Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foute interpretatie snelheidsbord

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het gisteren gemerkt in de Belliard tunnel in Brussel, richting Tervuren. Die is gewoon volledig 50km/u, maar de auto zit the switchen tussen 30, 50 en 70. Je ziet het bord van 50km/u voorbij komen, maar hij gebruikt dus ook data van de kaarten blijkbaar. Ik snap alleen niet waar hij de 70 vandaan haalt.
Er was een periode dat je in die tunnel 70 mocht. Ik denk dat er ook verwarring is want bovengronds mocht je ook 70.
 
Nee, hij gebruikt kaartdata en buiten snelwegen ook het herkennen van snelheidsborden.
En kan je dan ook de willekeur van toepasssen verklaren?

Ik lees onder update 2022.24:
Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs. This improves the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization.

Speed Assist maakt nu gebruik van de camera's van uw auto om snelheidsborden te detecteren. Dit verbetert de nauwkeurigheid van snelheidslimietgegevens op lokale wegen en snelwegen in bepaalde landen. Gedetecteerde snelheidslimietborden worden weergegeven in de rijvisualisatie.

Maar ook:
Not relevant in Belgium

Niet van toepassing in België
 
Last edited:
En kan je dan ook de willekeur van toepasssen verklaren?

Ik lees onder update 2022.24:
Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs. This improves the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization.

Speed Assist maakt nu gebruik van de camera's van uw auto om snelheidsborden te detecteren. Dit verbetert de nauwkeurigheid van snelheidslimietgegevens op lokale wegen en snelwegen in bepaalde landen. Gedetecteerde snelheidslimietborden worden weergegeven in de rijvisualisatie.

Maar ook:
Not relevant in Belgium

Niet van toepassing in België
Ik kan je zo 3 plekken aanduiden in Limburg waar ie de snelheidsborden al meer dan een jaar leest.
 
Ik kan je zo 3 plekken aanduiden in Limburg waar ie de snelheidsborden al meer dan een jaar leest.
Eigenlijk zou je dan de camera's moeten afplakken en dan weet je pas dat het toch geen kaartdata is of hoe moet ik het me voorstellen?
Ik zie ook juiste snelheidsborden opduiken op mijn scherm, maar is dat dan herkenning via de camera's of is dat kaartdata 🤷🏻‍♂️
 
  • Like
Reactions: YCedric
Voor wat het waard is. De herkenning vind ik ook waardeloos. En ook (of vooral) dat AutoPilot daar dan perse rekening mee moet houden.

In mijn vorige auto’s werden nagenoeg alle borden (ook matrixborden) op alle wegen (ook snelwegen) herkend. Je kon dat zelf kiezen om de adaptieve cruisecontrol naar die snelheid te laten gaan. Of er van afwijken.

Zojuist een rit van bijna 1.000 kilometer gedaan door voornamelijk Duitsland. Op de snelweg werd daar geen enkel bord gelezen. Of in ieder geval: op de visualisatie zag ik ze niet. En de snelheidsindicatie in de auto was in misschien wel vijftig procent van de gevallen fout.

Lastig. Ik had best wat stukken snelweg met in de basis geen limiet. Maar de matrixborden stonden op 100. Als je dan AutoPilot aan zet, dan gaat ‘ie naar 130 toe. En dan moet je dan handmatig naar 100 zetten. Ik heb de instelling zó staan dat AutoPilot naar de limiet accelereert. Want áls de snelheid klopt, dan is dat super fijn.

Ook bij Baustellen werd er niks herkend.

Ik zit op 2022.20.7.
 
Meestal eens met @wooter maar nu niet.

Volgens mij reageert geen enkele Tesla AP2 en hoger op verkeersborden. De getoonde snelheden kwamen tot voor kort van de snelheidsdatabase. Met de laatste versie, hierboven in post al geciteerd, toont de Tesla de gelezen borden, maar doet er nog steeds niets mee.

En bij werkt het lezen en tonen voor geen meter :mad:
 
  • Like
Reactions: Krisja
Eigenlijk zou je dan de camera's moeten afplakken en dan weet je pas dat het toch geen kaartdata is of hoe moet ik het me voorstellen?
Ik zie ook juiste snelheidsborden opduiken op mijn scherm, maar is dat dan herkenning via de camera's of is dat kaartdata 🤷🏻‍♂️
Meestal eens met @wooter maar nu niet.

Volgens mij reageert geen enkele Tesla AP2 en hoger op verkeersborden. De getoonde snelheden kwamen tot voor kort van de snelheidsdatabase. Met de laatste versie, hierboven in post al geciteerd, toont de Tesla de gelezen borden, maar doet er nog steeds niets mee.

En bij werkt het lezen en tonen voor geen meter :mad:
Nou, ik kom net weer van een rit waar er een stuk wegenwerken zijn met een bord 30, en hij leest het bord (ik zie het in het dashboard), en de snelheid gaat naar beneden. Dat heeft ie altijd al gedaan sinds ik verkeersbordenherkenning op AP2 met HW3 heb.

Verder ken ik ook locaties waar ie foutief een zonebord 50 van een parallelweg interpreteert als van toepassing op de verbindingsweg, en tot voor kort verslikte ie zich ook in een verbodsbord +3,5t waar ie 30 km/u van maakte.

