Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Oei...

In elk geval dank voor Uw antwoord. Gelet dat ik regelmatig 200-400 km per dag doe en meestal nog gehaast ben (lees: geen tijd om een half uur of uur op te landen ) zal een tesla dus niet volstaan :s


Nou, die 200 km is wel erg extreem. Als je niet al te gek rijdt en in de buurt van de 200/220 wH/km blijft dan kom je prima uit. En wat je nu leest gaat over net die paar dagen in eens in de paar jaar dat er echt winter is. Dat is met elektrische auto's inderdaad wat lastiger maar is direct weg als de temperatuur oploopt en de sneeuw weg is.

Laat je niet ontmoedigen. Veel van ons rijden die afstanden en dat gaat goed. Overigens is soms een kwartiertje SuC ook al aardig. Bij een batterij die, zeg, een kwart vol is, heb je de eerste 100 km al in 10 minuten te pakken.

Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat je de hele dag alleen maar aan het rijden bent tenzij je pakjes bezorgt. Er zijn legio mogelijkheden onderweg om gebruik te maken van de tijd die je toch bezig bent om wat bij te laden.

Met een ICE moet je elke kilometer buitenshuis tanken. Dat zijn toch heel wat keren. Wanneer je iedere dag met een volle tank van huis vertrekt hoef je maar af en toe eens onderweg te laden, zeg die 400 km dagen, en win je enorm veel tijd in vergelijking met al die tankbeurten die op zich sneller gaan dan bijladen, maar door het aantal juist veel meer tijd kosten.

En velen van ons waren gehaaste rijders (waaronder ik) en hebben nu ontdekt dat een iets meer doordachte rijstijl enorm scheelt en zijn juist de rust van Tesla gaan waarderen. Kilometers worden kwaliteitskilometers en het tijds"verlies" valt altijd erg mee.

En maak echt eens een proefrit.
 
Last edited:
Oei...

In elk geval dank voor Uw antwoord. Gelet dat ik regelmatig 200-400 km per dag doe en meestal nog gehaast ben (lees: geen tijd om een half uur of uur op te landen ) zal een tesla dus niet volstaan :s
Gehaast is geen probleem met een Tesla, zeker als je minder dan 350 km[SUP](1) [/SUP]zonder laden wilt afleggen :)
Als je meer dan 350km moet rijden zou ik rekening houden met een laadstop ergens (liefst op een locatie waar je toch moet zijn). Dus als je voor die paar ritten waar je meer dan 350km op een dag voor moet rijden bereid bent een laadstop in te lassen/organiseren, dan krijg je daarvoor de een van de best rijdende, goedkoopst rijdende en meest veilige auto's die je maar kunt kopen, en die daarbij ook nog eens elke ochtend opgewarmd/afgekoeld, afgetankt en ontdooit voor je klaar staat...

(1) op koude winterse dagen waarbij de auto de nacht buiten heeft doorgebracht zonder aan een laadstation te hangen kan het bereik teruglopen naar een 250-300km. In zo'n geval moet je er met je planning er rekening mee houden dat je de auto wel aan de laadpaal opwarmt van te voren...

PS: de model S 85D (niet P) heeft het grootste bereik bij de meeste snelheden.
 
Gehaast is geen probleem met een Tesla, zeker als je minder dan 350 km[SUP](1) [/SUP]zonder laden wilt afleggen :)
Als je meer dan 350km moet rijden zou ik rekening houden met een laadstop ergens (liefst op een locatie waar je toch moet zijn). Dus als je voor die paar ritten waar je meer dan 350km op een dag voor moet rijden bereid bent een laadstop in te lassen/organiseren, dan krijg je daarvoor de een van de best rijdende, goedkoopst rijdende en meest veilige auto's die je maar kunt kopen, en die daarbij ook nog eens elke ochtend opgewarmd/afgekoeld, afgetankt en ontdooit voor je klaar staat...

(1) op koude winterse dagen waarbij de auto de nacht buiten heeft doorgebracht zonder aan een laadstation te hangen kan het bereik teruglopen naar een 250-300km. In zo'n geval moet je er met je planning er rekening mee houden dat je de auto wel aan de laadpaal opwarmt van te voren...

PS: de model S 85D (niet P) heeft het grootste bereik bij de meeste snelheden.

Ik kreeg net antwoord dat aan 140 km/u het bereik slechts 200km is?

