Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
En toch, en toch. Als je met hoge snelheid door een plas rijdt (en dan bedoel ik niet een wanna-be stuwmeer, maar gewoon een centimeter of wat diep) voel je héél duidelijk een remmend effect. Ik zou verwachten dat langduring door een paar millimeter water rijden dan toch ook in ieder geval het effect van een "licht aanlopende handrem" zou moeten hebben op het verbruik. Het is in ieder geval wat ik steeds lijk te merken als het regent, ook als dat niet met flinke wind gepaard gaat.

Als de plas waar je doorheen rijdt dieper is dan het profiel van je banden is er uiteraard een remmend effect. De band rijdt als het ware tegen een verhoging op. Zo gauw de banden het water makkelijk kunnen verplaatsen is er geen meetbaar nadeel. Het kleine beetje nadeel wordt gecompenseerd door de weerstandsverminderende microslip.
 
Daarnaast is vochtige lucht zwaarder en dikker dan droge lucht hetgeen een verhoogde luchtweerstand geeft lijkt me.

not.

vochtige lucht is lichter dan droge lucht. en heeft dan ook een kleinere weerstand.

let wel : we spreken over absolute vochtigheid, in gr/m3.
in de winter bevat de lucht minder vocht = meer weerstand - in de zomer is de lucht vochtiger = minder weerstand.
Lucht bij 0graden kan maximaal 4gr/m3 bevatten, bij 20graden 15gr/m3

anders gesteld :
Verzadigde lucht bij 0graden weegt 1,28kg/m3, Verzadigde lucht bij 20graden weegt 1,19kg/m3

(beetje theorie : H2O weegt 18gr/mol, zuurstof = 32gr/mol en stikstof = 28gr/mol. 1mol gas = 22,4 liter)

ScreenShot177.jpg
 
zozo, je leert hier wel van alles, alsof ik weer in de schoolbanken zit :scared:

Het verschil is dat ik het nu leuk en interessant is, en, doordenkend over dat effect, blijkt wel hoe belangrijk is dit soort theorieën te kunnen correleren met de praktijk. Alle middelbare scholen een Tesla dus, dat is ook nuttig voor batterijtechniek en goed begrip van elektrische lading. En dan meteen nog een sausje met andere Nikola Tesla uitvindingen erbij....
 
Vandaag Utrecht naar Amersfoort met 100 op de CC. 148Wh/km!

Begint er bijna op te lijken alsof je energie op wekt tijdens het rijden.

Wel schril contrast met Middelburg naar Antwerpen gisteren. 130km/h op de CC. 290Wh/km! Waaide nogal :(
 
Vandaag Utrecht naar Amersfoort met 100 op de CC. 148Wh/km!

Begint er bijna op te lijken alsof je energie op wekt tijdens het rijden.

Wel schril contrast met Middelburg naar Antwerpen gisteren. 130km/h op de CC. 290Wh/km! Waaide nogal :(

Dacht dat alleen traject A58 nogal hoog lag qua verbruik, maar ook vanaf knp. Markiezaat A4 ri. België is het verbruik dus ook hoog?
 
not.

vochtige lucht is lichter dan droge lucht. en heeft dan ook een kleinere weerstand.

let wel : we spreken over absolute vochtigheid, in gr/m3.
in de winter bevat de lucht minder vocht = meer weerstand - in de zomer is de lucht vochtiger = minder weerstand.
Lucht bij 0graden kan maximaal 4gr/m3 bevatten, bij 20graden 15gr/m3

anders gesteld :
Verzadigde lucht bij 0graden weegt 1,28kg/m3, Verzadigde lucht bij 20graden weegt 1,19kg/m3

(beetje theorie : H2O weegt 18gr/mol, zuurstof = 32gr/mol en stikstof = 28gr/mol. 1mol gas = 22,4 liter)

View attachment 49326

Uit het diagram kun je aflezen dat het gewicht van lucht toeneemt als de relatieve luchtvochtigheid stijgt, bij gelijkblijvende temperatuur.
 
Uit het diagram kun je aflezen dat het gewicht van lucht toeneemt als de relatieve luchtvochtigheid stijgt, bij gelijkblijvende temperatuur.
neen, net niet....:wink:
je moet de droge bol temp. nemen, de vertikale as. Deze lijnen gaan licht naar boven. De kromme lijnen zijn dan de relatieve vochtigheid.
Het gewicht vind je dan terug op de lijnen die licht naar beneden gaan.


(Ik vermoed dat je de natte bol temp. genomen hebt (de horizontale as) - deze geeft het dauwpunt weer.)
 
neen, net niet....:wink:
je moet de droge bol temp. nemen, de vertikale as. Deze lijnen gaan licht naar boven. De kromme lijnen zijn dan de relatieve vochtigheid.
Het gewicht vind je dan terug op de lijnen die licht naar beneden gaan.


(Ik vermoed dat je de natte bol temp. genomen hebt (de horizontale as) - deze geeft het dauwpunt weer.)
Ok dan. Punt is wel dat het gewicht van lucht zo minimaal toeneemt als deze vochtiger wordt, dat het feitelijk verwaarloosbaar is. En het effect op de lucht weerstand dus ook. Temperatuur maakt veel meer uit.:cool:
 
Google Maps toont hoogteverschillen bij fietsroutes Google Maps toont hoogteverschillen bij fietsroutes | nu.nl/tech | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl via @NUnl Dat zou toch ook voor EVs bruikbaar moeten kunnen worden?

Heb op mijn Tesla site ook een hoogteprofiel kaartje erbij staan: Tesla
Werkt ook op de browser in de auto. Ik ga binnenkort nog de gps locatie toevoegen hieraan nu dat bij firmware 5.9 kan. (Wel al bij de weer pagina gedaan. Werkt, maar met een interval van minimaal 30 sec.)

- - - Updated - - -

Vandaag nog even goed geoefend voor de rally om rustig en regelmatig te rijden. :tongue:

image.jpg


Snelheid tussen 100 en 120 km/u.
 
Dus ja ... ik kon vandaag niet meedoen, dus dan maar een eigen opdracht bedacht, heen en weer tussen regio Den Haag en centrum Rotterdam, mijn dagelijkse rit, nu wat rustiger en mooi weer, en dan doe je met een 85P en 21" gewoon ...

IMG-20140517-00192.jpg


Kan wel zijn dat een enkeling zich aan mij heeft gestoord, 88 is niet snel ...