Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

ex-Porsche Carrera eigenaars

This site may earn commission on affiliate links.
Is inderdaad een correctere vergelijking. Maar daar gaat het voor mij niet over. Ik heb een 911 en ben aan het rondkijken voor iets praktischer en liefst iets fiscaal interessanter maar dat toch in de buurt komt van het rijplezier. Een Model S is een zeer goed alternatief. Ik had enkel gehoopt dat de vering iets harder was en er meer voeling was met de weg. Ik vermoed(nog niet gereden) dat een M5 bijvoorbeeld meer naar mijn zin zou zijn. Maar een M5 is fiscaal niet interessanter dus hou ik voorlopig liever mijn 911.

Wat je zoekt is een combinatie van de schroefveren van de meest standaard versie en de dempers van de versie met luchtvering. De veren geven een meer direct gevoel met de weg, zijn ook stugger. Terwijl de dempers van de luchtvering juist weer wat steviger dempen.

Elders op het forum is lolachampcar hiermee aan het experimenteren gegaan en volgens zijn zeggen gaat het weggedrag hiermee richting dat van een M5. Meer hier: [lolachampcar] Performance Upgrade Efforts
 
Bij de eerdere aankondiging van de verbeterde Autobahnfähigkeit (for lack of a better word) leek het mij een softwaredingetje. Nu in Amsterdam klonk het als hardware. De precieze tekst weet ik niet meer, maar het was iets 'te installeren', waarbij Elon wat handgebaren maakte. Leek dus een fysiek iets, deze aanpassing.
Jammer, want ik wil 'm, gewoon omdat het kan, voor de 'heb'. En dan zal hardware wel euro's betekenen en software niet.
Het kon voor iedere Tesla-eigenaar. Geen idee of het hardware of software betreft. Ik zou denken hardware.
Had je trouwens graag eens de hand geschud, DJ. Maar geen idee hoe elkaar te herkennen en ook geen über-Audi gespot in de parking, trouwens.
 
Last edited:
Ik heb net nog even het videoverslag terug bekeken. Het 'autobahn' pakket heeft betrekking op het stugger maken van de vering, zodat de auto op hogere snelheden een stabielere wegligging heeft. Elon betwijfelde of deze optie voor veel eigenaren geschikt zou zijn, de auto wordt daardoor minder comfortabel bij lagere (normale ) snelheden. De topsnelheid wordt niet hoger (lijkt mij ook lastig, ik heb begrepen dat daarvoor een tweede versnelling nodig zou zijn).
 
Heeft Elon in Duitsland niet gezegd dat de update gratis beschikbaar komt voor wie wil? Ik ga uit van een software update. Sowieso vreemd dat we nu al niet kunnen kiezen hoe stug de vering is. Die optie is op de meeste auto's met luchtvering aanwezig volgens mij.
 
Heeft Elon in Duitsland niet gezegd dat de update gratis beschikbaar komt voor wie wil? Ik ga uit van een software update. Sowieso vreemd dat we nu al niet kunnen kiezen hoe stug de vering is. Die optie is op de meeste auto's met luchtvering aanwezig volgens mij.

Het is een hardware aanpassing, retro-fit. Ik ben erg benieuwd wat die aanpassing precies is, want een strakkere handling lijkt me wel ok.

Als een auto die mogelijkheid heeft, dan wordt de stugheid van de vering via de dempers geregeld. De dempers op de Model S zijn niet instelbaar. Wellicht dat dit in de toekomst wel komt, als 1 van de vele punten die ze bij de initiële release van de Model S achterwege hebben moeten laten onder tijdsdruk (parkeersensoren, inklapbare buitenspiegels, adaptieve cruise control, etc).
 
Is inderdaad een correctere vergelijking. Maar daar gaat het voor mij niet over. Ik heb een 911 en ben aan het rondkijken voor iets praktischer en liefst iets fiscaal interessanter maar dat toch in de buurt komt van het rijplezier. Een Model S is een zeer goed alternatief. Ik had enkel gehoopt dat de vering iets harder was en er meer voeling was met de weg. Ik vermoed(nog niet gereden) dat een M5 bijvoorbeeld meer naar mijn zin zou zijn. Maar een M5 is fiscaal niet interessanter dus hou ik voorlopig liever mijn 911.

Nogmaals: Een Tesla Model S is nog steeds een mogelijkheid voor mij, maar de rijtest heeft me niet kunnen overtuigen om nu direct de knoop door te hakken.

Zijn verschillende overwegingen. Kwa rij beleving wint de porsche het. Bij mij was de combi met de fiscale aspecten, ontzettend lage gebruikskosten en de mogelijkheid om 4 kids mee te nemen wat het totaal plaatje compleet maakte.
 
Is inderdaad een correctere vergelijking. Maar daar gaat het voor mij niet over. Ik heb een 911 en ben aan het rondkijken voor iets praktischer en liefst iets fiscaal interessanter maar dat toch in de buurt komt van het rijplezier. Een Model S is een zeer goed alternatief. Ik had enkel gehoopt dat de vering iets harder was en er meer voeling was met de weg. Ik vermoed(nog niet gereden) dat een M5 bijvoorbeeld meer naar mijn zin zou zijn. Maar een M5 is fiscaal niet interessanter dus hou ik voorlopig liever mijn 911.

Nogmaals: Een Tesla Model S is nog steeds een mogelijkheid voor mij, maar de rijtest heeft me niet kunnen overtuigen om nu direct de knoop door te hakken.

Ik rij met een M5 (E61 model - de 5L V10), en heb ook al enige keren de MS gekeurd in testritten. Heb nog altijd niet beslist, maar goed. Kan je alleen maar meegeven dat de M5 en MS niet hetzelfde zijn aanvoelen, rijden, gevoel geven, .... Huidig M5 model is enkel in berline beschikbaar, boet heel wat in in terme van "praktisch zijn". M5 is fijn om mee te rijden, maar ik toch wel zeggen dat ik met de mijne meer dan genoeg miserie heb. Heb nu 80K km op de teller staan en het ene na het andere begint te falen: afgelopen maanden oliekoelblok defect, koppeling moeten vervangen, nu konstant Engine Failures etc. Een raad: skip de M5, ga direct voor de MS