enorm aantrekkelijk maken om maar de hele dag te gaan staan (om vervolgens na 15 km op de A4 / A10 of wat dan ook hun verbrandingsmotor weer in te schakelen..)
 
Is het wel echt zo dat groen betekent dat er niet is aangemeld? Ik meen me te herinneren dat bij sommige palen de ring groen wordt na laden...
Eenvoudig te controleren: stekker eruit trekken.
Precies, en die stekker eruit trekken en op de grond leggen is ook een mooi signaal - als ze niet vergrendeld zijn - dat het niet de bedoeling is op die manier te parkeren!
 
En dat is dan Schiphol, dat wil scoren met elektrische taxi's als compensatie voor het milieuvuile vliegen...??? :scared:
Vele beleidsmakers werken al jaren op dezelfde manier. Er zijn weinig "believers" die eens open staan voor een andere werkwijze. Vele durven geen verantwoording te nemen om zich eens sterk te maken voor ander beleid. Ik kom dat zo vaak bij overheden tegen, het interesseert ze geen reet.
 
En dat is dan Schiphol, dat wil scoren met elektrische taxi's als compensatie voor het milieuvuile vliegen...??? :scared:

Tsja, ik kan er ook niet meer van maken.... En vervolgens kijk ik uit mijn raam naar de speciale tesla chargers die voor de tesla taxi's geïnstalleerd zijn (en voor niemand anders te gebruiken) die staan te versloffen omdat de taxirijders meestal liever naar de SuC's gaan. Volgens mij erg ouderwets principe om dingen voor je zelf houden ipv open te stellen en te delen (al dan niet tegen een zinvolle compensatie). Er is nog een hoop te winnen...

- - - Updated - - -

Is het wel echt zo dat groen betekent dat er niet is aangemeld? Ik meen me te herinneren dat bij sommige palen de ring groen wordt na laden...
Eenvoudig te controleren: stekker eruit trekken.

Ik denk dat deze laders een groen licht geven als het laden gereed is.
 
Tsja, ik kan er ook niet meer van maken.... En vervolgens kijk ik uit mijn raam naar de speciale tesla chargers die voor de tesla taxi's geïnstalleerd zijn (en voor niemand anders te gebruiken) die staan te versloffen omdat de taxirijders meestal liever naar de SuC's gaan. Volgens mij erg ouderwets principe om dingen voor je zelf houden ipv open te stellen en te delen (al dan niet tegen een zinvolle compensatie). Er is nog een hoop te winnen...

- - - Updated - - -



Ik denk dat deze laders een groen licht geven als het laden gereed is.

Dat is in ieder geval hetgeen gebeurt bij de ev-box lader waar ik soms aan sta: na gereed te zijn met laden kleurt hij groen (de kleur die hij ook heeft als niets is aangekoppeld). De kabel is dan nog steeds vergrendeld!