Volgens U 350?

Wel een groot verschil...
 
Gehaast is geen probleem met een Tesla, zeker als je minder dan 350 km[SUP](1) [/SUP]zonder laden wilt afleggen :)
Als je meer dan 350km moet rijden zou ik rekening houden met een laadstop ergens (liefst op een locatie waar je toch moet zijn). Dus als je voor die paar ritten waar je meer dan 350km op een dag voor moet rijden bereid bent een laadstop in te lassen/organiseren, dan krijg je daarvoor de een van de best rijdende, goedkoopst rijdende en meest veilige auto's die je maar kunt kopen, en die daarbij ook nog eens elke ochtend opgewarmd/afgekoeld, afgetankt en ontdooit voor je klaar staat...

(1) op koude winterse dagen waarbij de auto de nacht buiten heeft doorgebracht zonder aan een laadstation te hangen kan het bereik teruglopen naar een 250-300km. In zo'n geval moet je er met je planning er rekening mee houden dat je de auto wel aan de laadpaal opwarmt van te voren...

PS: de model S 85D (niet P) heeft het grootste bereik bij de meeste snelheden.

Weet u of het mogelijk is om een volle dag een tesla te gebruiken ? Heb al eens een testrit gedaan maar op 15 minuten ben je niet veel wijzer..
 
Ik kreeg net antwoord dat aan 140 km/u het bereik slechts 200km is?

Volgens U 350?

Wel een groot verschil...

200 km op een volle batterij betekent een verbruik van bijna 400 wH per kilometer. Vandaag zat ik nog op net boven de 200 wH bij een rit van zo'n 50 km. Wel was de auto voorverwarmd op shorepower.

Die 200 is naar mijn mening ook wat cynisch bedoeld en klopt niet. Mensen die in Duitsland constant tegen de 200 km/hr zitten, waar dat kan, komen in de buurt van dit verbruik of zitten er iets boven. Geschat werd in zie situatie een bereik van 175 km, en dat dus bij 200 km/uur. Een ice op die snelheid verbruikt ook heel wat meer dan bij 100 km/uur los van alle extra mechanische slijtage.

Maar misschien kan HWS er zelf iets over zeggen.

- - - Updated - - -

Weet u of het mogelijk is om een volle dag een tesla te gebruiken ? Heb al eens een testrit gedaan maar op 15 minuten ben je niet veel wijzer..

Ach, en het hoeft natuurlijk niet. Ieder is vrij in zijn keuze. Wij proberen hier op dit forum elkaar te informeren en ervaringen te delen. Met de beste bedoelingen.

Ik denk niet dat een hele dag mogelijk zal zijn maar een testrit duurde bij mij echt wel een uurtje. Als je dan bekijkt hoeveel kilometer je hebt gereden en hoeveel stroom verbruikt is dan kun je zelf rekensommen maken.

Mijn record ligt op 540 km op een full-range. In Hongarije, bij 34 Celsius, en rustig toeren.

In oktober nog op één lading van Regensburg naar Wenen gereden, met nat weer, wind en de nodige hoogteverschillen. Afstand 400 km.
 
Ik kreeg net antwoord dat aan 140 km/u het bereik slechts 200km is?

Volgens U 350?

Wel een groot verschil...
Die 350km is mij eigen ervaring gedurende dit jaar, en waar ik ook zelf mee rekening houd als ik ritten plan. Ik rij meestal 15km boven de toegstane snelheid op de heenweg, en de net boven de toegestane snelheid op de terugweg.

Die 200km was denk ik een beetje overdreven, ik heb dat nooit ervaren met mijn auto, zelfs niet op koude dagen.
 
Bij 140km/u zal het verbruik ergens tussen de 250 en 300Wh/km liggen afhankelijk van weer en banden. Zeg 275 gemiddeld verbruik dan heb je nog altijd 250km bereik bij standaard lading en 275km bij een volle range charge.
Maar zodra een gedeelte van de rit over stads of provinciewegen gaat zal je gemiddelde snelheid (en dus ook verbruik) een stuk lager uitvallen.
Op 1 lading 300km rijden met stukken snelweg à 140km/u is in mijn ervaring dan ook prima haalbaar.
 
