Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe zit het nu met single en duolader

This site may earn commission on affiliate links.
Als het goed is ben ik eind juli ook de trotse eigenaar van een Model S 85.
Ik heb een vraagje over de single en duo-lader, ik heb hem nu besteld met een single lader omdat ik maar weinig kilometers rij en wrs. nooit ver (lees: niet meer dan 200 km per dag) zal rijden met de tesla en hij tijd genoeg heeft om 's nachts weer bij te laden.

Ik heb straks zelf een 11kwh lader (3x16A) bij mij thuis (als ie er is dan zal ik hem aanmelden voor andere tesla rijders :) ) en ik begreep er van dat je dan met ongeveer 50km/uur kan laden.
Hoe kan het dan dat je bij de superchargers wel met een gigasnelheid kan laden zonder dat je daar een duo lader voor nodig hebt?
 
Als het goed is ben ik eind juli ook de trotse eigenaar van een Model S 85.
Ik heb een vraagje over de single en duo-lader, ik heb hem nu besteld met een single lader omdat ik maar weinig kilometers rij en wrs. nooit ver (lees: niet meer dan 200 km per dag) zal rijden met de tesla en hij tijd genoeg heeft om 's nachts weer bij te laden.

Ik heb straks zelf een 11kwh lader (3x16A) bij mij thuis (als ie er is dan zal ik hem aanmelden voor andere tesla rijders :) ) en ik begreep er van dat je dan met ongeveer 50km/uur kan laden.
Hoe kan het dan dat je bij de superchargers wel met een gigasnelheid kan laden zonder dat je daar een duo lader voor nodig hebt?

Hallo Ibiza,

Welkom op het forum! Het punt is dat de Superchargers een eigen protocol hebben en de lader(s) in de MS als het ware omzeilen (Direct Charging genaamd). Daarom maakt het ook niet uit of je een single of duo lader hebt. Enige waar je nog aan moet denken is dat als je ver van huis bent en er geen supercharger in de buurt is, het wel handig kan zijn om een duolader te hebben. Maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.
Overigens klopt die 50 km/h bij 3x16A laden wel aardig.
 
Als het goed is ben ik eind juli ook de trotse eigenaar van een Model S 85.
Ik heb een vraagje over de single en duo-lader, ik heb hem nu besteld met een single lader omdat ik maar weinig kilometers rij en wrs. nooit ver (lees: niet meer dan 200 km per dag) zal rijden met de tesla en hij tijd genoeg heeft om 's nachts weer bij te laden.

Ik heb straks zelf een 11kwh lader (3x16A) bij mij thuis (als ie er is dan zal ik hem aanmelden voor andere tesla rijders :) ) en ik begreep er van dat je dan met ongeveer 50km/uur kan laden.
Hoe kan het dan dat je bij de superchargers wel met een gigasnelheid kan laden zonder dat je daar een duo lader voor nodig hebt?

Het grote verschil bij een Supercharger is dat deze gelijkspanning geeft aan de batterij. De supercharger geeft geen lader nodig omdat het apparaat zelf een lader is.

Een lader kan maximaal 3x16A aan, al is het momenteel beperkt tot 3x13A vanwege een hardware onderdeel.
Met een single charger kun je momenteel dus 3x13A lader. (~40km/u laden geloof ik)
Met een duolader 2x (3x13A) = 3x26A. (~80km/u)

Nadat de juiste hardware is geplaatst zul je in de toekomst 3x16A(Single) en 3x32A(Duo) kunnen laden.

Ikzelf heb voor de optie duo lader gekozen omdat ik de auto ook gebruik voor op vakantie te gaan en ik vaker grote afstanden moet rijden.
Bijladen met 80-100km/u is dan een groot verschil mbt de tijd die ik moet wachten.
 
Het grote verschil bij een Supercharger is dat deze gelijkspanning geeft aan de batterij. De supercharger geeft geen lader nodig omdat het apparaat zelf een lader is.

Een lader kan maximaal 3x16A aan, al is het momenteel beperkt tot 3x13A vanwege een hardware onderdeel.
Met een single charger kun je momenteel dus 3x13A lader. (~40km/u laden geloof ik)
Met een duolader 2x (3x13A) = 3x26A. (~80km/u)

Nadat de juiste hardware is geplaatst zul je in de toekomst 3x16A(Single) en 3x32A(Duo) kunnen laden.

