Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel verbruikt jouw Tesla echt?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik keek naar mijn dashboard en ik zag uiteraard wat mijn laadapp van mijn Maxem aan geeft.
Gevoelsmatig zat daar nog al een gat tussen dus ben ik een gaan rekenen.

Mijn auto heeft sinds ik deze heb opgehaald in Tilburg 3.192,5 km gereden.
Volgens het dashboard van de S is daar 594,5 kWh verbruikt wat resulteert in een nette 186 Wh/km

Als ik echter naar mijn verbruiksmeter kijk dan heb ik al 744,45 kWh thuis geladen en ook nog eens 84,82 kWh bij de SuC.
Dus totaal heb ik voor 829,27 geladen en dat is bij 3.192,5 km een verbruik van 259,76 Wh/km
Dat is dus 39,49% meer dan dat de auto mij wil doen geloven.

Verbruiksmeters in een ICE maken er een potje van maar dit slaat echt alles.

Goed nu verlies je ook wat met laden dus laten we daar eens naar kijken.
Gisterenavond had ik nog 20% volgens de auto en heb ik hem vannacht weer laten bijladen tot 90%.
Ik heb een 75 kWh accu dus moest er (75 kWh x (90% -20%) = 52,5 kWh voor deze 70% bijlading.
Het verbruik naar de TWC is 56,4 kWh geweest en dus is het laadverlies 3,9 kWh = 7,4% geweest. Dit lijkt mij redelijk.

Volgens de auto had ik maar 40,9 kWh verbruikt maar was mijn accu voor 52,5 kWh leeg getrokken.
Dit is een verschil in verbruik van 11,6 kWh wat onverklaarbaar verdwenen is. Dit is altijd nog een verschil van 28,36% dat niet verklaard kan worden door de extra energie die je nodig hebt voor het opladen.
Het totale verschil sinds de voorgaande lading is 56,4 - 40,9 = 15,5kWh = 37,9%

Het werkelijke verbruik zonder oplaad verliezen is dan ook 28,36% en komt dan op 238,75 Wh/km i.p.v. de aangegeven 186 Wh/km. Dit is m.i. een veel te groot verschil.
 
Dat is een flinke afwijking.
Zelf rij ik ook een S75D van 2018 met 12500km op de teller.
Gisteren heb ik volgens de auto 29,8 kwh verbruikt. Maxem (en P1 monitor) geeft 32,2 kwh aan om weer op te laden tot 90%.
Dus dat valt wel mee.
Andere laadsessies zijn vergelijkbaar.
 
Het verbruik wat de auto verbruikt tijdens 'off' stand wordt niet opgenomen in gemiddelde gebruik. Het verlies wat je dus hebt elke keer met een kort of lange periode parkeren zie je dus niet in verbruiksmeter.

Op AC geeft pakweg 10% verlies, ook groot verschil dus in de auto versus wat je meet buiten de auto. Op DC (bij een SuC) is dit verlies minimaal trouwns.

Er zit niet exact 75kW in de 75kW accu.

voorverwarmen cq koelen van auto voor gebruik is ook sluipverbruik, met of zonder laadstekker aangesloten; het extra verbruik is niet in de auto meters terug te vinden.
 
Er zit niet exact 75kW in de 75kW accu.
Plus er zit nog een bricking en zero mile protection reserve in de accu. (al zal bij een 75D accu het werkelijke aantal kWh een stuk dichter bij de naamgeving zitten dan bij een 85kWh accu)
zero mile.jpg
 
Klopt maar alles staat uit in de auto. Deze instellingen zijn al eens nagekeken.

Nee, ik begreep iets van 73,7kWh maar dat verschil is geneuzel in de marge.
Bij laden op AC kom ik idd op een verlies van 7,4% zoals ik ook schrijf.

Blijft staan dat ik ruim 28% kwijt raak per lading aan een auto die uit staat en niets doet.

