Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
206 over de laatste 6934 km. Ik weet niet of ik ergens gemiddeld verbruik vanaf nul km kan zien. Nu tegen de 20.000 km en deze gegevens haal ik van een dagteller.

Het verbruik is erg wisselend maar tegelijkertijd helder. Harder rijden geeft zichtbaar stijgend verbruik en omgekeerde bij rustiger rijden.

Dat laatste hebben we gisteren ervaren. Trip van SuC Wenen naar de familie in midden Hongarije is 336 km. Met triplading op pad gegaan, bewust op snelheid en de mooie grafieken gelet en snelheid tussen 90 en 100 gehouden. Verbruik op sommige stukken 146 per kilometer, andere weer tegen de 200 (heuvelachtig). Aangekomen met gemiddeld 172. Tijdwinst bij flink doorrijden zou een half uurtje geweest zijn, maar dan zouden we het net of net niet halen. Bovendien hier nu aan 220 volt en 12 km/uur laden. Het is dan sympathiek om niet leeg aan te komen. Hadden nog > 100 km over. De hele rit airco aangehad (30 graden buiten) maar dat had niet veel effect op verbruik.

Gezien dat bij iets lagere snelheid op CC het geadverteerde bereik van 500 km echt haalbaar is. Bij 85 km/uur en dat zo'n 10 kilometer op CC vastgehouden liet over die 10 km 140 verbruik zien

21 inch wielen trouwens. Dat geeft iets hoger verbruik.

De hele reis geen moment zorgen gehad over bereik. Indicaties zijn zo nauwkeurig dat je het zelf in de hand hebt. Wel voorzichtig beginnen, dan kun je gedurende het traject snelheid toevoegen om met de gewenste eindstand (bij mij tussen 40 en 60 km) bij de volgende SuC aan te komen. (bij afstanden > 250 km, daaronder heb je altijd genoeg).
 
Gisteren een nieuw persoonlijk record gezet: Tilburg -> Eindhoven -> Middelburg -Tilburg, op één acculading. En het was niet eens een range charge. Ik vroeg me de avond ervoor wel af of ik dat ging halen, maar berustte met de gedachte dat ik twee keer de SuperCharger in Oosterhout zou passeren. Een range charge doen kwam niet eens in me op, maar was natuurlijk ook een optie geweest. Toegeven; Eindhoven Middelburg heb ik wel grotendeels 110km/h gereden, omdat ik dat dat tijdsverlies kleiner is dan 20 minuten omrijden en 30 minuten SuperChargen.

Ik vind het opvallend hoe mijn range de afgelopen maanden is toegenomen. Ik vraag me af of het ligt aan de wind, de temperatuur of firmware updates. Ik neig naar dat laatste, want een paar weken geleden was het buiten 14°C, net als afgelopen winter sommige dagen, het woei hard want de takken lagen op de weg, maar ik kwam op een normal charge toch nog thuis met 120km/h op de CC en 40km projected average range over. Op een windstille dag kan het zelfs gebeuren dat ik thuiskom met 60...80km over. Al is dat natuurlijk wel zonde van het plezier dat ik had kunnen hebben, maar niet gehad heb ;-).
 
Gisteren een nieuw persoonlijk record gezet: Tilburg -> Eindhoven -> Middelburg -Tilburg, op één acculading. En het was niet eens een range charge. Ik vroeg me de avond ervoor wel af of ik dat ging halen, maar berustte met de gedachte dat ik twee keer de SuperCharger in Oosterhout zou passeren. Een range charge doen kwam niet eens in me op, maar was natuurlijk ook een optie geweest. Toegeven; Eindhoven Middelburg heb ik wel grotendeels 110km/h gereden, omdat ik dat dat tijdsverlies kleiner is dan 20 minuten omrijden en 30 minuten SuperChargen.