Weet u of het mogelijk is om een volle dag een tesla te gebruiken ? Heb al eens een testrit gedaan maar op 15 minuten ben je niet veel wijzer..
Je zou er eentje kunnen huren. Er is een forumlid dat zijn auto op snappcar heeft staan, zie: Tesla te huur via Snapcar

En goed om te zien dat je er rationeel naar kijkt, een proefrit van 15min laat inderdaad niets zien over bereik etc.
 
Hans en ik zijn wel 2 uitersten denk ik. Het is voor mij nog steeds een wonder hoe Hans zijn prachtige waarden haalt. Misschien moet ik eens een cursus bij je volgen. Van Metz naar Urmond met de CC op de toegestane snelheid is absoluut niet te halen voor mij, zelfs 20km/uur langzamer ook niet vrees ik. Deze afstand is 263km.

Ga je een proefrit maken dan ben je verkocht. De range vind ik voor de roadtrips echt nog een flinke handicap. Met een ICE reed ik eenvoudig in 12 uur 1200km. Met de Tesla moet je daar zeker 5 uur bij optellen. Nadeel is dat de SuC's ook al worden het er snel meer net nog niet op die plekken staan waar je zou willen. Als ze straks om de 50km staan wordt het een heel stuk eenvoudiger en dan nog zou een range van min 500km bij een snelheid van 140km/u met volle bepakking erg prettig zijn. Alleen is dit slechts van belang die paar keer per jaar dat je op vakantie gaat.

Laat onverlet dat ik nog geen seconde spijt heb van de overstap naar de S. Het is echt autorijden 2.0. Is ie perfect? Nee nog lang niet maar er wordt hard aan gewerkt door de mensen van Tesla. Ik ,en zoals je door de vele enthousiaste verhalen hier op het forum hebt kunnen lezen, ben ervan overtuigd dat autorijden nooit meer hetzelfde zal zijn.
 
Weet u of het mogelijk is om een volle dag een tesla te gebruiken ? Heb al eens een testrit gedaan maar op 15 minuten ben je niet veel wijzer..

Ik heb via Snappcar een week een S gehuurd. Dat was één van de auto's van Mr. Green ( daar kun je ook een Tesla leasen). Kostte me toen dacht ik €700 voor een week. Ik heb toen ruim 2500 km gereden. Eigenlijk wist ik ook voor die week al zeker dat ik de S ging kopen, maar die week was wel super, dan weet je zeker dat je de goede keuze maakt.
Misschien kun je ook wel rechtstreeks contact opnemen met Mr. Green (Elektrische auto lease - Tesla Model S, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf ea) om naar de mogelijkheden voor een "lange" testrit te informeren. Ik meende zelfs dat ik de huurkosten terug kon krijgen als ik Mr. Green ging leasen. Heb uiteindelijk de auto zelf gekocht (op mijn holding), dus geen gebruik gemaakt van hun voorstel.
 
Ik doe alle dagen 200km, probleemloos.
met ruim 100km bereik over bij daily charge @90%.
Ruim de helft over snelwegen, @135km/u.

400km met 1 lading is niet onmogelijk, maar plezant zal het niet zijn.
Maar doe je 400km in 1 rit ? Of 200km heen en 200km terug ?
dan sta je toch even stil ?
Met een normale 22kw laadpaal haal je 100km per uur, met duolader.

Ik doe af en toe op die manier > 450 km per dag.
Tijdens de meeting even bijladen, op 2 uur weeral vol geladen.

No worries.
 
Mijn eerste ervaringen met mijn Tesla waren niet echt bemoedigend:
1. Zoeken van laadpalen via web Tesla werkt niet goed:
1.1. paar sites stoppen met zoeken na invoeren locatie; bij proefrit werd juist het gebruiksgemak benadrukt. probleem vlgs Tesla is de beperkte capaciteit van het programma: hier wordt aan gewerkt. Overigens kun je altijd met Tesla of Thenewmotion bellen: ze proberen je dan verder te helpen
1.2. De adresgegevens van de precieze locatie kloppen niet altijd: in parkeergarages staan de plekken van de laadpalen niet duidelijk aangegeven, waardoor je soms lang moet zoeken In Utrecht stond de capaciteit niet aangegeven, waardoor te weinig kunnen laden; in Aken bleek het huisnummer niet te kloppen en in Antwerpen bleek in de B Parking bij het centraal station de laadpaal onvindbaar verstopt te zijn.
2. De werkelijke range klopt niet met wat door Tesla geadverteerd wordt. Bij navraag bleek die range gebaseerd te zijn op een snelheid van 88 km/u! Was wel zo correct omdat duidelijk te vermelden. Op benzine kom ik dan ook heel erg ver. Maastricht-Antwerpen/Utrecht retour op een volle lading lukt niet zonder tussentijds te laden.
Kortom: mijn aanvankelijk enthousiasme is inmiddels wel enigszins getemperd. Misschien moet ik nog even wennen aan het plannen van mijn ritten, maar je moet wel kunnen vertrouwen op de juistheid en toegankelijkheid van de informatie.
 
