Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige keer was ik verhinderd maar ik zou meteen met zoiets meedoen als mijn agenda het toe laat. Mijn hogere verbruik komt overigens voor een groot gedeelte door de bredere sloffen aan de achterkant (285).
Ik denk dat de e-rally ook een leuk meet moment is, 100 auto's die dezelfde route rijden onder dezelfde omstandigheden, daar moet wat mee te doen zijn!
 
Vorige keer was ik verhinderd maar ik zou meteen met zoiets meedoen als mijn agenda het toe laat. Mijn hogere verbruik komt overigens voor een groot gedeelte door de bredere sloffen aan de achterkant (285).
Ik denk dat de e-rally ook een leuk meet moment is, 100 auto's die dezelfde route rijden onder dezelfde omstandigheden, daar moet wat mee te doen zijn!
Zoals ik begrijp dat de rally werkt vermoed ik dat daar dezelfde verschillen uit komen als bij normaal rijgedrag. Weliswaar zijn de wegen en weersomstandigheden redelijk (maar niet 100%) hetzelfde, maar het effect van de "rechtervoet" maakt heel veel uit. Toen we de vorige test deden hadden we bij aankomst bij organisator Maarten namelijk één uniforme reactie toen we uit de auto stapten: "Ik heb nog NOOIT zulke lage cijfers gezien!!". En dan bedoel ik: rond de 160Wh/km op de snelweg, dat soort dingen. Het gedwongen in formatie rijden, geen tussengas geven, geen correcties, geen "even er voorbij en dan weer rustig rijden" maakt ongelofelijk veel uit.
 
Ik ben inmiddels naar 228Wh/km gezakt over 26.000km!

De laatste tijd zit ik echt de hele tijd op <200Wh/km en met grote regelmaat op <150Wh/km.

Sinds ik mijn Nankang Ecocontact banden heb lijkt mijn verbruik een heel stuk gezakt te zijn. Al speelt het betere weer ook een grote rol.
ik nog steeds op 275 op ruime 14.000 km. Laatste 2500 km (met 20"banden) is het gemiddeld 278 terwijl het veel warmer weer is.
 
Mijn gemiddeld verbruik met 18000km is nu 336Wh/km. Is 1 omlaag gegaan sinds de 20" staggered banden.
Met de 285 banden achter is het verbruik zeker hoger. De rede dan het gemiddeld lager is, is vanwege het weer.

Kan gerust zeggen dat de grootste factor qua energieverbruik toch de wind is met als 2de de temperatuur. (even de loden voet buiten beschouwing laten).
 
Mijn gemiddeld verbruik met 18000km is nu 336Wh/km. Is 1 omlaag gegaan sinds de 20" staggered banden.
Met de 285 banden achter is het verbruik zeker hoger. De rede dan het gemiddeld lager is, is vanwege het weer.

Kan gerust zeggen dat de grootste factor qua energieverbruik toch de wind is met als 2de de temperatuur. (even de loden voet buiten beschouwing laten).

336WH/km :scared:. Moet dat geen 236 zijn? 336 zou echt bizar hoog zijn over zo'n afstand. Daaarmee zou je recordhouder zijn denk ik :wink:.
 
Vandaag een retourtje Eindhoven - zaventem met gemiddeld 200wh/km. Gewoon met verkeer meegereden. Niet slecht lijkt me?

Ja, dat is nu goed te halen met redelijk normaal rijgedrag. Als ik echt doortrap, dan rij ik 230. Maar dan trek je veel inhaalsprintjes, en ben je als eerste weg bij het stoplicht. Ook als er niemand met je wil racen. :) het gaat dan wel altijd om tripjes van minimaal 50 km, maar de hierboven genoemde 300 zie ik echt nooit.

Ik kom wel het omgekeerde tegen, ik sprak iemand bij de Supercharger die het leuk vond om regelmatig onder de 150 te komen, en daarom zijn vermogensmeter in de gaten hield om nooit boven de 40kw te komen. Ik heb dat daarna eens geprobeerd, maar daar is dus echt geen lol aan vind ik...
 
Ik zat vandaag rond de 280 Wh per km, bij een rit Groningen -> Amsterdam. Constant 135, wind tegen, veel regen. Ik merk dat dat echt enorm scheelt, vooral regen lijkt. Een paar pagina's terug was ik nog zo blij met m'n verbruik van 120 wh per km. Het weer en snelheid doet toch veel.

Zelfde hier! Heb Middelburg maar nét gehaald met 265km typical vanuit Amsterdam. 255Wh/km bij 110km/h...
 
Ik zat vandaag rond de 280 Wh per km, bij een rit Groningen -> Amsterdam. Constant 135, wind tegen, veel regen. Ik merk dat dat echt enorm scheelt, vooral regen lijkt. Een paar pagina's terug was ik nog zo blij met m'n verbruik van 120 wh per km. Het weer en snelheid doet toch veel.
+1, ik blijf me steeds verbazen hoeveel impact regen (het vocht niet het remmen) heeft op het verbruik..
 