Overigens zit er ook een verschil in verbruik van de Maxem en de tussenmeter maar dat is ca. 1,5kWh per maand. Ik gok dat dit het verbruik is van de TWC. Iets anders staat er niet op maar is ook in de verschillen berekening te marginaal.
 
Als je Energy Saving op 'On' zet en Always Connected uitvinkt, zou hij eigenlijk vrij weinig moeten verbruiken naast het rijden. Alsnog wel +/- 1 kWh per dag, maar dat is te overzien. Voorwaarde daarbij is wel dat je geen zaken hebt die de auto wakker houden (regelmatig checken van de Tesla app, of externe diensten als TeslaLog of Jedlix).

Staat Energy Saving uitgeschakeld, dan is mijn ervaring dat je standaard elke dag een paar kWh verliest. Verder is het zo dat in het verbruik niet het voorverwarmen/voorkoelen van de auto wordt meegerekend. En bij lage buitentemperaturen (vooral in de winter) gaat hij ook de accu iets verwarmen om te kunnen laden, ook dat zorgt voor extra verbruik op je verbruiksmeter thuis, maar wat niet zichtbaar is in de auto. Ik neem alleen aan dat je nog geen winter hebt meegemaakt met jouw Model S, gezien de lage km.stand?

Zelfs met Energy Saving aan blijven er altijd wel wat systemen aan staan bij de Tesla. Ik merk tijdens stilstand daardoor ook een veel hoger verbruik vergeleken met mijn Fiat 500e, die alles heeft uit staan tot je de auto op 'contact' zet (ja, je moet serieus nog een sleutel omdraaien in dat ding om je elektrische auto te starten). De Fiat 500e verliest bijna niks uit de accu, die kun je rustig 3 maanden stilzetten en dan is hij misschien een paar kWh verloren.
 
Als je Energy Saving op 'On' zet en Always Connected uitvinkt, zou hij eigenlijk vrij weinig moeten verbruiken naast het rijden. Alsnog wel +/- 1 kWh per dag, maar dat is te overzien. Voorwaarde daarbij is wel dat je geen zaken hebt die de auto wakker houden (regelmatig checken van de Tesla app, of externe diensten als TeslaLog of Jedlix).

Staat Energy Saving uitgeschakeld, dan is mijn ervaring dat je standaard elke dag een paar kWh verliest. Verder is het zo dat in het verbruik niet het voorverwarmen/voorkoelen van de auto wordt meegerekend. En bij lage buitentemperaturen (vooral in de winter) gaat hij ook de accu iets verwarmen om te kunnen laden, ook dat zorgt voor extra verbruik op je verbruiksmeter thuis, maar wat niet zichtbaar is in de auto. Ik neem alleen aan dat je nog geen winter hebt meegemaakt met jouw Model S, gezien de lage km.stand?

Zelfs met Energy Saving aan blijven er altijd wel wat systemen aan staan bij de Tesla. Ik merk tijdens stilstand daardoor ook een veel hoger verbruik vergeleken met mijn Fiat 500e, die alles heeft uit staan tot je de auto op 'contact' zet (ja, je moet serieus nog een sleutel omdraaien in dat ding om je elektrische auto te starten). De Fiat 500e verliest bijna niks uit de accu, die kun je rustig 3 maanden stilzetten en dan is hij misschien een paar kWh verloren.
De auto's met de nieuwe MCU hebben deze opties niet meer.
 
Verder is het zo dat in het verbruik niet het voorverwarmen/voorkoelen van de auto wordt meegerekend.
@RobsEV Je hebt je auto nu een dag of 50 schat ik? En je hebt 235 kWh die je niet kunt verklaren, oftewel net geen 5kWh per dag. Flinke temperatuurverschillen overdag/'s nachts kunnen er voor zorgen dat je een flink verschil ziet tussen 's avonds warm wegzetten en 's ochtends koud instappen (de capaciteit bij koude accu is lager). Dat verschil komt echter wel weer terug overdag wanneer de accu opwarmt tijdens het rijden, en dat uit zich denk ik in een erg laag verbruikscijfer...
 