Ikzelf heb voor de optie duo lader gekozen omdat ik de auto ook gebruik voor op vakantie te gaan en ik vaker grote afstanden moet rijden.
Bijladen met 80-100km/u is dan een groot verschil mbt de tijd die ik moet wachten.
Zelf hier. Ik ben érg blij met mijn Duo Lader, maak er veel gebruik van.

Voordeel is dat ik thuis 3x40A heb en dus met 3x32A (nu 26A) kan laden. Het komt best met regelmaat voor dat ik thuis kom en 2 uur later al weer weg moet voor 150km rijden (even naar Antwerpen bijv), dan is het fijn als je snel kan laden.

De rekensom met laden is opzich simpel:

3x16A = 11kW
3x32A = 22kW

85kWh / 11kW ≃ 8 uur laden
85kWh / 22kW ≃ 4 uur laden

Ik vind het persoonlijk de meerprijs waard, zeker nu ik langs de weg steeds meer 22kW punten tegen kom. Het Smart Charging begint steeds meer uit te rollen waardoor laadpalen 32A leveren indien het beschikbaar is.
 
Ander laadvraagje (geen eigen topic waard) op m'n werk heb ik een lader die 32A kan leveren. De laatste dagen begint de auto echter standaard slechts op 16A te laden, en moet ik de max current handmatig naar 26A zetten. Iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen?
 
Ander laadvraagje (geen eigen topic waard) op m'n werk heb ik een lader die 32A kan leveren. De laatste dagen begint de auto echter standaard slechts op 16A te laden, en moet ik de max current handmatig naar 26A zetten. Iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen?
Draai je al de 5.9 firmware? Dan moet dat opgelost zijn. De laadpaal bouwt langzaam het vermogen op en de auto moet dat volgen.

Voor de 5.9 firmware deed de S dat niet goed, maar sinds 5.9 wel.
 
Tja n begin ik weer te twijfelen... haha ik rij echt niet zoveel, maar dat snelle laden onderweg is idd wel handig.
Is het achteraf altijd nog mogelijk om een 2e lader toe te voegen?

Als je nu reeds je auto hebt met single charger, dan is er toch niks meer aan te doen.
Een tweede charger (duo charger) plaatsen gaat natuurlijk, al kost het iets meer (~3000euro).

kijk gewoon hoe het gaat, indien je merkt dat je de snelheid van laden mist wanneer je reist, dan kun je overwegen om een extra charger te kopen.
Indien je kunt voldoen met Superchargers en laden op locatie (11kw), dan laat het zo.

Belangrijkste van alles is dat je kunt genieten van de auto. :)
 
Ik had aanvankelijk ook een auto met een enkele lader besteld, maar ik heb dat op het laatste moment nog laten veranderen in een dubbele lader. Achteraf upgraden zou ongeveer 2x zo duur zijn geweest, waarschijnlijk omdat daarbij de hele lader vervangen moet worden, in plaats van een tweede toe te voegen.

De reden waarom ik toch voor een dubbele lader heb gekozen is niet zozeer voor dagelijks gebruik, maar meer om als ik 's middags met een lege accu thuis kom 's avonds na het eten nog met de auto weg te kunnen. Ook het laden bij normale (type 2) laadpunten gaat met een dubbele lader twee keer zo snel. Dat is voor langere ritten en/op destination charging wel zo handig. Ik denk ook dat het de restwaarde van de auto ten goede komt om deze optie te hebben.
 
Draai je al de 5.9 firmware? Dan moet dat opgelost zijn. De laadpaal bouwt langzaam het vermogen op en de auto moet dat volgen.

Voor de 5.9 firmware deed de S dat niet goed, maar sinds 5.9 wel.

Mijn auto is geleverd met 5.9, en tot vorige week werkte het wel goed...ik check het wel eens bij het SC (moet ik toch nog langs omdat de charger port soms niet open wil, en vanwege gekraak in de bestuurdersstoel)
 
Tja n begin ik weer te twijfelen... haha ik rij echt niet zoveel, maar dat snelle laden onderweg is idd wel handig.
Is het achteraf altijd nog mogelijk om een 2e lader toe te voegen?
Zelf heb ik alleen een single charger, en heb geen spijt van die keuze. Maar de situatie dat ik vrijwel leeg thuis kom en al snel weer weg wil komt bij mijn autogebruik nauwelijks voor. En voor alle andere gevallen is ofwel een single charger genoeg, ofwel is een duo charger ook niet snel genoeg. Ik zou mijn geld dan eerder aan een CHAdeMO adapter uitgeven, zeker als FastNed erin gaat slagen om op steeds meer plekken langs de Nederlandse snelwegen stations te plaatsen.
 
