Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

gebrom vanaf 85kmh alsof achterramen openstaan

This site may earn commission on affiliate links.
Recent kreeg ik op mijn Model S 2016 bij een rit op de snelweg plots een bromgeluid erbij. Een soort gedaver net alsof de achterramen openstaan en de wind erin slaat.
Mogelijks een resonantie ergens, maar het is niet te lokaliseren, precies heel de cabine vol.
In het verleden had ik die brom ook al een paar maal gehoord gedurende de eerste minuten op de snelweg na een SC laadsessie, maar dit verdween dan spontaan. Ik kan maar geen reden bedenken wat die brom met een laadsessie kan te maken hebben, maar toen was het enkel in die combinatie dat ik de brom hoorde. Als ik het goed herinner was dit enkel na een laadbeurt bij de SC die ik het meest gebruik.
Nu heb ik die brom echter altijd, vanaf snelheden van 85km/h.
Is dit herkenbaar voor iemand?
 
Als de achterklep niet precies afgesteld staat tegen de aanslagpunten kan hij gaan klapperen.
Dat was in ieder geval een potentieel probleem bij de Model S; wellicht ook bij de Model Y.
Die rubberen aanslagpunten kan je naar binnen/buiten draaien om exact af te stellen.
Het zou kunnen zijn dat je, als er inderdaad ook van deze rubberen aanslagpunten bij de Model Y zitten, van het gebrom af bent als je deze iets naar buiten draait, zodat ze goed aansluiten op de achterklep.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Een plastic/rubber afwerkstrip die los zit? Even alles langs lopen en er een beetje aan trekken. Kan zijn dat ze in rust goed zitten maar door de wind open gaan staan en dan fluiten/brommen/trillen.
En de afstelling van de achterklep checken kan nooit kwaad.
 
Ja. Stond jaren geleden een draadje over op Amerikaanse kant van dit forum. In de weer met A4, zodat je voelt waar de aandrukkracht te klein is.
Bedankt voor de link naar YT filmpje. De symptomen die beschreven worden zijn inderdaad deze die ik ook ervaar.
In het flimpje is het niet heel duidelijk als je het kofferdeksel nu net meer op de rubberdichting, die rondom zit, moet laten duwen of net minder. Als je de 4 regelpunten uitdraait wordt de rubber dichting minder aangedrukt en is er toch mee kans op die 'buffeting'?
Ik probeerde beide benaderingen, maar merk geen verschil; vanaf 85kmh is dat gebrom daar. Volgens mij zijn die 4 regelpunten er vooral voor de uitlijning en 'panelgap' mooi af te regelen. Ook het elektrisch slot trekt het kofferdeksel nog eens extra tegen de rubber dichting aan. Als de regelpunten teveel uitgedraaid worden merk ik dat het elek. slot meer moeite moet doen.
Of misschien is het net bedoeling dat het kofferdeksel overal goed tegen de 4 steunen moet aangedrukt worden om zo goed volledig ondersteund te zijn? De rubber dichting sluit dan de opening rondom af.
Ik bekeek ook even de Pirelli's Sottozero 3 winterbanden, ik vermoed dat die >10K gelopen hebben, ik kan toch geen cuping merken op het eerste zicht.