Van wilnsdorf naar Frankfurt 100 op de cruise control...
ge9u2u5e.jpg
 
Ik denk dat regen op zich niet veel invloed heeft. De rolweerstand neemt niet toe of af. Wat wel het geval bij regen is dat de wind meestal flink toeneemt. Aanhangend regenwater vernielt de stroomlijn van de auto ook nog eens.
Ik weet niet of ik het daar eens mee ben. Water op het wegdek heeft wel een zuigend effect en verhoogt dus de weerstand. Daarnaast is vochtige lucht zwaarder en dikker dan droge lucht hetgeen een verhoogde luchtweerstand geeft lijkt me. En dan is er inderdaad het effect dat de waterdrupples op de carrosserie de stroomlijn negatief veranderen. Ook lijkt me dat een hevige regenbuid met grote druppels die op de auto 'slaan' ook een negatief effect heeft.
Wind heeft inderdaad heel veel effect heb ik vorige week op weg naar calais gemerkt. Haalde ik met 105km/u zo'n <188Wh/km gemiddeld met stevige wind tegen in Frankrijke in een vlak terrein met weinig bomen om de wind te breken moest ik terugzakken tot 94km/u om hetzelfde te halen.
 
Ik weet niet of ik het daar eens mee ben. Water op het wegdek heeft wel een zuigend effect en verhoogt dus de weerstand. Daarnaast is vochtige lucht zwaarder en dikker dan droge lucht hetgeen een verhoogde luchtweerstand geeft lijkt me. En dan is er inderdaad het effect dat de waterdrupples op de carrosserie de stroomlijn negatief veranderen. Ook lijkt me dat een hevige regenbuid met grote druppels die op de auto 'slaan' ook een negatief effect heeft.
Wind heeft inderdaad heel veel effect heb ik vorige week op weg naar calais gemerkt. Haalde ik met 105km/u zo'n <188Wh/km gemiddeld met stevige wind tegen in Frankrijke in een vlak terrein met weinig bomen om de wind te breken moest ik terugzakken tot 94km/u om hetzelfde te halen.

Of je het ermee eens bent of niet, ik heb die effecten gemeten. Weliswaar met fietsbanden. Kijk even hier voor de proefnemingen: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Bandentest 10-11-2012
Water heeft geen zuigend effect, met gladheid slip je eerder.
Als een band door water ploegt is er, afhankelijk van hoeveel er of het wegdek ligt, enig remmend effect. De band ondervindt bij natheid zogenaamd microslip. Deze microslip verlaagt de weerstand weer enigermate. Per saldo is er geen verschil in rolweerstand tussen rijden met regen of rijden op een droge weg.
De rolweerstand bij auto's, ook bij snelle gestroomlijnde fietsen, is bij 100 km/u minder dan 10% van de totale weerstand. De luchtweerstand is met meer dan 90% verreweg de grootste factor. Mooie grafieken over rolweerstand versus luchtweerstand vind je hier: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Bandentest in grafieken

Je stelt dat vochtige lucht zwaarder is. Dat is zeker niet zo, vochtige lucht is lichter. Zie voor een uitleg: http://www.lenntech.nl/lucht-faq-lucht-chemie-fysica.htm

Wim - meten is weten - S.
 
Of je het ermee eens bent of niet, ik heb die effecten gemeten. Weliswaar met fietsbanden. Kijk even hier voor de proefnemingen: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Bandentest 10-11-2012
Water heeft geen zuigend effect, met gladheid slip je eerder.
Als een band door water ploegt is er, afhankelijk van hoeveel er of het wegdek ligt, enig remmend effect. De band ondervindt bij natheid zogenaamd microslip. Deze microslip verlaagt de weerstand weer enigermate. Per saldo is er geen verschil in rolweerstand tussen rijden met regen of rijden op een droge weg.
De rolweerstand bij auto's, ook bij snelle gestroomlijnde fietsen, is bij 100 km/u minder dan 10% van de totale weerstand. De luchtweerstand is met meer dan 90% verreweg de grootste factor. Mooie grafieken over rolweerstand versus luchtweerstand vind je hier: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Bandentest in grafieken

Je stelt dat vochtige lucht zwaarder is. Dat is zeker niet zo, vochtige lucht is lichter. Zie voor een uitleg: http://www.lenntech.nl/lucht-faq-lucht-chemie-fysica.htm

Wim - meten is weten - S.
En toch, en toch. Als je met hoge snelheid door een plas rijdt (en dan bedoel ik niet een wanna-be stuwmeer, maar gewoon een centimeter of wat diep) voel je héél duidelijk een remmend effect. Ik zou verwachten dat langduring door een paar millimeter water rijden dan toch ook in ieder geval het effect van een "licht aanlopende handrem" zou moeten hebben op het verbruik. Het is in ieder geval wat ik steeds lijk te merken als het regent, ook als dat niet met flinke wind gepaard gaat.