Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi werk, Wido. En dat allemaal voor jouw bijdrage aan de wetenschap! ;)

Niet alleen een mooie bijdrage aan de wetenschap, maar ook aan onze relatie met de onze vrienden van de fiscus. In België is de elektriciteit die we verbruiken ook 120% aftrekbaar (geldt fiscaal als brandstof - logisch ook trouwens, wat zouden we anders benutten als brandstof!). Menigeen heeft, net als ik, geen aparte teller voor zijn lader, en gaat er dus gewoon 'fiscaal' van uit dat wat onze S'jes ons als gebruik weergeven het echte verbruik is (ik maak dus gewoon rond 1 januari een foto van de touch-screen met energiegebruik, en zet onmiddellijk daarna B-teller op nul, tot 1 januari van het volgende jaar, etc.). Dan moet je natuurlijk SuC's ook nog ergens in rekening brengen, maar dat doe ik dan wel op basis van vakantiekilometers.

Maar blijkbaar zou dit door onze S'jes aangegeven verbruik wat onderschat zijn, wegens vampire drain etc? Is er iemand met een aparte teller thuis die het verschil al gemeten heeft tussen wat die aparte teller zegt en wat de wagen zelf zegt ? (verontschuldig me als dit reeds beantwoord werd maar ik vind het niet meteen met de zoekfunctie).
 
Maar blijkbaar zou dit door onze S'jes aangegeven verbruik wat onderschat zijn, wegens vampire drain etc? Is er iemand met een aparte teller thuis die het verschil al gemeten heeft tussen wat die aparte teller zegt en wat de wagen zelf zegt ? (verontschuldig me als dit reeds beantwoord werd maar ik vind het niet meteen met de zoekfunctie).
Dat heb ik inderdaad gedaan, met een MID gekeurde kWh meter op mijn 3 fase aansluiting. Het is een beetje moeilijk om 100% exact te meten, maar hier heb ik mijn verhaal geplaatst: Gemiddeld verbruik Tesla Model S - Page 172

Twee posts eronder heb ik ook staan wat de Tesla aangaf op dat moment.

Samengevat: De Tesla meldt 228 Wh/km en ik heb berekend 282 Wh/km daadwerkelijk aan elektriciteit te hebben verbruikt. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de Tesla nog niet lang heb en alleen 'winter ervaring' heb, dus o.a. met voorverwarmen aan de stekker.
 
Als ik mij niet vergis is de aftrekbaarheid van brandstof (in dit geval elektriciteit) 75%, ofwel heb jij een inventieve boekhouder?

Mijn accountant beweert alvast dat de 120% ook geldt voor de elektriciteit (obv rechtspraak die onze Tesla-gebonden elektriciteit aanziet als brandstof); ben zelf geen fiscalist dus wie ben ik dan om hem tegen te spreken:smile:

- - - Updated - - -

Extra verlies tijdens het laden is 20-25% meen ik. Een extra meter ca. €100,-. Lijkt me gauw terugverdient.

Dank Herman, goed om weten; lijkt me inderdaad dan ook snel terugverdiend! Niet zeker dat ik in België een officieel geijkte meter vind aan die prijs, maar ga het na bij mijn elektricien (zou best kunnen dat we in België nog een paar jaar achterstaan op Nederland ter zake...).

- - - Updated - - -

Dat heb ik inderdaad gedaan, met een MID gekeurde kWh meter op mijn 3 fase aansluiting. Het is een beetje moeilijk om 100% exact te meten, maar hier heb ik mijn verhaal geplaatst: Gemiddeld verbruik Tesla Model S - Page 172

Twee posts eronder heb ik ook staan wat de Tesla aangaf op dat moment.

Samengevat: De Tesla meldt 228 Wh/km en ik heb berekend 282 Wh/km daadwerkelijk aan elektriciteit te hebben verbruikt. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de Tesla nog niet lang heb en alleen 'winter ervaring' heb, dus o.a. met voorverwarmen aan de stekker.

