Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV parkeerplaats(en) in gebruik door ICE of goed gehandhaafd? Acties?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is in ieder geval hetgeen gebeurt bij de ev-box lader waar ik soms aan sta: na gereed te zijn met laden kleurt hij groen (de kleur die hij ook heeft als niets is aangekoppeld). De kabel is dan nog steeds vergrendeld!

Toch vreemd, want op hun site staat duidelijk de betekenis:

RGB led-ring (groen=standby; Geel=Gereed; Geel knipperen=wachtrij SmartCharging; Blauw=Laden; Rood=Error)
 
IMAG0619.jpg



Vanavond in Aartselaar.
 
Ik twijfel hier aan, zondagavond (dus gisteren) eerst op 4B en daarna naar 4A, beide kapot.
Kan zijn, Harry. Ik maakte het op uit opmerkingen dat het wisselen naar een (met mij) gedeelde stall op 3B niet veel verbetering gaf ten opzichte van 4B. Volgens mij is enig laadvermogen oneindig veel beter dan geen laadvermogen, maar dat is waarschijnlijk beroepsdeformatie.
In absolute zin is 33% wellicht maar weinig beter dan 0%, volgens sommigen.
 
Dat is in ieder geval hetgeen gebeurt bij de ev-box lader waar ik soms aan sta: na gereed te zijn met laden kleurt hij groen (de kleur die hij ook heeft als niets is aangekoppeld). De kabel is dan nog steeds vergrendeld!
Dat hij groen wordt zonder uit te loggen met je pasje heb ik nog nooit gezien. Ik heb 3 van deze palen bij mij op kantoor geïnstalleerd.
Blauw is laden
Wit/geel is klaar met laden maar nog wel aangekoppeld, vergrendeld en paal bezet
Groen is paal vrij, niet vergrendeld en niet geladen.

Omdat het mijn eigen palen zijn log ik maar 1x in de maand uit met mijn pasje. Als ik de auto ontkoppel zonder het pasje wordt de ring rood. Als ik m later weer aankoppel begint ie vanzelf met laden zonder gebruik van een pasje.
 
Dat hij groen wordt zonder uit te loggen met je pasje heb ik nog nooit gezien. Ik heb 3 van deze palen bij mij op kantoor geïnstalleerd.
Blauw is laden
Wit/geel is klaar met laden maar nog wel aangekoppeld, vergrendeld en paal bezet
Groen is paal vrij, niet vergrendeld en niet geladen.

Omdat het mijn eigen palen zijn log ik maar 1x in de maand uit met mijn pasje. Als ik de auto ontkoppel zonder het pasje wordt de ring rood. Als ik m later weer aankoppel begint ie vanzelf met laden zonder gebruik van een pasje.

Sorry, ik verzin het echt niet! Mijn Ervaring betreft overigens drie ev-boxen die worden ge(de)activeerd door middel van een knopje en niet een pas. Ze leveren 1 fase 16A.
 
Misschien dat t bij modellen met een startknop anders werkt. Ben benieuwd of je ook de stekker er dan uit kunt trekken als de ring groen is, dat zou wel handig zijn.

Bij de laadpalen die op Schiphol staan is de groene ring inderdaad de bevestiging dat laden gereed is. De kabel kan er pas uit als deze ontgrendeld is met de corresponderende pas....(.helaas..?)
 
Kan zijn, Harry. Ik maakte het op uit opmerkingen dat het wisselen naar een (met mij) gedeelde stall op 3B niet veel verbetering gaf ten opzichte van 4B. Volgens mij is enig laadvermogen oneindig veel beter dan geen laadvermogen, maar dat is waarschijnlijk beroepsdeformatie.
In absolute zin is 33% wellicht maar weinig beter dan 0%, volgens sommigen.

Ok,

Snap dat trouwens niet want een kleine week geleden was er een service monteur in een rode T uit noord Londen.
Dat 4A&B meteen daarna kapot zijn gegaan is TM nu hopelijk mee bekend.

Zou het iets zijn een draadje te beginnen waarop we een storing kunnen melden, denk zelf dat Tesla meeleest, zij hebben er belang bij te weten wat er leeft....
 
Ok,

Snap dat trouwens niet want een kleine week geleden was er een service monteur in een rode T uit noord Londen.
Dat 4A&B meteen daarna kapot zijn gegaan is TM nu hopelijk mee bekend.

Zou het iets zijn een draadje te beginnen waarop we een storing kunnen melden, denk zelf dat Tesla meeleest, zij hebben er belang bij te weten wat er leeft....

