Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

ex-Porsche Carrera eigenaars

This site may earn commission on affiliate links.
Wie hier had hier vroeger een Porsche Carrera en rijdt nu rond met een Tesla Model S ?

Ik heb zelf momenteel nog een 997S. Bij vorige testritten (BMW, Audi, ...) had ik niet hetzelfde "een met de weg"-gevoel als bij mijn 997S en eerder een "varen met de boot"-gevoel. Sturen was ook minder direct. Hoe vergelijkt de Model S op dit gebied ?

Ik vermoed ook dat qua 120-180 acceleratie de Tesla iets trager is ? Lijkt althans zo te zijn als ik Tesla video's vergelijk met mijn ervaring op de autobahn ;)

Binnenkort testrit met Tesla gepland maar wou het al graag eens horen van mensen die al een tijdje een Model S hebben.
 
Yep, sinds mijn 18e een 924 (1976), tijdens studie de upgrade naar een 944 (1987) en toen mijn bedrijfje een beetje ging opleveren upgrade naar een 996 C4 (1999). Die laatste een half jaar geleden verkocht.
Geen moment spijt van, qua prestaties verplet mijn P85 de 996 (behalve dan het op hoge snelheid cruisen maar dat kan/mag in NL toch niet). En de S is veel praktischer nu met gezin en voor zowel privé als werk vaak spullen te verplaatsen.
Als je wat strakker/stugger wil rijden overweeg de P+ dan, die stuurt net wat strakker.
 
Ik heb 'm ook nog, een 911 Carrera 4 coupé model 964 uit 1992.
In vergelijking met de Model S volkomen spartaans en ja, je haalt er desgewenst 260 echte km/h mee.
Geluid is onlosmakelijk onderdeel van de rijervaring, i.t.t. bij de Tesla waar het ontbreken daarvan juist de beleving super maakt.
Onder de 200 km/h is de Tesla de baas. Voor eventjes maar, want na twee rondjes circuit gaat-ie in eco-mode, omdat alles ter warm wordt.

Voor elke auto is er de juiste tijd en plaats. Daarom heb ik ze allebei (en nog een Mercedes Benz 560SL convertible).
 
Behalve dat beide auto's snel optrekken (maar de P85 echt wel sneller is) vind ik ze niet te vergelijken.
Ze hebben een compleet ander karakter. Één ding dat ze zeker gemeen hebben: ze zijn beide heerlijke auto's om te rijden.
 
Ik heb voor de overstap naar de Tesla in een 911 Carrera 4 997 (Mk I) gereden. Zalige auto om in te rijden. Kwa rij ervaring is de Tesla niet te vergelijke met de 911. Ik vindt de Tesla toch meer een luxe auto dan een rijders auto. Het rijden in de Tesla is super maar het een met de weg gevoel bij de 911 is toch echt vele mate meer aanwezig. De 911 stuurde ik op hoge snelheid een bocht in zonder ook maar een moment het gevoel te hebben dat er iets mis kon gaan. Bij de Tesla krijg je al snel het gevoel dat de auto wel eens uit kan gaan breken. Ik heb een reguliere Model S dus geen P en heb ook geen ervaring met de P+ maar ik denk niet dat deze het een met de weg gevoel van de 911 kunnen evenaren.
 
Ik heb vele Porsches gehad en een Tesla kun je daar niet mee vergelijken als het gaat om wegligging. De Tesla heeft gemeen met de 911 dat ze beiden een laag zwaartepunt hebben, maar dan heb je het ook wel weer een beetje gehad. Wat dat betreft lijkt het weggedrag meer op de RS6, al was het maar omdat je in beide auto's het (overmatige) gewicht voelt.

Maar... dat kun je ook niet anders verwachten. Een sportauto is een sportauto. Niet zo praktisch, maar daardoor wel beter op de weg liggend (als het goed is). Een Tesla is een sedan, met alle voor- en nadelen die daarbij horen.
 
Begon zelf met een 997 4S Mk2., daarna Panamera 4s (met luchtvering, PASM en dat soort ongein) en laatstgenoemde ingeruild voor een Model S 85.
Moet zeggen; qua snelheidsbeleving zeker de Tesla boven de Panamera, maar qua weggedrag (tesla heeft ook luchtvering) en afwerking cq. zetels zijn zeker niet vergelijkbaar met een Panamera. Maar nu zal dit waarschijnlijk niet eerlijk zijn, aangezien ik geen 85P+ heb (geprobeerd).

Panamera was trouwens ook totaal niet te vergelijken met een 997.

Maar wat ik wel mis; incrementeel verzwaren van de stuurbekrachtiging. Dat had mijn Panamera dus wel; licht sturen op lage snelheid; zwaar sturen op hoge snelheid.
 
Vandaag testrit gedaan met een P85+.

Zoals verwacht schiet de Model S vanuit stilstand pijlsnel uit de startblokken. Maar vanaf een 70-80km/u begint de lineaire acceleratie een beetje eentonig te worden. Ik zou dan willen schakelen als het ware. Ondanks de actieve luchtvering vond ik de neus bij het optrekken iets teveel omhoog gaan, in vergelijking met een 911 toch. De vering had voor mij ook iets stugger mogen zijn nu ben je iets teveel geïsoleerd van de weg.

Begrijp me niet verkeerd, de Tesla Model S is een fantastische auto. Ik kan me voorstellen dat je er veel plezier aan beleeft maar het is geen "Driver's car" zoals een 911. Ik was eigenlijk gewaarschuwd dat ik de Model S niet mocht vergelijken met een 911, maar toch had ik gehoopt dat de Model S mij de 911 kon doen vergeten.

Ik moet er nog even over nadenken.
 
