Ik keek naar mijn dashboard en ik zag uiteraard wat mijn laadapp van mijn Maxem aan geeft.
Gevoelsmatig zat daar nog al een gat tussen dus ben ik een gaan rekenen.
Mijn auto heeft sinds ik deze heb opgehaald in Tilburg 3.192,5 km gereden.
Volgens het dashboard van de S is daar 594,5 kWh verbruikt wat resulteert in een nette 186 Wh/km
Als ik echter naar mijn verbruiksmeter kijk dan heb ik al 744,45 kWh thuis geladen en ook nog eens 84,82 kWh bij de SuC.
Dus totaal heb ik voor 829,27 geladen en dat is bij 3.192,5 km een verbruik van 259,76 Wh/km
Dat is dus 39,49% meer dan dat de auto mij wil doen geloven.
Verbruiksmeters in een ICE maken er een potje van maar dit slaat echt alles.
Goed nu verlies je ook wat met laden dus laten we daar eens naar kijken.
Gisterenavond had ik nog 20% volgens de auto en heb ik hem vannacht weer laten bijladen tot 90%.
Ik heb een 75 kWh accu dus moest er (75 kWh x (90% -20%) = 52,5 kWh voor deze 70% bijlading.
Het verbruik naar de TWC is 56,4 kWh geweest en dus is het laadverlies 3,9 kWh = 7,4% geweest. Dit lijkt mij redelijk.
Volgens de auto had ik maar 40,9 kWh verbruikt maar was mijn accu voor 52,5 kWh leeg getrokken.
Dit is een verschil in verbruik van 11,6 kWh wat onverklaarbaar verdwenen is. Dit is altijd nog een verschil van 28,36% dat niet verklaard kan worden door de extra energie die je nodig hebt voor het opladen.
Het totale verschil sinds de voorgaande lading is 56,4 - 40,9 = 15,5kWh = 37,9%
Het werkelijke verbruik zonder oplaad verliezen is dan ook 28,36% en komt dan op 238,75 Wh/km i.p.v. de aangegeven 186 Wh/km. Dit is m.i. een veel te groot verschil.
Gevoelsmatig zat daar nog al een gat tussen dus ben ik een gaan rekenen.
Mijn auto heeft sinds ik deze heb opgehaald in Tilburg 3.192,5 km gereden.
Volgens het dashboard van de S is daar 594,5 kWh verbruikt wat resulteert in een nette 186 Wh/km
Als ik echter naar mijn verbruiksmeter kijk dan heb ik al 744,45 kWh thuis geladen en ook nog eens 84,82 kWh bij de SuC.
Dus totaal heb ik voor 829,27 geladen en dat is bij 3.192,5 km een verbruik van 259,76 Wh/km
Dat is dus 39,49% meer dan dat de auto mij wil doen geloven.
Verbruiksmeters in een ICE maken er een potje van maar dit slaat echt alles.
Goed nu verlies je ook wat met laden dus laten we daar eens naar kijken.
Gisterenavond had ik nog 20% volgens de auto en heb ik hem vannacht weer laten bijladen tot 90%.
Ik heb een 75 kWh accu dus moest er (75 kWh x (90% -20%) = 52,5 kWh voor deze 70% bijlading.
Het verbruik naar de TWC is 56,4 kWh geweest en dus is het laadverlies 3,9 kWh = 7,4% geweest. Dit lijkt mij redelijk.
Volgens de auto had ik maar 40,9 kWh verbruikt maar was mijn accu voor 52,5 kWh leeg getrokken.
Dit is een verschil in verbruik van 11,6 kWh wat onverklaarbaar verdwenen is. Dit is altijd nog een verschil van 28,36% dat niet verklaard kan worden door de extra energie die je nodig hebt voor het opladen.
Het totale verschil sinds de voorgaande lading is 56,4 - 40,9 = 15,5kWh = 37,9%
Het werkelijke verbruik zonder oplaad verliezen is dan ook 28,36% en komt dan op 238,75 Wh/km i.p.v. de aangegeven 186 Wh/km. Dit is m.i. een veel te groot verschil.