Ik heb mij in andere posts wel eens uitgelaten dat ik verbaast ben over de prijsverschillen bij dezelfde laadpaal. Bij Ionity kan ik laden voor het Ionity tarief (€79ct/kWh), maar met de Maingau pas is dat slechts €35ct/kWh. Ik NL laad ik meestal met mijn Shell Recharge (voorheen NewMotion) pas bij de publieke laadpaal en daar zie ik ook altijd een exploitant op de factuur staan (bijv. LMS, Greenflux, ...). Er zijn dus verschillende partijen betrokken bij een laadsessie en dat zal dan ook de prijsverschillen verklaren.
Op zich kan ik dit verhaal begrijpen, maar ik neem aan dat de exploitant de energie rechtstreeks van het netwerk betrekt en daarvoor één vaste energieleverancier heeft. De exploitant betaalt dus de laadkosten aan zijn eigen energieleverancier en verhaalt deze kosten dus bij de energieleverancier die de eindgebruiker heeft. De marge hiertussen is het verdienmodel voor de exploitant (+eventuele vaste kosten). De energieleverancier -die de eindgebruiker factureert- heeft zijn eigen marge.
Toch denk ik dat mijn gedachtegang niet helemaal juist is. Waarom zou Ionity als exploitant en leverancier 79ct rekenen, maar via Maingau slechts 35ct? Wie weet het juiste verhaal?
- De exploitant is eigenaar van de fysieken paal.
- De energieleverancier levert de daadwerkelijke energie.
Op zich kan ik dit verhaal begrijpen, maar ik neem aan dat de exploitant de energie rechtstreeks van het netwerk betrekt en daarvoor één vaste energieleverancier heeft. De exploitant betaalt dus de laadkosten aan zijn eigen energieleverancier en verhaalt deze kosten dus bij de energieleverancier die de eindgebruiker heeft. De marge hiertussen is het verdienmodel voor de exploitant (+eventuele vaste kosten). De energieleverancier -die de eindgebruiker factureert- heeft zijn eigen marge.
Toch denk ik dat mijn gedachtegang niet helemaal juist is. Waarom zou Ionity als exploitant en leverancier 79ct rekenen, maar via Maingau slechts 35ct? Wie weet het juiste verhaal?