Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze Standaard Range Plus of Long Range AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede forumleden.

Vrijdag j.l. heeft Tesla aangegeven de Long Range RWD niet meer uit te leveren.
Dit heeft geresulteerd in een annulering van mijn bestelling.

Mijn werkgever heeft bij wijze van uitzondering nu toegestaan om de Long Range AWD te bestellen.
Deze auto is alleen te bestellen in de kleur Solid Black zonder verdere opties.
Gezien dit model duurder is dan de RWD is mijn eigen bedrage ook verhoogt naar EUR 525,- per maand.

Uiteraard heb ik ook de mogelijkheid om de Standaard Range Plus te bestellen maar blijft de maximale eigen bijdrage op EUR 425,- per maand. Met maximale benutting van mijn eigen bedrage zou ik de Standaard Range Plus kunnen kiezen met de volgende opties.

* Multi Coat Pearl White Metallic
* Witte interieur
* Trekhaak

Voor mijn werk ben ik dagelijks op pad met de auto, gemiddeld rijd ik tussen de 150 en 275 km per dag doordeweeks.
In het weekend vaak tussen de 300 en 350 km per dag.

Dit was ook de reden om voor de Long Range te gaan.
Nu ben ik aan het twijfelen of dit geintje van Tesla het waard is om EUR 100,- netto meer te betalen voor de AWD en t.o.v. mijn huidige lease auto EUR 140,- netto per maand in te leveren.

Graag zou ik van jullie advies willen krijgen op de volgende punten.

* is het financieel waard zoja waarom graag onderbouwen
* effectieve kilometers voor beiden auto's ik rijd voornamelijk op de snelweg.

Ik dank jullie alvast voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
 
Voor mijn werk ben ik dagelijks op pad met de auto, gemiddeld rijd ik tussen de 150 en 275 km per dag doordeweeks.
In het weekend vaak tussen de 300 en 350 km per dag.
In de weekends lijkt een SR+ op het randje; ik zou toch niet meer dan 300km inplannen voor je weer aan de lader kan. Als het je niet stoort om dan af en toe aan de Supercharger te hangen kan het natuurlijk, maar dat moet je dan wel plannen.

* effectieve kilometers voor beiden auto's ik rijd voornamelijk op de snelweg.

Dit is vrij betrouwbaar:
Tesla Range Table - Teslike.com

maar dat is bij ideale temperaturen. Als je airco hard moet werken of als het koud is, dan heb je nog wel flink wat minder actieradius.
 
  • Like
Reactions: sPlurGe
Beste mede forumleden.

Vrijdag j.l. heeft Tesla aangegeven de Long Range RWD niet meer uit te leveren.
Dit heeft geresulteerd in een annulering van mijn bestelling.

Mijn werkgever heeft bij wijze van uitzondering nu toegestaan om de Long Range AWD te bestellen.
Deze auto is alleen te bestellen in de kleur Solid Black zonder verdere opties.
Gezien dit model duurder is dan de RWD is mijn eigen bedrage ook verhoogt naar EUR 525,- per maand.

Uiteraard heb ik ook de mogelijkheid om de Standaard Range Plus te bestellen maar blijft de maximale eigen bijdrage op EUR 425,- per maand. Met maximale benutting van mijn eigen bedrage zou ik de Standaard Range Plus kunnen kiezen met de volgende opties.

* Multi Coat Pearl White Metallic
* Witte interieur
* Trekhaak

Voor mijn werk ben ik dagelijks op pad met de auto, gemiddeld rijd ik tussen de 150 en 275 km per dag doordeweeks.
In het weekend vaak tussen de 300 en 350 km per dag.

Dit was ook de reden om voor de Long Range te gaan.
Nu ben ik aan het twijfelen of dit geintje van Tesla het waard is om EUR 100,- netto meer te betalen voor de AWD en t.o.v. mijn huidige lease auto EUR 140,- netto per maand in te leveren.

Graag zou ik van jullie advies willen krijgen op de volgende punten.

* is het financieel waard zoja waarom graag onderbouwen
* effectieve kilometers voor beiden auto's ik rijd voornamelijk op de snelweg.

Ik dank jullie alvast voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Een SR+ heeft ongeveer hetzelfde rijbereik als een (mijn) S85. Een rit van 275km (zeker in winter) zal je met 120-130km/h wel even moeten stoppen bij een SuC, of je moet kunnen laden op bestemming bij een retour.
350+ km is sowieso een (korte) SuC stop, of je moet rijden zoals @Wim S. ;)

400(+) km is heel goed te doen met een Long Range.
 
  • Like
Reactions: sPlurGe
* is het financieel waard zoja waarom graag onderbouwen
* effectieve kilometers voor beiden auto's ik rijd voornamelijk op de snelweg.
Met vriendelijke groet,

Hoe kan iemand bepalen of iets een financiële meerwaarde heeft voor een andere persoon ? Dit is toch volledig persoonlijk ?

Ik heb vooral voor de LR AWD gekozen omwille van de 4-wielaandrijving, en in tweede instantie voor het bereik. Ik heb getwijfeld aan de Performance, maar na enig beraad was ik niet bereid om 10.000,- euro extra te besteden aan een iets snellere wagen met iets minder bereik. Een persoonlijke keuze, en ik kan mij best inbeelden dat andere personen het omgekeerde denken. Het veiliger en comfortabeler rijden met een 4x4 in de winter was mij wel de meerkost waard.

In de weekends lijkt een SR+ op het randje; ik zou toch niet meer dan 300km inplannen voor je weer aan de lader kan. Als het je niet stoort om dan af en toe aan de Supercharger te hangen kan het natuurlijk, maar dat moet je dan wel plannen.



