Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel verbruikt jouw Tesla echt?

This site may earn commission on affiliate links.
Zal het eens gaan meten.
Ging vanmorgen weg met 90%
Even heen en weer Den Haag gedaan, volgens de boordcomputer 40,8kWh verbruikt (op 198,6km, best netjes gereden dus :) ). Heb volgens de accustatusindicator (leuk woordje voor onze Wordfeudvrienden) nog 46% over. Een snelle rekenaar ziet dat er ruim 3kWh is verdwenen, waarschijnlijk door de airco. Heb de auto nu aan de lader hangen, ingesteld op 60% (meer heb ik morgen niet nodig), eens kijken wat mijn lader morgenochtend aan zal geven hoeveel er geladen is.

[edit: ik heb een X100D]

Kan ook deels degradatie zijn van batterij. Eerste 50k km is dat het meest ~5%, daarna vlakt het enorm af.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Uit dec 2017:

Oh nee! Dit plaatje hadden we toch allang verboden?:( Nieuwe eigenaren en bestaande rijders niet op het verkeerde been zetten hoor! ;)

- er is geen ‘zero mile’ protection!
0km op het display kan heel goed echt 0 km zijn, vraag het maar aan de heer Vincent E.

Overigens: de 85 packs hebben net als de 90 packs minder capaciteit dan de type aanduiding doet vermoeden. Vandaar dat ‘beschikbaar’ op ong 77kwh komt, is 81,5 minus 4 kwh anti brick protection.

Zie de vele reacties op het US forum op de eerste wat getergde post van @wk057 :



Zo. Als je hierdoorheen gelezen hebt: bravo!

Het hele bericht is #4 in het draadje ‘werkelijk verbruik accu’
 
CE83CAF1-EF72-4FA4-8EFA-295DC979B193.jpeg


:)
 
Voor wat betreft de nauwkeurigheid van de accustatusindicator, die lijkt mij vrij nauwkeurig.
Gisteravond de auto met 46% aan de lader gehangen. Laadlimiet op 60% gezet. Vannacht heeft ie 13,49kWh geladen. Op een X100D, met een werkelijke capaciteit van ongeveer 102kWh wordt dat,(46%x102kWh)+ 13,49kWh = 60,145 kWh, wat volgens de auto 60% is.
5BB170E1-8A1D-49D6-BBC5-D6658583582C.png
24E783FA-0AFC-47C9-BED6-C17DF079106F.jpeg
 
Houdt er ook rekening mee dat er kWh's uit de accu "verdwijnen" door het chemische proces in de accu.

Tijdens het rijden wordt de accu warm van het ontladen en die warmte zijn kWh's die niet door de inverter gaan en dus niet gemeten worden. Hoe harder je de accu ontlaad (lees lekker door rijden) hoe meer energie er verloren gaat.

Ik heb dit een keer tijdens een 6.000km trip bij gehouden: Netherlands to Norway Tesla Model S SuperCharger trip

Daar kan je zien hoe veel KM ik verloor tijdens een rit en hoe veel de trip teller aan gaf. Je hebt dus altijd "spook kilometers" die je verliest.

Ik wil eigenlijk die test nog een keer doen met mijn S85 uit 2013. Tot 100% opladen, dan helemaal leeg rijden tot hij stil valt en dan weer tot 100% opladen en kijken hoe veel kWh er dan weer in gaat.

Alleen is dat allemaal best lastig te plannen.
 
  • Informative
Reactions: dicktump and Faiz71
Houdt er ook rekening mee dat er kWh's uit de accu "verdwijnen" door het chemische proces in de accu.

Tijdens het rijden wordt de accu warm van het ontladen en die warmte zijn kWh's die niet door de inverter gaan en dus niet gemeten worden. Hoe harder je de accu ontlaad (lees lekker door rijden) hoe meer energie er verloren gaat.

Ik heb dit een keer tijdens een 6.000km trip bij gehouden: Netherlands to Norway Tesla Model S SuperCharger trip

Daar kan je zien hoe veel KM ik verloor tijdens een rit en hoe veel de trip teller aan gaf. Je hebt dus altijd "spook kilometers" die je verliest.

Ik wil eigenlijk die test nog een keer doen met mijn S85 uit 2013. Tot 100% opladen, dan helemaal leeg rijden tot hij stil valt en dan weer tot 100% opladen en kijken hoe veel kWh er dan weer in gaat.