Het enige recente verschil dat ik merk is dat ie een bord einde inhaalverbod (wit rond bord met zwarte diagonale streep en 2 auto's in het grijs) niet meer interpreteert als een einde snelheidsbeperking. Dus nu moet ik het hele traject gas bij geven waar je 70 mag, omdat ie dus wegenwerken zag met limiet 30 km/u, en in België het niet nodig is om na een kruispunt een nieuwe snelheidslimiet neer te zetten, want na een kruising val je sowieso terug op de verkeersregel die de snelheidslimiet bepaalt.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Even voor de duidelijkheid: ik twijfel niet aan bovenstaande ervaringen.

Maar *ik* heb andere ervaringen. En als het bij sommigen al jaren actief is, waarom staat het dan nu expliciet in de release notes?

Kortom, typisch Tesla...
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik heb het gisteren gemerkt in de Belliard tunnel in Brussel, richting Tervuren. Die is gewoon volledig 50km/u, maar de auto zit the switchen tussen 30, 50 en 70. Je ziet het bord van 50km/u voorbij komen, maar hij gebruikt dus ook data van de kaarten blijkbaar. Ik snap alleen niet waar hij de 70 vandaan haalt.
In de tunnel zijn de gps satellieten niet goed bereikbaar. Af en toe is er wel connectie, maar dan is dat vaak onvoldoende om de juiste locate te bepalen (te weinig satellieten bereikt). Voor het bepalen van de juiste locatie, zijn er best gegevens nodig van een tiental satellieten, liefst nog meer. Indien minder satellieten gecapteerd worden, kan de veronderstelde locatie zomaar 100 m afwijken. Dan neemt hij de snelheidsbeperking van die verkeerde locatie. Als hij op een locatie geen snelheidsbeperking kent, dan neemt hij hardcoded 70 km/u als limiet.

Als ik tijdens een wandeling de route opneem met mijn smartphone en ik ga ergens binnen iets drinken, gebeurt het ook dat hij de satellieten niet goed capteert. Er komen dan vaak honderden meters bij op mijn km teller zonder dat ik een voet verzet heb. Op de kaart zie ik dan wat krulletjes staan rond de plaats waar ik ben. Hij heeft de valse locaties opgenomen alsof ik er geweest ben.
 
Meestal eens met @wooter maar nu niet.

Volgens mij reageert geen enkele Tesla AP2 en hoger op verkeersborden. De getoonde snelheden kwamen tot voor kort van de snelheidsdatabase. Met de laatste versie, hierboven in post al geciteerd, toont de Tesla de gelezen borden, maar doet er nog steeds niets mee.

En bij werkt het lezen en tonen voor geen meter :mad:
Het werkt 100% zeker wel in bepaalde gevallen (en daarmee bedoel ik eerder 60% dan 1% van de gevallen). Soms zeer hatelijk als er bv aan de kant van de weg een bord van 30km/h geplaatst is voor 'wegenwerken' die er niet meer zijn en dat mijn tesla dan de enige wagen is die vertraagd naar 30km/h.

Het systeem is verre van perfect maar het leest wel degelijk snelheidsborden EN houdt er rekening mee
 
Wellicht een verschil tussen de S en de 3?
Screen Shot 2022-08-04 at 21.19.05.png

Voor S3XY en niet voor België...
 
View attachment 836719

Voor S3XY en niet voor België...
Mijn opmerking ging over de werking in het verleden omdat daar verschillende ervaringen zijn over het al-dan-niet herkennen van de borden. De release notes geven in elk geval aan dat het nu voor alle modellen zou moeten werken.
De komende weken zullen de ervaringen wel uitgebreid gedeeld worden dus we zullen het wel zien wat er gaat gebeuren.
 
Voor wat het waard is. De herkenning vind ik ook waardeloos. En ook (of vooral) dat AutoPilot daar dan perse rekening mee moet houden.

In mijn vorige auto’s werden nagenoeg alle borden (ook matrixborden) op alle wegen (ook snelwegen) herkend. Je kon dat zelf kiezen om de adaptieve cruisecontrol naar die snelheid te laten gaan. Of er van afwijken.

Zojuist een rit van bijna 1.000 kilometer gedaan door voornamelijk Duitsland. Op de snelweg werd daar geen enkel bord gelezen. Of in ieder geval: op de visualisatie zag ik ze niet. En de snelheidsindicatie in de auto was in misschien wel vijftig procent van de gevallen fout.

Lastig. Ik had best wat stukken snelweg met in de basis geen limiet. Maar de matrixborden stonden op 100. Als je dan AutoPilot aan zet, dan gaat ‘ie naar 130 toe. En dan moet je dan handmatig naar 100 zetten. Ik heb de instelling zó staan dat AutoPilot naar de limiet accelereert. Want áls de snelheid klopt, dan is dat super fijn.

Ook bij Baustellen werd er niks herkend.

Ik zit op 2022.20.7.
Gisteren een rit van 600 kilometer gemaakt, door (grotendeels) Duitsland.

Op de Autobahn heb ik heel goed gelet op alle verkeersborden. En wat de Tesla er mee deed. Mijn ervaring:

In ongeveer 30 procent van de gevallen werden de borden getoond én werd de maximale snelheid “in het bordje” aangepast. En in die andere 70 procent van de gevallen gebeurde er niks.

Ik heb er geen enkele logica in kunnen ontdekken. Hard of langzaam rijden maakte geen verschil. Baustellen of niet maakte geen verschil. Met of zonder onderbord maakte geen verschil. Plaatsing links of rechts of allebei maakte geen verschil.

Matrixborden werden nooit herkend trouwens.
 
  • Informative
Reactions: Krisja and Hbrink