De reden waarom ik toch voor een dubbele lader heb gekozen is niet zozeer voor dagelijks gebruik, maar meer om als ik 's middags met een lege accu thuis kom 's avonds na het eten nog met de auto weg te kunnen. Ook het laden bij normale (type 2) laadpunten gaat met een dubbele lader twee keer zo snel. Dat is voor langere ritten en/op destination charging wel zo handig. Ik denk ook dat het de restwaarde van de auto ten goede komt om deze optie te hebben.

Ik heb nog nooit een openbare laadpaal gehad die op meer dan 11kW wilde laden: van de dik 1200 openbare laadpunten in Amsterdam zijn er volgens de kaart van Essent slechts 16 type 2 laadpunten die 22kW of meer kunnen leveren. De rest is allemaal 11kW of minder. Nu is dat voor mij over het algemeen genoeg, maar de enige plek waar ik nu dus lol heb van de duocharger is op m'n werk.
 
Ik heb nog nooit een openbare laadpaal gehad die op meer dan 11kW wilde laden: van de dik 1200 openbare laadpunten in Amsterdam zijn er volgens de kaart van Essent slechts 16 type 2 laadpunten die 22kW of meer kunnen leveren. De rest is allemaal 11kW of minder. Nu is dat voor mij over het algemeen genoeg, maar de enige plek waar ik nu dus lol heb van de duocharger is op m'n werk.

Ik ben er toch her en der tegen gekomen. Ze zullen niet is grote massa voorkomen, maar in toekomst denk ik dat er zeker meer komen.
 
Laad al een half jaar en >20k km's op 3x13A thuis, en pas 1x de duolader gemist (eigen schuld was paar uur eerder vergeten in te pluggen). Straks als het weer de volle 3x16A gaat is voor mij voldoende. Lange reisjes wil ik uitsluitend via superchargers, vind 45 min wachten al lang genoeg daar kan geen 3-4 uur op 3x32A tegenop. Wellicht ook nog ooit de chademo adapter er bij.
 
Tja n begin ik weer te twijfelen... haha ik rij echt niet zoveel, maar dat snelle laden onderweg is idd wel handig.
Is het achteraf altijd nog mogelijk om een 2e lader toe te voegen?


best NU vragen of je nog kan wijzigen. eens de wagen gebouwd is, betaal je fors meer.

bovendien zijn er steeds meer palen @22kw.
vorige week bvb nog geladen bij VanderValk.
 
Ik twijfel nog altijd. Ik heb een duocharger, en ik heb hem nog maar een paar keer echt nodig gehad.
Maar ik voel meer voor CHAdeMO en andere DC (=Direct Current of gelijkstroom, en niet Direct Charge zoals ik hier ergens gelezen heb) oplossingen.

CHAdeMO kan voor de Model S toch dubbel zo snel laden als een duo charger. En CCS Combo kan nog wat sneller. Voor onderweg lijkt me gelijkstroom de oplossing. Voor thuis moeten we het met wisselstroom aan 11 kW of 22 kW zien te redden.
 
Conclusie :
Kijk wat voor jou werkt. Ben je veel onderweg bij verschillende opdrachten, plaatsen dan kan het handig zijn om duo charger te hebben.
Suoerchargers zijn bedoeld voor vakantie trip achtige uitstapjes en zullen nooit zomaar om de hoek staan.
De nu nog beperkte 22kw laadpalen zullen is de toekomst veel meer beschikbaar zijn.
Plan voor de komende 5 jaar, niet voor 1 jaar.......
Mits je verwacht elk jaar een nieuwe MS te kopen
 
Net terug van een vakantie in Italië...
Ben ook twee keer naar Oostenrijk geweest dit jaar. Kom je buiten het SC gebied dan is 22 kW zeker aan te raden. In Duitsland en Oostenrijk zijn veel palen juist wel 22 kW itt NL.
Je laadt dan met gemak 100-200 km erbij terwijl je zit te lunchen, zoals gisteren nog in Villach. ( gratis palen trouwens in regio Villach...)
Ik denk dat we in de toekomst 22kW nog langzaam gaan vinden. Onze Zoë pakt ook 43kW, nou dat is pas leuk laden... (Maar nog heel beperkt beschikbaar)

Voor de verre toekomst heeft css denk ik de meeste kans. Er zijn al europese plannen voor een gelijkspanningsnet. Als je nagaat dat de stroom nu 2 of soms 3 keer door een omvormer moet voordat ie in de batterij zit. Dat is allemaal verlies.