Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
edit

Mijn snelheid lag echt in de range 95-105. Vreemd toch, dit soort grote verschillen tussen Tesla's onderling. Net zoals het vreemd is dat er grote verschillen zitten in de aangegeven typical range bij 90% en full range charges. Mijn 90% charge heeft nooit boven de 343 km gezeten (momenteel na 39.000 km is dat 337) en mijn full charge nooit boven de 383 km (nu is dat 377), terwijl ik laatst een loaner op 90% heb geladen en het getal 358 zag. Maar ik klaag verder niet, want als ik er zo zuinig mee kan rijden, compenseert dat genoeg.

Toch zou het me verbazen dat er verschil in de auto zelf zit.
Weersomstandigheden, banden en bandenspanning, en eventueel andere gebruikers zoals de airco en de audio zullen dan wel het verschil wel maken.
Windrichting kan blijkbaar al meer dan 10% effect kan hebben. Temperatuur heeft volgens mij ook redelijk veel effect, in het begin (augustus) had ik 223 gemiddeld, nu zit ik op 227 (ik hoop althans dat dit door het weer komt en niet door iets wat extra wrijving veroorzaakt). Dit onderwerp is vast al eerder besproken ergens hier.
 
Ik kan hem moeilijk (niet) vinden bij ons in Europa maar volgens de Tesla site (EU Tyre Labelling Explained | Tesla Motors) is hij zeer stil met 68 dB en heeft hij slechts een F kwa zuinigheid.

Er zit een fout in deze tabel. De waarden van de Michelin 265/35R21 en de GoodYear RS-A2 245/45 R19 zijn omgekeerd.
Het juiste label van de GoodYear RS-A2 245/45 R19 is dus C/A/70dB.

Schermafbeelding 2014-11-02 om 5.25.32 PM.png


In de VS krijgt de GoodYear RS-A2 245/45 R19 een goede UTQG score van 440/A/A

440 - band gaat ca. 50.000 km mee (komt wel overeen met mijn ervaringen met deze band)
A - op één na beste score bij remmen op nat wegdek
A - beste score op niet warm worden van de band

Schermafbeelding 2014-11-02 om 5.42.26 PM.png
 
Last edited:
Er staat in elk geval geen fout in de waarden van de Michelin 265/35R21. Die zijn wel degelijk C A 70dB
MICHELIN Pilot Sport PS2 | Banden - Autobanden | MICHELIN

Inderdaad je hebt gelijk. Dat valt me niet tegen.

Dan betreft het alleen de foutief weergegeven waarden van de GoodYear RS-2A banden.
Bij alle praktijktesten komen de GoodYears steeds weer als één van de zuinigste uit de bus.

Mijn eigen ervaring is dat de Sottozero 2 winterbanden een iets hoger verbruik hebben dan de GoodYears (onder gelijke omstandigheden).
De Sottozero's hebben een C-label voor verbruik, dus ......
 
Toch zou het me verbazen dat er verschil in de auto zelf zit.
Weersomstandigheden, banden en bandenspanning, en eventueel andere gebruikers zoals de airco en de audio zullen dan wel het verschil wel maken.
Windrichting kan blijkbaar al meer dan 10% effect kan hebben. Temperatuur heeft volgens mij ook redelijk veel effect, in het begin (augustus) had ik 223 gemiddeld, nu zit ik op 227 (ik hoop althans dat dit door het weer komt en niet door iets wat extra wrijving veroorzaakt). Dit onderwerp is vast al eerder besproken ergens hier.

Onderschat ook niet het effect van de uitlijning van auto. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hierdoor ook 5 ~ 10% verschil kan optreden.
Van buiten de specificaties naar binnen de specificaties met het minimaal vereiste toespoor daalde het verbruik met 20 Wh/km.
De auto stond niet eens zo heel veel buiten de specificaties, maar trok wel naar links. Dan kost het natuurlijk extra energie om op het rechte spoor te blijven.
 
Ik heb mijn auto sinds maart, en ik rijd dus nu voor het eerst met echt lagere temperaturen. Mij valt op dat het verbruik significant toeneemt (20-25%) ten opzichte van enkele weken geleden toen het nog rond de 15 graden was. Wat voor verschillen zien jullie?
Bij 80 km/u kom ik nu rond de 170 uit, was 150-160.
Bij 100 km/u kom ik nu rond de 190 uit, was 170.
Bij 120 km/u kom ik rond de 230 uit, was 200 a 210.

En, ook voor het eerst kennis gemaakt met de beperking van vermogen en vooral re-gen bij lage temperaturen. Ging net even naar de winkel en schrok! Re-gen was begrensd op 10 kW! De auto remde nog maar nauwelijks. Wel even wennen hoor!
Van de week bij wat langer tripjes viel me op dat het zeker 20-30 min duurt voordat het accupack helemaal warm is en deze beperkingen helemaal weg zijn.
 