Dank Dick, dit is precies wat ik nodig had!
 
Dank Herman, goed om weten; lijkt me inderdaad dan ook snel terugverdiend! Niet zeker dat ik in België een officieel geijkte meter vind aan die prijs, maar ga het na bij mijn elektricien (zou best kunnen dat we in België nog een paar jaar achterstaan op Nederland ter zake...).
T is Hendrik, die brave:rolleyes:. Hoezo een geijkte meter. Als je tot nu toe met een fotootje van je dashboard wegkomt...
http://www.kwhmeter.nl
 
Mijn accountant beweert alvast dat de 120% ook geldt voor de elektriciteit (obv rechtspraak die onze Tesla-gebonden elektriciteit aanziet als brandstof); ben zelf geen fiscalist dus wie ben ik dan om hem tegen te spreken:smile:

Nochthans zijn ze hier toch redelijk duidelijk over: 75% aftrekbaarheid op ALLE soorten brandstof. Zie ook puntje 1. in het antwoord op een parlementaire vraag van vorig jaar ((PV 818, Luk Van Biesen dd. 20 maart 2014): http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/voortaan-voor-iedereen-een-elektrische-bedrijfswagen/

Vraag: 1. Zijn de kosten van de elektriciteit waarmee het voertuig wordt opgeladen aan te merken als brandstofkosten, en dus onderworpen aan de aftrekbeperking van 75% (cf. aanhef artikel 198bis, WIB 1992)?
Antwoord: 1. De kosten van elektriciteit kunnen worden beschouwd als brandstofkosten waarop de aftrekbeperking van 75 % van toepassing is..

Als jouw accountant hier een (legale) fiscale manier onderuit weet, had ik deze graag geweten want 45% is een groot verschil :)
mvg
Bert
 
Ik heb dit oude draadje er maar weer even bijgehaald. Na een bezoek boven Utrecht vanochtend ben ik voor de aardigheid even doorgereden naar Amsterdam. Was maar een kleine 20 km.
In het draadje over de SuC heb ik daar al over geschreven.

Nu de terugreis. Doordat ik uiteindelijk nog een tijdje heb staan kletsen met een paar taxichauffeurs had ik weer zo'n beetje 100% geladen. Daarvoor in de lounche gezeten. Prima geregeld daar.

Het eerste stuk tot zo'n beetje Everdingen is 100 km. De CC netjes op 104 gezet en richting zuiden gereden. Mooi zonnig weer en temperatuur > 10 Celcius.

Voorbij Utrecht deze snelheid gewoon vastgehouden tot Waalwijk en daarna de wat lagere snelheid in verband met de ombouw van die weg. Overigens leek het wel of niemand echt haast had vandaag.

Er was wat wind schuin van achteren, zag ik aan de vlaggen onderweg.

Dat geef een prima verbruik te zien. Uiteindelijk na 110 km thuis gekomen met een SOC van 75%.

Toen we de "voorspeller" kregen was ik wat kritisch omdat hij veel te optimistisch is. Ik heb me wat laten misleiden door het feit dat het het koude seizoen was. Nu is hij gewoon redelijk betrouwbaar. 168 Wh/km had zelfs de voorspeller niet op/mee gerekend :)

FullSizeRender-1.jpg


FullSizeRender.jpg
 
Ik heb dit oude draadje er maar weer even bijgehaald. Na een bezoek boven Utrecht vanochtend ben ik voor de aardigheid even doorgereden naar Amsterdam. Was maar een kleine 20 km.
In het draadje over de SuC heb ik daar al over geschreven.

Nu de terugreis. Doordat ik uiteindelijk nog een tijdje heb staan kletsen met een paar taxichauffeurs had ik weer zo'n beetje 100% geladen. Daarvoor in de lounche gezeten. Prima geregeld daar.

