Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Is zeker 20% hoger

Ik heb een EV-box en krijg fraai de verbruik cijfers
Na 17000 km ca 5000 Kw via de meter ingetrokken en de Tesla meld 4000 Kw.

Met mijn vorige auto had de diesel met deze km ca 1600 euro gekost de Tesla heeft 1050 euro aan stroom verbruikt (incl laadverlies)
Echter ik verbruik meer dan 10000 Kw/pj en daarmee gaat de rest van het jaar de stroomprijs flink lager worden.

De Vorig diesel reed 1 op 16 a 17 en de Tesla rijd dan rekenkundig 1 op 24
De stroomprijs is ca 0,21 cent /kw
De dieselprijs gerekend a 1,45 euro

De stroomprijs na 10000 kw zakt naar wat ik begrip naar 0,08 cent per Kw en daarmee zou de rekensom flink ander uitpakken
de Tesla rijd dan plots 1 op 60 in vergelijk met mijn vorige Diesel.

Nee, het daadwerkelijk verbruik in de meterkast ligt zo'n 15-20% hoger als ik mij niet vergis.
 
Is zeker 20% hoger

Ik heb een EV-box en krijg fraai de verbruik cijfers
Na 17000 km ca 5000 Kw via de meter ingetrokken en de Tesla meld 4000 Kw.

Met mijn vorige auto had de diesel met deze km ca 1600 euro gekost de Tesla heeft 1050 euro aan stroom verbruikt (incl laadverlies)
Echter ik verbruik meer dan 10000 Kw/pj en daarmee gaat de rest van het jaar de stroomprijs flink lager worden.

De Vorig diesel reed 1 op 16 a 17 en de Tesla rijd dan rekenkundig 1 op 24
De stroomprijs is ca 0,21 cent /kw
De dieselprijs gerekend a 1,45 euro

De stroomprijs na 10000 kw zakt naar wat ik begrip naar 0,08 cent per Kw en daarmee zou de rekensom flink ander uitpakken
de Tesla rijd dan plots 1 op 60 in vergelijk met mijn vorige Diesel.

huh? De stroomprijs zakt boven 10000kw echt niet van 0,21 naar 0,08 p/kw. Gebruik al jaren meer dan 10000kw (alles op stroom) en gewoon hetzelfde tarief. Of ik doe iets fout...
 
huh? De stroomprijs zakt boven 10000kw echt niet van 0,21 naar 0,08 p/kw. Gebruik al jaren meer dan 10000kw (alles op stroom) en gewoon hetzelfde tarief. Of ik doe iets fout...

wel degelijk verschillend tarief - boven 10.000 jaarverbruik daalt de energiebelasting met 9,12 cent per kWh.
zie bijgaand staatje van Essent. Niet naar 8 cent. Gemiddeld betaal je pakweg 0,22 cnt per kWh (tot 10.000 kWh). Daarboven kom je dan op pakweg 0,13 per kWh. Moet vanzelf goed gaan overigens...


Energiebelasting

De overheid stelt de energiebelasting vast. Wat u uiteindelijk moet betalen, hangt af van uw energieverbruik. Hoe meer u verbruikt, hoe meer belasting u betaalt. Essent brengt dit bedrag bij u in rekening en draagt het later weer af aan de overheid. Met de energiebelasting wil de regering u stimuleren om meer energie te besparen.
Energiebelasting 2014 per kWhIncl. 21% btw
1 - 10.000 kWh14,34 cent
10.001 - 50.000 kWh5,22 cent
50.001 - 10 miljoen kWh1,39 cent
Heffingskorting energiebelasting (€/jaar)*€ 385,53 -
 
Afgelopen week hebben wij met onze MS een rit Amsterdam - Hamburg gedaan via Osnabruck, in totaal ging het om een afstand van 502km. Die afstand hebben we op 1 charge gereden en aan het eind nog "6km" in de accu.
Dit was onderdeel van de eTourEurope die we momenteel als enig team uit NL meerijden. We maken een goede kans om de eTourEurope te winnen overigens!
Meer info over de eTourEurope op www.etoureurope.eu en www.elektrischrijdenkanecht.nl - op de laatste heeft mijn zoon Marco (13, vrij gekregen van school voor de eTourEurope) op de homepage een blog bijgehouden.
Natuurlijk was het af en toe wel afzien, we hebben er bijna 6 uren over gedaan en mijn zoon Frank (20) heeft het gepresteerd om een verbruik te laten zien op de verbruiksmeter/energiemeter (linkerkant grafiek) van 111Wh/km! Uiteraard over een vlak stukje traject, want als het afdaalt kan iedereen een fantastisch verbruik laten zien. Hij reed daarbij een snelheid van 79km/u. We hebben wel een paar maatregelen genomen om een grote range te halen - bandendruk wat hoger, vlakke wieldoppen over de velgen bevestigd - maar door de gesponsorde verplichte banden Bridgestone Potenza S001 zijn de banden juist energie-onzuinig!

