Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foute interpretatie snelheidsbord

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal, dit is mijn eerste post. Ik heb sinds kort ook een Tesla model 3 (dec 2021) en ik wordt ook gek van die cruise control. In mijn audi a3 zette ik deze gewoon op de snelheid die ik wilde hebben, en dit bleef zo staan. (ouderwetse cruise control, niet adaptive) en dit was heerlijk. Nu ben ik steeds 'bang' om de cruisecontrol te gebruiken omdat ik al een paar keer in de gordels heb gehangen, omdat de tesla denkt ergens een bord gezien te hebben met een andere snelheid. Remmen kan dat ding iig wel ;)

Maar ik ben er eens goed op gaan letten: En soms is er niet eens een bord, maar heeft ie het kennelijk zelf bedacht (ik denk aan de hand van de kaartinfo oid? )
Ik rij dagelijks het stukje a13 met de 80 km uur trajectcontrole. Ik zet m daar op cruise control maar aan het einde van het traject richting zuid (waar je rechtdoor naar centrum rotterdam en rechtsaf richting schiedam splitst) ziet de tesla heel even 70 en daarna gelijk weer 80. ELKE KEER. Heel vervelend, want het is toch echt gewoon 80 daar.
Ander punt waar het misgaat: De westerschelde tunnel. Altijd op dezelfde plek, als je weer omhoog aan het rijden bent. Ik vermoed dat er boven de tunnel ergens een weg ligt, waar je 80 mag (tunnel is 100) en dat hij dan 1 sec denkt dat je op die weg zit.

Sorry voor de lange intro, maar mijn vraag is dus:

Kun je het automatisch ingrijpen/afremmen uitzetten?

Prima als hij borden leest en aangeeft wat hij denkt dat ik mag rijden, maar laat het daar gewoon bij. Niet gaan ingrijpen, want nu ik er zo op zit te letten, klopt de snelheid die hij denkt dat het moet zijn, echt heel vaak NIET.
Overigens vraag ik mij ook af wat de verzekering er van denkt, als de tesla plots remt, daar waar een medeweggebruiker dit niet zal verwachten, en er iemand achterop klapt. Achterop rijden is altijd schuldig, maar niet als je een 'brakecheck' doet.
 
"Cruise control: heb je het dan over TACC, AP of EAP?" ik heb werkelijk waar geen idee wat je hier bedoeld, sorry ;)
Ik doe de rechter stalk naar beneden. Dat is de gewone autopilot/cruisecontrol toch?

De setting staat op current speed.
 

Traffic Aware Cruise Control (TACC)

  • Traffic Aware Cruise Control. Cruise Control is het mechanisme dat ervoor zorgt dat de auto een vaste snelheid aanhoudt zonder interventie van de bestuurder.

  • Traffic Aware Cruise Control doet dit ook maar is zich bewust van het overige verkeer en zal dus een veilige afstand bewaren tot de voorganger. Tevens zal TACC afremmen als de voorligger dat ook doet.

Autopilot (AP)​

  • Traffic-Aware Cruise Control: past de snelheid van uw auto aan op het omringende verkeer
  • Automatisch sturen: assisteert bij het sturen binnen een rijstrook met duidelijke wegmarkeringen en maakt gebruik van Traffic-Aware Cruise Control

Enhanced Autopilot (EAP)​

  • Auto Lane Change: helpt bij het wisselen naar een naastgelegen rijstrook op de snelweg wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt
  • Navigeren met Autopilot (bèta): breidt Auto Lane Change actief uit door de bestuurder te begeleiden bij op- en afritten van de snelweg, inclusief het voorstellen van rijstrookwisselingen en het navigeren op knooppunten
  • Automatisch inparkeren: helpt bij het fileparkeren of haaks parkeren van uw auto, met één druk op de knop
  • Summon: rijdt uw auto in en uit een krappe ruimte met behulp van de mobiele app
  • Smart Summon: in een parkeergelegenheid navigeert uw auto door complexere omgevingen en parkeerplekken en manoeuvreert zo nodig rond obstakels om naar u toe te komen.

Full Self-Driving Capability (FSD)​

  • Alle functies van Standaard Autopilot en Enhanced Autopilot
  • Verkeerslicht- en stopbordherkenning (bèta): herkent stopborden en verkeerslichten en laat de auto vertragen en stoppen als hij deze nadert, met uw actieve toezicht.
  • Binnenkort beschikbaar:
    • Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom

TACC op Current Speed zou de snelheid niet mogen aanpassen. Ben je zeker van je antwoord?
 
Het is een leasewagen, en ik dus niet zelf opties ingeklikt op een website, maar gewoon as is opgehaald. Zou het kunnen dat er tijdelijk een 'upgrade' op zit om te proberen oid? Dus tijdelijk eap of fsd? Ik heb er iig niet voor betaald, dus ga er vanuit dat ik het niet heb. Maar ik had bijvoorbeeld een maand premium connectivity. Maar dat is nu verlopen en vanaf nu zou ik er voor moeten betalen als ik het wil.

anyway snelheid wordt echt aangepast, en dan bedoel ik dat er afgeremt wordt.