Het eerste stuk tot zo'n beetje Everdingen is 100 km. De CC netjes op 104 gezet en richting zuiden gereden. Mooi zonnig weer en temperatuur > 10 Celcius.

Voorbij Utrecht deze snelheid gewoon vastgehouden tot Waalwijk en daarna de wat lagere snelheid in verband met de ombouw van die weg. Overigens leek het wel of niemand echt haast had vandaag.

Er was wat wind schuin van achteren, zag ik aan de vlaggen onderweg.

Dat geef een prima verbruik te zien. Uiteindelijk na 110 km thuis gekomen met een SOC van 75%.

Toen we de "voorspeller" kregen was ik wat kritisch omdat hij veel te optimistisch is. Ik heb me wat laten misleiden door het feit dat het het koude seizoen was. Nu is hij gewoon redelijk betrouwbaar. 168 Wh/km had zelfs de voorspeller niet op/mee gerekend :)
Ik merk ook dat de auto al weer een heel stuk zuiniger is. Ik heb laatst 370km vanuit Groningen naar Middelburg gereden met 110km/h op de teller, zat op 196Wh/km gemiddeld.

Het mooie weer werkt mee!
 
Nochthans zijn ze hier toch redelijk duidelijk over: 75% aftrekbaarheid op ALLE soorten brandstof. Zie ook puntje 1. in het antwoord op een parlementaire vraag van vorig jaar ((PV 818, Luk Van Biesen dd. 20 maart 2014): http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/voortaan-voor-iedereen-een-elektrische-bedrijfswagen/

Vraag: 1. Zijn de kosten van de elektriciteit waarmee het voertuig wordt opgeladen aan te merken als brandstofkosten, en dus onderworpen aan de aftrekbeperking van 75% (cf. aanhef artikel 198bis, WIB 1992)?
Antwoord: 1. De kosten van elektriciteit kunnen worden beschouwd als brandstofkosten waarop de aftrekbeperking van 75 % van toepassing is..

Dank Bert. Had die parlementaire vraag nog niet gezien (advies van accountant kreeg ik vooraleer die parlementaire vraag er kwam). Kan ook verwarring zijn met kosten van het oplaadpunt die net als 'andere kosten' wel nog 120% zijn. Het blijft natuurlijk maar het standpunt van een minister (en het bestaan van de vraag alleen geeft aan dat betwisting mogelijk is); en wij kennen nu Nederlandse rechtspraak die zegt dat elektriciteit niet brandt :).

Verschil zou bij mij zo'n 180 EUR per jaar bedragen dus ga er geen punt van maken (in tegenstelling tot een ander discussiethema : "maken zonnepanelen deel uit van de 'laadinstallatie'?" - dat is misschien wel een boompje waard, al denk ik dat het antwoord wellicht ook negatief is :wink:).
 
Toen we de "voorspeller" kregen was ik wat kritisch omdat hij veel te optimistisch is. Ik heb me wat laten misleiden door het feit dat het het koude seizoen was. Nu is hij gewoon redelijk betrouwbaar. 168 Wh/km had zelfs de voorspeller niet op/mee gerekend :)

Persoonlijk had ik dit niet verwacht. De voorspeller houdt dus alleen rekening met hoogte verschillen, maar niet met temperatuur. Ook deze gegevens zouden allang bekend moeten zijn bij Tesla. Mogelijk zit dit in 6.2?! :)
 
Nochthans zijn ze hier toch redelijk duidelijk over: 75% aftrekbaarheid op ALLE soorten brandstof. Zie ook puntje 1. in het antwoord op een parlementaire vraag van vorig jaar ((PV 818, Luk Van Biesen dd. 20 maart 2014): http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/voortaan-voor-iedereen-een-elektrische-bedrijfswagen/

Vraag: 1. Zijn de kosten van de elektriciteit waarmee het voertuig wordt opgeladen aan te merken als brandstofkosten, en dus onderworpen aan de aftrekbeperking van 75% (cf. aanhef artikel 198bis, WIB 1992)?
Antwoord: 1. De kosten van elektriciteit kunnen worden beschouwd als brandstofkosten waarop de aftrekbeperking van 75 % van toepassing is..

