Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Wat van mijn statistieken van Teslalog.com:

Gemiddelde sinds start van de log is 266Wh/km.
Ben zeker geen kilometervreter en veel relatief korte ritten dus hoog extra verbruik/km neem ik aan, door kachel en ook Teslalog zelf en een dashcam verbruiken wat.
Dit is totaal geladen tov aantal km's volgens mij, dus inclusief sluipverbruik tijdens stilstand en pre-heaten en dergelijke. Heb Energy Saving uit staan en Always Connected aan.
Inclusief 10% laadverlies kan je dan aan je laadpaal inderdaad wel eens zo'n 300Wh/km kwijt zijn (door iemand recentelijk op forum genoemd).

De verbruiksmeter in de auto is veel lager: 3610kWh/17691km oftewel 204Wh/km.

Interessant om te zien! Klopt het dat je dus met 266 Wh/km ook het laadverlies hebt meegenomen in jouw situatie?
 
Ik begon nu ook te twijfelen en ben er nog eens verder ingedoken en die 266 is op basis van daadwerkelijk geladen stroom, wat ik uit de laadpaal heb afgenomen.

Teslalog verzameld zowel de batterycharge zoals de Tesla die geeft, en ook het vermogen opgenomen van de laadpaal, berekent uit volt*amps*laadtijd. Die laatste heb ik gematched met mijn verbruik volgens TheNewMotion en die twee komen inderdaad redelijk overeen. Het eerste getal ligt over alle laadsessies in januari zo'n 10% lager dan daadwerkelijk geladen stroom, dus dat is laadverlies + een paar keer pre-heaten.

Morgen even kijken of ik wat meer data kan vergelijken want die 10% in januari is ivm een aantal keer pre-heaten meer dan normaal.
 
Ik rij nu ongeveer een maand met een 90D en heb zo'n 6500 km gereden. Ik zit overall aan 255 wh/km. Nogal hoog niet?

Wat ik me ook afvraag, is waarom we zo weinig capaciteit krijgen van een 90 batterij.
Ik heb vandaag bv 51,5 kwh verbruikt en de batterij geeft nog 19% aan. Dus 51,5 = 71% -> 100%=72,5 kw.
Waar is de andere 17,5 kw van de batterij naar toe? Reserve ok, maar zo veel?

Ik vind mijn Tesla super, maar een werkelijke reikwijdte van 250 km is mij echt toch wel wat weinig. Geen idee of ik deze wagen echt 4 jaar ga houden.
 
Ik rij nu ongeveer een maand met een 90D en heb zo'n 6500 km gereden. Ik zit overall aan 255 wh/km. Nogal hoog niet?

Wat ik me ook afvraag, is waarom we zo weinig capaciteit krijgen van een 90 batterij.
Ik heb vandaag bv 51,5 kwh verbruikt en de batterij geeft nog 19% aan. Dus 51,5 = 71% -> 100%=72,5 kw.
Waar is de andere 17,5 kw van de batterij naar toe? Reserve ok, maar zo veel?

Ik vind mijn Tesla super, maar een werkelijke reikwijdte van 250 km is mij echt toch wel wat weinig. Geen idee of ik deze wagen echt 4 jaar ga houden.

Met 255 Wh/km heb je met 72,5 kWh een reikwijdte van 284 km. 72,5 voor de 90D is aan de lage kant. Volgens mij moet dat eerder rond de 78 zitten. 255 Wh/km is ook aan de hoge kant, als je op de cruise control rijdt dan rijdt je beduidend harder dan 120 gemiddeld. Gelukkig weet ik van anderen op dit forum dat het inrijden van de banden zo 10% kan schelen dus ik ben benieuwd hoe je volgende maand eruit ziet. Vergeet ook niet dat het voorverwarmen van de auto in deze koude dagen heel veel energie kan schelen. Ook stoelverwarming ipv airco kan veel schelen.
 
Ik heb de laatste tijd ook hoog verbruik (278wh/km) en inderdaad vooral korte ritten en regelmatig stoplicht sprintjes. Van de week dagje langere afstanden in Duitsland gereden. Snelheden tussen 105-150km/u en toen een gemiddeld verbruik van 213wh/km!
Constante snelheid doet dan dus ook heel veel. Verder heeft de accu meer tijd om op temperatuur te komen waardoor deze zuiniger wordt heb ik eens ergens gelezen?
 
In de winter is de afstand die je per rit aflegt er belangrijk. Het kost soms 20 km om alle limiters te verwijderen, en gedurende die tijd gebruik je meer voor allerlei verwarming. Als dat een keer gebeurd is, ligt het verbruik bij mij zo'n 5% hoger. Ik verzet mijn B tripmeter bij iedere zomer/winterbanden wissel om het echte effect te zien. Ik miet wel zeggen dat mijn classics nu drie verbruikscijfers heeft, last trip, since last charge, en de verbruiksgrafiek. Allemaal zeer uiteenlopende waarden. De average weergegeven op de grafiek is altijd het laagst. Heel betrouwbaar is het dus allemaal niet. Lijkt een classic probleem te zijn, wat in versie 8 zeker wordt opgelost. :)
 
Warmte is een bijproduct van ICE, die ze handig gebruiken voor het verwarmen van de cabine. Bij een FEV komt de energie van het opwarmen van de cabine uit dezelfde accu als door jouw motor(en) wordt aangesproken. Een verbruik van 270wh/km zegt vrij weinig over mogelijke range, maar meer over het totale energieverbruik van jouw gebruik.
Mijn Tesla moet nog bezorgd worden, maar aangezien ik 4 km van kantoor woon en in de winter echt wel de pre-heater-functie ga gebruiken, zal mijn wh afgezet tegen het aantal afgelegde km enorm hoog liggen vergeleken met iemand die pre-heat en vervolgens 150km rijdt. wh afzetten tegen aantal gereden km's is dus niet altijd een goede graadmeter om te extrapoleren om maximale range te berekenen.
 
De A2 ervaar ik als de meest verbruiksvriendelijke snelweg. Ik kom er af en toe. Maar i.c.m. het zachtere weer van vandaag haal ik mooie verbruikscijfers tussen Eindhoven en Amsterdam. Beter dan ik gewend ben op de A50 tussen Oss en Eindhoven.
b15f140ab5f453abbc0551c1708143c9.jpg
 
De A2 ervaar ik als de meest verbruiksvriendelijke snelweg. Ik kom er af en toe. Maar i.c.m. het zachtere weer van vandaag haal ik mooie verbruikscijfers tussen Eindhoven en Amsterdam. Beter dan ik gewend ben op de A50 tussen Oss en Eindhoven.
Deze dagen merk ik dat ook. In 24 uur tijd 280km gereden op één 100% lading en zit nu nog 124km "in".

Zit ook onder de 200Wh/km en ben vanaf Haarlem naar Middelburg gereden.