Openbare laadpunten vinden (en gebruiken), is inderdaad een hele sport dat ben ik met je eens. Gelukkig is openbaar laden niet nodig mits je niet >300km op een dag doet.

Wat betreft de range: dat klopt, die cijfers zijn veel te rooskleurig. Maar let goed op dat je twee manieren van range berekenen hebt: rated (optimale range bij 88km/uur, ongeveer 175Wh/km) en typical (volgens een wat realistischere berekening van ongeveer 195Wh/km). Het is aan te raden je display op typical te zetten (controls-settings-language&units-range display). In veel gevallen is een verbruik van 195Wh/km nog steeds te krap maar bij een zuinige rijstijl is dat bijna haalbaar.
Verder verlies je, zeker bij een koude start, wat kW's aan verwarming van cabine en evt accu, door het laden/aftoppen vlak voor vertrek en voorverwarmen van de cabine kun je dit een heel end voorkomen.
Het belangrijkste advies mocht je ooit op weg zijn en niet uitkomen met je range: minder je snelheid want dat heeft de grootste invloed op het verbruik.

Je zult met de tijd handiger worden met het inschatten van bereik en range, en ook het vinden van openbare laadpunten door de juiste apps en sites te gebruiken.
 
Mijn eerste ervaringen met mijn Tesla waren niet echt bemoedigend:
1. Zoeken van laadpalen via web Tesla werkt niet goed:
1.1. paar sites stoppen met zoeken na invoeren locatie; bij proefrit werd juist het gebruiksgemak benadrukt. probleem vlgs Tesla is de beperkte capaciteit van het programma: hier wordt aan gewerkt. Overigens kun je altijd met Tesla of Thenewmotion bellen: ze proberen je dan verder te helpen
1.2. De adresgegevens van de precieze locatie kloppen niet altijd: in parkeergarages staan de plekken van de laadpalen niet duidelijk aangegeven, waardoor je soms lang moet zoeken In Utrecht stond de capaciteit niet aangegeven, waardoor te weinig kunnen laden; in Aken bleek het huisnummer niet te kloppen en in Antwerpen bleek in de B Parking bij het centraal station de laadpaal onvindbaar verstopt te zijn.
2. De werkelijke range klopt niet met wat door Tesla geadverteerd wordt. Bij navraag bleek die range gebaseerd te zijn op een snelheid van 88 km/u! Was wel zo correct omdat duidelijk te vermelden. Op benzine kom ik dan ook heel erg ver. Maastricht-Antwerpen/Utrecht retour op een volle lading lukt niet zonder tussentijds te laden.
Kortom: mijn aanvankelijk enthousiasme is inmiddels wel enigszins getemperd. Misschien moet ik nog even wennen aan het plannen van mijn ritten, maar je moet wel kunnen vertrouwen op de juistheid en toegankelijkheid van de informatie.

1) Je kunt het beste de app van Newmotion installeren op je smartphone. Die doet het erg goed. Het zal wel beter gaan worden via de browser in de auto maar dat gaat ook mij nu te langzaam. In de praktijk heb ik die laadpalen (bijna) nooit nodig. Ik haal het meestal met de "thuislading" en af en toe een supercharger onderweg. Maar dat is een persoonlijke keuze.

2) De aanduiding is gebaseerd op een officieel standaard "testparcours" op de rollenbank. Bij elke auto geeft dat een veel te gunstig beeld, dat is algemeen bekend.
Op de website van Tesla zelf staat ook vermeld wat men kan verwachten bij constante snelheden.
Je hebt daarnaast op dit moment het seizoen niet mee. In de zomer ligt het verbruik bijvoorbeeld veel gunstiger. Op dit forum is hier trouwens erg veel over te lezen.