Als jouw accountant hier een (legale) fiscale manier onderuit weet, had ik deze graag geweten want 45% is een groot verschil :)
mvg
Bert

Punt is - als je maar 1 elektriciteitsmeter hebt staan - hoe bepaal je dan welke elektriciteit voor je zaak is en dus 100% kan ingebracht worden - versus de "brandstof"elektriciteit die aan 75% kan ingebracht worden ?
 
Punt is - als je maar 1 elektriciteitsmeter hebt staan - hoe bepaal je dan welke elektriciteit voor je zaak is en dus 100% kan ingebracht worden - versus de "brandstof"elektriciteit die aan 75% kan ingebracht worden ?

Zie ook post 1763 hierboven; een aparte meter (liefst dan nog geprogrammeerd op dag/nacht ook!) helpt bijna zeker (maar heeft ook niets officieels, qua bewijswaarde). Tesla software schijnt 20 à 25% te onderschatten (en neemt natuurlijk wel elke laadbeurt in rekening - ook aan SuCs). En wie zonnepanelen heeft, moet die dan een regel van drie toepassen? Nee want die panelen werken overdag en onze S'jes laden doorgaans 's nacht, toch?

99% kans dat het de eerste keer is dat je controleur met de vraag geconfronteerd wordt ! En dat je dus gewoon samen met hem of haar een billijke oplossing vindt - contrary to popular belief zijn die mensen echt wel goed leefbaar, naar mijn ervaring :) (ik zet dit even extra in de verf voor het geval ie meeleest!!).
 
Dikke mist deze ochtend bij één graad celsius. Van Oss naar de High Tech Campus in Eindhoven. Nauwelijks file, wel stropend verkeer. Dus snelheid zo tussen de 70 en 120. Auto vlak voor vertrek tot 90% geladen en voorverwarmd tot een graadje of 13. Kachel aan op 19,5 graad. Ritje van 57 km, 40 minuten over gedaan. Verbruik is 197 Wh/km. Daarmee haal ik net de typical niet (op 3km na), ik ben namelijk met 333 km vertrokken. Laatste 7 km is ring Eindhoven, waar ik de CC op 83 zet. Vandaar het lage verbruik van 162 Wh/km over de laatste 10 km.

Ik heb ook het idee dat de Tesla zuiniger is geworden. Afgelopen maandag (temperatuur tussen de 8 en 12 graden) had ik een verbruik van 170 Wh/km over 115 km (zelfde ritje heen en terug). Een jaar geleden zat ik bij 10 graden tussen de 185 en 195 Wh/km.

post.jpg
 
Hmm, sinds de tripmeter en de procenten denk ik helemaal niet meer in resterende typical kilometers. Kijk alleen nog maar of ik genoeg procenten heb om aan- en weer thuis te komen.

Ik moet bekennen dat ik de tripmeter nauwelijks gebruik, omdat ik zelden ritjes heb die erom spannen. Ik ben in de KM-setting blijven hangen, omdat ik zodoende de accu degradatie beter kan volgen. Het valt me wel altijd op, dat als mijn vrouw gereden heeft de typical in procenten wordt uitgedrukt. Die setting is dus ook gekoppeld aan je driver profile.
 
Ik merk ook dat de auto al weer een heel stuk zuiniger is. Ik heb laatst 370km vanuit Groningen naar Middelburg gereden met 110km/h op de teller, zat op 196Wh/km gemiddeld.

Het mooie weer werkt mee!


Ik snap niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen. Nu Brabant - Zwolle cc op 110 km/u, beetje tegenwind en toch 230 wh/km. Natuurlijk wel af en toe een licht tikje :wink: op het pedaal om in te halen, maar dat zou niet erg veel invloed moeten hebben.