Het stuk a13 waar ik het over had, heb ik nog eens beter bekeken. De tesla geeft na het stuk 80, eventjes 70 aan, daarna gelijk weer 80. Maar vlak daarna is ook een bocht, en ik denk dat hij dus voor die bocht gaat remmen, want hij vindt dat je daar niet met 80 door heen kunt.
 
…..Nu ben ik steeds 'bang' om de cruisecontrol te gebruiken omdat ik al een paar keer in de gordels heb gehangen, omdat de tesla denkt ergens een bord gezien te hebben met een andere snelheid. Remmen kan dat ding iig wel ;)
Als de auto daadwerkelijk zo snel afremt dat je in de gordels hangt dan is er structureel iets mis met je auto denk ik. Als de auto namelijk een bord ziet (of denk te zien) dan zal deze rustig snelheid verminderen en zal er zeker niet hard geremd worden De auto zal wel afremmen, maar dat gebeurt op een normale manier.
Als ik jou was zou ik een afspraak om dit na te laten kijken, dit is geen normaal gedrag van de auto.
 
Hallo allemaal, dit is mijn eerste post. Ik heb sinds kort ook een Tesla model 3 (dec 2021) en ik wordt ook gek van die cruise control. In mijn audi a3 zette ik deze gewoon op de snelheid die ik wilde hebben, en dit bleef zo staan. (ouderwetse cruise control, niet adaptive) en dit was heerlijk. Nu ben ik steeds 'bang' om de cruisecontrol te gebruiken omdat ik al een paar keer in de gordels heb gehangen, omdat de tesla denkt ergens een bord gezien te hebben met een andere snelheid. Remmen kan dat ding iig wel ;)

Maar ik ben er eens goed op gaan letten: En soms is er niet eens een bord, maar heeft ie het kennelijk zelf bedacht (ik denk aan de hand van de kaartinfo oid? )
Ik rij dagelijks het stukje a13 met de 80 km uur trajectcontrole. Ik zet m daar op cruise control maar aan het einde van het traject richting zuid (waar je rechtdoor naar centrum rotterdam en rechtsaf richting schiedam splitst) ziet de tesla heel even 70 en daarna gelijk weer 80. ELKE KEER. Heel vervelend, want het is toch echt gewoon 80 daar.
Ander punt waar het misgaat: De westerschelde tunnel. Altijd op dezelfde plek, als je weer omhoog aan het rijden bent. Ik vermoed dat er boven de tunnel ergens een weg ligt, waar je 80 mag (tunnel is 100) en dat hij dan 1 sec denkt dat je op die weg zit.

Sorry voor de lange intro, maar mijn vraag is dus:

Kun je het automatisch ingrijpen/afremmen uitzetten?

Prima als hij borden leest en aangeeft wat hij denkt dat ik mag rijden, maar laat het daar gewoon bij. Niet gaan ingrijpen, want nu ik er zo op zit te letten, klopt de snelheid die hij denkt dat het moet zijn, echt heel vaak NIET.
Overigens vraag ik mij ook af wat de verzekering er van denkt, als de tesla plots remt, daar waar een medeweggebruiker dit niet zal verwachten, en er iemand achterop klapt. Achterop rijden is altijd schuldig, maar niet als je een 'brakecheck' doet.
Hier hetzelfde probleem in de westerschelde tunnel out the blue hang je vol in de ankers en ik bedoel echt voorhoofd tegen de voorruit met als gevolg dat iedereen in de auto schrikt. Zelf heb ik een 2022 MYLR. Ik heb dit voorgelegd bij mijn tesla advisor maar hij zei “ik heb hier nog nooit van gehoord maar als je het weet dat het gebeurt moet je op dat stuk maar geen AP gebruiken…”

Misschien dat meer mensen dit ervaren misschien dat ik toch eens ga laat nakijken door een SeC.
 
Hier hetzelfde probleem in de westerschelde tunnel out the blue hang je vol in de ankers en ik bedoel echt voorhoofd tegen de voorruit met als gevolg dat iedereen in de auto schrikt. Zelf heb ik een 2022 MYLR. Ik heb dit voorgelegd bij mijn tesla advisor maar hij zei “ik heb hier nog nooit van gehoord maar als je het weet dat het gebeurt moet je op dat stuk maar geen AP gebruiken…”

Misschien dat meer mensen dit ervaren misschien dat ik toch eens ga laat nakijken door een SeC.
De Westerschelde tunnel is niet specifiek voor Tesla. Ik had het ook met mijn Skoda en tegenwoordig staan er ook borden om active cruise control uit te zetten.

 
  • Informative
Reactions: Krisja and Hbrink
Nou, bij mij gaat de Navigate on Autopilot automatisch uit en gaat ie probleemloos door tunnels.