Maar het voelt wel goed dat we de belofte van Tesla, range 501km, hebben kunnen waarmaken. Weliswaar niet zo eenvoudig, maar ik geloof dat het door de fabrikant opgegeven verbruik van een benzine-/dieselauto nooit gehaald wordt, vooral niet van de modellen van de laatste jaren...
 
wel degelijk verschillend tarief - boven 10.000 jaarverbruik daalt de energiebelasting met 9,12 cent per kWh.
zie bijgaand staatje van Essent. Niet naar 8 cent. Gemiddeld betaal je pakweg 0,22 cnt per kWh (tot 10.000 kWh). Daarboven kom je dan op pakweg 0,13 per kWh.

Ik zit wel degelijk op 8,4 cent per kWh. Bij een opwekkingstarief van 4,4 cent 's nachts en een verbruik - inclusief Tesla's 20.000 km - is ons totaalverbruik net onder 20.000 kWh.
's Nachts laden kost dan precies 8,4 cent per km.
 
Afgelopen week hebben wij met onze MS een rit Amsterdam - Hamburg gedaan via Osnabruck, in totaal ging het om een afstand van 502km. Die afstand hebben we op 1 charge gereden en aan het eind nog "6km" in de accu.
Dit was onderdeel van de eTourEurope die we momenteel als enig team uit NL meerijden. We maken een goede kans om de eTourEurope te winnen overigens!
Meer info over de eTourEurope op www.etoureurope.eu en www.elektrischrijdenkanecht.nl - op de laatste heeft mijn zoon Marco (13, vrij gekregen van school voor de eTourEurope) op de homepage een blog bijgehouden.
Natuurlijk was het af en toe wel afzien, we hebben er bijna 6 uren over gedaan en mijn zoon Frank (20) heeft het gepresteerd om een verbruik te laten zien op de verbruiksmeter/energiemeter (linkerkant grafiek) van 111Wh/km! Uiteraard over een vlak stukje traject, want als het afdaalt kan iedereen een fantastisch verbruik laten zien. Hij reed daarbij een snelheid van 79km/u. We hebben wel een paar maatregelen genomen om een grote range te halen - bandendruk wat hoger, vlakke wieldoppen over de velgen bevestigd - maar door de gesponsorde verplichte banden Bridgestone Potenza S001 zijn de banden juist energie-onzuinig!

Maar het voelt wel goed dat we de belofte van Tesla, range 501km, hebben kunnen waarmaken. Weliswaar niet zo eenvoudig, maar ik geloof dat het door de fabrikant opgegeven verbruik van een benzine-/dieselauto nooit gehaald wordt, vooral niet van de modellen van de laatste jaren...



Hele knappe prestatie en ijzeren discipline, dat zal nog niet meevallen om op de Autobahn 80-90 km/uur te rijden.
Kan je een foto posten van de vlakke wieldoppen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

De bandenkeuze is voor een dergelijk evenement merkwaardig, de Bridgestone Potenza S001 heeft energieklasse F !
Met een C-label band zou je bij dergelijke snelheden nog wel 10% verder zijn gekomen.
Onderstaande tabel met schatting van de actieradius (op basis full charge) geldt bij windstil weer, vlakke weg, airco uit en buitentemperatuur 20 graden.
Afbeelding 291.jpg
 
Hele knappe prestatie en ijzeren discipline, dat zal nog niet meevallen om op de Autobahn 80-90 km/uur te rijden.
Kan je een foto posten van de vlakke wieldoppen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

De bandenkeuze is voor een dergelijk evenement merkwaardig, de Bridgestone Potenza S001 heeft energieklasse F !
Met een C-label band zou je bij dergelijke snelheden nog wel 10% verder zijn gekomen.
Onderstaande tabel met schatting van de actieradius (op basis full charge) geldt bij windstil weer, vlakke weg, airco uit en buitentemperatuur 20 graden.
View attachment 50196

Ik denk dat de bandenkeuze meer heeft te maken met sponsors en niet met de kwaliteit van de banden..
 
Ik zit wel degelijk op 8,4 cent per kWh. Bij een opwekkingstarief van 4,4 cent 's nachts en een verbruik - inclusief Tesla's 20.000 km - is ons totaalverbruik net onder 20.000 kWh.
's Nachts laden kost dan precies 8,4 cent per km.

even die optie over het hoofd gezien: zelf opwekken !
ik kom (nu nog) gemiddeld op 14,5 cent uit (nachttarief + 50% boven 10K kWh).
 
Maar het voelt wel goed dat we de belofte van Tesla, range 501km, hebben kunnen waarmaken. Weliswaar niet zo eenvoudig, maar ik geloof dat het door de fabrikant opgegeven verbruik van een benzine-/dieselauto nooit gehaald wordt, vooral niet van de modellen van de laatste jaren...


