Ik had hier laatst een discussie over met een vriend, nadat ik vertelde dat mijn volgende auto een elektrische zal zijn en wat de voordelen daarvan zijn. Misschien interessant om op dit forum eens uiteen te zetten. Vergeef me het tijdelijke doomdenken!
Kleine oliecrisis: Met je ICE zul je in het gunstigste geval even in de rij moeten staan bij de pomp, in het ongunstigste geval een vervoersmiddel bezitten waar je niets mee kunt. Je EV kun je gewoon blijven opladen en gebruiken. De EV wint.
Grote oliecrisis: Bezinestations zijn gesloten, dus je ICE is onbruikbaar. De transportsector zal hier ook onder lijden, en misschien (grotendeels) stilvallen. Als dit te lang duurt heeft dit misschien gevolgen voor de stroomvoorziening, aangezien we nog steeds kolencentrales gebruiken en er momenteel niet voldoende groene stroom opgewekt wordt om de grijze energie volledig te ondervangen. In het gunstigste geval kun je je EV sóms opladen, in het ongunstigste geval helemaal niet, tenzij je vóór de crisis voldoende zonnecellen op je dak hebt laten installeren. Maar: de EV heeft in ieder geval opties (eigen zonnecellen of andere lokale duurzame opwekking), de ICE niet. De EV wint.
Overstroming: De dijken breken/rivieren overstromen, straten staan onder water, mensen slaan massaal op de vlucht. ICE's zitten met hetzelfde probleem als bij een kleine oliecrisis: massa's auto's trekken ineens één gebied in, iedereen moet op een zeker moment tanken, en er is niet genoeg. Bij een grote overstroming valt de levering aan tankstations wellicht stil. Je EV kun je gewoon blijven opladen, mits het je natuurlijk is gelukt om op tijd ver genoeg buiten het rampgebied te komen. Wel heb ik bedenkingen over het vermogen van een EV om door laag water/heel diepe plassen te rijden (tijdens de eerste fase van je vlucht). Misschien is een ICE hier beter tegen bestand? Geen heel duidelijke winnaar?
Samenleving valt uiteen: anarchie. Benzine en diesel worden een zeer schaars goed, wellicht gecontroleerd door criminele bendes. Voor het merendeel van de bevolking betekent dit dat ze hun ICE niet kunnen gebruiken. Het stroomnet zal ook stilvallen. Dit betekent dat je zelf de energie voor je EV zal moeten opwekken. Maar wederom: voor de EV zijn er in ieder geval opties, voor de ICE nauwelijks. Wel zal je EV een zeer gewild voorwerp worden, zeker een Tesla. Achter slot en grendel, dus. De EV wint.
De EV lijkt mij dus behoorlijk crisis-bestendig. Wel is er één issue die nog onbesproken is gebleven:
Onderhoud: Zeker bij een Tesla. ICE's kun je naar elke willekeurige garage brengen, zelfs tijdens een grote crisis, en die vinden wel een oplossing zodat ie in ieder geval weer rijdt. Maar waar breng je tijdens een grote crisis je Tesla naar toe wanneer de deuren niet meer opengaan of het schuifdak niet meer dicht wil?
Ideeën, aanmerkingen en toevoegingen... ik hoor ze graag!
Maarten
Kleine oliecrisis: Met je ICE zul je in het gunstigste geval even in de rij moeten staan bij de pomp, in het ongunstigste geval een vervoersmiddel bezitten waar je niets mee kunt. Je EV kun je gewoon blijven opladen en gebruiken. De EV wint.
Grote oliecrisis: Bezinestations zijn gesloten, dus je ICE is onbruikbaar. De transportsector zal hier ook onder lijden, en misschien (grotendeels) stilvallen. Als dit te lang duurt heeft dit misschien gevolgen voor de stroomvoorziening, aangezien we nog steeds kolencentrales gebruiken en er momenteel niet voldoende groene stroom opgewekt wordt om de grijze energie volledig te ondervangen. In het gunstigste geval kun je je EV sóms opladen, in het ongunstigste geval helemaal niet, tenzij je vóór de crisis voldoende zonnecellen op je dak hebt laten installeren. Maar: de EV heeft in ieder geval opties (eigen zonnecellen of andere lokale duurzame opwekking), de ICE niet. De EV wint.
Overstroming: De dijken breken/rivieren overstromen, straten staan onder water, mensen slaan massaal op de vlucht. ICE's zitten met hetzelfde probleem als bij een kleine oliecrisis: massa's auto's trekken ineens één gebied in, iedereen moet op een zeker moment tanken, en er is niet genoeg. Bij een grote overstroming valt de levering aan tankstations wellicht stil. Je EV kun je gewoon blijven opladen, mits het je natuurlijk is gelukt om op tijd ver genoeg buiten het rampgebied te komen. Wel heb ik bedenkingen over het vermogen van een EV om door laag water/heel diepe plassen te rijden (tijdens de eerste fase van je vlucht). Misschien is een ICE hier beter tegen bestand? Geen heel duidelijke winnaar?
Samenleving valt uiteen: anarchie. Benzine en diesel worden een zeer schaars goed, wellicht gecontroleerd door criminele bendes. Voor het merendeel van de bevolking betekent dit dat ze hun ICE niet kunnen gebruiken. Het stroomnet zal ook stilvallen. Dit betekent dat je zelf de energie voor je EV zal moeten opwekken. Maar wederom: voor de EV zijn er in ieder geval opties, voor de ICE nauwelijks. Wel zal je EV een zeer gewild voorwerp worden, zeker een Tesla. Achter slot en grendel, dus. De EV wint.
De EV lijkt mij dus behoorlijk crisis-bestendig. Wel is er één issue die nog onbesproken is gebleven:
Onderhoud: Zeker bij een Tesla. ICE's kun je naar elke willekeurige garage brengen, zelfs tijdens een grote crisis, en die vinden wel een oplossing zodat ie in ieder geval weer rijdt. Maar waar breng je tijdens een grote crisis je Tesla naar toe wanneer de deuren niet meer opengaan of het schuifdak niet meer dicht wil?
Ideeën, aanmerkingen en toevoegingen... ik hoor ze graag!
Maarten