Dit is vrij betrouwbaar:
Tesla Range Table - Teslike.com

maar dat is bij ideale temperaturen. Als je airco hard moet werken of als het koud is, dan heb je nog wel flink wat minder actieradius.

En zoals Sixela vermeld, houd er ook rekening mee dat het bereik varieert naargelang het rijgedrag, de omstandigheden en extra comfort die energie verbruikt. Het bereik van mijn vorige elektrische wagen, een Opel Ampera, was bv. 20% lager in de winter dan tijdens de zomermaanden.

Het verschil is niet gering, maar enkel jij kan bepalen of je dit over hebt voor 4-wielaandrijving en iets minder gebruik te maken van de SuC’s.
 
  • Like
Reactions: MLKRMR and sPlurGe
De EV database heeft meer gedetailleerde actie radius getallen zomer winter, wellicht is dat nuttig:

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor


In winter is de SR krap:

Praktische Actieradius tussen 240 - 500 km
Stad - Winter * 320 km
Snelweg - Winter * 240 km
Gecombineerd - Winter * 280 km


Stad - Zomer * 500 km
Snelweg - Zomer * 315 km
Gecombineerd - Zomer * 395 km
 
  • Like
Reactions: sPlurGe
Hoe kan iemand bepalen of iets een financiële meerwaarde heeft voor een andere persoon ? Dit is toch volledig persoonlijk ?

Bedankt voor je uitgebreide reactie, mijn inziens was het niet alleen een gewetensvraag voor mezelf maar ook voor jullie allen.
Zou je bereid zijn om EUR 100.- per maand extra te betalen voor de extra actieradius, snelheid en premium variant.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie, mijn inziens was het niet alleen een gewetensvraag voor mezelf maar ook voor jullie allen.
Zou je bereid zijn om EUR 100.- per maand extra te betalen voor de extra actieradius, snelheid en premium variant.

Any time. Ga je echt spijt van krijgen anders. Zeker als ik de afstanden zie die je doet, gaat een SR (te) krap zijn.
Tuurlijk KAN alles, maar voor die 100 euro gewoon AWD.
Met name voor actieradius en premium, snelheid boeit niet, het is allemaal snel....
 
  • Like
Reactions: JanG007
Bedankt voor je uitgebreide reactie, mijn inziens was het niet alleen een gewetensvraag voor mezelf maar ook voor jullie allen.
Zou je bereid zijn om EUR 100.- per maand extra te betalen voor de extra actieradius, snelheid en premium variant.

Ik denk dat bij vooral mannen, de aankoop van een wagen eerder emotioneel gebeurt en minder rationeel. Ik ben accountant van opleiding en dat is te merken aan heel veel beslissingen in mijn leven, maar bij de aankoop van een wagen wordt dat knopje uitgeschakeld. ;)

En gewetensbezwaren heb ik enkel indien een beslissing van mij nadelige gevolgen zou hebben op een andere persoon. Qoud non dus.

Maar zoals eerder vermeld, bij mij ging het vooral om het verschil tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. In combinatie met het grotere bereik had ik er de meerkost dus zeker voor over. Succes met jouw keuze !
 
Paco heeft het goed verwoord, maar.... ik begrijp niet dat je maar één kleur ( een rot kleur voor mij.) kan bestellen, waarschijnlijk omdat je lease bedrijf je geen andere keus laat, er zijn nog drie mooie kleuren beschikbaar. Ik rijdt zelf in M3 dark, solid, black, een schitterende car.
succes
 
fv x.xs
Prachtige auto, in die combi net voor het eerst op en neer naar Zwitserland geweest (awd, 18” zwart). 1 ding, laat hem glas coaten! De zwarte lak is standaard zeeeeer kwetsbaar (ik spreek uit ervaring). Verder alles top!

Bedankt voor de tip heb je ook advies waar dit te kunnen doen?
En zou je ook kunnen delen hoeveel dit ongeveer gaat kosten?
 
Ik zou voor de AWD gaan.
Elders in een draadje deze link al eens vermeld van Kyle Wunderli die even de SR+ had en daarna toch de LR AWD nam. Ik vond het wel grappig ;)
www.youtube.com/channel/UCyqGWOKsk_9U82V-Clz4vyA
- Is the Tesla Model 3 Standard Range Plus the Best Value?
- Tesla Model 3 Comparison: Standard Range Plus vs. Long Range AWD (First Impressions After Upgrading)

Aah top bedankt ik ga er meteen naar op zoek :) en video bekijken.
 
Tsja, heb je er € 1.200,00 per jaar voor over om een x aantal korte bezoekjes aan een supercharger te besparen? Ik kan niet in je portemonnee kijken maar zou eens kritisch kijken hoe vaak je daadwerkelijk bij moet laden. Ik heb zelf een range van ongeveer 300 km in de zomer, rij 48.000 km per jaar, en red mij prima.
 
Zou voor die 3,30 Euro per dag kiezen voor de Long Range. Elke dag weer relaxed en flexibel op pad.
Hebben we het over de wintersport nog niet gehad.
Heb je al berekend hoeveel je bespaart op brandstof ten opzichte van een ICE auto?
Dat maakt de rationele acceptatie wat makkelijker :).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Klaas
Tsja, heb je er € 1.200,00 per jaar voor over om een x aantal korte bezoekjes aan een supercharger te besparen? .
Volgens mij is voornoemde presentatie iets te kort door de bocht. Die is toch fiscaal aftrekbaar? en ik lees:
Daarnaast kun je de eigen bijdrage aftrekken van je bijtelling die hoger wordt bij een AWD.

Je kunt het ook omdraaien: Hij gaat reeds een eigen bijdrage van 425 per maand betalen, dan is die 100 euro extra ook relatief.