Alleen is dat allemaal best lastig te plannen.
Inderdaad, dat dus zijn de kWh’tjes die ik miste tussen het 40,nogwat kWh “gereden” en de resterende 46kWh.
Maar de “tank” helemaal leegrijden dat durf ik nog niet aan. Heb maar een 25mtr verlengsnoer in de kofferbak liggen ;)
 
Oh nee! Niet alweer dit misleidende plaatje!!
Er is geen zero mile protection reserve!!
Hoezo niet? Ik heb afgelopen winter met mijn nieuwe 75 (nov. 2017) ongeveer 4% 'onder nul' doorgereden en toen reed de auto nog steeds en kon ik laden want de SuC bereikt. Oftewel ongeveer 19km op de accumeter bij 'rated'. Dat lijkt me toch typisch zero mile protection.
 
Zijn al voorbeelden genoeg dat de auto stopt met nog een plus op de meter. Is volgens mij een disbalance in het bms, die kan in je voordeel uitpakken, dus onder nul rijden of in je nadeel. Beste indicatie is volgens mij de hoeveelheid vermogensbegrenzing je krijgt bij lage SoC.
 
Zijn al voorbeelden genoeg dat de auto stopt met nog een plus op de meter. Is volgens mij een disbalance in het bms, die kan in je voordeel uitpakken, dus onder nul rijden of in je nadeel. Beste indicatie is volgens mij de hoeveelheid vermogensbegrenzing je krijgt bij lage SoC.
Volgens mij niet, heb ik nl. ook gehad, stilgevallen met nog +13km op de 'batterijmeter', maar toen max. vermogen gevraagd met optrekken. De 'zero mile protection' werkt volgens mij alleen als je die laatste kilometers met een fluwelen rechtervoet rijdt en uiteraard beperkte snelheid.
 
Ca 10% bij het laden kwijt ok.
Ca 10% bij het rijden kwijt ok.
Ik ben echter bijna 40% kwijt en dan moet er dus nog ca 20% verklaard worden :eek:
Is dus overigens wel leuk hier aan. Bij AC laden betaal jij voor het verlies van AC->DC, want dat gebeurd in je auto.

Bij snelladen is dat verlies voor de partij van de snellader en dat kan dus al snel 10% schelen op het totaal.

Maar ja, die 40% die jij ziet is wel erg veel.

Wat je bij een accu moet onthouden, als je er zeg 50kWh in stopt ga je er niet 50kWh uit krijgen. Dat zal rond de 45kWh zijn wat je er dan nog uit krijgt, maar dat is ook weer afhankelijk van de temperatuur.
 
Ik kwam bij deze draad omdat ik de trip gegevens (voornamelijk "since last charge") niet echt vertrouw. Ik wil binnenkort een goede test doen, want volgens mij is het verschil bij mij ook erg hoog.

Maar eerst een andere vraag: is ergens te zien hoeveel Kwh ik geladen heb bij de Tesla Superchargers? Kun je dat met TeslaFi of TeslaSpy bekijken, ook met terugwerkende kracht (dus voordat de app geinstalleerd is) ?
 
Je laad 24,3 kWh en de accu is voor 21,48 kWh bijgeladen.
Dus je raakt bij het laden 2,82 kWh kwijt.
Dat is dus 11,6% kwijt bij het laden.

Bij het rijden ontstaat er waarschijnlijk ook nog eens zo'n verschil en zal de auto bij jou hebben aangegeven dat hij maar iets van 18 kWh verbruikt heeft.

Veel mensen zeggen dat hun auto dan maar 18kWh verbruikt heeft terwijl ze, in dit geval 24,3kWh hebben moeten laden en betalen.

Ik heb dit draadje gestart omdat ik sessies tegen kwam waarbij het verschil tussen wat de auto op geeft te hebben verbruikt en wat ik moest bijladen op weer een accu op 90% te hebben op liep tot zo'n 40% verschil. Terwijl je zou verwachten dat dit ca 10% bij het laden en 10% bij het ontladen zou mogen zijn.

Bij een gemiddeld verbruik volgens de auto 200Wh/km volgens de auto (bij een S) is je werkelijke verbruik tussen de 240wh/km en de 280wh/km.
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Bij een gemiddeld verbruik volgens de auto 200Wh/km volgens de auto (bij een S) is je werkelijke verbruik tussen de 240wh/km en de 280wh/km.
C8182427-D972-413C-828B-8123EE22ADEF.jpeg
Oude grafiek van mijn verbruik, heb hem al een aantal maanden niet bijgewerkt.
Resp 203, 242 en 269 Wh/km (rijden, in de accu en totaal afgenomen van de lader)