Vandaag testrit gedaan met een P85+.

Zoals verwacht schiet de Model S vanuit stilstand pijlsnel uit de startblokken. Maar vanaf een 70-80km/u begint de lineaire acceleratie een beetje eentonig te worden. Ik zou dan willen schakelen als het ware. Ondanks de actieve luchtvering vond ik de neus bij het optrekken iets teveel omhoog gaan, in vergelijking met een 911 toch. De vering had voor mij ook iets stugger mogen zijn nu ben je iets teveel geïsoleerd van de weg.

Begrijp me niet verkeerd, de Tesla Model S is een fantastische auto. Ik kan me voorstellen dat je er veel plezier aan beleeft maar het is geen "Driver's car" zoals een 911. Ik was eigenlijk gewaarschuwd dat ik de Model S niet mocht vergelijken met een 911, maar toch had ik gehoopt dat de Model S mij de 911 kon doen vergeten.

Ik moet er nog even over nadenken.

Is geen enkel probleem: ze gewoon beide gebruiken! :smile:
Bevalt prima!
 
Vijf jaar geleden een Boxster S handbak gekocht uit 2000 en die pas kort voor aflevering van de Tesla MS verkocht.
In 2000 een 944 Turbo S gekocht (eerste Porsche) en daarna nog eentje voor op het circuit - in 2003 racelicentie gehaald.
Een jaartje geleden in een gehuurde Tesla Roadster een weekwereldrecord behaald met 4.209km, daarna vond ik het rijden in de Boxster S ronduit saai geworden. Vooral het even vlot inhalen op 2baansweg, dan moet je eerst terugschakelen enz., als je in een te hoge versnelling rijdt en je trapt het rechter pedaal in dan gebeurt er helemaal niets als je elektrisch rijden gewend bent...
Persoonlijk vind ik de MS een zeer geslaagde elektrische auto die in bijna alles superieur is t.o.v. de gevestigde orde:
- geschikt als dagelijkse auto,
- supersnelle sprinter, heerlijk om dat dagelijks te kunnen doen,
- zeker t.o.v. de prestaties uitzonderlijk lage brandstofkosten,
- normaal gesproken voorzien van alle denkbare luxe en comfort,
- er kunnen genoeg mensen mee en in tegenstelling tot de Roadster kunnen ze makkelijk in- en uitstappen,
- er kan genoeg bagage mee en er kan bijzondere lading mee
en nog wel meer maar dit is voor mij wel voldoende. Ik heb geen spijt dat ik de Boxster niet meer heb. Ook al is de MS niet geschikt op het circuit.
 
Vandaag testrit gedaan met een P85+.

Zoals verwacht schiet de Model S vanuit stilstand pijlsnel uit de startblokken. Maar vanaf een 70-80km/u begint de lineaire acceleratie een beetje eentonig te worden. Ik zou dan willen schakelen als het ware. Ondanks de actieve luchtvering vond ik de neus bij het optrekken iets teveel omhoog gaan, in vergelijking met een 911 toch. De vering had voor mij ook iets stugger mogen zijn nu ben je iets teveel geïsoleerd van de weg.

Begrijp me niet verkeerd, de Tesla Model S is een fantastische auto. Ik kan me voorstellen dat je er veel plezier aan beleeft maar het is geen "Driver's car" zoals een 911. Ik was eigenlijk gewaarschuwd dat ik de Model S niet mocht vergelijken met een 911, maar toch had ik gehoopt dat de Model S mij de 911 kon doen vergeten.

Ik moet er nog even over nadenken.
Snap je vergelijk niet... Waar ben je naar op zoek? Een grote sedan of een sportieve tweezitter? Je gaat toch ook niet een proefrit maken in een gallardo en een 5 serie en dan aangeven dat de 5 wel goed rijdt, maar wel wat zwaarvoetig is? Je vergelijkt twee totaal verschillende auto's...
 
Ik heb 6 911's gehad voor de Model S. Van 1968-er tot GT3 en Turbo. De leukste was de 993 Turbo. Daar kan de Model S niet tegenaan. Voor de rest ben ik ze snel vergeten nu ik de Model S heb. De P+ is vergelijkbaar in wegligging. Het is even wennen aan het gewicht, maar bochtsnelheid is vegelijkbaar met gewone Carrera's. De stoelen zijn vergelijkbaar met de comfortstoelen van Porsche.
 
Dan ga je toch de panamera met de MS vergelijken? Heb ik ook gedaan...

Is inderdaad een correctere vergelijking. Maar daar gaat het voor mij niet over. Ik heb een 911 en ben aan het rondkijken voor iets praktischer en liefst iets fiscaal interessanter maar dat toch in de buurt komt van het rijplezier. Een Model S is een zeer goed alternatief. Ik had enkel gehoopt dat de vering iets harder was en er meer voeling was met de weg. Ik vermoed(nog niet gereden) dat een M5 bijvoorbeeld meer naar mijn zin zou zijn. Maar een M5 is fiscaal niet interessanter dus hou ik voorlopig liever mijn 911.

Nogmaals: Een Tesla Model S is nog steeds een mogelijkheid voor mij, maar de rijtest heeft me niet kunnen overtuigen om nu direct de knoop door te hakken.
 
De P+ is vergelijkbaar in wegligging.

Ab-so-luut niet. Dat is ook natuurkundig onmogelijk.

Het is even wennen aan het gewicht, maar bochtsnelheid is vegelijkbaar met gewone Carrera's.

Nee, ook niet.

De stoelen zijn vergelijkbaar met de comfortstoelen van Porsche.

Ook mee oneens. Al is "een fijne stoel" weer vrij subjectief. ;)