Ik vind het opvallend hoe mijn range de afgelopen maanden is toegenomen. Ik vraag me af of het ligt aan de wind, de temperatuur of firmware updates. Ik neig naar dat laatste, want een paar weken geleden was het buiten 14°C, net als afgelopen winter sommige dagen, het woei hard want de takken lagen op de weg, maar ik kwam op een normal charge toch nog thuis met 120km/h op de CC en 40km projected average range over. Op een windstille dag kan het zelfs gebeuren dat ik thuiskom met 60...80km over. Al is dat natuurlijk wel zonde van het plezier dat ik had kunnen hebben, maar niet gehad heb ;-).
Het moet nie gekker worden:wink:. Mijn gemiddelde ligt na ruim 13.000km nog steeds boven de 250kw/km
 
Gemiddeld verbruik sinds levering: 229Wh/km over 40.000km
Gemiddeld verbruik sinds eRally: 209Wh/km over 10.000km

Verreweg het grootste deel van deze kilometers zijn dagelijkse ritten Tilburg->Middelburg->Tilburg, met zo'n 120km/h op de CC, hoewel ik de laatste maanden regelmatig stukken wat harder rijd. Al met al een behoorlijke verbetering. Hopelijk blijft dat zo komende winter, al zal ik dan niet meer naar Middelburg hoeven omdat mijn opdracht daar eind deze maand eindigt :-(.
 
Mijn verbruik na ruim 28.000 enerverende kilometers.

2014-07-17 08.12.48.jpg
 
Ik vraag mij af: Vanaf mijn woonplaats (Elspeet) tot de SuC in Wilnsdorf, Duitsland is het 300km.
Wat doet het gemiddeld verbruik op de snelweg?
M.a.w: ga ik het halen als ik thuis volledig oplaad of moet ik dan de SuC Zevenaar ook nog even aandoen (waar ik tenslotte langs rijdt)?

Ik heb na 6000km natuurlijk al wel enige ervaring, maar vanaf volle accu in één keer leeg rijden heb ik nog nooit gedaan, dus de echte actieradius in dat geval ken ik niet echt.
 
Ik vraag mij af: Vanaf mijn woonplaats (Elspeet) tot de SuC in Wilnsdorf, Duitsland is het 300km.
Wat doet het gemiddeld verbruik op de snelweg?
M.a.w: ga ik het halen als ik thuis volledig oplaad of moet ik dan de SuC Zevenaar ook nog even aandoen (waar ik tenslotte langs rijdt)?

Ik heb na 6000km natuurlijk al wel enige ervaring, maar vanaf volle accu in één keer leeg rijden heb ik nog nooit gedaan, dus de echte actieradius in dat geval ken ik niet echt.

Ik heb eerder deze week een soortgelijke planning gemaakt, en besloten dat ik me op de Autobahn niet wil laten beperken door trivialiteiten zoals gebrek aan power :).

De afstand tussen Zevenaar en Wilnsdorf is plm 231 km.
Van Zevenaar naar Kamen is 141km
Als je van Zevenaar via Kamen naar Wilnsdorf rijdt, is dan 257 km.

Die 20 km om neem ik graag voor lief om alle risco's uit te sluiten, en even te kunnen bijladen
 
Euh, 26km om hè :smile:

Zelfs tussen Zevenaar en Wilnsdorf nog stoppen? Ik dacht dat 231km sowieso een nobrainer was :confused:
Is het dan niet handiger om in jouw geval in Zevenaar wat langer te blijven staan voor een range charge?

Inderdaad, 26. Maar wel in een Tesla dan maakt die 6km minder uit :)

Ik ga kijken wat er gebeurt als ik op de Autobahn 'echt' gas geef, dan wil ik me niet inhouden. Ik kom uit Oosterhout, dus waarschijnlijk is mijn situatie iets anders. Ik hang liever aan de SuC als de accu leger is, dan wordt er ook in hoger tempo weer geladen. Dan vul ik bij totdat ik de volgende SUC kan halen, met 20-30% marge. Dat is waarschijnlijk voldoende.....