Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help! Blijf ik hybride rijden of ga ik voor een X

Wat te doen?


  • Total voters
    64
This site may earn commission on affiliate links.
Allereerst iedereen bedankt die dit wil lezen en reageren!

Vooraf wat info: ik ben ondernemer die nu een XC90 T8 rijdt waar hij heel tevreden over is. Deze is nog tot eind 2020 fiscaal voordelig en gaat er dan uiteraard uit (ga geen 22% betalen voor een hybride auto).

Nu kan ik door een voordeeltje deze auto inleveren bij de lease maatschappij zonder daarvoor te hoeven betalen, en dan dus iets nieuws kiezen. Met deze info heb ik afgelopen weekend een X P100D mee naar huis genomen waar hij goedgekeurd is voor dagelijks gebruik (past de hond erin, wat vinden de kids ervan etc.).

Net even een berekening gemaakt (zie bijlage) en daar blijkt uit dat de kosten ongeveer gelijk zijn over 60 maanden (scheelt paar duizend euro) als ik de bijtelling buiten beschouwing laat.

Ben nu erg aan het twijfelen over wat te doen; doorrijden met een auto waarvan ik weet wat ik heb of de sprong in het diepe en de Tesla een kans geven. Hij rijdt geweldig maar de XC90 is ook geen straf. Wat me een beetje zorgen baart is op vakantie gaan met de X. Is het echt zo makkelijk, het laden bij de SUC, en pas je je echt zo snel aan?

Nu dus graag jullie advies! Schroom niet om te antwoorden, hoewel ik over al veel heb nagedacht ben ik er nog niet uit dus alle hulp is welkom...

Bedankt alvast!
 

Attachments

  • Tesla vs Volvo.pdf
    22.6 KB · Views: 72
Welkom hier, J.

Vijf jaar fiscale zekerheid versus nog geen drie jaar. -> Tesla
Goed bezig zijn in het algemeen -> Tesla

Verder:
Overweeg eens om geen P-versie te nemen. Goedkoper en zuiniger (meer actieradius ook), plus nog steeds meer dan snel genoeg.
Vakantiereizen zijn geen enkel probleem, maar desnoods huur je iets anders voor die paar weken.
Tja, wat dacht je hier anders te horen?
 
Dank Paulus,

Voor de duidelijkheid, ik had de P geleend maar die wordt het niet (vind het niet nodig en te duur).

Helemaal geen nadelen dan aan het Tesla rijden?
Wat zijn nadelen? Ik denk dat die subjectief zijn.

Ik vind nooit meer hoeven tanken een voordeel, maar iemand anders kan dat weer als nadeel ervaren.

Een 100D heeft een serieus bereik en met zo'n uitgebreid SuperCharger netwerk kan je gewoon lekker op vakantie.

Ik zou het doen als je het kan!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Helemaal geen nadelen dan aan het Tesla rijden?
het grootste nadeel...
Se%C3%B1al+No+way+back.png
 
Waag de sprong in het diepe.
Stort je in de wereld van kilowatts, kilowatturen, energie-efficiency, (snel)laadstandaarden, Superchargers-die-als-paddestoelen-uit-de-grond-schieten, monden die op vakantie openvallen als ze voor het eerst FalconWing doors of de ruimte in de frunk zien, het genot van rijden zonder motorgebrom, etcetera enzoverder. Het is de start van de toekomst en het is hartstikke leuk om daarin mee te doen.

Wat vakantie betreft: ik ben zelfs met een 60kWh versie al een paar maal op vakantie geweest naar Toscane en verder.
Als je met z'n 2en rijdt en je erop instelt dat het iets langer duurt is het ronduit genieten. Met 100kWh helemaal geen probleem.
Alleen als je met 4 chauffeurs naar de wintersport rijdt zal je merken dat je langere pauzes nodig hebt dan je gewend bent.
 