@RobsEV Je hebt je auto nu een dag of 50 schat ik? En je hebt 235 kWh die je niet kunt verklaren, oftewel net geen 5kWh per dag. Flinke temperatuurverschillen overdag/'s nachts kunnen er voor zorgen dat je een flink verschil ziet tussen 's avonds warm wegzetten en 's ochtends koud instappen (de capaciteit bij koude accu is lager). Dat verschil komt echter wel weer terug overdag wanneer de accu opwarmt tijdens het rijden, en dat uit zich denk ik in een erg laag verbruikscijfer...

De meetgegevens zijn van gisterenavond en vannacht. Ik heb hem vandaag 43 dagen.
Vanmorgen naar de zaak gereden en hem met nog 307 km geparkeerd. Nu staat er nog maar 297 km op terwijl het toch best warm is buiten...
(Ik heb niet gezien wat de percentages zijn.)
Lage verbruikscijfers komen ook doordat een heel groot deel van mijn route de ring Rotterdam is met 80km trajectcontrole en omdat het vakantietijd is is er geen file en rij je dus heel erg zuinig.
 
De meetgegevens zijn van gisterenavond en vannacht. Ik heb hem vandaag 43 dagen.
Vanmorgen naar de zaak gereden en hem met nog 307 km geparkeerd. Nu staat er nog maar 297 km op terwijl het toch best warm is buiten...
(Ik heb niet gezien wat de percentages zijn.)
Lage verbruikscijfers komen ook doordat een heel groot deel van mijn route de ring Rotterdam is met 80km trajectcontrole en omdat het vakantietijd is is er geen file en rij je dus heel erg zuinig.
Hmm dat verlies heb ik in een dag of 3 a 4 met dit weer, met connectivity aan.
Je hebt nog een serie andere (software) klachten met de auto, is het niet? Wellicht is er een link tussen het hoge verbruik en die andere klachten? Ergens een storing die ervoor zorgt dat de MCU actief blijft of zelfs overbelast wordt?
 
De meetgegevens zijn van gisterenavond en vannacht. Ik heb hem vandaag 43 dagen.
Vanmorgen naar de zaak gereden en hem met nog 307 km geparkeerd. Nu staat er nog maar 297 km op terwijl het toch best warm is buiten...
(Ik heb niet gezien wat de percentages zijn.)
Lage verbruikscijfers komen ook doordat een heel groot deel van mijn route de ring Rotterdam is met 80km trajectcontrole en omdat het vakantietijd is is er geen file en rij je dus heel erg zuinig.
Kan ook zijn dat de airco aan gaat als hij geparkeerd staat en het warmer dan 40gr wordt, dat werkt alleen als het alarm uit staat. Check dat even.
 
Ik was vorig jaar december ongeveer 15 km range kwijt na 8 dagen parkeren op het vliegveld, ‘s nachts verlies ik hoogstens 1 a 2 km. Dus 10 km in een puur uur klopt niet. Meen hier op het forum ergens gelezen te hebben dat iemand hetzelfde probleem had, daar bleek na onderzoek ook iets actief te blijven bij stilstand, heb echter geen idee meer wat het precies was. Misschien dat het collectieve geheugen hier op het forum kan helpen.
 
Zal het eens gaan meten.
Ging vanmorgen weg met 90%
Even heen en weer Den Haag gedaan, volgens de boordcomputer 40,8kWh verbruikt (op 198,6km, best netjes gereden dus :) ). Heb volgens de accustatusindicator (leuk woordje voor onze Wordfeudvrienden) nog 46% over. Een snelle rekenaar ziet dat er ruim 3kWh is verdwenen, waarschijnlijk door de airco. Heb de auto nu aan de lader hangen, ingesteld op 60% (meer heb ik morgen niet nodig), eens kijken wat mijn lader morgenochtend aan zal geven hoeveel er geladen is.

[edit: ik heb een X100D]