Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoever daalt de prijs van een 2019 M3 eind van het jaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Er komen er veel op de markt, maar ik vraag me toch af hoe veel de prijs nog zakt. Ik zat te denken aan een nieuw model Y en een kleine 2e EV er bij, maar een 2e hands e-Golf van ongeveer dezelfde leeftijd en gereden kilometers als mijn M3 kost nu al meer dan wat ik er als inruil voor krijg. (Of zouden 2e hands auto's die in aanmerking komen voor SEPP sowieso al € 2.000 meer kosten zodat de subsidie voor de dealer is?)
Ik vind dat de huidige 2e hands prijs redelijk in verhouding tot de nieuwprijs. Ik verwacht dus eigenlijk dat de prijs wel iets gaat zakken door het aanbod, maar niet overdreven veel. Als het aanbod hier te groot is verkoopt de LM ze wel over de grens.
 
Moeilijk in te schatten: feit is dat er veel uit de lease komen, maar we weten niet hoeveel er in Nederland de occasionmarkt opkomen, en hoeveel vraag er naar zal zijn.
Ik wacht op mijn nieuwe MYLR maar aas ook op een kleinere EV daarnaast (bijv Zoe). Ben ook erg benieuwd wat de prijzen gaan doen.
 
Onlangs heb ik een inruilbod ontvangen van Tesla voor mn M3 LR uit 2019 19 inch met 170k km van €11.380!!
Een andere medewerker mag m voor deze prijs kopen!
Ik zou het doen! En daarna voor 18k doorverkopen….
Het is wel duidelijk dat Tesla niets met oude voertuigen te maken willen hebben. As we’re speaking ben ik een route aan het bouwen om woensdag naar Tilburg te fietsen om mijn Y op te pikken. Met openbaar vervoer is amper sneller….
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Cool, hoeveel kilometer wordt dat?
In een rechte lijn 95km, maar dat laat ik niet gebeuren. Vandaar dat ik ergens rond de 105km zal uitkomen.
Dan kan ook een van fietsen direct kennismaken met de nieuwe ‘vervoerder’. Na jarenlang op dakdragers op het dak van een M3 gestaan te hebben, wilden mijn fietsen ook comfortable in de auto meereizen. Fair, dus is de keuze gevallen op een Y. De kinderen konden er gelukkig ook mee leven. 😅
 
Maar Tesla zegt zelf dat dit de prijzen zijn die de handel er voor geeft. Waarom zit er dan toch zoveel tussen in alle voorbeelden?
Waarschijnlijk omdat de opmerking ‘we zitten niet te wachten op je oude auto’ het aankoopproces niet beter maakt?

Tesla richt de processen zo in dat ze vandaag de beste deal op gebied van EV (althans voor velen) kunnen bieden. Daar zitten ook down sides aan, zoals deze.

Als Tesla wel leuke inruilwaarden zou gaan bieden, zit straks veel kapitaal in een voorraad occassions. Dat moet ergens van betaald worden en dat gaat geheid terugkomen in de, hogere, van een nieuwe.
 
Waarschijnlijk omdat de opmerking ‘we zitten niet te wachten op je oude auto’ het aankoopproces niet beter maakt?

Tesla richt de processen zo in dat ze vandaag de beste deal op gebied van EV (althans voor velen) kunnen bieden. Daar zitten ook down sides aan, zoals deze.

Als Tesla wel leuke inruilwaarden zou gaan bieden, zit straks veel kapitaal in een voorraad occassions. Dat moet ergens van betaald worden en dat gaat geheid terugkomen in de, hogere, van een nieuwe.
Dat laatste begrijp ik niet. Mij is verteld dat ze een inruilauto doorgeven aan de handel en ze er zelf niet tussen zitten, laat staan dat ze zelf een voorraad occassions aanhouden. Dus de prijs is de prijs die de handel er voor geeft en dan ook gelijk betaald lijkt me?

En die handelsprijs is eigenlijk een soort van inkoopprijs en altijd lager dan een inruilprijs.
 
Toch wel een beetje vreemd, mijn ouders hebben november 2023 een Citroen C4 Picasso uit 2014 met 200k km ingeruild op een model Y en kregen daar 8000,- euro voor iets minder dan een model 3 uit 2019?
Je zou je eigen product en een EV toch significant beter moeten waarderen dan een 5 jaar oudere ICE lijkt mij?
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Onlangs heb ik een inruilbod ontvangen van Tesla voor mn M3 LR uit 2019 19 inch met 170k km van €11.380!!
Een andere medewerker mag m voor deze prijs kopen!
Ik hoopte op een lekker lage inruilprijs, want dan had ik hem voor dat bedrag naar prive kunnen halen. Maar ik kreeg als bod: € 25.700.
LR van mei 2019, wel minder kilometers (80k) en rood met FSD. Helaas, ik rij hem nog maar een jaartje op de zaak.
 
De handel moet nog btw rekenen en garantie geven.
Zit je snel aan een pak meer. Garantie op een wagen van 5 jaar, daar moet je wat marge voor nemen.
In Nederland werkt het anders, een 2ehands auto is of "Marge" (niemand verrekend BTW) of het is een BTW auto in het laatste geval moet de handel alleen BTW betalen over de winst op de auto.
Garantie klopt uiteraard wel daar mogen ze dan ook best wat extra voor rekenen.