Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarde M3 bij RDW klopt niet

This site may earn commission on affiliate links.
De Model 3 die voor mij klaar staat, zou een fiscale waarde moeten hebben van 57.200eu, maar staat bij het RDW geregistreerd met een fiscale waarde van 65.700eu. Dit lijkt in de verste verte niet op elkaar. Aan de leasemaatschappij laten weten dat als ze deze waarde niet aanpassen ze de auto mogen houden. Na lang vijven en zessen lijkt het er nu toch op dat Telsa deze waarde gaat corrigeren bij het RDW en (zoals dit forum al aangeeft) dit geen losstaand incident is...
Uiteraard heet Telsa in eerste instantie aangegeven dat het aanpassen onmogelijk is, dat zij de juiste waarde hebben doorgegeven (die 65.700eu zou zo in het prijsboek hebben gestaan op de datum van fabricage) en dat de lagere prijsstelling een soort van korting was. Ik vond dit een dubieuze uitleg. In dat geval ben je nooit zeker voor wat voor bedrag de auto daadwerkelijk bij het RDW geregistreed wordt.
Afin, ik hoop nu toch echt daad de boel rechtgetrokken wordt en ik de M3 binnenkort kan ophalen.
 
Mijn model 3 waarde staat ook nog steeds bij de RDW duizenden euro’s te hoog.
Ik ga voor de 3e keer hierover contact opnemen met Tesla.
De volgende stap wordt anders het verzamelen van lotgenoten en gezamelijk de zaak aanhankelijk maken. Desnoods via een rechter.
 
Hier nog 1, fiscale waarde 75K, waarde op factuur 66.6K....Tesla is hier al 6 weken mee bezig....wat een prutsers wat dit aangaat.
Het kan imo niet waar zijn dat ze in alle jaren model S op de markt nooit eerder problemen met verkeerde fiscale/RDW waardes hebben hoeven op te lossen. Waarom duurt dit dan zo lang.
 
Iedere keer als ik vel krijg ik een andere uitleg :-(

Onlangs weer gebeld en toen gaf Tesla aan dat ze geen waardes mer bij het RDW Laren aanpassen. Ik heb ze gevraagd dat per mail te bevestigen. Later die dag nog een keer gebeld toen kreeg ik weer te horen dat ze er nog mee bezig zijn met het RDW. Ik zit nog steeds op een mail te wachten. Zeer slecht verhaal en slechte service!
 
Het kan imo niet waar zijn dat ze in alle jaren model S op de markt nooit eerder problemen met verkeerde fiscale/RDW waardes hebben hoeven op te lossen. Waarom duurt dit dan zo lang.

De Model S wordt geassembleerd in Tilburg. De Model 3 wordt enkel gemaakt in Fremont, en het hele logistieke systeem en de facturatie is daar ook gecentraliseerd. Het heeft duidelijk moeite met de regelgeving in de verschillende landen in Europa (die eco-bonus in Duitsland was ook wel een hele saga).

Gelukkig hebben we in België minder problemen: er is nl. geen registratie van de cataloguswaarden, het is aan de fiscus om wat je boekhouder berekent te verwerpen (bij controle) en dan kun je de cataloguswaarde met stukken staven; zolang je kunt bewijzen dat het geen korting is maar een tijdelijk aanbod dat voor iedere bestelling geldde, ook particuliere, zit je goed (volgens de FAQ van de fiscus zelf).
 