  • Like
Reactions: is3
Heb bijna 60k km met mijn MS90D en het enige nadeel dat er volgens mij is; de afmetingen van de auto.
Ondergrondse parkings, nauwe straatjes, enkele strakke peages in Frankrijk... ik krijg het vlug benauwd.
Voor de rest nooit problemen gehad. (Touchons du bois: einde garantie nadert met rasse schreden...)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wat mij over de streep trok was een simpele analyse van mijn KMs per dag. Ik laad max 2x per maand onderweg bij een supercharger. Dat heb ik er zeker voor over om electrisch te rijden - het is zo verslavend de stilte en het vermogen!
 
Niet een hele verrassende uitslag uit die poll :D

Wat bij mij de doorslag gaf was de auto zelf, fantastisch merk en top rij-ervaring. Dat ik na wat rekenen ook al mijn dagelijkse ritjes op een lading kan doen bevestigde alleen maar de keuze. Op vakantie met de tesla heb ik nog niet ervaren, maar ik lees wel veel goede verhalen. Het is enige 'nadeel', je hebt iets meer reistijd als je eerder gewend was door te akkeren.
 
X75D mét trekhaak hier. Supertevreden over. Deze zomer rij ik ermee met de vriendin, twee dochters en een uit de kluiten gewassen duitse herder naar Oostenrijk. Wel nog een bagagebox voor op de trekhaak aanschaffen. Ieder anderhalf uurtje stoppen we even aan een SuC, da's de grootste wijziging tegenover vroegere tijden. Maar bon, even wat meer de benen strekken (zeker gezien de hond voor 't eerst meerijdt) kan nooit kwaad zeker.

Maar vooral niet vergeten: Tesla kopen én beetje je manieren houden hier = kans op een TMC-sticker! Ring those goddamn (cow)bells! Alleen al daarvoor zou je hemel en aarde moeten bewegen :p
 
Voor een goed advies : wat zijn de gebruikelijke ritten? Max 200 km per dag en dan nog de vakanties? Tesla gaan rijden.
Elke dag weg met een “volle tank”.

Dagelijks meer dan 200 km dan moet je rekening houden met laden onderweg of op je eigen tussenstops.

De 200 km kan ook een beetje meer zijn. Hangt af van je rijstijl en grote van je accupakket.

Succes met je keuze.

Edit: met een 100d wellicht meer km dan mijn genoemde 200 zonder laden.
 
  • Like
Reactions: Pepp
Allereerst iedereen bedankt die dit wil lezen en reageren!

Graag gedaan ;)

Ik ben net overgestapt van een GTE naar een S, bevalt me uitstekend. En om heel eerlijk te zijn...ik ben nu minder met die stekker bezig dan met die hybride. Die was na ieder ritje kantoor-huis (kilometer of 20) wel leeg, dus ergens bij kantoor opladen, thuis op de oprit opladen. As we speak staat 'ie nu ook niet aan de lader, komt later deze week wel (waarschijnlijk donderdag of vrijdag ;-)
 
Zorgen om op vakantie te gaan met een X? Om naast alle genoemde en herkenbare voordelen nog wat toe te voegen voor het evenwicht:

Op vakantie gaan is een non-issue met alle SuC's in Europa - hoogstens moet je een enkele keer wat langer wachten bij een SuC als je op hetzelfde moment als de massa aan het rijden bent en alle plekken bezet zijn. dat wachten heb je ook bij tankstations, maar dan één of twee keer op een rit van 1200 km. Je staat op zo'n afstand 4 of 5 keer aan een SuC. Tesla breidt nog steeds uit, maar geen enkele infra kan geschaald worden voor die enkele zwarte zaterdagen.
En hou er rekening mee dat je op sommige bestemmingen bij lange dagtochten zonder SuC in de buurt (bv Italia Gran Sasso gebied) wel wat moet plannen met lokale laadpassen en idem laad-stations en lage laadsnelheden bij je vakantiehuis. . Het wordt wel steeds beter, maar je kan nog niet overal in Europa met één laadpas uit de voeten. Misschien heb je hier wat aan (gaat over Tesla rijden in Frankrijk).

Alle voordelen wegen ruimschoots op tegen bovenstaande. Wij - en velen op dit forum - rijden als sinds december 2013 probleemloos door Europa. Vorige zomer naar en door Italië 7.000 vakantie km's gemaakt (met een S overigens).
Keuze is een no-brainer.
 
  • Like
Reactions: Pepp