Daarnaast zijn er de Superchargers. De route die je noemt kun je gemakkelijk doen door vol uit Maastricht te vertrekken, dan naar Antwerpen en vervolgens naar Utrecht en dan kom je langs de supercharger in Oosterhout, daar een pauze inlassen en dan kun je door naar Utrecht en daarna haal je ook gemakkelijk Maastricht. Dan kun je op het eind, als je wilt, weer bij Urmond laden of gewoon naar huis rijden.

Het plannen van de ritten is inderdaad iets waar je aan moet wennen maar na korte tijd krijg je daar een sort van zesde zintuig voor.
 
Mijn eerste ervaringen met mijn Tesla waren niet echt bemoedigend:
1. Zoeken van laadpalen via web Tesla werkt niet goed:
1.1. paar sites stoppen met zoeken na invoeren locatie; bij proefrit werd juist het gebruiksgemak benadrukt. probleem vlgs Tesla is de beperkte capaciteit van het programma: hier wordt aan gewerkt. Overigens kun je altijd met Tesla of Thenewmotion bellen: ze proberen je dan verder te helpen
1.2. De adresgegevens van de precieze locatie kloppen niet altijd: in parkeergarages staan de plekken van de laadpalen niet duidelijk aangegeven, waardoor je soms lang moet zoeken In Utrecht stond de capaciteit niet aangegeven, waardoor te weinig kunnen laden; in Aken bleek het huisnummer niet te kloppen en in Antwerpen bleek in de B Parking bij het centraal station de laadpaal onvindbaar verstopt te zijn.
2. De werkelijke range klopt niet met wat door Tesla geadverteerd wordt. Bij navraag bleek die range gebaseerd te zijn op een snelheid van 88 km/u! Was wel zo correct omdat duidelijk te vermelden. Op benzine kom ik dan ook heel erg ver. Maastricht-Antwerpen/Utrecht retour op een volle lading lukt niet zonder tussentijds te laden.
Kortom: mijn aanvankelijk enthousiasme is inmiddels wel enigszins getemperd. Misschien moet ik nog even wennen aan het plannen van mijn ritten, maar je moet wel kunnen vertrouwen op de juistheid en toegankelijkheid van de informatie.
Ik heb vergelijkbare ervaringen, moeilijk te vinden, trage of niet functionerende laadpalen, tegenvallend verbruik, etc.. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik me daar van te voren mentaal op voorbereid had, wetende dat elektrisch rijden en de bijbehorende infrastructuur nog in de kinderschoenen staat. En ja, 350km (300km bij temperaturen onder de 8 graden of flinke wind) is wel de max zonder achter vrachtwagens te moeten hangen (S85 19" wielen).

Wat ik je kan aanraden is om zoveel mogelijk te participeren in de EV community, daarmee doe je zelf heel snel veel kennis op, waardoor je kunt genieten van de lusten en de lasten zoveel mogelijk kunt omzeilen (prima eerste post van je dus :) ). Verder is het bijhouden van de juiste gegevens over laadpalen e.d. ook iets dat vooral door vrijwilligers/gebruikers van de diverse sites en apps wordt gedaan, dus als er zaken niet kloppen, meld ze! (bij de juiste sites/apps).

En wacht maar tot de lente komt, dan smelt je range anxiety als sneeuw voor de zon.:cool:
 
Ik heb vergelijkbare ervaringen, moeilijk te vinden, trage of niet functionerende laadpalen, tegenvallend verbruik, etc.. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik me daar van te voren mentaal op voorbereid had, wetende dat elektrisch rijden en de bijbehorende infrastructuur nog in de kinderschoenen staat. En ja, 350km (300km bij temperaturen onder de 8 graden of flinke wind) is wel de max zonder achter vrachtwagens te moeten hangen (S85 19" wielen).

375 is voor mijn P85 bij netjes rijden tot 120 km/h op CC en zonder snel accelereren best te doen. In de zomer heb ik met woon/werkverkeer tussen Haaglanden en R'dam Centrum diverse keren 400km gehaald, zelfs op (toen nog) 21". In de winter ligt dat bereik duidelijk lager, en winterbanden helpen niet mee (maar dat scheelt eigenlijk niet veel).

Qua bruikbaarheid in de Tesla browser vind ik tot nu toe de beste tip: http://www.oplaadpalen.nl/mobile