Toeval. Maar eerst een opmerking. De wettelijke procedure in Nederland is dat de belastingdienst de fiscale waarde vaststeld en deze door geeft aan de RDW.
Zojuist gebeld door de belastingdienst Doetichem , omdat ik begin april een met gerede gronden verzoek tot individuele wijziging had gedaan. De behandeling van het dossier duurde zolang omdat ze daar te maken hebben met verschillende Tesla prijsstellingen, verschillende varianten en (nog) niet bijgewerkte gegevens in het systeem. Of fouten en tekortkomingen van gegevens in het systeem, zoals de vermelding hatchback ipv sedan. Voor de behandelend ambtenaren zorgt dit voor heel veel handmatig uitzoekwerk op individueel dossierniveau. Vandaar dat behandeing langer duurt.Hou hier rekening mee, ook naar het kantoor in Doetichem toe. Door wijze van aankoop/lease, kan een hogere danwel een lagere fiscale waarde gunstig zijn. In mijn geval ( particuere aankoop) was de waarde te laag bepaald. Dit ivm de verzekering. Na (ex) collegiaal overleg heeft de behandelend ambtenaar vanochtend de indivduele waarde vastgesteld conform mijn verzoek. €5300 hoger en geeft nu het hogere bedrag aan het RDW door.
Bij evt total loss baseren verzekeringsmaatschappijen hun fianciele vergoeding zich op drie gronden: factuur, hoogte verzekerd bedrag en de waarde die bij het RDW vermeld staat. Deze laatse wordt als meest objectief aangemerkt en is daardoor lijdend bij uitkering.
De ambenaar is geheel welwillend en kijkt volledig naar het belang van de betrokkene, binnen de redelijkheid van de wet uiteraard. Dus als iemand nog niet heeft gereageerd, maar wel het idee heeft dat hij/zij zich geschaad voelt, dan kan deze een INDIVIDUEEL verzoek tot wijziging doen. Ook daar worden ze soms gek van de grillen van Elon
 
  • Informative
Reactions: peter85
Dus als iemand nog niet heeft gereageerd, maar wel het idee heeft dat hij/zij zich geschaad voelt, dan kan deze een INDIVIDUEEL verzoek tot wijziging doen. Ook daar worden ze soms gek van de grillen van Elon
Gisteren is mijn bezwaar richting de Belastingdienst gegaan. Ik heb EAP aangeschaft nadat de auto op kenteken is gezet en onlangs heeft de Belastingdienst de fiscale waarde van de auto aangepast. EAP is nu opgenomen in de fiscale waarde. Kijken wat hier utkomt.
 
De Model S wordt geassembleerd in Tilburg. De Model 3 wordt enkel gemaakt in Fremont, en het hele logistieke systeem en de facturatie is daar ook gecentraliseerd. Het heeft duidelijk moeite met de regelgeving in de verschillende landen in Europa (die eco-bonus in Duitsland was ook wel een hele saga).

Gelukkig hebben we in België minder problemen: er is nl. geen registratie van de cataloguswaarden, het is aan de fiscus om wat je boekhouder berekent te verwerpen (bij controle) en dan kun je de cataloguswaarde met stukken staven; zolang je kunt bewijzen dat het geen korting is maar een tijdelijk aanbod dat voor iedere bestelling geldde, ook particuliere, zit je goed (volgens de FAQ van de fiscus zelf).
Er is trouwens wat gaande met " een of andere" vestiging in Europa. In het Van der Valk hotel in Terneuzen schijnt een grote groep Tesla medewerkers neer gedaald te zijn ivm met een toekomstie vestiging net ver de grens
 
Gisteren is mijn bezwaar richting de Belastingdienst gegaan. Ik heb EAP aangeschaft nadat de auto op kenteken is gezet en onlangs heeft de Belastingdienst de fiscale waarde van de auto aangepast. EAP is nu opgenomen in de fiscale waarde. Kijken wat hier utkomt.
Volgens mij is het formeel geen bezwaar, maar (altijd individueel ) een VERZOEK tot wijziging cq aanpassing. Echter voor de praktische behandeling van het dossier maakt het niet uit.
 
Afgelopen dinsdag kenteken doorgekregen, fiscale waarde 10.000 te hoog (lijkt op typefout want ook enige in nl met die waarde volgens opendata).

Gisteren gemaild - geen reactie
Vandaag telefonisch contact, ze gingen het aanpassen, ongeveer 15min later stond het goed bij de rdw

Dit is wel voor aflevering nog (levering is morgen)
 
  • Informative
Reactions: pvh
Mijn fiscale waarde stond op 75K moest 67.8K zijn M3P uit april. Na 3 maanden nu aangepast door RDW na hard pushen van Mr Green ook (credits voor hen). Tesla moest doorgeven aan Belastingdienst en deze weer aan de RDW. Blij dat het nu opgelost is scheelt toch een hoop centjes weer aan bijtelling.
 
Via telefonisch contact met Tesla of RDW?

Waarschijnlijk geen van beiden. Met de belastingdienst Doetichem welke organisatie de fiscale waarde vaststelt.

Via Tesla.

De auto staat nog niet op naam, heb alleen kenteken op dit moment weet niet of dat uitmaakt dat ze tot die tijd nog wel kunnen aanpassen. Of ze hebben inmiddels een meer direct lijntje met de belastingdienst/rdw