Ik heb mijn auto sinds maart, en ik rijd dus nu voor het eerst met echt lagere temperaturen. Mij valt op dat het verbruik significant toeneemt (20-25%) ten opzicht van enkele weken geleden toen het nog rond de 15 graden was. Wat voor verschillen zien jullie?
Bij 80 km/u kom ik nu rond de 170 uit, was 150-160.
Bij 100 km/u kom ik nu rond de 190 uit, was 170.
Bij 120 km/u kom ik rond de 230 uit, was 200 a 210.

Ik heb dezelfde waardes ongeveer. Wacht maar tot het straks sneeuwt en je verbruik nog meer toeneemt, vorig jaar bij sneeuw zat ik rond de 280/300 Wh/km bij 120km/hr.

Inmiddels ook 25km degradatie op de accu (398 => 373 100% charge na leegrijden en volladen accu, 60.000km op de teller). Erg vervelend als je in Groningen woont en richting de randstad moet en geen supercharger op de route zit terwijl je werkelijke bereik nog maar rond de ~ 250-300km ligt in de winter met snelwegsnelheden. :wink:
 
Ik heb de Tesla nog maar net en heb de grootste moeite een fatsoenlijk verbruik te halen. En dan rijd ik aardig kalm (110-115 km/u op 130 km/u wegen, verder vaak exact de maximumsnelheid). Maar ik merk dat het grootste 'probleem' zit in dat mijn woon-werk verkeer rit maar zo'n 27 km is. Hierdoor ben ik relatief veel energie kwijt aan het telkens verwarmen van de auto. Daarnaast is tijdens het eerste stukje rijden het regenereren minimaal, vanochtend toen ik wegreed max 15 kW. Ik zit nu gemiddeld op zo'n 225 kW/km.

Maar goed, voor mij dus goed nieuws dat bij anderen het verbruik ineens omhoog schiet. Want dat geeft mij de hoop dat ik in de zomer mooie verbruikscijfers ga zien :)
 
Ik heb de Tesla nog maar net en heb de grootste moeite een fatsoenlijk verbruik te halen. En dan rijd ik aardig kalm (110-115 km/u op 130 km/u wegen, verder vaak exact de maximumsnelheid). Maar ik merk dat het grootste 'probleem' zit in dat mijn woon-werk verkeer rit maar zo'n 27 km is. Hierdoor ben ik relatief veel energie kwijt aan het telkens verwarmen van de auto. Daarnaast is tijdens het eerste stukje rijden het regenereren minimaal, vanochtend toen ik wegreed max 15 kW. Ik zit nu gemiddeld op zo'n 225 kW/km.

Maar goed, voor mij dus goed nieuws dat bij anderen het verbruik ineens omhoog schiet. Want dat geeft mij de hoop dat ik in de zomer mooie verbruikscijfers ga zien :)

Maak je geen zorgen. 225 wH/km is trouwens helemaal niet slecht. Korte ritten met een relatief lange opwarmperiode maken groot verschil. Eerste rit vandaag van iets van 40 km zat ik op 249 wH/km.

Een paar uur later terugrijden zakte dat tot 228. Je zult versteld staan van de zomer!

- - - Updated - - -

Begrijp er niets van.... Zit nu altijd boven de 250 en vaker naar 270..... Ik kom nooit onder de 220 in de zomer :( zou willen dat ik die verbruikt gegevens zoals jullie zou halen.

Paul, ik heb aardig wat posts van je gelezen...... :)
 
Begrijp er niets van.... Zit nu altijd boven de 250 en vaker naar 270..... Ik kom nooit onder de 220 in de zomer :( zou willen dat ik die verbruikt gegevens zoals jullie zou halen.

Dat is bizar! Ik heb 219 over 31.000km staan op Trip A.

Nu met de winterbanden en de kou zie ik het gebruik ook hard stijgen, maar dat wist ik al.

Lange ritten van 1.000km met <200Wh/km is voor mij normaal in de zomer.
 
Begrijp er niets van.... Zit nu altijd boven de 250 en vaker naar 270..... Ik kom nooit onder de 220 in de zomer :( zou willen dat ik die verbruikt gegevens zoals jullie zou halen.

Dat is wel erg heel veel. Ik heb er net 10.000 km op zitten met een gemiddelde van 208. Vanochtend ritje Amersfoort -> Haarlem, gemiddelde van 186 km (netjes aan de snelheid gehouden) en wel aan de laadpaal de auto opgewarmd :smile: [Met Dunlop winterbanden]