Ik ken de Westerscheldetunnel niet. Maar er wordt gesproken over adaptive cruise control en niet over NoA. Inderdaad gaat bij mij dat ook in tunnel van FSD/NoA naar (E)AP. Bij rechttoe rechtaan tunnels is dat geen probleem, maar ik ben bang voor complexe tunnels en garages.
 
De Westerscheldetunnel is gewoon 2 rijstroken rechtdoor.

Staan er toevallig verkeerslichten voor of in de tunnel? Die kunnen soms veroorzaken dat de auto gaat remmen, ook voor een groen licht, omdat ie een verkeerslicht herkent, maar nog niet in die mate dat je met je hoofd tegen de voorruit slaat.
 
Voor de Westerschelde tunnel heeft het niets te maken met NoA of EAP. Het lijkt erop dat door het (zwakke) kunstlicht in de tunnel en de hellingshoek van de weg de auto soms denkt dat er een obstakel voor de auto is waarvoor afgeremd moet worden.
Heeft dus niets te maken met verkeerslichten want die staan daar niet.
 
Hallo allemaal, dit is mijn eerste post. Ik heb sinds kort ook een Tesla model 3 (dec 2021) en ik wordt ook gek van die cruise control. In mijn audi a3 zette ik deze gewoon op de snelheid die ik wilde hebben, en dit bleef zo staan. (ouderwetse cruise control, niet adaptive) en dit was heerlijk. Nu ben ik steeds 'bang' om de cruisecontrol te gebruiken omdat ik al een paar keer in de gordels heb gehangen, omdat de tesla denkt ergens een bord gezien te hebben met een andere snelheid. Remmen kan dat ding iig wel ;)

Maar ik ben er eens goed op gaan letten: En soms is er niet eens een bord, maar heeft ie het kennelijk zelf bedacht (ik denk aan de hand van de kaartinfo oid? )
Ik rij dagelijks het stukje a13 met de 80 km uur trajectcontrole. Ik zet m daar op cruise control maar aan het einde van het traject richting zuid (waar je rechtdoor naar centrum rotterdam en rechtsaf richting schiedam splitst) ziet de tesla heel even 70 en daarna gelijk weer 80. ELKE KEER. Heel vervelend, want het is toch echt gewoon 80 daar.
Ander punt waar het misgaat: De westerschelde tunnel. Altijd op dezelfde plek, als je weer omhoog aan het rijden bent. Ik vermoed dat er boven de tunnel ergens een weg ligt, waar je 80 mag (tunnel is 100) en dat hij dan 1 sec denkt dat je op die weg zit.

Sorry voor de lange intro, maar mijn vraag is dus:

Kun je het automatisch ingrijpen/afremmen uitzetten?

Prima als hij borden leest en aangeeft wat hij denkt dat ik mag rijden, maar laat het daar gewoon bij. Niet gaan ingrijpen, want nu ik er zo op zit te letten, klopt de snelheid die hij denkt dat het moet zijn, echt heel vaak NIET.
Overigens vraag ik mij ook af wat de verzekering er van denkt, als de tesla plots remt, daar waar een medeweggebruiker dit niet zal verwachten, en er iemand achterop klapt. Achterop rijden is altijd schuldig, maar niet als je een 'brakecheck' doet.
Heb een zelfde ervarig als ik Utrecht varlaat vanuit Tuindorp richting A27 Hilversum. Onder de snelweg loopt een 70 km weg waardoor hij steevast vol in de remmen gaat. Niet handig als je met een aantal auto's achter je rijdt en versneld richting A27 .... is volgens mij 2 versies geleden begonnen..... als ik er aan denk zal ik een video maken morgenochtend als ik naar huis rijdt...
 
De Westerschelde tunnel is niet specifiek voor Tesla. Ik had het ook met mijn Skoda en tegenwoordig staan er ook borden om active cruise control uit te zetten.

Goed dat je het artikel even deelt. Ik heb dat bord ook zien staan. Maar helaas staat er in het artikel niet waarom aac dan wel gek zou kunnen reageren? De helling is redelijk, maar echt niet zo heftig dat het invloed zou hebben op de afstands meting voor de adaptive cruise control?
 
Als de auto daadwerkelijk zo snel afremt dat je in de gordels hangt dan is er structureel iets mis met je auto denk ik. Als de auto namelijk een bord ziet (of denk te zien) dan zal deze rustig snelheid verminderen en zal er zeker niet hard geremd worden De auto zal wel afremmen, maar dat gebeurt op een normale manier.
Als ik jou was zou ik een afspraak om dit na te laten kijken, dit is geen normaal gedrag van de auto.
gordels hangen is lichtelijk overdreven.. maar een tesla kan goed remmen.. je schrikt echt wel even
 
Ik heb het gisteren gemerkt in de Belliard tunnel in Brussel, richting Tervuren. Die is gewoon volledig 50km/u, maar de auto zit the switchen tussen 30, 50 en 70. Je ziet het bord van 50km/u voorbij komen, maar hij gebruikt dus ook data van de kaarten blijkbaar. Ik snap alleen niet waar hij de 70 vandaan haalt.