Zie mijn post #1180: ik kwam bij een tochtje tussen Rotterdam / Den Haag v.v. over 50 km met kruissnelheid rond 88km/u en incl stuk stadsverkeer op 165Wh/km en dan zit je ook zo tegen de 500 km range. P85 met 21". Behalve mss irritant langzaam op de A13, vertragend de fly-overs op en versnellend er weer af, verder geen bijzondere dingen gedaan, A/C uit, wel RDio loeihard, dus ja: het kan echt!:cool:
 
Verbruik.JPG

Verbruik gisteren Rotterdam - Amsterdam Schiphol. Gewoon aan de snelheid gehouden. Het was na 19:00 dus je mocht op een paar stukken 130. Climate uit (was niet nodig). Nat wegdek en regende redelijk hard van tijd tot tijd.

Overigens valt het me op dat heel veel mensen gewoon 100kmh blijven rijden als er een bord staat met '100 6h-19h'. Dat betekent gewoon dat je voor 6h 's ochtends en na 19h 's avonds gewoon 130kmh mag rijden...

Op de terugweg heb ik een half uur in de file gestaan en had toen vier passagiers met bagage bij, toen lag het verbruik volgens mij op 200-210 Wh/km
 
Zie mijn post #1180: ik kwam bij een tochtje tussen Rotterdam / Den Haag v.v. over 50 km met kruissnelheid rond 88km/u en incl stuk stadsverkeer op 165Wh/km en dan zit je ook zo tegen de 500 km range. P85 met 21". Behalve mss irritant langzaam op de A13, vertragend de fly-overs op en versnellend er weer af, verder geen bijzondere dingen gedaan, A/C uit, wel RDio loeihard, dus ja: het kan echt!:cool:
Neenee, dat is te optimistisch. De werkelijk bruikbare hoeveelheid energie in de accu van een MS85 ligt ergens tussen 71 en 75 kWh, tenminste als je na aankomst nog een beetje energie wilt overhouden om naar een laadplaats te rijden (oftewel de hoeveelheid energie van 'vol' naar nog '0km' in de accumeter). Dan moet het gemiddelde verbruik dus onder de 142Wh/km liggen en dat is niet zo gemakkelijk te realiseren.

- - - Updated - - -

Ik had het hier voorlopig nog stil gehouden, maar nu je er toch over begint. Op de terugweg van de electric marathon (die uitgesteld is naar dit najaar) was ik ook van plan iets dergelijks te gebruiken.
Zou je hier eens een foto van kunnen mailen?
20140515_120828.jpg

Tja... geen designprijs te winnen hiermee. Wel een andere... :cool: maar ik heb geen idee hoeveel het uitmaakt.
Gewoon plaatjes lexaan gekocht van 3mm dik, zelf globaal rond gezaagd met decoupeerzaag en gaatjes geboord op de juiste plaatsen om met tiewraps aan de velgspaken te bevestigen. Tot mijn verbazing heeft dit eenvoudige ontwerp zich uitstekend gehouden, per 'wieldop' liefst 700gram, maar door bevestigingswijze bijna automatisch in het midden dus geen onbalans in de wielen. Na 6.750km zijn alle 4 de wieldoppen nog aanwezig.

- - - Updated - - -

Bridgestone heeft hele zuinige Ecopia bandjes maar helaas (nog) niet in onze grote maten.
Precies! Dus reden we verplicht op 'verkeerde' onzuinig rijdende banden, maar toch hebben we daarmee dus een afstand van 502km op 1 lading kunnen rijden!
Trek daar nu niet de conclusie uit dat de Bridgestone Potenza S001 toch een zuinige band is, dat is nl. niet zo.

- - - Updated - - -

Hele knappe prestatie en ijzeren discipline, dat zal nog niet meevallen om op de Autobahn 80-90 km/uur te rijden.
Kan je een foto posten van de vlakke wieldoppen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

De bandenkeuze is voor een dergelijk evenement merkwaardig, de Bridgestone Potenza S001 heeft energieklasse F !
Met een C-label band zou je bij dergelijke snelheden nog wel 10% verder zijn gekomen.
Onderstaande tabel met schatting van de actieradius (op basis full charge) geldt bij windstil weer, vlakke weg, airco uit en buitentemperatuur 20 graden.
View attachment 50196
Mooie tabel! Tjonge, dat de rolweerstand van banden zoveel verschil maakt, dat wist ik ook niet. Op de Potenza-banden zaten stickers met klasse 'E' trouwens, maar als er klasse-A-banden bestaan voor de Tesla-19" zou je dus onder dezelfde omstandigheden (snelheid 80-90) nog bijna 20% verder kunnen komen? Dat is indrukwekkend.