Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Financiële model achter de publieke laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mij in andere posts wel eens uitgelaten dat ik verbaast ben over de prijsverschillen bij dezelfde laadpaal. Bij Ionity kan ik laden voor het Ionity tarief (€79ct/kWh), maar met de Maingau pas is dat slechts €35ct/kWh. Ik NL laad ik meestal met mijn Shell Recharge (voorheen NewMotion) pas bij de publieke laadpaal en daar zie ik ook altijd een exploitant op de factuur staan (bijv. LMS, Greenflux, ...). Er zijn dus verschillende partijen betrokken bij een laadsessie en dat zal dan ook de prijsverschillen verklaren.
  • De exploitant is eigenaar van de fysieken paal.
  • De energieleverancier levert de daadwerkelijke energie.
Hierbij is in sommige gevallen de exploitant ook meteen de energieleverancier. De exploitant maakt afspraken met de energieleveranciers en daaruit ontstaat een prijs die de energieleverancier uiteindelijke betaalt. De energieleverancier bepaalt uiteindelijk de prijs voor de eindgebruiker.

Op zich kan ik dit verhaal begrijpen, maar ik neem aan dat de exploitant de energie rechtstreeks van het netwerk betrekt en daarvoor één vaste energieleverancier heeft. De exploitant betaalt dus de laadkosten aan zijn eigen energieleverancier en verhaalt deze kosten dus bij de energieleverancier die de eindgebruiker heeft. De marge hiertussen is het verdienmodel voor de exploitant (+eventuele vaste kosten). De energieleverancier -die de eindgebruiker factureert- heeft zijn eigen marge.

Toch denk ik dat mijn gedachtegang niet helemaal juist is. Waarom zou Ionity als exploitant en leverancier 79ct rekenen, maar via Maingau slechts 35ct? Wie weet het juiste verhaal?
 
Ionity berekent aan Maingau vermoedelijk gewoon de 79ct.
Is eerder in het Fastned draadje ook aan de orde gekomen.

Maingau wil marktaandeel kopen.
Niet marktaandeel binnen het deel electromobiliteit maar aandeel binnen de hele sector mobiliteit; des te aantrekkelijker de tarieven des te aantrekkelijker voor mensen om om te schakelen naar electrisch rijden.
Des te meer stroomverkoop.......Maingau is zelf ook stroomleverancier.
 
Volgens mij werkt Maingau toe naar een overname. Het is een klein bedrijf dat het sowieso niet gaat redden in haar eentje. De prijs die voor Maingau betaald gaat worden zal hoger liggen als de omzet navenant hoger ligt.
Ook buiten electromobiliteit zijn ze een prijsstunter.

Overigens verwacht ik dat ze hun 35ct/kWh (25 ct/Kwh voor mij omdat ik ook Maingau klant voor thuis energie ben), ook gaan verhogen, maar dat ze dit als laatste laadpasaanbieder doen om te voorkomen dat mensen overstappen naar een andere prijsstunter die zijn Ionity tarief nog niet verhoogd heeft.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Of Maingau heeft gewoon een overeenkomst met Ionity waarin de prijs is vastgelegd voor een periode die nog niet of afgelopen. Lijkt me eerlijk gezegd het meest waarschijnlijke.
Andere optie is dat ze in hun overeenkomst hebben staan dat Ionity geen betere tarieven mag aanbieden aan anderen (zoals Audi,...), maar dat is iets minder waarschijnlijk.
 
Ik weet niet hoe het voor de grote partijen is maar ik kan wel uitleggen hoe het bij mijn publieke laadpaal werkt vanuit het perspectief als 'exploitant'. Ik heb een 2x22 kW laadstation van Alfen zelf neer laten zetten op mijn oprit. Deze is in beheer bij e-flux.

In hun portal kan ik zelf het tarief instellen wat gebruikers van de laadpaal moeten betalen voor het gebruik. Het tarief heeft drie componenten die ik kan instellen:
Starttarief
Uurkosten
kWh tarief

Starttarief en Uurkosten kan ik alleen op 0 instellen, misschien kan dat in de toekomst veranderen om laadpaalkleven te voorkomen?
kWh tarief is dus wat ik kan instellen, heb ik nu staan op € 0,15 ex btw. Dit tarief staat dus los van de prijs die ik betaal aan mijn energieleverancier (of eigenlijk het tarief wat zij mij betalen). Ik heb ik 2019 ongeveer 12.000 kWh terug geleverd en daarvoor krijg ik bij vandebron 'maar' € 0,105 inclusief btw. Voor veel mensen zal het betekenen dat ze bij minder betalen dan thuis als ze niet terug leveren qua stroom. Dus zo ben ik de goedkoopste publieke laadpaal in het dorp en verdien ik eraan als hij wordt gebruikt. Het blijft bescheiden, januari 2020 ongeveer € 30,- aan kWh 'verkocht' via de laadpaal aan derden. Voor zover ik kan zien vrijwel alles in januari geladen door één model S, ik denk iemand die hier regelmatig in de buurt moet zijn en erachter gekomen is dat de stroom hier goedkoop is ;-)

Het zou natuurlijk kunnen dat partijen als e-flux en maingau weer een overeenkomst hebben waarin andere afspraken worden gemaakt.

Bij Ionity is de exploitant zoals bugboy beschrijft waarschijnlijk één juridische entiteit, bij mij gaat het om mijzelf en e-flux samen.