Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe crisis-bestendig is een EV?

This site may earn commission on affiliate links.

HerrJones

Call me Maarten
Supporting Member
Sep 23, 2016
466
375
The Netherlands
Ik had hier laatst een discussie over met een vriend, nadat ik vertelde dat mijn volgende auto een elektrische zal zijn en wat de voordelen daarvan zijn. Misschien interessant om op dit forum eens uiteen te zetten. Vergeef me het tijdelijke doomdenken!

Kleine oliecrisis: Met je ICE zul je in het gunstigste geval even in de rij moeten staan bij de pomp, in het ongunstigste geval een vervoersmiddel bezitten waar je niets mee kunt. Je EV kun je gewoon blijven opladen en gebruiken. De EV wint.

Grote oliecrisis: Bezinestations zijn gesloten, dus je ICE is onbruikbaar. De transportsector zal hier ook onder lijden, en misschien (grotendeels) stilvallen. Als dit te lang duurt heeft dit misschien gevolgen voor de stroomvoorziening, aangezien we nog steeds kolencentrales gebruiken en er momenteel niet voldoende groene stroom opgewekt wordt om de grijze energie volledig te ondervangen. In het gunstigste geval kun je je EV sóms opladen, in het ongunstigste geval helemaal niet, tenzij je vóór de crisis voldoende zonnecellen op je dak hebt laten installeren. Maar: de EV heeft in ieder geval opties (eigen zonnecellen of andere lokale duurzame opwekking), de ICE niet. De EV wint.

Overstroming: De dijken breken/rivieren overstromen, straten staan onder water, mensen slaan massaal op de vlucht. ICE's zitten met hetzelfde probleem als bij een kleine oliecrisis: massa's auto's trekken ineens één gebied in, iedereen moet op een zeker moment tanken, en er is niet genoeg. Bij een grote overstroming valt de levering aan tankstations wellicht stil. Je EV kun je gewoon blijven opladen, mits het je natuurlijk is gelukt om op tijd ver genoeg buiten het rampgebied te komen. Wel heb ik bedenkingen over het vermogen van een EV om door laag water/heel diepe plassen te rijden (tijdens de eerste fase van je vlucht). Misschien is een ICE hier beter tegen bestand? Geen heel duidelijke winnaar?

Samenleving valt uiteen: anarchie. Benzine en diesel worden een zeer schaars goed, wellicht gecontroleerd door criminele bendes. Voor het merendeel van de bevolking betekent dit dat ze hun ICE niet kunnen gebruiken. Het stroomnet zal ook stilvallen. Dit betekent dat je zelf de energie voor je EV zal moeten opwekken. Maar wederom: voor de EV zijn er in ieder geval opties, voor de ICE nauwelijks. Wel zal je EV een zeer gewild voorwerp worden, zeker een Tesla. Achter slot en grendel, dus. De EV wint.

De EV lijkt mij dus behoorlijk crisis-bestendig. Wel is er één issue die nog onbesproken is gebleven:

Onderhoud: Zeker bij een Tesla. ICE's kun je naar elke willekeurige garage brengen, zelfs tijdens een grote crisis, en die vinden wel een oplossing zodat ie in ieder geval weer rijdt. Maar waar breng je tijdens een grote crisis je Tesla naar toe wanneer de deuren niet meer opengaan of het schuifdak niet meer dicht wil?

Ideeën, aanmerkingen en toevoegingen... ik hoor ze graag!

Maarten
 
De belangrijkste vraag is dan toch echt: is een EV beter bestand tegen een aanval van zombies dan een ICE?

Stiller dus trekt minder snel aandacht. Betere tractiecontrole dus je kunt beter door zombies heen rijden. Met zonnepanelen/windmolens kun je nog steeds je auto opladen als infrastructuur plat ligt. met bioweapon defense mode kun je giftige dampen (die mogelijk de zombies heeft veroorzaakt) tegengaan. Gestroomlijnde zware auto, dus eenmaal op gang kunnen zombies je niet zomaar tegenhouden. Veel ruimte voor wapens om tegen zombies in te zetten en proviand mee te zeulen. Ik zie het eigenlijk wel zitten met een elektrische auto (maar dan wel een Tesla).
 
De belangrijkste vraag is dan toch echt: is een EV beter bestand tegen een aanval van zombies dan een ICE?
In dat geval zal er een firmware update komen die het mogelijk maakt stroom op de carrosserie te steken als zombies je auto beginnen te beklauteren. Range anxiety wordt dan wel iets heel concreets (met kleinere batterijen kan je ze minder lang afschrikken/roosteren)...
 
Deze topic krijgt nu al een mooie wending... :)

Betere tractie voor de klassieke "slow zombies". Absurd snelle acceleratie voor de momenteel populaire "fast zombies". Tesla can beat them all.

Stroom op de carresorrie... voor die feature bedenken ze vast weer een mooie naam. "Apocalypse mode" of zoiets.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Hmm moeilijk, EV is handig als je de tijd en plek hebt om op te laden. Wat betreft algehele anarchie of zombie-uitbraak;
een beetje Walking Dead research doet toch geloven dat er nooit echt een plek is waar je langere tijd echt veilig en beschermd bent :D.
Kleine crisis wat betreft olie, stroomuitval en dergelijke ; tankstation heeft ook electriciteit nodig om brandstof de auto's in te pompen. Wat wel makkelijk is dat een werkende ICE nog benzine kan overhevelen naar een andere auto binnen korte tijd. EV met panelen thuis is dan zeker nog goed, tenzij rovers deze reeds hebben geplunderd...
 
en dan hadden we nog de peacemaker optie; maar deze is even aan onderhoud toe .
wGxmXJT.jpg
 
Dit zijn m.i. discussies worden bedacht door ICE rijders die niet willen veranderen.
Een EV rijdt beter, fijner en op den duur goedkoper dan een ICE, meer redenen om over te stappen zijn er niet eens nodig.
Als je echt crisisbestendig wil zijn dan koop je beter een roeiboot en een fiets met houten banden ;)
 
  • Like
Reactions: simonsmidt