Bij iedere supercharger staat een telefoon nummer, het lijkt me beter om daar de storing door te geven.
 
Het zijn niet altijd ICE-cars. Gisteren kwam ik om 18u in Düsseldorf aan. De laadpaal vlak bij het hotel was bezet door een e-smart en een Tesla. Bij beide was het laden al beëindigd. Maar na het diner. Om 23u stonden ze er nog steeds en vanmorgen zijn ze volgens de app vertrokken.
Eigenaars van elektrische wagens zouden het probleem toch moeten aanvoelen. Als je dan een hele nacht een laadplaats onnodig bezet houdt, ga je nog zwaarder in de fout dan een ICEer. Ik heb dan maar de hele nacht in de hotelparking opgeladen.

Wat is dan eigenlijk de etiquette van het laden? Moet ik midden in de nacht opstaan om een laadplek vrij te maken of juist om te gaan laden? Wanneer gebruiken we laadschijven / telefoonnummers etc?
 
teslaclub.be heeft een mooie oplossing gemaakt, een groen gekleurde parkeerschijf waarbij de draaischijf aangeeft tot wanneer je wil laden en met een ruimte voor je telefoonnummer zodat je bereikbaar bent. (dan kun je bijvoorbeeld iets afspreken)

3a4675bf0805561eed1ffb600a11a7bf.jpg


Wat is dan eigenlijk de etiquette van het laden? Moet ik midden in de nacht opstaan om een laadplek vrij te maken of juist om te gaan laden? Wanneer gebruiken we laadschijven / telefoonnummers etc?
 
teslaclub.be heeft een mooie oplossing gemaakt, een groen gekleurde parkeerschijf waarbij de draaischijf aangeeft tot wanneer je wil laden en met een ruimte voor je telefoonnummer zodat je bereikbaar bent. (dan kun je bijvoorbeeld iets afspreken)

3a4675bf0805561eed1ffb600a11a7bf.jpg

Ik had dat gezien inderdaad, en ik denk dat wij allen er zo eentje zouden moeten hebben, maar dan blijft de vraag nog steeds of ik bijv. bereid moet zijn om om 3 uur 's-nachts, als de auto vol is, op te staan en de auto gaan verplaatsen. Is dat de algemeen aanvaarde handelswijze?
 
Hoe ga ik het dan oplossen als ik mijn EV ga hebben (hopelijk is de model III er snel ;) )
Want sta soms met een nachtshift en ga dus ook niet in het midden van de dag opstaan als lig te slapen na een nacht werken.

Vrees dat tot er veel meer laadplaatsen gaan zij,n er altijd wel mensen hun wagen gaan langer parkeren aan een laadpunt dan de tijd die nodig is om hem 100% op te laden.
 
Ik had dat gezien inderdaad, en ik denk dat wij allen er zo eentje zouden moeten hebben, maar dan blijft de vraag nog steeds of ik bijv. bereid moet zijn om om 3 uur 's-nachts, als de auto vol is, op te staan en de auto gaan verplaatsen. Is dat de algemeen aanvaarde handelswijze?

Dat is toch wat ik doe. Je gaat met een ICE toch ook niet de hele nacht aan een pomp staan parkeren? Hangt natuurlijk ook wel een beetje van de context af. Bij SuCs is het zowiezo not done om te blijven parkeren na het laden. In een openbare parking kan je de schijf gebruiken zodat men je kan contacteren bij dringende gevallen. Als je in de mogelijkheid verkeert om hem te verzetten na het laden zou ik dat altijd doen.
 
Dat is toch wat ik doe. Je gaat met een ICE toch ook niet de hele nacht aan een pomp staan parkeren? Hangt natuurlijk ook wel een beetje van de context af. Bij SuCs is het zowiezo not done om te blijven parkeren na het laden. In een openbare parking kan je de schijf gebruiken zodat men je kan contacteren bij dringende gevallen. Als je in de mogelijkheid verkeert om hem te verzetten na het laden zou ik dat altijd doen.

Daar kan ik inkomen. Hangt inderdaad af van de beschikbaarheid. Als een hotel 1 lader heeft is het wel handig om de plek zsm vrij te maken. Momenteel werk ik ergens waar op de parkeerplaats 4 laadplekken beschikbaar zijn - nog nooit meer dan 1 auto zien laden, daar blijf ik wel de hele werkdag staan.

Die schijf is wel erg handig - kan ik er ergens eentje bestellen?